Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.
Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
HID-lampa nästa för din del.tobberobbe skrev:Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.
Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?Desertrat skrev:HID-lampa nästa för din deltobberobbe skrev:Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?Erik_ skrev:Det finns inga enkla metoder att öka generatoreffekten på dessa motorer särskilt mycket. Omlindning kan ge litegrann, men det är åtminstone delvis en kompromiss - om man vill ha mer effekt på högvarv tappar man på lägre varvtal, inte helt lämpligt - om man inte åker omkring på maxvarv hela tiden och det gör man inte.
Sedan är det värt att nämna att generatoreffekten som angetts av tillverkaren är maxeffekt, som man får på höga varvtal. På lägre varvtal får man ut mindre effekt, så i praktiken kan man inte utnyttja hela maxeffekten heller (om man vill kunna se nått när man kör på lite lägre varvtal).
Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Är det ljusstyrkan som felar brukar det gå förbättra med vissa ändringar i elsystemet, ett par mätningar med en multimeter kan bekräfta om det skulle göra nytta på din moppe.
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
Byta lamphållare som mesttobberobbe skrev:Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?Desertrat skrev:HID-lampa nästa för din deltobberobbe skrev: Du säger att originalstrålkastarens ljusbild är dålig. Menar du verkligen ljusbilden = att den inte lyser där du behöver ljuset, eller att den lyser för svagt?
Delvis det, för övrigt tycker jag ljusstyrkan är något svag, men för att det är en moppe så är jag väl nöjd. Själva problemet tycker jag är ljusbilden, därav har jag intresse för 2 stycken halogenspotligts eventuellt monterat på styret, som jag ställer in för att "utöka" ljusbilden.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog[/youtube]Desertrat skrev:Byta lamphållare som mesttobberobbe skrev:Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?Desertrat skrev: HID-lampa nästa för din del
har du H7/H4 i din så byter du bara glödlampa annars är det lätt att ändra på fästet.
faktiskt inte.tobberobbe skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-p9gQvzOLog[/youtube]Desertrat skrev:Byta lamphållare som mesttobberobbe skrev: Fast då lär man väl ha en annan ljuskägla/reflektor/vad-det-nu-kallas?
har du H7/H4 i din så byter du bara glödlampa annars är det lätt att ändra på fästet.
Blir det inte så här då?
http://www.prestandabelysning.se/10w-mi ... ampa/442-0Erik_ skrev:Ett "35W" xenonkit drar ca 42W likström. Ditt elsystem kan inte leverera så mycket, så redan där har du problem. Xenonljus tvärslocknar om strömmen inte räcker till, lite jobbigt om batteriet blir för tomt medan man kör...
Xenonkit avsedda för både hel- och halvljus är värdelösa på det ena (vanligtvis helljuset).
Det finns inga xenonkit som passar rakt i strålkastare för Ba20d glödlampor, som jag antar att du har. Man får bygga om allt själv, och det kommer inte bli bra ändå.
Xenonljus är jättebra, men inte på (de flesta) mopederna. Elsystemen är inte avsedda för att leverera så mycket likström, så det krävs mycket jobb och delar innan det ens finns en chans. (En del scootrar har bättre förutsättningar, med större generator för att hålla batteriet laddat för elstartens skull.)
Om du ska ha någon form av extraljus skulle jag rekommendera LED-strålkastare på så låg effekt som möjligt (även dessa måste drivas av likström från batteriet). Mycket ljus från lite effekt jämfört med glöd/halogenlampa.
http://www.prestandabelysning.se/extral ... raljus/116
Under vilken kategori finns lampan? Har letat en bra stund nu och har inte hittat den.Erik_ skrev:Jag tror att spoten är för koncentrerad och flood för bred, något mellanting hade antagligen varit lämpligare. Jag var inte och kollade på Xenonkungens hemsida också, där hade dom ett mellanting med ljusspridning dom av någon anledning kallade "Euro". Alltid svårt att säga utan att ha sett grejerna "in action", men det är den jag tror mest på av det jag sett när jag kollat runt nu.
Måste säga att den där har helt klart bäst ljusbild! Skulle moppen kunna orka med 2st sådana tro?Erik_ skrev:Ett syskon till den du länkade, med annan ljusbild.
http://www.xenonkungen.com/se/arbetslju ... -euro.html
Wow, drömsetup?! Nä men jag tror att dom två Luxtar1-10w skulle kunna bli asbra! Ska ha dom monterade på styret brevid framkåpan i så fall, har ingen bra bild som jag kan kladda lite på och ladda upp atm, men ska fixa ihop en från google om några minuter så får ni se hur jag tänkt mig.MrAndersson skrev:De drar 10W var, så de ska nog inte vara någon fara.
Alltså riktigt bra då du kommer få en lågström till dom också.
Fö. så använder jag själv en 170mm "Striker" från lightforce, som jag sätter på styret vid behov. Och sedan driver via ett separat 12v batteri som jag laddar när moppen står i garaget. Använder den ju dock inte hela tiden. Lyser ungefär 5-600 meter. Sen spridningen bestämmer du själv, du får med olika filter du sätter över som bestämmer. Har själv "combofilter" tror de ger 35% av allt ljus åt sidorna och resten rakt fram.
Rekommenderas om du vill lägga mer pengar och få ett riktigt bra ljus
Framlyset är vanligtvis på 35W.tobberobbe skrev:Om man nu ska tolka hur mycket hela fadderullan drar i watt när man kör, så är det 20w fram, kanske 10w bak? har ett STR8 LED baklyse, sen blinkers 10w om jag inte har fel. Några andra strömförbrukare har jag inte koll på, men att koppla in dom 2 lamporna borde väl fungera, eftersom jag har lite extra watt kvar från LED-Konvertering blinkers och baklyse.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteri. Nu när jag kommer att tänka på det finns det väl inte batteri på den moppen original? I så fall har du lite uppgradering att göra på den punkten...tobberobbe skrev:För att göra det riktigt enkelt sen så tar jag och tar en kabel direkt från generatorn alternativt voltregulatorn, sen motstånd till rätt watt, sen en säkring, och sen paralellkopplade extraljus, och brytare på insidan av "command centret" på vänster sida av styret.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteriErik_ skrev:Framlyset är vanligtvis på 35W.tobberobbe skrev:Om man nu ska tolka hur mycket hela fadderullan drar i watt när man kör, så är det 20w fram, kanske 10w bak? har ett STR8 LED baklyse, sen blinkers 10w om jag inte har fel. Några andra strömförbrukare har jag inte koll på, men att koppla in dom 2 lamporna borde väl fungera, eftersom jag har lite extra watt kvar från LED-Konvertering blinkers och baklyse.
Baklyse 5W med glödlampa, snarare 1W för LED
Blinkers drar en del ström, men eftersom de används så liten del av strömmen kan vi strunta i dom.
Bromsljus med glödlampa drar mycket, men eftersom du har LED blir det försumbart istället.
Nej, dessa ska drivas av likström, från generatorn får du växelström. Det betyder att dom kräver en spänningsregulator med likriktare och ett batteri. Nu när jag kommer att tänka på det finns det väl inte batteri på den moppen original? I så fall har du lite uppgradering att göra på den punkten...tobberobbe skrev:För att göra det riktigt enkelt sen så tar jag och tar en kabel direkt från generatorn alternativt voltregulatorn, sen motstånd till rätt watt, sen en säkring, och sen paralellkopplade extraljus, och brytare på insidan av "command centret" på vänster sida av styret.
Jag hade siktat på att lämna halvljuset som det är från fabrik för användning dagtid/vid möte, koppla ur det vanliga helljuset (ljusmängden från det bör ändå vara så liten jämfört med extraljusen så det bara är dumt att slösa ström till det) och istället bara haft de två LED-extraljusen som helljus, kopplade så de drivs från ett batteri. Kräver lite pyssel för att få till, men borde bli bra när det är klart.
Okej, får ta och fixa moppen ordentligt nu under vintern då , tack för alla svarErik_ skrev:Det handlar inte så mycket om att driva lamporna från batteriet som att man vill ha batteriet för att "jämna ut" spänningen. Växelströmmen generatorn ger kombinerat med den typ av reglering som används i dessa elsystem ger en väldigt instabil utspänning. Regleringen är bara inriktad på att ge rätt spänning i genomsnitt, den är lika nöjd om grejerna ger 12V 100% av tiden som om dom ger 60V 20% av tiden och 0V 80% av tiden - genomsnittet blir ju fortfarande 12V som det "ska" vara.
En vanlig glödlampa fungerar lika bra för det, men något med känsligare elektronik som inte är avsett för sådant fungerar inte bra - om jag minns rätt från produktinfon om lampan står det att den kan drivas av 9-24V (likström) och därmed är topparna över 50V som din generator kan ge långt över vad grejerna kan förväntas tåla. Dessutom hinner LEDs slockna under perioden utspänningen från generatorn ligger på 0V (om det inte sitter grejer i för att motverka det och det finns det ingen anledning för), så ljusstyrkan skulle minska.
Med ett batteri inkopplat sänks "topparna" till rätt nivå genom att suga i sig överskottet för att laddas, och under den perioden det inte kommer nån ström från generatorn får lampan den från batteriet.