Tjena!
Jag har en MH Ryz 06 och motorn krånglar..
när jag körde här om dagen gick allt skit bra tills den inte orkade att acca på raksträcka.. det lät som om man bromsade med bakbromsen samtidigt som man gasade. efter några sec så låste sig backhjulet och moppen ville inte starta. kicken var helt stum (dvs jag kunde inte kicka). jag kunde växla till neutral och rulla hem
Finns ingen exakt definition av "skurit". Mängder av olika motorhaverier kallas för det, samlingsnamn använt av folk som inte vet vad dom pratar om med andra ord...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Finns ingen exakt definition av "skurit". Mängder av olika motorhaverier kallas för det, samlingsnamn använt av folk som inte vet vad dom pratar om med andra ord...
En morgon när ja va påväg t skolan så dog moppen i en uppförsbacke när ja hade tagit sats.. de va typ likadant som phillemannen beskriver men bakhjulet låste sej inte utan det blev mer som om kedjan hade hoppat. Alltså den tvärstoppa, men sen så vänta ja 5-10 minuter o pröva kicka igång den, starta direkt o gick som vanligt.
Kör med :
Leovince v6 rör
Malossi ostrypt cdi
Polini membran
Drevning 12 / 52
Dellorto PHBN 16mm (Orginal)
Munstycke 90
Kan de va för litet munstycke?
Frågade syrrans kille som ää ganska kunnig o han sa att den inte hade värmenypt eftersom bakhjulet inte låste sig.
Så ja undrar bara vad som kunde ha hänt ?
Den går som vanligt nu:)
En morgon när ja va påväg t skolan så dog moppen i en uppförsbacke när ja hade tagit sats.. de va typ likadant som phillemannen beskriver men bakhjulet låste sej inte utan det blev mer som om kedjan hade hoppat. Alltså den tvärstoppa, men sen så vänta ja 5-10 minuter o pröva kicka igång den, starta direkt o gick som vanligt.
Kör med :
Leovince v6 rör
Malossi ostrypt cdi
Polini membran
Drevning 12 / 52
Dellorto PHBN 16mm (Orginal)
Munstycke 90
Kan de va för litet munstycke?
Frågade syrrans kille som ää ganska kunnig o han sa att den inte hade värmenypt eftersom bakhjulet inte låste sig.
Så ja undrar bara vad som kunde ha hänt ?
Den går som vanligt nu:)
Skulle inte kalla detta för värmenyp, eftersom nyper motorn så kan man kicka någon sekund senare, nej om du fortfarande inte kan kicka låter det som att vevlager har gått (pga att han kunde köra ett tag innan den gav upp)
Vid värmenyp: moppen går som vanligt, tills helt plötsligt du hör ett baaaap (moppen tappar varv, fort) sedan låser sig bakdäcket, och glider tills du stannat
Vid skärd motor motorn går betydligt sämre och sämre tills den låser sig (oftast på ett spann över en åktur om man har otur
min motor skar av att ett kolvclips lade sig parallellt med cylinder väggen när kolven var påväg upp... ja mer behöver jag inte säga mer än att det tog stopp relativt snabbt och att min 1.5vecka gamla 70cc var utbytesnödig...
det jag tycker du ska göra är att lyfta av cylidern (fick bända av min, cylinderfotspackningen gick) och känna på det du kommer åt där ifrån
sen gå vidare med lamell kåpan, ta av lamell kronan och se om något ändras osv (det är om du inte hittar något fel i cylinder eller vev)
Mvh!
Rrx_lars skrev:min motor skar av att ett kolvclips lade sig parallellt med cylinder väggen när kolven var påväg upp...
En skärning är i ordets rätta bemärkelse att oljefilmen brister och metalldelar går emot varann, det de flesta kallar nypning är alltså en solklar skärning enligt den definitionen. Men som så många andra gånger används ord trots att deras betydelse inte är rätt.
Att ett kolvbultsclips släpper och sätter sig imellan nånstans är inte en skärning, det är ett haveri till följd av att klantarslet som mekade klämde ihop clipset för mycket så det inte var starkt nog för att hålla sig kvar på sin plats i kolven (eller ännu värre, hade fått ner det i vevhuset på nått vis och sedan satt ihop motorn). Men folk kallar alla sorters motorhaverier för skärning, särskilt allt som skadar cylindern...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Mycket sant det du säger erik, jag argumenterar inte med det, dock, du måste du hålla med om att det är lättare att säga "motorn skar" stället för "min motor havererade pågrund av att ett kolvclips släppte under tiden jag åkte och förstörde min cylinder" eller liknande
Ursäkta om jag låter irriterad eller fientlig, det är jag inte, men detta är offtopic, är här för att hjälpa
Mvh