Krångel...

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

phillemannen1337
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 september 2013, 16:56

Krångel...

Inlägg av phillemannen1337 »

Tjena!
Jag har en MH Ryz 06 och motorn krånglar..
när jag körde här om dagen gick allt skit bra tills den inte orkade att acca på raksträcka.. det lät som om man bromsade med bakbromsen samtidigt som man gasade. efter några sec så låste sig backhjulet och moppen ville inte starta. kicken var helt stum (dvs jag kunde inte kicka). jag kunde växla till neutral och rulla hem
Användarens profilbild
ivan97
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 maj 2013, 14:35

Inlägg av ivan97 »

Motorn har förmodligen skurit. :(
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

hade du olja?
låter nämnligen som att den kan ha skurit..
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
phillemannen1337
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 september 2013, 16:56

Inlägg av phillemannen1337 »

Fan.. jag har hällt i olja i oljetanken men den måste ha cpat i såna fall...
men tack för hjälpen
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

skuren cylinder eller skurna lager i veven, grattis! :(
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Byt rubrik! !!!
Årets Styrelsemedlem 2013
Elit1337
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 29 september 2013, 18:25

Inlägg av Elit1337 »

Borde väl gå att kicka om den skurit? Alla gånger jag nypt cyllindar vilket är många gånger har jag kunnat kicka.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Finns ingen exakt definition av "skurit". Mängder av olika motorhaverier kallas för det, samlingsnamn använt av folk som inte vet vad dom pratar om med andra ord... :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
phillemannen1337
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 september 2013, 16:56

Inlägg av phillemannen1337 »

Erik_ skrev:Finns ingen exakt definition av "skurit". Mängder av olika motorhaverier kallas för det, samlingsnamn använt av folk som inte vet vad dom pratar om med andra ord... :roll:
vad skulle du kalla detta för?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Värmenypt.
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd
Inlägg: 641
Blev medlem: 17 oktober 2012, 19:34
Ort: Årjäng

Inlägg av Karlsson_98 »

Gåre bra om ja lånar tråden lite? :)

En morgon när ja va påväg t skolan så dog moppen i en uppförsbacke när ja hade tagit sats.. de va typ likadant som phillemannen beskriver men bakhjulet låste sej inte utan det blev mer som om kedjan hade hoppat. Alltså den tvärstoppa, men sen så vänta ja 5-10 minuter o pröva kicka igång den, starta direkt o gick som vanligt.
Kör med :
Leovince v6 rör
Malossi ostrypt cdi
Polini membran
Drevning 12 / 52
Dellorto PHBN 16mm (Orginal)
Munstycke 90

Kan de va för litet munstycke?

Frågade syrrans kille som ää ganska kunnig o han sa att den inte hade värmenypt eftersom bakhjulet inte låste sig.

Så ja undrar bara vad som kunde ha hänt ?
Den går som vanligt nu:)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

xDT50Rx skrev:Gåre bra om ja lånar tråden lite? :)

En morgon när ja va påväg t skolan så dog moppen i en uppförsbacke när ja hade tagit sats.. de va typ likadant som phillemannen beskriver men bakhjulet låste sej inte utan det blev mer som om kedjan hade hoppat. Alltså den tvärstoppa, men sen så vänta ja 5-10 minuter o pröva kicka igång den, starta direkt o gick som vanligt.
Kör med :
Leovince v6 rör
Malossi ostrypt cdi
Polini membran
Drevning 12 / 52
Dellorto PHBN 16mm (Orginal)
Munstycke 90

Kan de va för litet munstycke?

Frågade syrrans kille som ää ganska kunnig o han sa att den inte hade värmenypt eftersom bakhjulet inte låste sig.

Så ja undrar bara vad som kunde ha hänt ?
Den går som vanligt nu:)
Lät som ett mindre nyp
Helt Räser
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

phillemannen1337 skrev:vad skulle du kalla detta för?
Haveri. Vi vet ju inte mer än att nått gått åt h-e förrän motorn är öppnad och undersökt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Rrx_lars
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:48
Ort: Munkfors

Inlägg av Rrx_lars »

Skulle inte kalla detta för värmenyp, eftersom nyper motorn så kan man kicka någon sekund senare, nej om du fortfarande inte kan kicka låter det som att vevlager har gått (pga att han kunde köra ett tag innan den gav upp)
Vid värmenyp: moppen går som vanligt, tills helt plötsligt du hör ett baaaap (moppen tappar varv, fort) sedan låser sig bakdäcket, och glider tills du stannat
Vid skärd motor motorn går betydligt sämre och sämre tills den låser sig (oftast på ett spann över en åktur om man har otur
min motor skar av att ett kolvclips lade sig parallellt med cylinder väggen när kolven var påväg upp... ja mer behöver jag inte säga mer än att det tog stopp relativt snabbt och att min 1.5vecka gamla 70cc var utbytesnödig...

det jag tycker du ska göra är att lyfta av cylidern (fick bända av min, cylinderfotspackningen gick) och känna på det du kommer åt där ifrån
sen gå vidare med lamell kåpan, ta av lamell kronan och se om något ändras osv (det är om du inte hittar något fel i cylinder eller vev)
Mvh!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Rrx_lars skrev:min motor skar av att ett kolvclips lade sig parallellt med cylinder väggen när kolven var påväg upp...
En skärning är i ordets rätta bemärkelse att oljefilmen brister och metalldelar går emot varann, det de flesta kallar nypning är alltså en solklar skärning enligt den definitionen. Men som så många andra gånger används ord trots att deras betydelse inte är rätt.

Att ett kolvbultsclips släpper och sätter sig imellan nånstans är inte en skärning, det är ett haveri till följd av att klantarslet som mekade klämde ihop clipset för mycket så det inte var starkt nog för att hålla sig kvar på sin plats i kolven (eller ännu värre, hade fått ner det i vevhuset på nått vis och sedan satt ihop motorn). Men folk kallar alla sorters motorhaverier för skärning, särskilt allt som skadar cylindern...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Rrx_lars
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 21 augusti 2013, 18:48
Ort: Munkfors

Inlägg av Rrx_lars »

Mycket sant det du säger erik, jag argumenterar inte med det, dock, du måste du hålla med om att det är lättare att säga "motorn skar" stället för "min motor havererade pågrund av att ett kolvclips släppte under tiden jag åkte och förstörde min cylinder" eller liknande
Ursäkta om jag låter irriterad eller fientlig, det är jag inte, men detta är offtopic, är här för att hjälpa :)
Mvh
Skriv svar