hej försökte lufta min bakbroms idag fick inget vidare tryck men kolven går iallafall ut och in, men den är ute och istället för trycka bromsklossarna mot skivan trycker den resten av oket längre ut (ifrån klossarna ) vad kan va fel?
får även inte upp något tryck har testat
pumpa pumpa osv sen släppa ut samtidigt som kolven är intryck i bromscylindern och
kolv in i bromscylindenr och släpp ut sen skruva på och släppa ut den långsamt.
får lite men inget märkvärdigt tryck
Senast redigerad av david96 den 17 september 2013, 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
MrAndersson skrev:oket sitter inte fast tillräckligt hårt?
asså grejen är att fästet rör sig inte ut själva oket där kolven sitter :S
på själva oket så längst bak sitter det en bult (inget huvud) eller något och sitter en gummihjatt på det är den som rör sig ut och in (tror jag )
men den går inte att skruva åt :S
asså istället för kolven ska åka fram så trycker den mot skivan och sedan bak oket och den sitter åt som fan där den kan sitta åt :S
den häär menar jag
den ska göra så
du har nå fel på bromsen har du föresten kollat om dina klossar är slut?
själv så tog jag lös oket och pumpade skiten tills kolvarna kom så långt ut som möjligt sen öppnade jag ventilen och tryck till baka kolvarna en bit till baks. luftade sen och de började funka
annars så prova trycka in kolvarna med en tång så långt in de går måste ha ventilen öppen sen lufta hålla på tills de börjar trycka också
david96 skrev:okej så oket ska alltså röra på sig? :S känns fett wierd då inget annat ok jag haft har gjort det :S
Bromsok brukar antingen vara stumt monterade med kolv(ar) på bägge sidor av skivan, eller rörligt monterat (flytande) med kolv(ar) endast på ena sidan av bromsskivan - hela oket rör sig så det klämmer på bägge sidor av skivan då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
david96 skrev:okej så oket ska alltså röra på sig? :S känns fett wierd då inget annat ok jag haft har gjort det :S
Bromsok brukar antingen vara stumt monterade med kolv(ar) på bägge sidor av skivan, eller rörligt monterat (flytande) med kolv(ar) endast på ena sidan av bromsskivan - hela oket rör sig så det klämmer på bägge sidor av skivan då.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
david96 skrev:okej så oket ska alltså röra på sig? :S känns fett wierd då inget annat ok jag haft har gjort det :S
Bromsok brukar antingen vara stumt monterade med kolv(ar) på bägge sidor av skivan, eller rörligt monterat (flytande) med kolv(ar) endast på ena sidan av bromsskivan - hela oket rör sig så det klämmer på bägge sidor av skivan då.
aha okej, så det ska bara vara att pumpa upp trycket då?
då har du missat nåt väldigt vanligt bara på crossar, även en del fiddysar har också sån funktion vet inte om jag ska tycka det är bra eller så? men har väl nån fördel?
så här såg dom ut på min yz 250 och kx 80 bak bromsoket
kolla alla bilder speciellt 3 du kommer att förstå att de finns sånt skit
Finns det flytande ok på moppar?
Men kolla isåfall om kolven/kolvarna samt glidpinnen har skärvat.
Flytande ok har förövrigt (på personbilar) en hållare, denna sitter fast. och ett bromshus, detta rör på sig med hjälp av glidpinnar.
Det är endast bromshuset som har kolv alltså inte hållaren, det sitter givetvis ett belägg även mot hållaren men med hjälp av glidpinnen så rör sig både bromshuset och kolven vilket gör att beläggen tycker jämnt på båda sidorna.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
men kolla om kolven har skärvat!
har den det så orkar den väll antagligen bara trycka ut en liten bit sen när det inte går längre så blir det sånt tryck att oket flyttar på sig
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Persson97 skrev:men kolla om kolven har skärvat!
har den det så orkar den väll antagligen bara trycka ut en liten bit sen när det inte går längre så blir det sånt tryck att oket flyttar på sig
ska göra det idag, är la lugnt att spraya in 5-56 där elr?
bor i centrala Göteborg
aldrig pumpat broms innan och får fan inget tryck...
testa idag med igen, pumppumpump osv i 30 sek-1 min sen trycker upp kolven i bromscylindern och öppnar ventilen, stänger sen släpper ut den långsamt och sen pumpa igen och gör om det
david96 skrev:är la lugnt att spraya in 5-56 där elr?
Skulle låta bli det. Gummitätningarna är gjorda för att tåla bromsvätska, inte petroleumprodukter. För övrigt består 5-56 och övriga liknande sprayoljor mestadels av fotogen, så det är inget vidare på att smörja ändå.
Om kolven kärvar kan det ordna sig av att bara pumpa ut den en liten bit och trycka tillbaka den några gånger, hjälper inte det får man pumpa ut den helt och kolla skicket på kolven, cylindern och packningarna. Många gånger kärvar den p.g.a. skit mellan kolv och cylinder, så lände allt är friskt kan det räcka med rengöring, smörjning med bromsfett (finns i biltillbehörsaffärer) för att få kolven att röra sig som den ska. Helst vill man ju ha nya packningar, men så länge de gamla är hela så...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Persson97 skrev:men kolla om kolven har skärvat!
har den det så orkar den väll antagligen bara trycka ut en liten bit sen när det inte går längre så blir det sånt tryck att oket flyttar på sig
ska göra det idag, är la lugnt att spraya in 5-56 där elr?
bor i centrala Göteborg
aldrig pumpat broms innan och får fan inget tryck...
testa idag med igen, pumppumpump osv i 30 sek-1 min sen trycker upp kolven i bromscylindern och öppnar ventilen, stänger sen släpper ut den långsamt och sen pumpa igen och gör om det
ta bort den från skivan och pumpa tills kovlen åker ut, ta sedan bort packningen och smörj upp packningen och kolven, får du inte loss kolven på det sättet så lossa hela oket och använd tryckluft istället, kan fungera
vi använde rostlösare på fordonslinjen att smörja upp med.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.