Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
åj
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 oktober 2012, 20:36
Ort: karlskoga

Inlägg av åj »

har läst runt lite bland a-traktor frågorna som folk har ställt och du säger alltså att man bara får åka 2? och om man åker 3 eller fler så får man böter för dom som inte har bälte?
men de finns väl ingen lag som säger att man måste ha bälte i a-traktor?
har bara hört folk säga att man inte behöver ha bälte på sig för de finns ingen lag som säger de :?: och man får väl åka 3 (förare+2passagerare) om man inte täcker nån syn för föraren? :roll:
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög
Inlägg: 176
Blev medlem: 27 juli 2009, 19:00
Ort: Skåneland

Inlägg av zajkowski »

Ursäkta för mycket text!
åj skrev:har läst runt lite bland a-traktor frågorna som folk har ställt och du säger alltså att man bara får åka 2? och om man åker 3 eller fler så får man böter för dom som inte har bälte?
men de finns väl ingen lag som säger att man måste ha bälte i a-traktor?
har bara hört folk säga att man inte behöver ha bälte på sig för de finns ingen lag som säger de :?: och man får väl åka 3 (förare+2passagerare) om man inte täcker nån syn för föraren? :roll:
Jag mailade en gång till flera poliskontor i Sverige (alltså olika län), vissa tillät det andra tillät det absolut inte.
Och de som inte tillät det var Skåne, ironiskt nog så har jag blivit stoppad med två passagerare i 70-80.
Ystad och Trelleborgs polisen brukar anses som petigaste (åtminstone i södra Skåne), och det var dom jag blev stoppad av - och släppt!

Halland har jag för mig(osäker!) det var delade meningar om, typ att sålänge du inte skymmer sikten för föraren och inte heller stör förarens manövering av fordonet, samt att alla som kan ha bälte skall ha bälte så gör det inget om man har flera passagerare. Men de rekommenderade att endast köra så många personer det fanns bälte till (om det finns några).

-------------------------------
Här är min fråga..
Fyrhjuling (MC) i ett annat land?
Nu är det så här att jag har börjat köra fars firmas fyrhjuling (Can-AM, 800cc) och dessa får man ju köra på A&B-körkort.
Nu återstår frågan, får man köra detta fordon i Danmark?

Man har sett en del polisprogram på TV, och där har man sett att vissa länder (inga i EU som jag vet) har ju förbjudet fyrhjulingar på allmän väg (och överlag) då dessa anses som förfarliga, har för mig att Australien/Nya Zeeland är ett av dessa länder (inte för jag ska dit, men i alla fall).

Har försökt googla fram ett svar, både på danska och svenska.
Har inte hittat något som kan bekräfta vad som gäller.


Det kan ju också skilja på åldrar, tillåts detta fordon kan de ha en åldersgräns på 20år istället som för våra 18år på en mc-fyrhjuling. Hade ju inte varit så kul att köra dit, och sen få reda på att man inte får köra där.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
_________________
19 Seriesegrare, 14 cupguld, 1 europacupfinal - 1a i maratontabellen!
SKÅNES ENDA STOLTHET - MALMØ FF!
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

vad gäller när poliser beslagtar mopeder pga trim:)!
tar dem urpluggat rör tex :),de kan ju liksom bli lagligt igen med pluggen:)

har ifrån vissa hört att man kan få tillbaka moppen i delar, så man får sätta ihop den själv, vad gäller egentligen :), har dem skyldighet att ge tbx moppen ihopsatt,efter att dem plockat ner den och undersökt??:)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

derbigp1open-10 skrev:vad gäller när poliser beslagtar mopeder pga trim:)!
tar dem urpluggat rör tex :),de kan ju liksom bli lagligt igen med pluggen:)

har ifrån vissa hört att man kan få tillbaka moppen i delar, så man får sätta ihop den själv, vad gäller egentligen :), har dem skyldighet att ge tbx moppen ihopsatt,efter att dem plockat ner den och undersökt??:)

Polisen plockar av alla effekthöjande delar och förstör dom.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

rärox skrev:
derbigp1open-10 skrev:vad gäller när poliser beslagtar mopeder pga trim:)!
tar dem urpluggat rör tex :),de kan ju liksom bli lagligt igen med pluggen:)

har ifrån vissa hört att man kan få tillbaka moppen i delar, så man får sätta ihop den själv, vad gäller egentligen :), har dem skyldighet att ge tbx moppen ihopsatt,efter att dem plockat ner den och undersökt??:)

Polisen plockar av alla effekthöjande delar och förstör dom.
dem har la bara rätt till det om dem sätt dig framföra moppen? inte om den är parkerad? då kan dem väl bara skicka på ombess / ''kryssa'' ramen
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

david96 skrev:
rärox skrev:
derbigp1open-10 skrev:vad gäller när poliser beslagtar mopeder pga trim:)!
tar dem urpluggat rör tex :),de kan ju liksom bli lagligt igen med pluggen:)

har ifrån vissa hört att man kan få tillbaka moppen i delar, så man får sätta ihop den själv, vad gäller egentligen :), har dem skyldighet att ge tbx moppen ihopsatt,efter att dem plockat ner den och undersökt??:)

Polisen plockar av alla effekthöjande delar och förstör dom.
dem har la bara rätt till det om dem sätt dig framföra moppen? inte om den är parkerad? då kan dem väl bara skicka på ombess / ''kryssa'' ramen

Precis. Men dom får göra en "flygande besiktning" på plats och provköra om dom vill, är jag ganska hundra på iallafall.
XxXD4dyXxX
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 28 augusti 2012, 22:42

Inlägg av XxXD4dyXxX »

rärox skrev:
david96 skrev:
rärox skrev:
Polisen plockar av alla effekthöjande delar och förstör dom.
dem har la bara rätt till det om dem sätt dig framföra moppen? inte om den är parkerad? då kan dem väl bara skicka på ombess / ''kryssa'' ramen

Precis. Men dom får göra en "flygande besiktning" på plats och provköra om dom vill, är jag ganska hundra på iallafall.
dom får inte göra ett piss så länge dom inte har sett dig köra. du kan ha en hyper moppe vid donken om du vill dom kan inte plocka dig för att du har den där
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

XxXD4dyXxX skrev:
rärox skrev:
david96 skrev: dem har la bara rätt till det om dem sätt dig framföra moppen? inte om den är parkerad? då kan dem väl bara skicka på ombess / ''kryssa'' ramen

Precis. Men dom får göra en "flygande besiktning" på plats och provköra om dom vill, är jag ganska hundra på iallafall.
dom får inte göra ett piss så länge dom inte har sett dig köra. du kan ha en hyper moppe vid donken om du vill dom kan inte plocka dig för att du har den där
asså ni svara på helt andra saker... ja är 95a så kan allt de ni svarade på, klart ja vet att dem tar trimdelarna, men mena om ett urpluggat originalrör är tillräckligt för att dem ska ta det från mopeden på polisstationen, hans är nämligen inne där nu:), kunde inte svara om han skulle få tillbaka sitt originalrör då, så frågade här :P
och sen om poliserna skruvar ihop moppen efter att ha kollat igenom den eller om dem har skyldighet att skruva ihop den som den var när dem tog den :)
och de är en 30-moped om de har någon betydelse :)
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

derbigp1open-10 skrev:
XxXD4dyXxX skrev:
rärox skrev:
Precis. Men dom får göra en "flygande besiktning" på plats och provköra om dom vill, är jag ganska hundra på iallafall.
dom får inte göra ett piss så länge dom inte har sett dig köra. du kan ha en hyper moppe vid donken om du vill dom kan inte plocka dig för att du har den där
asså ni svara på helt andra saker... ja är 95a så kan allt de ni svarade på, klart ja vet att dem tar trimdelarna, men mena om ett urpluggat originalrör är tillräckligt för att dem ska ta det från mopeden på polisstationen, hans är nämligen inne där nu:), kunde inte svara om han skulle få tillbaka sitt originalrör då, så frågade här :P
och sen om poliserna skruvar ihop moppen efter att ha kollat igenom den eller om dem har skyldighet att skruva ihop den som den var när dem tog den :)
och de är en 30-moped om de har någon betydelse :)
´



Antar att dom tar röret och förstör det helt enkelt, som med allt annat.
Och vad i hela helvete har kunskapen att göra med hur gammal du är?
Användarens profilbild
calle.l
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 juni 2012, 12:52

Inlägg av calle.l »

Tjenare järnet
Har 2 frågor som gäller A-traktor

Jag undrar om jag kör a-traktor med enkellåda som är svets spärrad, Så att den bara har 1,2 och R. Vad skulle jag få i straff om jag blir stoppad och polisen ser att jag har enkellåda? Blir det bara böter och 6 månader på mitt lemp eller kan det blir mer?

OBS Har blivit tagen en gång innan och fick ombess och jag övningskör just nu. OBS

Sen så är det så att jag tror att någon ringde polisen! Därför undrar jag också hur stor är chansen att 3 mc poliser kommer och ta mig när jag står parkerad och sitter på passagerarsidan i A-traktorn i ett väldigt litet samhälle? Bara väldigt otur eller är det större chans att någon ringde?
Skriv svar