chifen skrev:
finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt
gillar du axx eller mer toppfart?
Skonsammare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock och effekten finns mer nära till hands om man drevar lättare, mycket roligare enligt mig
du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07
det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.
toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår ni? Samma gäller för en tung drevning, det behöver inte bli sämre acceleration nödvändigtvis heller då man kan dra längre på växlarna om motorn orkar lätt ändå.
det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.
att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd.
jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta
även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.
[/spoiler]
Tja, jag bara funderade lite på om det går att räkna ut motorns varvtal utan mätare? Jag har en Gilera RCR -03 13/52 eller 13/52 drevning och slitna crossdäck. Det enda "trimmet" jag har är att jag har plockat bort en strypning (som gjorde att den skulle gå igenom besiktningen för förra ägaren blev tagen i ca 80 knyck). Pluggen sitter kvar i röret och den går cirka 65-70 på mätaren(uppskattar 60-65 ärliga).
Så, går det att på något vis räkna ut motorns rpm?
Är min drevning för hög? Vad bör jag isf byta till?
Hur mycket klarar en originalmotor att varva utan att jag ska vara rädd för något slags haveri?[/spoiler]