Tjenare jag har en kompis med ett gianelli 2T (Derbi extreme 08 ) och ostrypt cdi, helt original i drev och allt förövrigt. Och jag har en Derbi Senda sm -03 med ett gianelli 2T 11-70 drev på och ostrypt cdi, men ändå får han en mer ''effekt'' boost utav sitt rör än vad jag får, så jag tänkte bara undra... varför drar hans iväg mer än vad min gör på de höga varven? Hans rör är ej lackat och mitt är det, men det gör väll ingen effekt skillnad? och jag har en ny cylinder för ca 2 månader sen, med bra komp.
Senast redigerad av Seenz den 28 augusti 2013, 21:04, redigerad totalt 2 gång.
Persson97 skrev:Du 11-70
Han har väll 12-60 om de är orginal?
12-65, men det borde ju inte göra effekten på höga varv? eller är jag helt ute?
du har mindre plats att ta ut effekten den varvar över alldeles för fort antagligen
okej, blir att köpa nya drev då, för den varvar verkligen som faen! men har ni några tips på drev då?`har 11,13,14 framdrev hemma, men vilket bakdrev och framdrev blir bra då? vill ha kvar mitt fina axx också
kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
klockan började visst bli mycket, och det påverkar huvudet. självklart har du rätt.
du har alltså en lättare drevning än din kompis som gör att mopeden varvar ut för lätt. men om ni skulle tävla med rullande start, säg från 20 km/h så skulle du blåsa han tills ni kommer upp i tophastighet, då drar han ifrån dig igen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
kallepalle skrev:eran drevning är ganska identisk. en kugg fram motsvarar ca 3-4 kugg bak. skillnaden beror förmodligen på förgasarinställningen. eller körstilen.
men vänta nu... 11/70 och 12/65 är väll inte identiska någonstans? Som du skrev en kugg fram motsvarar ca 3 kugg bak men han har ju mindre fram och större bak, vilket gör ennu större skillnad..
Sätter han t.ex 13/14 fram så är dom nog mer lika.
klockan började visst bli mycket, och det påverkar huvudet. självklart har du rätt.
du har alltså en lättare drevning än din kompis som gör att mopeden varvar ut för lätt. men om ni skulle tävla med rullande start, säg från 20 km/h så skulle du blåsa han tills ni kommer upp i tophastighet, då drar han ifrån dig igen.
aa känner verkligen att jag har ett grymt axx när jag ligger i fart och ska köra, tack blir att köpa nya drev då! tack för all hjälp
Tjenare, har 14-70 på nu och mitt gianelli 2t, men sen nu köpte en kompis tk lacada, och han har 12-53 sportluffilter. och samma munstycke som mig och jag har bara rör som trim
Iaf, hans drac är en 02;a och är gamlare än min. men han får fortfarande den hära ''slut effekten'' på alla växlar som inte jag får...
Jag har en relativt ny cylinder och hans är org cylinder (aldrig bytt)
Förstår inte varför det kan vara sån skillnad. KAn det vara av för mkt sot i avgasröret?
Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.
Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.
Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.
Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.
Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.
Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.
Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga men han har mer sleten motor än mig och så...
senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.
Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.
Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.
Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga men han har mer sleten motor än mig och så...
känns ba så skumt... får väll testa med byta drev
det kan möjligtvis inte vara tjuvluft eller nått?
Det tror jag inte, isåfall bör mopeden bete sig konstigt/dåligt. (Skena på tomgång eller något) men om du misstänker det så spruta startgas när den är på tomgång. ändrar varvtalet så är det tjuvluft. förgasare, insug osv. (finns säkert många ställen som kan ta tjuvluft)
Men om det är olika fabrikat/modeller på röret så är det mycket möjligt att det är det som gör skillnad. Pröva att byta rör med din kompis och kolla om din går fortare då.
Eller så är det bara att acceptera att han har snabbare moped.
senapsburk skrev:Först och främst så är väl dreven inte identiska som jag har förstått? där kan ju skillnaden finnas.
Sen jämförde du med en kompis som har Derbi Senda 2008 och du har från 2003.. Han har nya motorn och du har gamla. Det kan också göra en liten skillnad.
Nu jämför du med en Rieju drac som har AM6 motorn, helt annan motor och inte samma tillverkare (om jag inte har fel). Det kan också göra skillnad.
Sen vet jag inte så mycket om rör, men det finns högvarvigt och lågvarvigt men det antar jag att du vet mer om.
både tk och gianelli 2t är högvarviga men han har mer sleten motor än mig och så...
känns ba så skumt... får väll testa med byta drev
det kan möjligtvis inte vara tjuvluft eller nått?
Det tror jag inte, isåfall bör mopeden bete sig konstigt/dåligt. (Skena på tomgång eller något) men om du misstänker det så spruta startgas när den är på tomgång. ändrar varvtalet så är det tjuvluft. förgasare, insug osv. (finns säkert många ställen som kan ta tjuvluft)
Men om det är olika fabrikat/modeller på röret så är det mycket möjligt att det är det som gör skillnad. Pröva att byta rör med din kompis och kolla om din går fortare då.
Eller så är det bara att acceptera att han har snabbare moped.
Jo jag förstår, men känns som det bara är jag som inte får nå slutstegs ''effekt'', av 1000 moppar jag vet
hoppas på att det är drevet iaf...
TheFlyingFin skrev:Alltså 70bak är väldigt stort. Och jag vet hur dumenar med sluteffekten,liksom en push. Råder dig att pröva dreven 12/52 och sen återkomma
Exat! Stötdämparna åker ner också när man växlar typ :´) aja får göra det tackar!