motor tips till vattenlek på skoter

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

motor tips till vattenlek på skoter

Inlägg av draken »

tjenah!
tänkte ta o bygga en liten lek skoter som man kan köra på vatten med och på snö o bara leka med, dock inte så långa sträckor..
min ide är att skaffa en skidoo Elan eller en Ockelbo 300 med motorn typ i mitten. kortbandad och smalbandad ska ialf skotern vara! sen ska jag modda om framvagnen lite och byta motor till en större och rappare, minst 90hk ska den ialf ha så de är ett krav. ska även bygga om boggien men ska försöka hålle chassiet så orginal som de går :)

min fråga är om ni har några tips på motor? ska vara en inte för tung motor men rapp, helst med förgasare åh :)

tack på förhand
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Äldre MC motor, från någon skrot eller liknande så går de få tag i rätt billigt.
Skulle ju rekommendera luftkyld också.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

MrAndersson skrev:Äldre MC motor, från någon skrot eller liknande så går de få tag i rätt billigt.
Skulle ju rekommendera luftkyld också.
jag kan ju fan inte åka runt och växla o koppla på vattnet med snöskotern?
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Antar att du förstår att du inte kommer börja på 1an i vattnet, sedan 2an osv. Utan du kommer kanske komma på 4-5, om du kommer på 4-5 med en Mc-motor då går de rätt snabbt. De finns även lite vrid i dom, så oroa dig du inte över de.

Vill du ha något med variomatic får du väl leta efter något custom motor.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ta inte en mc motor, du behöver en motor med variator för att kunna ha kul. har du tänkt tävla på vatten också, eller bara köra för att ha kul?

en rotax 600ho kostar mellan 5000-7000 och har ca 120hk. finns även modeller före ho som ger ca 105hk. billig motor som ger bra med effekt coh det finns hur mycket reservdelar som helst. om du sedan bestämmer dig för att tävla så lär du ha en 800 gör att ha någon chans i toppen, och dom kostar ca 15 000kr, passar rakt av i samma fästen som 600an, och är därför väldigt smidigt.

du kommer ju även att måsta byta drivlinan (variatorer, sekundäraxel, kedjehus, drivaxel. även matta och boggie måste bytas. det kommer krävas en hel del ombyggnationer, med variatorlinjering, bygga om motorfästen, boggiefästen, förstärkningar, elsystem osv. tänk igenom detta noga innan du börjar, för det kommer krävas enormt mycket tid, och kosta mycket pengar.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Tänk på att chassit/drivlina ska hålla för ~100hk. Chassit måste förstärkas för att inte vikas. en elans kjedje hus/drivaxellär inte palla en motor som är 7x starkare ;) Sen får du ha de så kul att ställa in sekundären med primären å linjera motorn så den inte äter rem. Sen att få avgasröret att gå ut på något smidigt sett är väl också ett problem då jag har för mig att Elanen har avgasröret på höger och inte på vänster som dom flesta motorer!

Men annars en skitbra ide! Jag själv hate valt en ET340 istället.
Helt Räser
Användarens profilbild
sven-fala
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 juni 2008, 20:08
Ort: Färila

Inlägg av sven-fala »

Lite inspiration, ockelbo 300 som en kollega byggde förra vintern

Motor, sekundäraxel, kedjehus drivaxel och boggie från en Arctic cat wildcat 650 -90 borrad till 700 och portad samt PSI-pipor

http://www.sledtrax.se/articles/1314/me ... ndex.shtml
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

mjo byta boggie o förstörka ramen ska jag göra. sen höjja framvagnen och kanske skaffa fjädring också. men det jag bykymrar mig mest över är hur jag ska få dit boggien.. den kommer troligen tas från nån nyare skoter eller eventuellt kanske från en indy 5/600... motorn funderar jag på om jag ska ta från en indy också eller kanske trycka i en iq 440 motor? :roll: får se.. ska börja och strippa ner den och kolla över ramen och boggien som sitter på nu.. hoppas på att det inte blir stillastående när ja har kommit halv vägs :) projekt tråd kommer självklart upp på TSR ;)

Edit: jag ska bara ha den o leka med på vattnet på sommaren och pudersnö på bintern typ
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

draken skrev:mjo byta boggie o förstörka ramen ska jag göra. sen höjja framvagnen och kanske skaffa fjädring också. men det jag bykymrar mig mest över är hur jag ska få dit boggien.. den kommer troligen tas från nån nyare skoter eller eventuellt kanske från en indy 5/600... motorn funderar jag på om jag ska ta från en indy också eller kanske trycka i en iq 440 motor? :roll: får se.. ska börja och strippa ner den och kolla över ramen och boggien som sitter på nu.. hoppas på att det inte blir stillastående när ja har kommit halv vägs :) projekt tråd kommer självklart upp på TSR ;)

Edit: jag ska bara ha den o leka med på vattnet på sommaren och pudersnö på bintern typ
Boggien är det lättaste, så det behöver du inte oroa dig för ;)

Sen kommer du få dra kylning till motorn, det ska sitta i tuneln.
Helt Räser
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

AndreWidestedt skrev:
draken skrev:mjo byta boggie o förstörka ramen ska jag göra. sen höjja framvagnen och kanske skaffa fjädring också. men det jag bykymrar mig mest över är hur jag ska få dit boggien.. den kommer troligen tas från nån nyare skoter eller eventuellt kanske från en indy 5/600... motorn funderar jag på om jag ska ta från en indy också eller kanske trycka i en iq 440 motor? :roll: får se.. ska börja och strippa ner den och kolla över ramen och boggien som sitter på nu.. hoppas på att det inte blir stillastående när ja har kommit halv vägs :) projekt tråd kommer självklart upp på TSR ;)

Edit: jag ska bara ha den o leka med på vattnet på sommaren och pudersnö på bintern typ
Boggien är det lättaste, så det behöver du inte oroa dig för ;)

Sen kommer du få dra kylning till motorn, det ska sitta i tuneln.
jorå, kylning ska ja ju ha. den ska sitta under tuneln men den blir nog inte så svår att dra..
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

draken skrev:
AndreWidestedt skrev:
draken skrev:mjo byta boggie o förstörka ramen ska jag göra. sen höjja framvagnen och kanske skaffa fjädring också. men det jag bykymrar mig mest över är hur jag ska få dit boggien.. den kommer troligen tas från nån nyare skoter eller eventuellt kanske från en indy 5/600... motorn funderar jag på om jag ska ta från en indy också eller kanske trycka i en iq 440 motor? :roll: får se.. ska börja och strippa ner den och kolla över ramen och boggien som sitter på nu.. hoppas på att det inte blir stillastående när ja har kommit halv vägs :) projekt tråd kommer självklart upp på TSR ;)

Edit: jag ska bara ha den o leka med på vattnet på sommaren och pudersnö på bintern typ
Boggien är det lättaste, så det behöver du inte oroa dig för ;)

Sen kommer du få dra kylning till motorn, det ska sitta i tuneln.
jorå, kylning ska ja ju ha. den ska sitta under tuneln men den blir nog inte så svår att dra..
Sen motormässigt hade jag satsat på någon yamaha 600, driftsäkra och startar alltid!

Annars någon 440 motor om du vill ha mycket krut till liten vikt. Dock äre mer skruva i den motorn.
Helt Räser
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

AndreWidestedt skrev:
draken skrev:
AndreWidestedt skrev: Boggien är det lättaste, så det behöver du inte oroa dig för ;)

Sen kommer du få dra kylning till motorn, det ska sitta i tuneln.
jorå, kylning ska ja ju ha. den ska sitta under tuneln men den blir nog inte så svår att dra..
Sen motormässigt hade jag satsat på någon yamaha 600, driftsäkra och startar alltid!

Annars någon 440 motor om du vill ha mycket krut till liten vikt. Dock äre mer skruva i den motorn.
vill att den ska väga så lite som möjligt och ha mycke krut i motorn! :)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

En som kör på älven nedanför mig (Luleå älv) Kör flera hundra meter med en ockelbo 300 som han har monterat en 600 trippel från en AC. Cylindrarna sitter just under styret framför knäna.

Den går utav bara fan, och har flera gånger varit ute med båten när han kört, han sänker den aldrig!

Fläktkyld är inget du bör satsa på, finns ingen fläktis med 90-100 hästar som du är ute efter.

Kolla bara efter en billig och bra motor, T.ex från en rave 670. Dom går som fan (125-130hk) och är ganska billiga då det är från 90-talet..

Håller själv på med ett liknande projekt, ska sätta en 483:a i gammel everesten och trimma lite..:)

Edit: men som tidigare skrivit är det enormt mycket jobb och blir mycket pengar också, i princip allt måste bytas. Och det är svårare än vad du tror, var ett helvete för mig bara att bygga om drivlina + boogie...
Bild
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

byYn skrev:En som kör på älven nedanför mig (Luleå älv) Kör flera hundra meter med en ockelbo 300 som han har monterat en 600 trippel från en AC. Cylindrarna sitter just under styret framför knäna.

Den går utav bara fan, och har flera gånger varit ute med båten när han kört, han sänker den aldrig!

Fläktkyld är inget du bör satsa på, finns ingen fläktis med 90-100 hästar som du är ute efter.

Kolla bara efter en billig och bra motor, T.ex från en rave 670. Dom går som fan (125-130hk) och är ganska billiga då det är från 90-talet..

Håller själv på med ett liknande projekt, ska sätta en 483:a i gammel everesten och trimma lite..:)

Edit: men som tidigare skrivit är det enormt mycket jobb och blir mycket pengar också, i princip allt måste bytas. Och det är svårare än vad du tror, var ett helvete för mig bara att bygga om drivlina + boogie...
okej, blir nog så då :) ja hade också tänk o ha cylindern under styre o föggarna vid knäna typ. vad kör du med för boggie på din? :)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

tänkte även på det en sak, vart fan ska ja ha tanken då??? måste nog skaffa en ihålig dyna eller liknande o sätta tankfan där då..
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Xaxiz
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 29 januari 2013, 07:08
Ort: Varberg

Inlägg av Xaxiz »

Han får skaffa en sån ryggsäck man har när man cyklar, en sån man fyller med vatten istället för att ha en vattenflaska. Så fyller han den med bensin och kopplar till motorn, haha :lol: :roll:
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav
Inlägg: 835
Blev medlem: 29 augusti 2013, 18:10
Ort: Varberg

Inlägg av GurkMarmelad »

draken skrev:tänkte även på det en sak, vart fan ska ja ha tanken då??? måste nog skaffa en ihålig dyna eller liknande o sätta tankfan där då..
ha en stor behållare i en ryggsäck och dra ner en slang till förgasaren ;)

edit: ah du hann före!
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

får väl ta o gö de ;)
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

byYn skrev:En som kör på älven nedanför mig (Luleå älv) Kör flera hundra meter med en ockelbo 300 som han har monterat en 600 trippel från en AC. Cylindrarna sitter just under styret framför knäna.

Den går utav bara fan, och har flera gånger varit ute med båten när han kört, han sänker den aldrig!

Fläktkyld är inget du bör satsa på, finns ingen fläktis med 90-100 hästar som du är ute efter.

Kolla bara efter en billig och bra motor, T.ex från en rave 670. Dom går som fan (125-130hk) och är ganska billiga då det är från 90-talet..

Håller själv på med ett liknande projekt, ska sätta en 483:a i gammel everesten och trimma lite..:)

Edit: men som tidigare skrivit är det enormt mycket jobb och blir mycket pengar också, i princip allt måste bytas. Och det är svårare än vad du tror, var ett helvete för mig bara att bygga om drivlina + boogie...

en 670 har ca 120hk på papper, men om du provar bänka en så får du vara glad om den visar 100.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar