Köra bil, 15 år?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Köra bil, 15 år?

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, har tänkt att köpa mig en bil... Är 15 år å har EU kort ba, vet att det låter dumt, men är säkrare än epa(med enkellåda), drar mindre bensin, mycket billigare i inköp, så why not liksom? Har varit lite inne på att köpa epa å så men ser ju mer lagligt ut (om man har en civil polis bakom eller nåt) å man kör 70 på 70 väg med bil (normal reg skylt osv) än LGF skylt i 70 ^^ Men tänkte ba, vad händer om jag åker fast förre? Kommer ju känna mig lagom dum om jag blir stoppad så sitter en 15 åring med moppe kort bakom ratten ^^ Borde la vara mer lagligt än epa med enkel låda?
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Så länge du håller hastigheten med en epatraktor är det bara ombesiktning om den är olaglig. :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

hahaha kör med epa och enkellåda ist :) Du har ju kort för den och inte för en bil så det är smartare och bättre med traktor för om det är snälla snutar så kan dom släppa dig med en böter och ombes men med en bil då vettefan vad som händer :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

dummaste iden nånsin gör det inte! att du ens tänker på det.

hade du varit min vän eller om jag stött på nån som gör detta så hade jag tagit nycklar å ringt polisen..


för tro mig har du en bil som gör 220 km/h så kommer du knappast hålla hastighets begränsningarna ;) lita på mig som har körkort ;) lätt å säga innan nu när du inte har den men en het annan sak sen...
vem fan e lennart?
DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Inlägg av DerbiAndreas »

potog skrev:dummaste iden nånsin gör det inte! att du ens tänker på det.

hade du varit min vän eller om jag stött på nån som gör detta så hade jag tagit nycklar å ringt polisen..


för tro mig har du en bil som gör 220 km/h så kommer du knappast hålla hastighets begränsningarna ;) lita på mig som har körkort ;) lätt å säga innan nu när du inte har den men en het annan sak sen...
Meh, jag är rätt bra på att hålla hastigheten ^^ Min stuntis gör ca 100, kör ca 80 på 70 väg, de flesta med bil kör ca 80 på 70 väg.
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

k-skåpet skrev:Så länge du håller hastigheten med en epatraktor är det bara ombesiktning om den är olaglig. :)
jag körde 30 med en epa med enkellåda och blev av med kortet och fick böter så, man kan visst bli av med kortet ;)
kolla in mitt Derbi drd pro projekt vet jag! :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47195
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Hoppas dina föräldrar går med på detta, haha :lol:
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Du är nog ganska körd om du blir tagen, dessutom så finns det en anledning till att man måste vara arton för att få ta körkort. ;)
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Har du inte råd med epa så tycker jag du ska ge fan i denna ide'n faktiskt. Åker du dit så lär du ju få sitta och häcka hos socialen... :lol:
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du blir tagen för olovlig körning givetvis, indraget körkortstillstånd / spärrtid, dagsböter. Dessutom kommer dina föräldrar med stor sannolikhet bli av med sina körkort.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Slidercalle123
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 350
Blev medlem: 27 april 2013, 20:43

Inlägg av Slidercalle123 »

Tänk igen, snälla
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

En 15 åring bakom ratten på en 150 hästars metallprojektil körandes utan erfarenhet på vägar med en topphastighet på 200 + ? Är du helt dum i huvudet? Skärp dig, Epa om något... knappt det för att du kommer på såna ideer....
Bild
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

du kan också köpa en bil och sätta på en LGF skylt.
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Du och dina ideer..

Det låter som en riktigt dålig ide, kör på epan eller ha kvar moppen.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Låter som en prima idé!
Kör på!!
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

DerbiAndreas skrev: Meh, jag är rätt bra på att hålla hastigheten ^^ Min stuntis gör ca 100, kör ca 80 på 70 väg, de flesta med bil kör ca 80 på 70 väg.
Tro mig, det är inte alls samma sak som att sitta i en bil, som gör mer än det där på 2an.

Hoppas man slipper möta dig på vägen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

:lol: Veckans dummaste idé! Köp en bobbycar.
Senast redigerad av Jonsson98 den 1 november 2013, 19:50, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

du är 15..... jag är 17 och skulle aldrig komma på tanke att köpa bil. då har jag nog 2 års mer erfarenhet av att köra bil än dig men jag skulle endå aldrig sätta mig i en bil och köra iväg ensam.
lugna ner dig för fan, du har nyss kommit in i moppe åldern sedan ska du köra ijäl dig själv direkt eftersom du vill köra bil?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XZxzJGgox_E[/youtube]
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Sämsta jag någonsin sett eller hört på TSR någonsin.
totalt vansinnigt, fullständigt intelligensbefriat, och gör du detta skall jag fan ringa Vita Rockarna på dig.

Det lovar jag dig.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
plankan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 9 april 2013, 19:20
Ort: Stockholm

Inlägg av plankan »

Desertrat skrev:Sämsta jag någonsin sett eller hört på TSR någonsin.
totalt vansinnigt, fullständigt intelligensbefriat, och gör du detta skall jag fan ringa Vita Rockarna på dig.

Det lovar jag dig.
+1
Kolla gärna in mitt Beta RR Projekt! :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=51756
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

jag har kört bil utan körkort ett par gånger genom åren. dock inga långa sträckor :)

men nej. skulle inte ens få för mig att köra bil dagligen utan körkort. köp dig en traktor du ;)
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

jag övningskör ju, körde en gång utan päronen, men då snackar vi en 40 sträcka på 150 meter från en fabrik hem till mig, så ligger och kör på tomgången på 3:an bara :P Enda gången jag kört utan körkort, och jag skulle inte rekommendera det en enda gång asså... säger det igen, du ska fan inte ut på vägarna i en bil utan att ha körkort. Då blire samtal till hela Sveriges blåa gubbar så dom kan komma och ta dig :)
Bild
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Kan ju bara sätta in detta som en notis, detta lyckades jag med när jag var 16, man är inte lika sugen på att köra bil längre då. :lol: Bild
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

k-skåpet skrev:Kan ju bara sätta in detta som en notis, detta lyckades jag med när jag var 16, man är inte lika sugen på att köra bil längre då. :lol: Bild
hur faan lyckades du komma in där utan att trycka undan stenarna innan eller trädet bredvid? :o ser att det är en sten som flyttats men inte mer än de runt om?
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

GuZt4v skrev:
k-skåpet skrev:Kan ju bara sätta in detta som en notis, detta lyckades jag med när jag var 16, man är inte lika sugen på att köra bil längre då. :lol: Bild
hur faan lyckades du komma in där utan att trycka undan stenarna innan eller trädet bredvid? :o ser att det är en sten som flyttats men inte mer än de runt om?
Bilen står faktiskt upp pallad på ena stenen, jadu att man missade träden var nog mest flyt men kom på ställ i typ 70 och klarade inte riktigt returen så blev luftburen in i skogen. Kan säga dig att få in den gick mycket snabbare än att få ut den, vi fick kapa ner trädet och sedan hissa upp bilen på domkrafter och dra ut den sidleds... :wink:
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

k-skåpet skrev:Kan ju bara sätta in detta som en notis, detta lyckades jag med när jag var 16, man är inte lika sugen på att köra bil längre då. :lol: Bild
Det är ju då man blir riktigt sugen på att fortsätta köra! :D
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

bonnaracing skrev:
k-skåpet skrev:Kan ju bara sätta in detta som en notis, detta lyckades jag med när jag var 16, man är inte lika sugen på att köra bil längre då. :lol: Bild
Det är ju då man blir riktigt sugen på att fortsätta köra! :D
Ännu en dårpippi...
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Du ska inte bara kunna köra bilen.. Samtidigt ska du kunna alla trafikregler, hålla koll på fordonet, hålla koll på andra, samtidigt ha säkerhetstänk i bakhuvudet, veta när det är halt och sakta ner, bromssträcka m.m.

Det är inte "bara" köra bil..
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Rexxy skrev:Du ska inte bara kunna köra bilen.. Samtidigt ska du kunna alla trafikregler, hålla koll på fordonet, hålla koll på andra, samtidigt ha säkerhetstänk i bakhuvudet, veta när det är halt och sakta ner, bromssträcka m.m.

Det är inte "bara" köra bil..
det är ju dock samma sak med en tralla..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Persson97 skrev:
Rexxy skrev:Du ska inte bara kunna köra bilen.. Samtidigt ska du kunna alla trafikregler, hålla koll på fordonet, hålla koll på andra, samtidigt ha säkerhetstänk i bakhuvudet, veta när det är halt och sakta ner, bromssträcka m.m.

Det är inte "bara" köra bil..
det är ju dock samma sak med en tralla..
Skillnaden med en tralla är att du får längre tid på dig att tänka på vad du skall göra då det inte går så fort.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Det är ju dock inte så mycket skillnad på en bil och en helt ospärrad epa. Enda skillnaden är ju att de är farligare och köra epa.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

MrAndersson skrev:Det är ju dock inte så mycket skillnad på en bil och en helt ospärrad epa. Enda skillnaden är ju att de är farligare och köra epa.
äkta epa ja.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

MrAndersson skrev:Det är ju dock inte så mycket skillnad på en bil och en helt ospärrad epa. Enda skillnaden är ju att de är farligare och köra epa.
oftast slitna däck o balanserade hjul med..
inte många trallor som rullar orginal häller för den delen, så ser inte varför det igentligen skulle vara mycket värre änn o köra en riktig bil?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Desertrat skrev:Sämsta jag någonsin sett eller hört på TSR någonsin.
totalt vansinnigt, fullständigt intelligensbefriat, och gör du detta skall jag fan ringa Vita Rockarna på dig.

Det lovar jag dig.
Medlem i 7 dagar. Hmmm
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Alyzzzer skrev: Medlem i 7 dagar. Hmmm
På den profilen ja.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar