Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Blandat, som alla andra scheman.

5-6 set men 3-5 reps på tunga basövningar. 2-3 set men 8-12 reps på isolations och komplements övningar.

Under viloperioden ökar du både reps och set antalet och fokuserar på och fylla musklerna med blod. Så skulle jag lägga upp de.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Vem kör ens många reps på basövningarna?
MAX 6reps enligt mig.

Basövningarna ska vara tunga.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Han skrev ju det?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

difaren skrev:Vem kör ens många reps på basövningarna?
MAX 6reps enligt mig.

Basövningarna ska vara tunga.
Oliver lilla sötnos gå och lägg dig! ;)
Antingen tunga lågrep, eller lätta men extremt högrep för och få syravana i musklerna.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

MrAndersson skrev:
difaren skrev:Vem kör ens många reps på basövningarna?
MAX 6reps enligt mig.

Basövningarna ska vara tunga.
Oliver lilla sötnos gå och lägg dig! ;)
Antingen tunga lågrep, eller lätta men extremt högrep för och få syravana i musklerna.

Nej usch, inte fler reps än 6 på arbetsset. Uppvärmningen kan man köra flera på vilket man kan göra på allt men totalt onödigt för man vill ju bli stark också. Totalt onödigt att se stor ut men inte vara så stark enligt mig.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Absolut, dock inget fel med och emellanåt köra ett pass med reps antal upp emot 20 på basövningarna för och få lite uthållighet och syravana.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Hur blit en strongman atlet som gammal tror ni? :P
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

DEA!! skrev:Hur blit en strongman atlet som gammal tror ni? :P
Beror helt på hur han har tränat och så, men det är klart att det kommer finnas slit på leder m.m. med tanke på alla tunga vikter och personens vikt, de flesta får ont i knän och leder.
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Menar det.. dom får nog inte sluta träna helt.
Kroppen kanske inte orkar hålla upp sig själv?
Årets Styrelsemedlem 2013
Landsten
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 september 2012, 12:26

Inlägg av Landsten »

Tjenare grabbar!
Hade Vart kul och veta folks Max i de olika bas övningarna? (Bänk,böj,mark,)
Själv åkte jag en ryggskada för snart ett år sen så inte kunnat köra tung alls den senaste tiden :evil:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Knäböj: 120x2 (aldrig maxat på riktigt)
Bänk: 100x5/110x1
Mark: 200
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

nu är det inte långt kvar tills jag kan börja gymma igen :) ser fram imot det! :)

hade beeptest i skolan i går. trodde att jag skulle vara en av de sämsta iom att jag i stort sett bara äter skräpmat, sitter vid datorn och röker typ.

hoppade av på 8 så klarade 7,5. då kom jag inte fram i tid och gick in och spydde på toaletten och mådde skit hahaha :D

är det ett bra resultat? ska satsa på att få minst 10 nästa gång :) väger ändå nästan 90kg så lär ju bli enklare att springa om jag tappar lite och hamnar på kanske 70-75 ;)
rrxaffe
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 augusti 2012, 13:07
Ort: jaåå

Inlägg av rrxaffe »

Landsten skrev:Tjenare grabbar!
Hade Vart kul och veta folks Max i de olika bas övningarna? (Bänk,böj,mark,)
Själv åkte jag en ryggskada för snart ett år sen så inte kunnat köra tung alls den senaste tiden :evil:

mark: 160 med remmar 135 utan
bänk: har tagit 85 och 82.5 med stopp men har vilat axlarna senaste tiden men har börjat igen för att komma tillbaka :twisted:
knäböj:125 90 grader

175cm/79kg/15år
Landsten
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 september 2012, 12:26

Inlägg av Landsten »

DEA!! skrev:Knäböj: 120x2 (aldrig maxat på riktigt)
Bänk: 100x5/110x1
Mark: 200


Grymt! Vikt? Ålder?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Landsten skrev:
DEA!! skrev:Knäböj: 120x2 (aldrig maxat på riktigt)
Bänk: 100x5/110x1
Mark: 200


Grymt! Vikt? Ålder?
Vikt: 95 tror ja, eller?
Ålder: 19?

Känner jag dig rätt DEA? ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Landsten
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 september 2012, 12:26

Inlägg av Landsten »

rrxaffe skrev:
Landsten skrev:Tjenare grabbar!
Hade Vart kul och veta folks Max i de olika bas övningarna? (Bänk,böj,mark,)
Själv åkte jag en ryggskada för snart ett år sen så inte kunnat köra tung alls den senaste tiden :evil:

mark: 160 med remmar 135 utan
bänk: har tagit 85 och 82.5 med stopp men har vilat axlarna senaste tiden men har börjat igen för att komma tillbaka :twisted:
knäböj:125 90 grader

175cm/79kg/15år

Stabilt!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

vikt 101 ålder 19 (mindre än en månad till 20) :D

dock så deffar jag ju från och till därför är jag inte starkare.. :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Landsten
Elmoped
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 september 2012, 12:26

Inlägg av Landsten »

DEA!! skrev:vikt 101 ålder 19 (mindre än en månad till 20) :D

dock så deffar jag ju från och till därför är jag inte starkare.. :wink:
Okej, tänkte dra till gymmet imorgon och försöka smälla upp lite tunga grejor i de tre stora och se hur ryggen håller 8)
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Finns de nå övningar man kan göra hemma för att bygga upp sig lite?
har inga hantlar eller så :/
förmodligen ska jag skaffa mig snart :)
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Funderar på och dra första passet imorgon, 2.5 månader senare, 13 kilo lättare, 3 tabletter mer per dag och 200% psykiskt starkare.

Nu kör vi, får se hur kroppen orkar med!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
rrxaffe
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 augusti 2012, 13:07
Ort: jaåå

Inlägg av rrxaffe »

MrAndersson skrev:Funderar på och dra första passet imorgon, 2.5 månader senare, 13 kilo lättare, 3 tabletter mer per dag och 200% psykiskt starkare.

Nu kör vi, får se hur kroppen orkar med!
ha inte för höga förväntningar bara har jag lärt mig :D
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Hoppas på en sisådär 50% av de gamla vikterna, frågan är dock hur kroppen klarar av de. Då jag inte är återställd... Tror dock de ger mig en push i rätt riktigt om jag klarar av en av de sakerna jag älskar mest!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Pantad
Elmoped
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 april 2013, 16:55
Ort: Förorten till förorten till Göteborg

Inlägg av Pantad »

Landsten skrev:Tjenare grabbar!
Hade Vart kul och veta folks Max i de olika bas övningarna? (Bänk,böj,mark,)
Själv åkte jag en ryggskada för snart ett år sen så inte kunnat köra tung alls den senaste tiden :evil:
Väger 98 kg, 190 lång, 15 år.
Bänk: kör 85kg 5x5 ( aldrig maxat )
Knäböj: 130 5x5 (---//---)
Mark: 145 5x5 (---//---)
Gymmat i cirkus 5 månader.
MrAndersson skrev:Funderar på och dra första passet imorgon, 2.5 månader senare, 13 kilo lättare, 3 tabletter mer per dag och 200% psykiskt starkare.

Nu kör vi, får se hur kroppen orkar med!
Ahhh! Fan va gött! Lycka till! :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

MrAndersson skrev:Funderar på och dra första passet imorgon, 2.5 månader senare, 13 kilo lättare, 3 tabletter mer per dag och 200% psykiskt starkare.

Nu kör vi, får se hur kroppen orkar med!
blev det något? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

önskar mig proteinpulver och en trevlig PWO när jag fyller år :) Skall även köpa en burk fettförbrännare billigt efter skolan imorgon :) nice när man hittar träningsgrejjer till pangpriser på facebook hahaha :D

varför i HELVETE har alla bra gym att man ej kan signa upp på mindre än ett år? så jävla dumt att man inte bara kan köpa ett månadskort osv..
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

DEA!! skrev:
MrAndersson skrev:Funderar på och dra första passet imorgon, 2.5 månader senare, 13 kilo lättare, 3 tabletter mer per dag och 200% psykiskt starkare.

Nu kör vi, får se hur kroppen orkar med!
blev det något? :)
Tyvärr inte.... Kanske är bra dock, så jag inte får veta hur mycket jag tappat.. :cry:
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Blev ett pass idag, slängde in lite bröst, tricep och axlar. HELT UNDERBART! 4 set med snedbänk, och de kändes som om brösten skulle explodera av att de var så fulla med blod.
Älskar de här!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

PK skrev:önskar mig proteinpulver och en trevlig PWO när jag fyller år :) Skall även köpa en burk fettförbrännare billigt efter skolan imorgon :) nice när man hittar träningsgrejjer till pangpriser på facebook hahaha :D

varför i HELVETE har alla bra gym att man ej kan signa upp på mindre än ett år? så jävla dumt att man inte bara kan köpa ett månadskort osv..
så klart du kan de alla gym har de, nu när jag köpt på nordic kan jag inte byta upp mig utan måste betala varje månad..
Senast redigerad av david96 den 15 november 2013, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

va? fattade inte vad du menade..

men liksom dem har bara årskort på typ alla gym i stan.. man kan ju köpa per månad med autogiro som sagt men då måste man ju betala även om man inte vill ha det.. man skriver ju kontrakt på ett år helt enkelt :/

blir friskis iallafall..


Som sagt så köpte jag Star nutrition ripped hardcore igår :) testade i morse och iom att jag inte åt frukost så vände sig hela magen ut och in på mig så jag knappt kunde gå.. blev dock jävligt pigg och det höll i länge! :) blir att käka ordentlig frukost samtidigt nästa gång.

kände även inget direkt sug efter att äta något spontant eller godis vilket är ett stort plus! :D
laxfanskap
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:39

Inlägg av laxfanskap »

PK skrev:va? fattade inte vad du menade..

men liksom dem har bara årskort på typ alla gym i stan.. man kan ju köpa per månad med autogiro som sagt men då måste man ju betala även om man inte vill ha det.. man skriver ju kontrakt på ett år helt enkelt :/
På både nordic och flera andra brukar man vell kunna binda sej 3, 6 eller 12 månader? :P iaf här i jkpg
Själv går jag på privatägt gym men känner många som går på nordic o dom kan binda sej så :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Laddade ner "liftbig" appen (stronglift 5x5). Då ska man fylla i "stalls" och "deloads", vsd innebär det? Finns inte någon bra översättning på ord.se.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

laxfanskap skrev:
PK skrev:va? fattade inte vad du menade..

men liksom dem har bara årskort på typ alla gym i stan.. man kan ju köpa per månad med autogiro som sagt men då måste man ju betala även om man inte vill ha det.. man skriver ju kontrakt på ett år helt enkelt :/
På både nordic och flera andra brukar man vell kunna binda sej 3, 6 eller 12 månader? :P iaf här i jkpg
Själv går jag på privatägt gym men känner många som går på nordic o dom kan binda sej så :)
finns inte så många gym i stan :) är som sagt bara friskis och svettis och korpen som är aktuella just nu som har månadskort så att säga :) friskis och svettis har ett helt nybyggt gym så är värt att köpa en månad :P


iallafall. nu är det igång med matproblemen igen :P försökte lära morsan lite grund (proteiner, kolhydrater osv) men hon är helt imun och började skrika på mig efter nån minut för att hon inte vill lära sig sånt där.


några tips på vart man kan hitta recept osv? vet ju vad jag ska stoppa i mig, men vette fan hur jag ska få fram lite goda recept :P känns tråkigt med kyckling+ ris + broccoli utan sås eller kryddor 7 dagar i veckan liksom haha :D


någon kokbok orkar jag inte lägga pengar på just nu efter massa annat handlande, så gärna över internet osv! :D

har dock fastnat på en grej i Harris-Benedict ekvationen.. man ska fylla i "aktivitetsnivå" och jag kommer inte fram i vad jag ska ta?

om jag vanligt träningspass 4 dagar i veckan i typ 1 timme och jobbar som bilmek och rör mig stora delar av dagen och så. hur ska jag fylla i det?


btw, vad tror ni om en 50-30-20 diet? :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

tjena!
tränar hockey 3 grr i veckan o har 2 fyspass (gym för det mesta) vilket jag tycker är precis lagom mycket träning på en vecka, men jag äter rätt dåligt, har sällan bra med energi och skulle tippa på att det är därför (samt att jag sover dåligt men jobbar på det) men hur skall man gå tillväga för att få i sig mer mat? äter rätt långsamt detsutom så hinner inte käka så mkt i skolan häller innan kompisarna får damp på en för att alla andra är klara.
men hur ska jag göra för att få i mig mer mat? tycker att jag äter mycket men är medveten om att jag inte gör det..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Dawidd
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 368
Blev medlem: 1 augusti 2011, 20:56
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Dawidd »

Persson97 skrev:tjena!
tränar hockey 3 grr i veckan o har 2 fyspass (gym för det mesta) vilket jag tycker är precis lagom mycket träning på en vecka, men jag äter rätt dåligt, har sällan bra med energi och skulle tippa på att det är därför (samt att jag sover dåligt men jobbar på det) men hur skall man gå tillväga för att få i sig mer mat? äter rätt långsamt detsutom så hinner inte käka så mkt i skolan häller innan kompisarna får damp på en för att alla andra är klara.
men hur ska jag göra för att få i mig mer mat? tycker att jag äter mycket men är medveten om att jag inte gör det..
Det med att du inte hinner äta i skolan,sitt kvar själv om det ska vara så. Jag är alltid sist när det gäller mat,sitter kvar själv och äter tills jag är färdig. Känns inte bra när jag stressäter
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Persson97 skrev:tjena!
tränar hockey 3 grr i veckan o har 2 fyspass (gym för det mesta) vilket jag tycker är precis lagom mycket träning på en vecka, men jag äter rätt dåligt, har sällan bra med energi och skulle tippa på att det är därför (samt att jag sover dåligt men jobbar på det) men hur skall man gå tillväga för att få i sig mer mat? äter rätt långsamt detsutom så hinner inte käka så mkt i skolan häller innan kompisarna får damp på en för att alla andra är klara.
men hur ska jag göra för att få i mig mer mat? tycker att jag äter mycket men är medveten om att jag inte gör det..
Ät oftare.


Och skit i dina klasskompisar, som inte verkar vara några supermänniskor heller, man går ändå ut och snackar skit efter maten, struntsamma om man sitter tio min extra i matsalen...

Och ät mer "Men jag är mätt." Nej, du orkar i dig garanterat lite till trots att du är mätt, vi alla vet skillnaden mellan proppmätt där magen nästan spricker och den vardagliga mätt-känslan.

PK skrev: har dock fastnat på en grej i Harris-Benedict ekvationen.. man ska fylla i "aktivitetsnivå" och jag kommer inte fram i vad jag ska ta?

om jag vanligt träningspass 4 dagar i veckan i typ 1 timme och jobbar som bilmek och rör mig stora delar av dagen och så. hur ska jag fylla i det?
Jag har spenderat hur mycket tid som helst de senaste månaderna på att läsa om kost, träning och kosttillskott.

Det är väldigt få personer som förespråkar för att man ska räkna hur mycket energi man gör av med och hur mycket energi man får i sig som ny och istället fokusera på att äta mer, då det ofta visar sig vara totalt felaktigt med uppskattad energiförbrukning och energiintag, hur mycket maten väger och allt däromkring.

Ät mer helt enkelt och hitta din balans, där du inte går hungrig, fortfarande har energi och har en stabil viktuppgång/nedgång/balans.
Att räkna proteiner kan vara vettigare så man får i sig 2-2,5g protein/kg.



På dessa räknakalorirerappar så finns det förval på träning, styrketräning, tennis, ishockey etc, energiförbrukningen varier från person till person och ingen av oss vet om de baseras på en 100%ig effektiv styrketräning, eller om 15 minuters vila är inräknat totalt, hur, tungt man kör, hur mycket reps eller sets osv.
Senast redigerad av p0d1 den 17 november 2013, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar