Derbi Senda xtreme sm 05 Metrakit Thrower

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Derbi Senda xtreme sm 05 Metrakit Thrower

Inlägg av Jacke07 »

Tja, fick hem mitt rör igår och pluggade ur det idag, den axxar som fan med min 12/70 drevning, men den axxar bara när det blir höga varv, har inte bytt munstycke, jag vet inte om det behövs men kan det bero på det?

jag är lite rädd om vevslagspartiet också, eftersom det blir så höga varv, ska jag köpa ett racing vevslagsparti som klarar lite högre varv så det inte går sönder?

tack för snabba svar.. :D

är sjukt nööjd!!

juste, har 67 i huvudmunstycke
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.
okej.. då går jag ut o gör det :(
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Agge0102 skrev:munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)
hade beställt fel mm på musntycken... men kan jag köra med chok i ?
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Jacke07 skrev:
Agge0102 skrev:munstycket måste du byta annars kommer den att gå torrt och kan värmenypa precis som ovanstående säger,

att ditt vevparti inte skulle klara av ett lågvarvigt effektrör är inte någon risk. Anledningen till att axxar på höga varv är att det är en tvåtaktare, de jobbar så. Din lätta drevning gör också att den varvar mycket.

Så det du bör göra är att byta upp dig i munstycke ca 10-15 storlekar
Byta till en tyngre drevning tex 13/53 :)

Gör du det ska du se att den går fint :)
hade beställt fel mm på musntycken... men kan jag köra med chok i ?
alltså choke i istället för att byta? ska höra med kompisarna om dem har några 6 mm
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)
Lite skillnad på 70 cc och 50 cc, thrower är ju ett lågvarvigt rör också så skulle bli väldigt förvånad om veven gick sönder.
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Derixx skrev:
Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Du måste byta munstycke till cirka 10-15 storlekar större annars kan cylindern skära/värmenypa. Sen vad menar du med höga varm? Skulle rekommendera att du byter drevning till 13/53 - 12/53 då slipper du varva så mycket utan att komma upp i någon hastighet och inte växla lika ofta.

det med höga varv, mitt vevslagsparti gick sönder när jag precis hade fått moppen, det var 70cc i den med strypkrök och jag varva den så pass mycket att vevslagspartiet gick sönder, och det vill jag inte ska hända igen :)
Lite skillnad på 70 cc och 50 cc, thrower är ju ett lågvarvigt rör också så skulle bli väldigt förvånad om veven gick sönder.
ja men det är så här, jag körde det för ett tag sedan för första gången, då var det lite mer drag i det än vanligt, sedan när jag skulle växla märkte jag att moppen ba drog iväg som f*n, och efter det så växlar jag, jag har ju inte rpm mätare (trasig) men det låter som fan iallafall :(
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.
Användarens profilbild
Jacke07
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 10 september 2013, 12:25

Inlägg av Jacke07 »

Derixx skrev:Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.
har beställt nya munstycken nu, men vilken drevning ska jag ha så den går 80-85 typ? med bra axx?
Derbi Senda sm 05

MetraKit Thrower
14/58

(Enl.Mätarn) 80 km/h
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Inlägg: 625
Blev medlem: 25 november 2012, 02:04
Ort: Nacka,Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Jacke07 skrev:
Derixx skrev:Byt munstycke och dreva om så ska det inte vara några problem.
har beställt nya munstycken nu, men vilken drevning ska jag ha så den går 80-85 typ? med bra axx?
Jag skulle ha 13/53
Derixx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 april 2013, 14:43
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Derixx »

Som ovanstående 13/53.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Och du kan köra på choke sålänge och inte varva över ca 8k varje dag så går det, men inte full choke hela tiden du får leka lite med den så du inte "chokar motorn" helt :)
Skriv svar