Samma setup, olika ''drag''

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Samma setup, olika ''drag''

Inlägg av Seenz »

Tjenare jag har en kompis med ett gianelli 2T (Derbi extreme 08 ) och ostrypt cdi, helt original i drev och allt förövrigt. Och jag har en Derbi Senda sm -03 med ett gianelli 2T 11-70 drev på och ostrypt cdi, men ändå får han en mer ''effekt'' boost utav sitt rör än vad jag får, så jag tänkte bara undra... varför drar hans iväg mer än vad min gör på de höga varven? Hans rör är ej lackat och mitt är det, men det gör väll ingen effekt skillnad? och jag har en ny cylinder för ca 2 månader sen, med bra komp.
Senast redigerad av Seenz den 28 augusti 2013, 21:04, redigerad totalt 2 gång.
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

hans cylinder är la vassare+bättre inställd ? :)

din är äldre allmänt mer sliten :P
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

david96 skrev:hans cylinder är la vassare+bättre inställd ? :)

din är äldre allmänt mer sliten :P
jag ska gå upp några storlekar, men bara för den är äldre så behöver det väll inte ge mindre effekt? han har org cylinder.

men kan det ha med min tomgångsskruv, luftskruv att göra också? att den går sämre utav det?
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Du 11-70
Han har väll 12-60 om de är orginal?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Persson97 skrev:Du 11-70
Han har väll 12-60 om de är orginal?
12-65, men det borde ju inte göra effekten på höga varv? eller är jag helt ute?
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Seenz skrev:
Persson97 skrev:Du 11-70
Han har väll 12-60 om de är orginal?
12-65, men det borde ju inte göra effekten på höga varv? eller är jag helt ute?
du har mindre plats att ta ut effekten den varvar över alldeles för fort antagligen
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

david96 skrev:
Seenz skrev:
Persson97 skrev:Du 11-70
Han har väll 12-60 om de är orginal?
12-65, men det borde ju inte göra effekten på höga varv? eller är jag helt ute?
du har mindre plats att ta ut effekten den varvar över alldeles för fort antagligen
okej, blir att köpa nya drev då, för den varvar verkligen som faen! ;) men har ni några tips på drev då?`har 11,13,14 framdrev hemma, men vilket bakdrev och framdrev blir bra då? vill ha kvar mitt fina axx också :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

11-51 är rätt fint :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

david96 skrev:11-51 är rätt fint :)
Okej, har jag bra axx då? och förmodligen bättre topp fart? :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Persson97 skrev:
kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
klockan började visst bli mycket, och det påverkar huvudet. självklart har du rätt.

du har alltså en lättare drevning än din kompis som gör att mopeden varvar ut för lätt. men om ni skulle tävla med rullande start, säg från 20 km/h så skulle du blåsa han tills ni kommer upp i tophastighet, då drar han ifrån dig igen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Kör på 12/53 tycker jag. Kör själv 12/53 till Gianelli 2T och portad Airsal 73 cc (sport), riktigt gött drag. :)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

kallepalle skrev:
Persson97 skrev:
kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
klockan började visst bli mycket, och det påverkar huvudet. självklart har du rätt.

du har alltså en lättare drevning än din kompis som gör att mopeden varvar ut för lätt. men om ni skulle tävla med rullande start, säg från 20 km/h så skulle du blåsa han tills ni kommer upp i tophastighet, då drar han ifrån dig igen.
aa känner verkligen att jag har ett grymt axx när jag ligger i fart och ska köra, tack blir att köpa nya drev då! tack för all hjälp :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Tjenare, har 14-70 på nu och mitt gianelli 2t, men sen nu köpte en kompis tk lacada, och han har 12-53 sportluffilter. och samma munstycke som mig och jag har bara rör som trim

Iaf, hans drac är en 02;a och är gamlare än min. men han får fortfarande den hära ''slut effekten'' på alla växlar som inte jag får...

Jag har en relativt ny cylinder och hans är org cylinder (aldrig bytt)

Förstår inte varför det kan vara sån skillnad. KAn det vara av för mkt sot i avgasröret?
Live like today was you're last day.
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.

Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.

Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.

Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.

Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.

Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.

Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga :) men han har mer sleten motor än mig och så...

känns ba så skumt... får väll testa med byta drev

det kan möjligtvis inte vara tjuvluft eller nått?
Live like today was you're last day.
senapsburk
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 21 maj 2012, 18:32

Inlägg av senapsburk »

Seenz skrev:
senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.

Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.

Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.

Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga :) men han har mer sleten motor än mig och så...

känns ba så skumt... får väll testa med byta drev

det kan möjligtvis inte vara tjuvluft eller nått?
Det tror jag inte, isåfall bör mopeden bete sig konstigt/dåligt. (Skena på tomgång eller något) men om du misstänker det så spruta startgas när den är på tomgång. ändrar varvtalet så är det tjuvluft. förgasare, insug osv. (finns säkert många ställen som kan ta tjuvluft)

Men om det är olika fabrikat/modeller på röret så är det mycket möjligt att det är det som gör skillnad. Pröva att byta rör med din kompis och kolla om din går fortare då.

Eller så är det bara att acceptera att han har snabbare moped.
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

senapsburk skrev:
Seenz skrev:
senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.

Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.

Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.

Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga :) men han har mer sleten motor än mig och så...

känns ba så skumt... får väll testa med byta drev

det kan möjligtvis inte vara tjuvluft eller nått?
Det tror jag inte, isåfall bör mopeden bete sig konstigt/dåligt. (Skena på tomgång eller något) men om du misstänker det så spruta startgas när den är på tomgång. ändrar varvtalet så är det tjuvluft. förgasare, insug osv. (finns säkert många ställen som kan ta tjuvluft)

Men om det är olika fabrikat/modeller på röret så är det mycket möjligt att det är det som gör skillnad. Pröva att byta rör med din kompis och kolla om din går fortare då.

Eller så är det bara att acceptera att han har snabbare moped.

Jo jag förstår, men känns som det bara är jag som inte får nå slutstegs ''effekt'', av 1000 moppar jag vet ;)
hoppas på att det är drevet iaf...
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Alltså 70bak är väldigt stort. Och jag vet hur dumenar med sluteffekten,liksom en push. Råder dig att pröva dreven 12/52 och sen återkomma :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

TheFlyingFin skrev:Alltså 70bak är väldigt stort. Och jag vet hur dumenar med sluteffekten,liksom en push. Råder dig att pröva dreven 12/52 och sen återkomma :)
Exat! Stötdämparna åker ner också när man växlar typ :´) aja får göra det tackar! :)
Live like today was you're last day.
Skriv svar