nu är de så att jag har köpt mig en sån här crf 150 och har kört rätt mycket nu i sommar. men skulle vilja börja stegra nu så vill bara fråga om lite tips. den axxar ju som jag vet inte vad så att gå upp på bakan är ju inge problem. men när jag bromsar med bakbromsen(vid foten) dör den nästan :/ eller venne hur ja ska säga. men funderar på dubbla ok. så är de ju som på slidern. bara gasa och bromsa. hur har ni löst detta som stegrar på kross?
Är det nån del ni tycker ja ska köpa till den som inte är på eller är för dålig på original utförandet. så kan ni säga de också.
Till TS: Anledningen till att crossen dör när du bromsar med bakbromsen när du kör bakhjul, är för att du inte kopplar ur när du bromsar!
xDT50Rx skrev:Detta är ganska offtopic men hur stor är crf 150?
Vissa säger att den är skit liten osv..
Den är möjligtvis lite större än en CR80, eller ja. En vanlig 80cc.
Hade själv en sån här cross och de är jävligt pigga!
Här är en bild, lika hög som ett sopkärl ungefär! [spoiler][/spoiler]
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
p4ck skrev:Anledningen till att crossen dör när du bromsar med bakbromsen när du kör bakhjul, är för att du inte kopplar ur när du bromsar!
Så är det väl inte alls??
Haha jag drog bara en vild gissning, gjorde precis samma sak när jag försökte mig på med min cross. Bara tryckte ner bakbromsen utan att koppla ur, då var den på väg att dö
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Pelsnernels skrev:När man bromsar blir det väll för tungt för motorn så att den dör? Om man kopplar driver den inte=borde inte dö. eller är jag fel ute?
Du är inte ute och cyklar, precis så jag menar att TS gör, han glömmer bort att koppla i all hast!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Pelsnernels skrev:När man bromsar blir det väll för tungt för motorn så att den dör? Om man kopplar driver den inte=borde inte dö. eller är jag fel ute?
Du är inte ute och cyklar, precis så jag menar att TS gör, han glömmer bort att koppla i all hast!
Jag förstår precis hur ni menar men jag har aldrig sett och hört någon som har gjort så tänk på "Baltimore Allstars Wheelie boys" dom håller bara i sig i gashandtaget
Pelsnernels skrev:När man bromsar blir det väll för tungt för motorn så att den dör? Om man kopplar driver den inte=borde inte dö. eller är jag fel ute?
Du är inte ute och cyklar, precis så jag menar att TS gör, han glömmer bort att koppla i all hast!
Jag förstår precis hur ni menar men jag har aldrig sett och hört någon som har gjort så tänk på "Baltimore Allstars Wheelie boys" dom håller bara i sig i gashandtaget
Beror också på hur hårt man bromsar, och de kanske använder sig av motorbroms endast, vem vet.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
p4ck skrev:
Du är inte ute och cyklar, precis så jag menar att TS gör, han glömmer bort att koppla i all hast!
Jag förstår precis hur ni menar men jag har aldrig sett och hört någon som har gjort så tänk på "Baltimore Allstars Wheelie boys" dom håller bara i sig i gashandtaget
Beror också på hur hårt man bromsar, och de kanske använder sig av motorbroms endast, vem vet.
Jag kopplar absolut inte upp den. Asså kan åka på 3an och gasa upp han utan att rycka i princip. Men tycker typ de e läskigt att stegra på den pga att den har för gött axx. Och när jag bromsar slår den bara ner även när ja bara nuddar bromsen. Venne de e väll bara att vänja sig vid att få bakkåpan sprucken och att ligga på ryggen... haha
Alyzzzer skrev:Jag kopplar absolut inte upp den. Asså kan åka på 3an och gasa upp han utan att rycka i princip. Men tycker typ de e läskigt att stegra på den pga att den har för gött axx. Och när jag bromsar slår den bara ner även när ja bara nuddar bromsen. Venne de e väll bara att vänja sig vid att få bakkåpan sprucken och att ligga på ryggen... haha
Nej, menar inte att du kopplar för att rycka upp den på bakhjulet, utan att du glömmer bort att koppla ur när du använder bakbromsen på bakhjulet. :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Alyzzzer skrev:Jag kopplar absolut inte upp den. Asså kan åka på 3an och gasa upp han utan att rycka i princip. Men tycker typ de e läskigt att stegra på den pga att den har för gött axx. Och när jag bromsar slår den bara ner även när ja bara nuddar bromsen. Venne de e väll bara att vänja sig vid att få bakkåpan sprucken och att ligga på ryggen... haha
Nej, menar inte att du kopplar för att rycka upp den på bakhjulet, utan att du glömmer bort att koppla ur när du använder bakbromsen på bakhjulet. :p
haha menar du att jag måste koppla när jag bromsar på bakhjulet?
Ja, kopplar du inte när du bromsar så bromsar du ju motorn också, och då håller den på att dö. Tänk själv att du åker och sen nitar bakbromsen utan att koppla, då slutar bakhjulet snurra, och då kommer motorn sluta snurra också och dör.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
p4ck skrev:Ja, kopplar du inte när du bromsar så bromsar du ju motorn också, och då håller den på att dö. Tänk själv att du åker och sen nitar bakbromsen utan att koppla, då slutar bakhjulet snurra, och då kommer motorn sluta snurra också och dör.
nitar du bromsen med kopplingen i lovar jag dig att du kommer åka ner!
asså man hinner inte med allt ni säger man ska göra. man bromsar väldigt väldigt ofta när man åker på slangen och bromsar gasar hela tiden. man hinner inte att koppla emellan de kan ja lova.
Alyzzzer skrev:asså man hinner inte med allt ni säger man ska göra. man bromsar väldigt väldigt ofta när man åker på slangen och bromsar gasar hela tiden. man hinner inte att koppla emellan de kan ja lova.
hah äntligen kom det..
jag tror du inte behöver bromsa så hårt varje gång. om den tar förtidigt kan du ju justera vajern så du måste trycka längre in
men om jag skulle fixa dubbla ok skulle den dö då? och tror ni ett vanligt scooter system skulle fungera att sätta på? nån som har nåt tips hur ja ska lösa detta? eller ska jag bara köpa en längre slang och ett bromshandtag och skita i dubbla ok?
Alyzzzer skrev:men om jag skulle fixa dubbla ok skulle den dö då? och tror ni ett vanligt scooter system skulle fungera att sätta på? nån som har nåt tips hur ja ska lösa detta? eller ska jag bara köpa en längre slang och ett bromshandtag och skita i dubbla ok?
aja säg vad ni tycker ja ska göra.
Det beror ju helt och hållet på hur HÅRT du bromsar. Och jag har bara svarat på varför den dör när du bromsar, och det är för du inte kopplar. Och för att du bromsar för hårt. Om du fixar dubbla ok kommer det bli lättare att bromsa men inte bromsa för hårt. Bara o försöka. :p
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?
Alyzzzer skrev:men om jag skulle fixa dubbla ok skulle den dö då? och tror ni ett vanligt scooter system skulle fungera att sätta på? nån som har nåt tips hur ja ska lösa detta? eller ska jag bara köpa en längre slang och ett bromshandtag och skita i dubbla ok?
aja säg vad ni tycker ja ska göra.
Det beror ju helt och hållet på hur HÅRT du bromsar. Och jag har bara svarat på varför den dör när du bromsar, och det är för du inte kopplar. Och för att du bromsar för hårt. Om du fixar dubbla ok kommer det bli lättare att bromsa men inte bromsa för hårt. Bara o försöka. :p
kan du ens köra på bakhjulet p4ck?...,alyzzer enda felet du gör att du inte vänjt dig ännu, tog en stund för mig att lära mig med handbroms när ja skaffa dubbla och kommer ta en stund för dig att lära dig me bakbroms.
Låter dock som du kör på lite klena varv om den dör, krossar är lättare att köra på bakan i t.ex 60+ helst snabbare. Du behöver knappt bromsa i den hastigheten och då och då smeka lite med foten.
kör jag me nån kompis ktm kör ja oftast 90-100+, går knappt att dra på bakan i 30-50
Alyzzzer skrev:men om jag skulle fixa dubbla ok skulle den dö då? och tror ni ett vanligt scooter system skulle fungera att sätta på? nån som har nåt tips hur ja ska lösa detta? eller ska jag bara köpa en längre slang och ett bromshandtag och skita i dubbla ok?
aja säg vad ni tycker ja ska göra.
Det beror ju helt och hållet på hur HÅRT du bromsar. Och jag har bara svarat på varför den dör när du bromsar, och det är för du inte kopplar. Och för att du bromsar för hårt. Om du fixar dubbla ok kommer det bli lättare att bromsa men inte bromsa för hårt. Bara o försöka. :p
kan du ens köra på bakhjulet p4ck?...,alyzzer enda felet du gör att du inte vänjt dig ännu, tog en stund för mig att lära mig med handbroms när ja skaffa dubbla och kommer ta en stund för dig att lära dig me bakbroms.
Låter dock som du kör på lite klena varv om den dör, krossar är lättare att köra på bakan i t.ex 60+ helst snabbare. Du behöver knappt bromsa i den hastigheten och då och då smeka lite med foten.
kör jag me nån kompis ktm kör ja oftast 90-100+, går knappt att dra på bakan i 30-50
[/spoiler]
Nej, men gjorde precis samma sak som honom, och då tröck jag helt enkelt för hårt. Vet att jag skrivit virrit som fan och egentligen bara borde ha skrivit att han trycker ner för hårt. Men trött som ett as och pendlar mellan att skriva och spela lol, så skriver jävligt virrit.
Senast redigerad av p4ck den 7 september 2013, 14:11, redigerad totalt 1 gånger.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?