Större Generator på AM6

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Större Generator på AM6

Inlägg av tobberobbe »

Hej, nu börjar vintern krypa sig fram, med tanke på att min Rieju Drac har ganska dålig ljusbild, så funderar jag på att sätta dit 2 halogenspottar på 35w vardera, alternativt 20w.

Det står i handboken att elsystemet ska producera 95 watt om jag förstår rätt, och då blir det nästan alldeles precis med 95 watt om jag lägger ihop hela ljussystemet, blir nätt och jämnt 90 watt med dom två lamporna om jag förstått rätt, men det är endast på ljusen, sen drar det nog eventuellt mer.

Tilll frågan: Skulle det ens var möjligt att öka generatorns effekt, dvs genom att modifiera den eller byta till något annats märkes generator?

Planerar ingenting just nu, vill bara diskutera saken.
Lådden
Elmoped
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 juni 2013, 16:29

Inlägg av Lådden »

Har för mig att du kan linda om statorn. Men jag vet inte om du behöver byta voltregulator då. Men statorn kan gå att lindas om för att få ur lite extra.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Lådden skrev:Har för mig att du kan linda om statorn. Men jag vet inte om du behöver byta voltregulator då. Men statorn kan gå att lindas om för att få ur lite extra.
Ok, skulle det då finnas kraftfullare voltregulatorer eller liknande? Man vet då även inte hur mycket watt man får ut då
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.

Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).

Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.

Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).

Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Är det bara helljuset du vill förbättra? Till halvljuset kan (får) du ju ändå inte ha extraljus.

Halvljuset vill jag ha så bra som möjligt, eftersom det är det man måste använda när förutsättningarna för att se är de absolut sämsta: när man möter bilar man blir rätt så bländad av. Vettigt helljus skadar absolut inte, men det använder man mestadels när man inte blir bländad av annat ljus så man ser jämförelsevis mycket bättre.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tobberobbe skrev:
Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.

Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).

Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
HID-lampa nästa för din del.

http://www.webcar2000.com/countries/swe ... oped.phtml bilderna tycks saknas men ni fattar nog hur TS tänkt sig
Senast redigerad av Bullwinkle den 2 november 2013, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Desertrat skrev:
tobberobbe skrev:
Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.

Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).

Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
HID-lampa nästa för din del
Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tobberobbe skrev:
Desertrat skrev:
tobberobbe skrev: Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
HID-lampa nästa för din del
Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?
Byta lamphållare som mest
har du H7/H4 i din så byter du bara glödlampa annars är det lätt att ändra på fästet.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Desertrat skrev:
tobberobbe skrev:
Desertrat skrev: HID-lampa nästa för din del
Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?
Byta lamphållare som mest
har du H7/H4 i din så byter du bara glödlampa annars är det lätt att ändra på fästet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog[/youtube]
Blir det inte så här då?
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

tobberobbe skrev:
Desertrat skrev:
tobberobbe skrev: Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?
Byta lamphållare som mest
har du H7/H4 i din så byter du bara glödlampa annars är det lätt att ändra på fästet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog[/youtube]
Blir det inte så här då?
faktiskt inte.
rätt gjort har du rätt ljusbild på halvljus skall ljusbilden liksom "delas" rätt över reflektorn.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ett "35W" xenonkit drar ca 42W likström. Ditt elsystem kan inte leverera så mycket, så redan där har du problem. Xenonljus tvärslocknar om strömmen inte räcker till, lite jobbigt om batteriet blir för tomt medan man kör...

Xenonkit avsedda för både hel- och halvljus är värdelösa på det ena (vanligtvis helljuset).

Det finns inga xenonkit som passar rakt i strålkastare för Ba20d glödlampor, som jag antar att du har. Man får bygga om allt själv, och det kommer inte bli bra ändå.

Xenonljus är jättebra, men inte på (de flesta) mopederna. Elsystemen är inte avsedda för att leverera så mycket likström, så det krävs mycket jobb och delar innan det ens finns en chans. (En del scootrar har bättre förutsättningar, med större generator för att hålla batteriet laddat för elstartens skull.)

Om du ska ha någon form av extraljus skulle jag rekommendera LED-strålkastare på så låg effekt som möjligt (även dessa måste drivas av likström från batteriet). Mycket ljus från lite effekt jämfört med glöd/halogenlampa.
http://www.prestandabelysning.se/extral ... raljus/116
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Ett "35W" xenonkit drar ca 42W likström. Ditt elsystem kan inte leverera så mycket, så redan där har du problem. Xenonljus tvärslocknar om strömmen inte räcker till, lite jobbigt om batteriet blir för tomt medan man kör...

Xenonkit avsedda för både hel- och halvljus är värdelösa på det ena (vanligtvis helljuset).

Det finns inga xenonkit som passar rakt i strålkastare för Ba20d glödlampor, som jag antar att du har. Man får bygga om allt själv, och det kommer inte bli bra ändå.

Xenonljus är jättebra, men inte på (de flesta) mopederna. Elsystemen är inte avsedda för att leverera så mycket likström, så det krävs mycket jobb och delar innan det ens finns en chans. (En del scootrar har bättre förutsättningar, med större generator för att hålla batteriet laddat för elstartens skull.)

Om du ska ha någon form av extraljus skulle jag rekommendera LED-strålkastare på så låg effekt som möjligt (även dessa måste drivas av likström från batteriet). Mycket ljus från lite effekt jämfört med glöd/halogenlampa.
http://www.prestandabelysning.se/extral ... raljus/116
http://www.prestandabelysning.se/10w-mi ... ampa/442-0

Måste säga att denna ser intressant ut, frågan är bara, hur långt bort är stenarna? Vill gärna ha lite längre ljusbild som räcker bortom orginallampans ljusbild (kanske 4-5m bort?)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

10 meter står det vid bilderna. Spot-varianten med 8 graders spridning ger antagligen tajtare ljusbild än din originalstrålkastare, och flood-varianten med 40 graders spridning betydligt bredare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:10 meter står det vid bilderna. Spot-varianten med 8 graders spridning ger antagligen tajtare ljusbild än din originalstrålkastare, och flood-varianten med 40 graders spridning betydligt bredare.
Då skulle nästan spotten vara bättre, eller skulle floodlighten passa bättre?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag tror att spoten är för koncentrerad och flood för bred, något mellanting hade antagligen varit lämpligare. Jag var inte och kollade på Xenonkungens hemsida också, där hade dom ett mellanting med ljusspridning dom av någon anledning kallade "Euro". Alltid svårt att säga utan att ha sett grejerna "in action", men det är den jag tror mest på av det jag sett när jag kollat runt nu.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Jag tror att spoten är för koncentrerad och flood för bred, något mellanting hade antagligen varit lämpligare. Jag var inte och kollade på Xenonkungens hemsida också, där hade dom ett mellanting med ljusspridning dom av någon anledning kallade "Euro". Alltid svårt att säga utan att ha sett grejerna "in action", men det är den jag tror mest på av det jag sett när jag kollat runt nu.
Under vilken kategori finns lampan? Har letat en bra stund nu och har inte hittat den.

Hittade denna, liknar mest tycker jag.
http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... -spot.html

EDIT: Hittade den.
Senast redigerad av tobberobbe den 2 november 2013, 21:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ett syskon till den du länkade, med annan ljusbild.
http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... -euro.html
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Ett syskon till den du länkade, med annan ljusbild.
http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... -euro.html
Måste säga att den där har helt klart bäst ljusbild! Skulle moppen kunna orka med 2st sådana tro?
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Om man nu ska tolka hur mycket hela fadderullan drar i watt när man kör, så är det 20w fram, kanske 10w bak? har ett STR8 LED baklyse, sen blinkers 10w om jag inte har fel. Några andra strömförbrukare har jag inte koll på, men att koppla in dom 2 lamporna borde väl fungera, eftersom jag har lite extra watt kvar från LED-Konvertering blinkers och baklyse.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

De drar 10W var, så de ska nog inte vara någon fara.
Alltså riktigt bra då du kommer få en lågström till dom också.

Fö. så använder jag själv en 170mm "Striker" från lightforce, som jag sätter på styret vid behov. Och sedan driver via ett separat 12v batteri som jag laddar när moppen står i garaget. Använder den ju dock inte hela tiden. Lyser ungefär 5-600 meter. Sen spridningen bestämmer du själv, du får med olika filter du sätter över som bestämmer. Har själv "combofilter" tror de ger 35% av allt ljus åt sidorna och resten rakt fram.
Rekommenderas om du vill lägga mer pengar och få ett riktigt bra ljus ;)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

MrAndersson skrev:De drar 10W var, så de ska nog inte vara någon fara.
Alltså riktigt bra då du kommer få en lågström till dom också.

Fö. så använder jag själv en 170mm "Striker" från lightforce, som jag sätter på styret vid behov. Och sedan driver via ett separat 12v batteri som jag laddar när moppen står i garaget. Använder den ju dock inte hela tiden. Lyser ungefär 5-600 meter. Sen spridningen bestämmer du själv, du får med olika filter du sätter över som bestämmer. Har själv "combofilter" tror de ger 35% av allt ljus åt sidorna och resten rakt fram.
Rekommenderas om du vill lägga mer pengar och få ett riktigt bra ljus ;)
Wow, drömsetup?! Nä men jag tror att dom två Luxtar1-10w skulle kunna bli asbra! Ska ha dom monterade på styret brevid framkåpan i så fall, har ingen bra bild som jag kan kladda lite på och ladda upp atm, men ska fixa ihop en från google om några minuter så får ni se hur jag tänkt mig.

EDIT: Här har ni bild på mina awesome paint-skills
Bild

För att göra det riktigt enkelt sen så tar jag och tar en kabel direkt från generatorn alternativt voltregulatorn, sen motstånd till rätt watt, sen en säkring, och sen paralellkopplade extraljus, och brytare på insidan av "command centret" på vänster sida av styret.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

tobberobbe skrev:Om man nu ska tolka hur mycket hela fadderullan drar i watt när man kör, så är det 20w fram, kanske 10w bak? har ett STR8 LED baklyse, sen blinkers 10w om jag inte har fel. Några andra strömförbrukare har jag inte koll på, men att koppla in dom 2 lamporna borde väl fungera, eftersom jag har lite extra watt kvar från LED-Konvertering blinkers och baklyse.
Framlyset är vanligtvis på 35W.
Baklyse 5W med glödlampa, snarare 1W för LED
Blinkers drar en del ström, men eftersom de används så liten del av strömmen kan vi strunta i dom.
Bromsljus med glödlampa drar mycket, men eftersom du har LED blir det försumbart istället.
tobberobbe skrev:För att göra det riktigt enkelt sen så tar jag och tar en kabel direkt från generatorn alternativt voltregulatorn, sen motstånd till rätt watt, sen en säkring, och sen paralellkopplade extraljus, och brytare på insidan av "command centret" på vänster sida av styret.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteri. Nu när jag kommer att tänka på det finns det väl inte batteri på den moppen original? I så fall har du lite uppgradering att göra på den punkten...
Jag hade siktat på att lämna halvljuset som det är från fabrik för användning dagtid/vid möte, koppla ur det vanliga helljuset (ljusmängden från det bör ändå vara så liten jämfört med extraljusen så det bara är dumt att slösa ström till det) och istället bara haft de två LED-extraljusen som helljus, kopplade så de drivs från ett batteri. Kräver lite pyssel för att få till, men borde bli bra när det är klart.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:
tobberobbe skrev:Om man nu ska tolka hur mycket hela fadderullan drar i watt när man kör, så är det 20w fram, kanske 10w bak? har ett STR8 LED baklyse, sen blinkers 10w om jag inte har fel. Några andra strömförbrukare har jag inte koll på, men att koppla in dom 2 lamporna borde väl fungera, eftersom jag har lite extra watt kvar från LED-Konvertering blinkers och baklyse.
Framlyset är vanligtvis på 35W.
Baklyse 5W med glödlampa, snarare 1W för LED
Blinkers drar en del ström, men eftersom de används så liten del av strömmen kan vi strunta i dom.
Bromsljus med glödlampa drar mycket, men eftersom du har LED blir det försumbart istället.
tobberobbe skrev:För att göra det riktigt enkelt sen så tar jag och tar en kabel direkt från generatorn alternativt voltregulatorn, sen motstånd till rätt watt, sen en säkring, och sen paralellkopplade extraljus, och brytare på insidan av "command centret" på vänster sida av styret.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteri. Nu när jag kommer att tänka på det finns det väl inte batteri på den moppen original? I så fall har du lite uppgradering att göra på den punkten...
Jag hade siktat på att lämna halvljuset som det är från fabrik för användning dagtid/vid möte, koppla ur det vanliga helljuset (ljusmängden från det bör ändå vara så liten jämfört med extraljusen så det bara är dumt att slösa ström till det) och istället bara haft de två LED-extraljusen som helljus, kopplade så de drivs från ett batteri. Kräver lite pyssel för att få till, men borde bli bra när det är klart.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteri
Min moppe har inget batteri, men det ska sitta likriktare på den för LED. Planerar även eventuellt i samma svep att sätta på batteri på den.

Jag hade siktat på att lämna halvljuset som det är från fabrik för användning dagtid/vid möte, koppla ur det vanliga helljuset (ljusmängden från det bör ändå vara så liten jämfört med extraljusen så det bara är dumt att slösa ström till det) och istället bara haft de två LED-extraljusen som helljus, kopplade så de drivs från ett batteri. Kräver lite pyssel för att få till, men borde bli bra när det är klart.

Det är också en plan, men min tanke var i detta fall att ha ett "Plug and Play" Extaljussystem, dvs att jag kan koppla loss alla sladdar och tillhörande extraljus utan att påverka mopeden mer än att lämna 2 kontakter lediga vid källan.
Är ingen expert på el, men har gissningsvis gjort ett elschema som kan förklara något i alla fall.
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Ser rätt bra ut, om du lägger till batteriet också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Ser rätt bra ut, om du lägger till batteriet också.
Japp, fast batteri vet jag inte om det blir, om jag ska montera batteri blir det nog ett på 3Ah för att spara pengar, och om jag räknat ut rätt så räcker bara batteriet i någonstans runt en halvtimme.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det handlar inte så mycket om att driva lamporna från batteriet som att man vill ha batteriet för att "jämna ut" spänningen. Växelströmmen generatorn ger kombinerat med den typ av reglering som används i dessa elsystem ger en väldigt instabil utspänning. Regleringen är bara inriktad på att ge rätt spänning i genomsnitt, den är lika nöjd om grejerna ger 12V 100% av tiden som om dom ger 60V 20% av tiden och 0V 80% av tiden - genomsnittet blir ju fortfarande 12V som det "ska" vara.
En vanlig glödlampa fungerar lika bra för det, men något med känsligare elektronik som inte är avsett för sådant fungerar inte bra - om jag minns rätt från produktinfon om lampan står det att den kan drivas av 9-24V (likström) och därmed är topparna över 50V som din generator kan ge långt över vad grejerna kan förväntas tåla. Dessutom hinner LEDs slockna under perioden utspänningen från generatorn ligger på 0V (om det inte sitter grejer i för att motverka det och det finns det ingen anledning för), så ljusstyrkan skulle minska.

Med ett batteri inkopplat sänks "topparna" till rätt nivå genom att suga i sig överskottet för att laddas, och under den perioden det inte kommer nån ström från generatorn får lampan den från batteriet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

Erik_ skrev:Det handlar inte så mycket om att driva lamporna från batteriet som att man vill ha batteriet för att "jämna ut" spänningen. Växelströmmen generatorn ger kombinerat med den typ av reglering som används i dessa elsystem ger en väldigt instabil utspänning. Regleringen är bara inriktad på att ge rätt spänning i genomsnitt, den är lika nöjd om grejerna ger 12V 100% av tiden som om dom ger 60V 20% av tiden och 0V 80% av tiden - genomsnittet blir ju fortfarande 12V som det "ska" vara.
En vanlig glödlampa fungerar lika bra för det, men något med känsligare elektronik som inte är avsett för sådant fungerar inte bra - om jag minns rätt från produktinfon om lampan står det att den kan drivas av 9-24V (likström) och därmed är topparna över 50V som din generator kan ge långt över vad grejerna kan förväntas tåla. Dessutom hinner LEDs slockna under perioden utspänningen från generatorn ligger på 0V (om det inte sitter grejer i för att motverka det och det finns det ingen anledning för), så ljusstyrkan skulle minska.

Med ett batteri inkopplat sänks "topparna" till rätt nivå genom att suga i sig överskottet för att laddas, och under den perioden det inte kommer nån ström från generatorn får lampan den från batteriet.
Okej, får ta och fixa moppen ordentligt nu under vintern då :), tack för alla svar
Skriv svar