Kolv gnisslar?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Kolv gnisslar?

Inlägg av DTdosan »

Hola senorita! Skulle byta kolv på min sunkiga dt (<3) nyss och när jag fått dit allt som det ska och dubbelkollat allt är det dags för start. Till min förvåning startade han på första kicken men jag medans jag lät honom stå på tomgången hörde jag något som gnisslade. Jag hade haft i en skvätt olja men föreställ dig att kolven går torrt och ringarna gnisslar, så jag dödade han och plockade av cylindern men kunde verkligen inte lista ut vad det var och när jag startade han igen var gnisslet borta.

Det kanske är jag som är trög och inte fattar att det ska låta så, men varken jag eller polarn kunde förstå oss på det..
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

vist hör man alltid nå extra ljud från maskin till maskin men svårt förstå hur de låter för klirrande ljud har jag hört men gnisslande va värre men känns maskinen bra annars du vet att vevaxeln är ok, inget större problem växlar med mera? ändras ljudet om du slår växel far med koppling i väg prov kör?

finns lite ett och annat för att trixa fram musteriet själv hade min ett racklande ljud på fiddyn då va kopplingskorgen åt helvete
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

skogen_swe skrev:vist hör man alltid nå extra ljud från maskin till maskin men svårt förstå hur de låter för klirrande ljud har jag hört men gnisslande va värre men känns maskinen bra annars du vet att vevaxeln är ok, inget större problem växlar med mera? ändras ljudet om du slår växel far med koppling i väg prov kör?

finns lite ett och annat för att trixa fram musteriet själv hade min ett racklande ljud på fiddyn då va kopplingskorgen åt helvete
Veven är otroligt fräsch med tanke på de förra ägarna (klåpare 1, 2 och 3) och allt såg bra ut, fin i motor och växellåda med faktiskt!
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

DTdosan skrev:
skogen_swe skrev:vist hör man alltid nå extra ljud från maskin till maskin men svårt förstå hur de låter för klirrande ljud har jag hört men gnisslande va värre men känns maskinen bra annars du vet att vevaxeln är ok, inget större problem växlar med mera? ändras ljudet om du slår växel far med koppling i väg prov kör?

finns lite ett och annat för att trixa fram musteriet själv hade min ett racklande ljud på fiddyn då va kopplingskorgen åt helvete
Veven är otroligt fräsch med tanke på de förra ägarna (klåpare 1, 2 och 3) och allt såg bra ut, fin i motor och växellåda med faktiskt!
okej låter bra men ljudet behöver ju inte komma från motorn direkt heller ;)
Användarens profilbild
DTdosan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 329
Blev medlem: 3 juni 2012, 19:51

Inlägg av DTdosan »

skogen_swe skrev:
DTdosan skrev:
skogen_swe skrev:vist hör man alltid nå extra ljud från maskin till maskin men svårt förstå hur de låter för klirrande ljud har jag hört men gnisslande va värre men känns maskinen bra annars du vet att vevaxeln är ok, inget större problem växlar med mera? ändras ljudet om du slår växel far med koppling i väg prov kör?

finns lite ett och annat för att trixa fram musteriet själv hade min ett racklande ljud på fiddyn då va kopplingskorgen åt helvete
Veven är otroligt fräsch med tanke på de förra ägarna (klåpare 1, 2 och 3) och allt såg bra ut, fin i motor och växellåda med faktiskt!
okej låter bra men ljudet behöver ju inte komma från motorn direkt heller ;)
Med tanke på att jag stod still på tomgången efter byte av kolv lär det ju ha varit det.. ;)
Finns inget bättre än en sunkig DT..<3
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rent spontant tror jag den läcker mellan cylinder och topplock. Det kan blir "gnisslande" ljud, eller mer som "tjut" då.
Användarens profilbild
skogen_swe
Gasres
Inlägg: 1608
Blev medlem: 8 november 2007, 21:45

Inlägg av skogen_swe »

Rexxy skrev:Rent spontant tror jag den läcker mellan cylinder och topplock. Det kan blir "gnisslande" ljud, eller mer som "tjut" då.
borde den inte då varva upp hålla varv och allmänt oroligt gå?
Skriv svar