Hur mycket är den värd?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Hur mycket är den värd?

Inlägg av Speedway »

Hej
Har en suzuki rm50 från cirka 1981.
Den startar lätt och går bra, dock är den jävligt ful.
Hur mycket tror ni man får för den ?
En bild på den, dock är det lite bytta grejer nu.
Bild
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

5k med lite tur..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

5k ?! Trodde den va värd högst 2k
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Persson97 skrev:5k med lite tur..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag tänkte 3k, sedan tänkte jag att det är en ren gissning och att jag inte hade nån anledning till att ens skriva det... Hur som helst har jag väldigt svårt att tro att någon vill betala 5000 för en 32 år gammal nergången 50cc cross som man antagligen knappt ens kan hitta reservdelar till. Dessutom har efterfrågan efter små crossar gått ner de senaste åren, folk som vill köpa billigt köper ofta nått kinesiskt fiddyskräp istället för gamla märkesgrejer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

så vitt ja vet är inte rm50 allt för vanliga, hade jag vart du hade jag ställt undan den på nått loft eller något och spart den, sälj den inte under 5k!
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Okej
Tror jag slänger ut den på blocket och ser om nån är intresserad.
Köpte den ju för en 500hundring
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

Fräscha upp den, återställ den till originalskick, kroma detaljer. I princip, få den att se bättre än ny ut, då jävlar ska du se att du kommer få en peng över 5k, om inte, vänta några år, då har den stigit ännu mer i värde :)
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

plankan skrev:Fräscha upp den, återställ den till originalskick, kroma detaljer. I princip, få den att se bättre än ny ut, då jävlar ska du se att du kommer få en peng över 5k, om inte, vänta några år, då har den stigit ännu mer i värde :)
tror han kommer få lägga ut lika mycket som han skulle få extra, o har svårt att tänka mig att den kommer att stiga i värde helt ärligt..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Persson97 skrev:tror han kommer få lägga ut lika mycket som han skulle få extra, o har svårt att tänka mig att den kommer att stiga i värde helt ärligt..
bonnaracing skrev:så vitt ja vet är inte rm50 allt för vanliga, hade jag vart du hade jag ställt undan den på nått loft eller något och spart den
Bara för att något är gammalt och sällsynt betyder inte det att det automatiskt är eftertraktat och dyrt. Särskilt inte när skicket tydligt visar spår av 30 års användning och misshandel.

Tänk över vilka som kan tänkas vilja köpa den:

1: Folk som vill använda den. Dyra reservdelar, sannolikt dålig reservdelstillgång och tillgång till andra modernare hojar för måttliga priser gör en RM50 ganska oattraktiv.

2: En samlare. Men varför vill någon samla på en sån? En handfull personer har kanske barndomsminnen av att ha haft en sån, och ett fåtal av dom vill kanske ha en därför. Några andra vill kanske gillar Suzuki och samlar på allt oavsett modell, men en 50cc hoj dom inte ens kan köra själv är knappast högt prioriterad. Särskilt inte nått som behöver >5000kr renovering innan den är nått att visa upp...


Angående att ställa undan den och hoppas att värdet går upp... Det är ett rent lotteri. Inget garanterar att värdet ökar, inget garanterar ens att den går sälja som något annat än metallskrot. Och även om vi utgår från att den idag är värd 3000kr och om tio år skulle vara värd 6000 så är det inte alls så bra som det låter.
P.g.a. inflation blir pengar mindre värda med tiden. Enligt konsumentprisindex får man idag betala ca 113kr för det som kostade 100kr för tio år sedan. Om det fortsätter i samma takt är 6000kr om tio år jämförbart med att ha ca 5320 idag. En fjärdedel av värdeökningen går alltså upp i rök bara därför.
Du betalar kanske inget för platsen crossen står på idag, men förvaring kostar på ett eller annat vis. Den dag du betalar en eller ett par tusenlappar i månaden för en garageplats är det inte vidare ekonomiskt att slösa utrymme på grejer som bara tar plats.
Se även på din ekonomi idag, jämfört med hur den förmodligen ser ut om tio år. Jag gissar att 3000kr är mycket pengar för de flesta moppepojkar, kanske en normal månadsinkomst om man räknar ihop studiebidrag, lite sommarjobb och sånt i snitt över hela året. Om tio år när du förhoppningsvis får ut 10-15-20 000kr eller mer efter skatt varje månad är 6000kr inte mycket pengar, då är det en månads elräkning och en full tank i bilen eller nått sånt.

Vissa grejer finns det anledning att spara och/eller renovera, andra är bättre att sälja för att få loss pengarna till andra projekt så snart som möjligt. Jag kan inte se in i framtiden, men jag har mycket svårt att tänka mig att denna är värd att behålla för sitt värdes skull.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar