Växelproblem Derbi, nyare motorn.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Växelproblem Derbi, nyare motorn.

Inlägg av TheFlyingFin »

Tjaenis! Sjukt problem med moppen. Igår var jag ute o sladdade rätt mycket i snön med polarna, och moppen gick skitbra. Dock så smällde det i lådan typ 90%av gångerna jag växlade till 2:an. Då jag hade 100m hem, slutade den plötsligt gå frammåt, och stannade. Fick igång den, men den går inte frammåt. Ingen skillnad på växlar, annat än atti 1:an så går den frammåt SAKTA (typ 2km/h) i kanske 0.5 meter. Man Kan inte varva i växlarna heller, då stendör den. Den är riktigt skittung att skjutapå också. Normalt då.man skuffar i 1:an o 2:an så är det som knyckigt om ni vet, nu är bara som väldigt trögt i alla växlar. Kan gö en fim imorrn, hinner inte idag, mörkt ute så får inte riktigt ordnat på nått sätt. Kan lamellerna va slut? Kopplingen är riktigt tung att dra i, inte varit det förr.

Snabb hjälp önskas, mopedbehov alla dagar i veckan


/J
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Kan du koppla? Blir de lättare och rulla om du lägger i neutralen? Kan du starta moppen när du har i neutral?

Ifall du får igång moppen och växlar till 1an med kopplingen dör den eller hoppar den till då eller är de som vanligt?
Om du växlar till 2an med moppen igång hur reagerar den då?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

MrAndersson skrev:Kan du koppla? Blir de lättare och rulla om du lägger i neutralen? Kan du starta moppen när du har i neutral?

Ifall du får igång moppen och växlar till 1an med kopplingen dör den eller hoppar den till då eller är de som vanligt?
Om du växlar till 2an med moppen igång hur reagerar den då?
Kan koppla. Men grovt uppskattat dubbekt tyngre att koppla än normalt. Lättare och rulla i fri, ja. Kan starta den i alla växlar med kopplingen
inne. Då jag växlar till 1:an och släpper kopplingen går den VÄLDIGT sakta i 0.5m, sen slutar den röra sig. Den går fortfarande då men man kan inte varva, då dör den. Lika i alla andra xälar bortsett från att den inte rör sig alls i andra växlar.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

börja med att titta över kopplingslammellerna och kopplingskorgen. ser allt helt och fint ut så bör du klyva motorn och gå igenom lådan.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

kallepalle skrev:börja med att titta över kopplingslammellerna och kopplingskorgen. ser allt helt och fint ut så bör du klyva motorn och gå igenom lådan.
Värsta då är att jag inte vet hur lådan ska se ut då den är hel, eller om npt mindre är fel
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

googla kopplingslåda Derbi Senda, så får du säkert bra bilder ;)
Bild
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Asddfgf4 skrev:googla kopplingslåda Derbi Senda, så får du säkert bra bilder ;)


Kan ju hoppas :)

Han inte med nån film idag, hoppas bättre imorron
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Skriv svar