Eu-Moped

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

albsel
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 augusti 2013, 10:19

Eu-Moped

Inlägg av albsel »

Hej min eu moped toppar 60 helt orginal!
Är detta lagligt?
Om inte vad blir det för straff?
Vad ska jag göra för att få den att bli laglig?
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

60 på mätaren eller 60 på gps?
Bild
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Re: Eu-Moped

Inlägg av ateland »

albsel skrev:Hej min eu moped toppar 60 helt orginal!
Är detta lagligt?
Om inte vad blir det för straff?
Vad ska jag göra för att få den att bli laglig?
trevligt att du ville vara en del utav vårat trevliga mopedforum. dock så tycker jag det var tråkigt att du lade latsidan till och inte orkade göra en sökning på straff frågan och laglighetsfrågan.

självklart är det inte lagligt. en eumoped får endast framföras och ha möjligheten att framföras till en hastighet utav 45 km/h.

straffet är detsamma som olovlig körning och det resulterar i mellan 4 till 6 månader indraget lämplighetsintyg/körkort. och vad gäller och få den laglig så beror det litet på vilken moped du har. var lite mer informativ i dina inlägg.
/Ateland
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Re: Eu-Moped

Inlägg av byYn »

ateland skrev:
albsel skrev:Hej min eu moped toppar 60 helt orginal!
Är detta lagligt?
Om inte vad blir det för straff?
Vad ska jag göra för att få den att bli laglig?
trevligt att du ville vara en del utav vårat trevliga mopedforum. dock så tycker jag det var tråkigt att du lade latsidan till och inte orkade göra en sökning på straff frågan och laglighetsfrågan.

självklart är det inte lagligt. en eumoped får endast framföras och ha möjligheten att framföras till en hastighet utav 45 km/h.

straffet är detsamma som olovlig körning och det resulterar i mellan 4 till 6 månader indraget lämplighetsintyg/körkort. och vad gäller och få den laglig så beror det litet på vilken moped du har. var lite mer informativ i dina inlägg.
/Ateland
Suck :roll:

Dom får gå 52.
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Re: Eu-Moped

Inlägg av CaToXXo »

ateland skrev:en eumoped får endast framföras och ha möjligheten att framföras till en hastighet utav 45 km/h.
Kom inte och verka märkvärdig om du inte vet vad du snackar om.
En EU-moped får gå i 52 km/h. Däremot får du inte köra fortare än 45, men det är en annan sak.

TS: Är det på din hastighetsmätare eller enligt GPS som den visar 60?
Moppemätare har en tendens att alltid visa påtok för mycket, för att få fram exakt rätt hastighet så kan du ladda ner en hastighetsmätar-app till din smartphone, som mäter via GPS. då får du korrekt resultat.

Går den för fort även uppmätt med GPS, så är det olagligt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar