Datorn seg, grafikkortet?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Datorn seg, grafikkortet?

Inlägg av Nixxen »

En snabb och kanske ganska dum fråga, men har grafikkort någon som helst inverkan på hur snabb ens dator är?

Om inte, vad är det som avgör snabbheten på en dator? :s

(Det är nämligen så att jag spelar lol, har en ganska snabb datorn men för ett tag sen så gick nätagget åt helvete. Det är ju så att man lätt kan se på "Loadingscreenen" vems dator som är snabbast. Jag låg oftast först förr, men nu efter att nätagget gått så ligger jag alltid sist. Har dock märkt att grafikkortet ibland strular. Så ja, har grafikkort inverkan på snabbheten?)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Nej. Har dufixat nytt nätagg btw? Och tillräckligt kraftigt? Graffet ian i vilket fall inte göra skillnad där. CPU och RAM gör jobbet vid summoningscreenen.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

CPU och ram ja, men vad du har för hårddisk/ssd spelar relativt stor roll också
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

TheFlyingFin skrev:Nej. Har dufixat nytt nätagg btw? Och tillräckligt kraftigt? Graffet ian i vilket fall inte göra skillnad där. CPU och RAM gör jobbet vid summoningscreenen.
Så du menar att en HDD/SSD inte gör något jobb alls då? Du kommer märka den största skillnaden på bootup tiden om du byter din HDD till en SSD.
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Okej, tack! Va bara en tanke jag hade :)

Jag har alla mina spel på min SSD, sen resten av skiten man har på sin dator på HDDn.
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

då ett nättagg går sönder så kan den förstöra andra grejor i din dator, det har hänt mig förut, köpte ett nätagg på kjell och company bran upp efdter 2 månader av överklockning.
då gick moderkortet ått helvete.
efter det så har jag bara köpt nätagg som är 80+ gold och är från en bra tillverkare.

testa dina delar i en annan dator och se om dom funkar i den.
Quattro lyfe
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Nixxen skrev:Okej, tack! Va bara en tanke jag hade :)

Jag har alla mina spel på min SSD, sen resten av skiten man har på sin dator på HDDn.
Varför lägger du inte ditt OS på SSD'n? Då kommer den starta upp mycket snabbare.

Edit: Läste för snabbt, missade att det var LoL's laddningstid det handlade om.
Senast redigerad av Ekman den 12 oktober 2013, 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

vicke xX SMT skrev:
TheFlyingFin skrev:Nej. Har dufixat nytt nätagg btw? Och tillräckligt kraftigt? Graffet ian i vilket fall inte göra skillnad där. CPU och RAM gör jobbet vid summoningscreenen.
Så du menar att en HDD/SSD inte gör något jobb alls då? Du kommer märka den största skillnaden på bootup tiden om du byter din HDD till en SSD.
OS ja. Men här pratar vi faktiskt om LoL. Laddingstiderna i LoL ska inte påverkas mycket av SSD. LoL är ändå såpass lättdrivet spel.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

TheFlyingFin skrev:
vicke xX SMT skrev:
TheFlyingFin skrev:Nej. Har dufixat nytt nätagg btw? Och tillräckligt kraftigt? Graffet ian i vilket fall inte göra skillnad där. CPU och RAM gör jobbet vid summoningscreenen.
Så du menar att en HDD/SSD inte gör något jobb alls då? Du kommer märka den största skillnaden på bootup tiden om du byter din HDD till en SSD.
OS ja. Men här pratar vi faktiskt om LoL. Laddingstiderna i LoL ska inte påverkas mycket av SSD. LoL är ändå såpass lättdrivet spel.
Läste frågan för snabbt och fick för mig att det var OS han pratade om.

Är rätt säker på att LoL startar snabbare om du har SSD fast det är ett lättdrivet spel.

Något skit jag hittade:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WAqc4sPTIW4[/youtube]
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

vicke xX SMT skrev:
TheFlyingFin skrev:
vicke xX SMT skrev: Så du menar att en HDD/SSD inte gör något jobb alls då? Du kommer märka den största skillnaden på bootup tiden om du byter din HDD till en SSD.
OS ja. Men här pratar vi faktiskt om LoL. Laddingstiderna i LoL ska inte påverkas mycket av SSD. LoL är ändå såpass lättdrivet spel.
Läste frågan för snabbt och fick för mig att det var OS han pratade om.

Är rätt säker på att LoL startar snabbare om du har SSD fast det är ett lättdrivet spel.

Något skit jag hittade:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WAqc4sPTIW4[/youtube]
WOW that hiss musik xD :lol: :lol: :lol: :lol:
Quattro lyfe
Skriv svar