jag tänkte visa hur jag har byggt om min Derbi Senda till en stuntcross.
Här är när jag köpte den av en snubbe i svenljunga.
[/b]
så for jag fick hem den, så provade jag ta av cateye'n för se hur den skulle se ut.. hitils höll jag på att ragga tag i en stuntbroms( vilket är det svåraste i hela projektet)
Det första jag gjorde med den va att flytta in skylt och bromsljuset.. ingen raketforskning men fick ändå hjälp av Derbikoffe"
Efter det fick jag raggat tag i ett krockskadat Metrakit Thrower, som jag fick för mig att jag skulle laga (smart).. jag gjorde så att jag kapade upp röret i en av svetsfogarna för att kunna komma åt bättre att buckla ur röret inifrån.
jag insåg rätt snabbt att det inte skulle bli så lätt som jag trodde, så jag provade värma skit'n
Efter att det inte funkade blev jag redigt jävla förbannad, och drog fram svetsen.. svetsade fast lite skrotmetall, och tog mig hjälp av motorlyften.. men det slutade med att jag slet upp ett fint hål i röret istället.. underbart !
Såhär skulle röret sett ut, om jag hade satt ihopp alla hål och svetsat ihop det jag kapade
Efter att jag bytte bak drev från 14-48 till 14-53, så såg jag att svingen var ganska sliten & gängorna var inget att hurra för heller(+ att den saknade distanser), så jag passade på att byta den
man måste ju leka lite med hojen när man presis bytt från variomatik pulka till cross.. men sm i lera är ingen bra kombination.
Efter mitt mislyckade försök att laga ett metrakit thrower så fick helt enkelt köpa ett nytt.. och så skulle jag kolla vad det satt för munstycke i för att veta vad jag skulle byta upp till.. snubben innan hade ett 96 i när original ligger runt 70, fick återigen lite hjälp av Derbikoffe. Han hade lite munstycken jag fick prova
efter några dagar kom röret från Twostroke, fick sitta i över en timma och slipa ut pluggj*veln( pågrund av att jag inte hade rätt verktyg tex en dremmel)
Jag fick tag i ett HB system i TSR's köp & sälj flik, tur som jag hade så fick jag det jättebilligt, och två handtag ( ett fram och ett bakbromshandtag ) killen från stockholm som jag köpte det av skickade det på posten.. och om du läser detta så vill jag bara säga att jag är jätte tacksam för att jag fick köpa det av dig
Första jag gjorde med HB systemet var att kolla hur bakbromshandtaget satt, och hur det va att hålla koppling + broms. ( bakbromshandtaget var nerslipat för bättre passform mot kopplingen)
Sen var det dags att bygga fäste.. jag satt och klippte en mall av ett mjölkpaket, sedan tog jag en bit aluminium.. ca 0.8cm bred (erkänner att det inte var det smartaste val av material, skulle tagit stål) passade den mot det gamla oket och tog ut den bakre muttern, borrade hål i fästet. men fick använda mig av en distans för att den skulle ligga bättre mot skivan.
(ingen Bromsvätska i slangarna på dom här bilderna )
påväg hem från en polare hände denna incidenten( pågrund av för slö kedja).. underbart, fick ställa moppen under natten
jag fick sno lite bromsvätska från Derbikoffe, och vi satt och försökte lufta mitt HB system i 2 timmar.. försökte med att sätta hålet i bulten lodrätt med slangen men det funka inte.. fick tips av Dino från GBGX3M att man skulle ha nippeln uppåt.. men det funkade ju inte heller, det visade sig att boven var att det nedslipade bromshandtaget var defekt. pågrund av metallflis i skit'n eller något. jag fick ta det andra bromshandtaget som var till en frambroms och ha det uppochner på styret. jag fick lufta det rakt men sen var det bara att skruva ihop det och sätta det upp&ner igen..
Senare kapade jag kopplingen också ( men det sys inte på dessa bilder)
Sen som grädde På moset så slutade den tända, så jag fick köpa ny tänding till den( gjorde lite El Renovering på den) bytte allt förutom CDI'n, men självklart, med min j*vla tur så drog jag sönder svänghjulet.. körde ner moppen på släp till en MC verkstad som hjälpte mig dra av svänghjulet. Tack till snubbarna på Johans MC som gjorde det gratis för mig
Sen efter jag hade fixat allt & skruttibangbang rullade igen, kunde jag börja öva sittandes & stegra lite grann.
Efter Ett tag Började den misstända & "varvstoppa".. det visade sig att jag hade fått tag i en tändhatt med 1kOHM istället för 5kOHM, så den bokstavligen åt upp tändstiftet.. så det blev ett nytt tändstift med värmemetal 9 fast jag borde byta till 8, och en ny tändhatt från NGK.
Dags att fixa fotfäste, köpte en annan "stänka" från en polare och fick tag i lite metall som jag böjde till i ett skruvstäd och kapade hål skärmen.
Passade på att byta till ett biltema Fatbar också undertiden
så här ser den ut för tillfället, nu ser man en skymt av HB bromsen som var en frambroms och Derbikoffe sponsrade mig med en styrkudde. vid detta tillfälle var vi i arendal och jag började precis få kläm på ringarna.
Jag skall fatta mig kort.. under Brodalen spring meet 2K13 så skar min moppe pga packboxarna i vattenpumpen sprack, så allt kylarvattnet försvan ut i växelhuset och ut genom överflödet, vilket orsakade att moppen värmenöp/skar.
Beställde ett stycke cylinder.. det blev en Barikit 50cc och en 17,5'a till den. fast när jag fick delarna så var topplocket skadat under frakten eller något.. men orkade inte bry mig, eftersom det funkar ändå. den gick igån på cirkus, 3 min av kickande och jag körde in den ordentligt.
Det tog mig 10 dagar från att den skar tills den var ute på vägarna igen
Jag spenderade lite pengar på en Tun'r crossplatta till Derbi'n.
Precis innan Brodalen 2K13 Summer meet, så sprack båda lagren i bakaxeln och jag fick rätt bråttom att fixa det. Dom var så söndertrasade så jag fick hjälp av min Morbror att svarva av resterna från axeln + att lagren jag beställde från TS var det fel mått på, men min morbror räddade mig där också. Han hade en hel låda med kullager från SKF.
Från Brodalen 2K13 Summer meet( Regna som fan, men kul var det )
Jag tyckte det var dags att skaffa ett par redigt robusta pegs, med tanke på att
Dom gamla jag hade som satt i originalfotfästerna böjde sig bara om man ramlade. Nu hoppas jag att man kan slänga moppen lite hursomhelst + att de nya genomgående pegsen sitter högre upp så de blir enklare att göra vissa combos. De som är kvar som jag inte har bestämt mig för än är om jag skall svetsa eller skruva fast den :/