Stunt kittar Derbi Senda

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

GesterLudix
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 januari 2013, 13:47

Stunt kittar Derbi Senda

Inlägg av GesterLudix »

jag tänkte visa hur jag har byggt om min Derbi Senda till en stuntcross.
Här är när jag köpte den av en snubbe i svenljunga.
Bild[/b]
så for jag fick hem den, så provade jag ta av cateye'n för se hur den skulle se ut.. hitils höll jag på att ragga tag i en stuntbroms( vilket är det svåraste i hela projektet)
Bild

Bild

Det första jag gjorde med den va att flytta in skylt och bromsljuset.. ingen raketforskning men fick ändå hjälp av Derbikoffe"
Bild

Efter det fick jag raggat tag i ett krockskadat Metrakit Thrower, som jag fick för mig att jag skulle laga (smart).. jag gjorde så att jag kapade upp röret i en av svetsfogarna för att kunna komma åt bättre att buckla ur röret inifrån.
Bild

Bild

Bild

jag insåg rätt snabbt att det inte skulle bli så lätt som jag trodde, så jag provade värma skit'n

Bild

Bild

Efter att det inte funkade blev jag redigt jävla förbannad, och drog fram svetsen.. svetsade fast lite skrotmetall, och tog mig hjälp av motorlyften.. men det slutade med att jag slet upp ett fint hål i röret istället.. underbart !

Bild

Såhär skulle röret sett ut, om jag hade satt ihopp alla hål och svetsat ihop det jag kapade

Bild

Efter att jag bytte bak drev från 14-48 till 14-53, så såg jag att svingen var ganska sliten & gängorna var inget att hurra för heller(+ att den saknade distanser), så jag passade på att byta den :D

Bild

man måste ju leka lite med hojen när man presis bytt från variomatik pulka till cross.. men sm i lera är ingen bra kombination. :shock:

Bild

Efter mitt mislyckade försök att laga ett metrakit thrower så fick helt enkelt köpa ett nytt.. och så skulle jag kolla vad det satt för munstycke i för att veta vad jag skulle byta upp till.. snubben innan hade ett 96 i när original ligger runt 70, fick återigen lite hjälp av Derbikoffe. Han hade lite munstycken jag fick prova :D

Bild

efter några dagar kom röret från Twostroke, fick sitta i över en timma och slipa ut pluggj*veln( pågrund av att jag inte hade rätt verktyg tex en dremmel)

Bild

Bild

Jag fick tag i ett HB system i TSR's köp & sälj flik, tur som jag hade så fick jag det jättebilligt, och två handtag ( ett fram och ett bakbromshandtag ) killen från stockholm som jag köpte det av skickade det på posten.. och om du läser detta så vill jag bara säga att jag är jätte tacksam för att jag fick köpa det av dig :D :D :D :D

Bild

Första jag gjorde med HB systemet var att kolla hur bakbromshandtaget satt, och hur det va att hålla koppling + broms. ( bakbromshandtaget var nerslipat för bättre passform mot kopplingen)



Bild

Bild

Sen var det dags att bygga fäste.. jag satt och klippte en mall av ett mjölkpaket, sedan tog jag en bit aluminium.. ca 0.8cm bred (erkänner att det inte var det smartaste val av material, skulle tagit stål) passade den mot det gamla oket och tog ut den bakre muttern, borrade hål i fästet. men fick använda mig av en distans för att den skulle ligga bättre mot skivan.

Bild

Bild

Bild

Bild
(ingen Bromsvätska i slangarna på dom här bilderna )

Bild

påväg hem från en polare hände denna incidenten( pågrund av för slö kedja).. underbart, fick ställa moppen under natten :evil:

Bild

jag fick sno lite bromsvätska från Derbikoffe, och vi satt och försökte lufta mitt HB system i 2 timmar.. försökte med att sätta hålet i bulten lodrätt med slangen men det funka inte.. fick tips av Dino från GBGX3M att man skulle ha nippeln uppåt.. men det funkade ju inte heller, det visade sig att boven var att det nedslipade bromshandtaget var defekt. pågrund av metallflis i skit'n eller något. jag fick ta det andra bromshandtaget som var till en frambroms och ha det uppochner på styret. jag fick lufta det rakt men sen var det bara att skruva ihop det och sätta det upp&ner igen..
Senare kapade jag kopplingen också ( men det sys inte på dessa bilder) :D

Bild

Bild
Sen som grädde På moset så slutade den tända, så jag fick köpa ny tänding till den( gjorde lite El Renovering på den) bytte allt förutom CDI'n, men självklart, med min j*vla tur så drog jag sönder svänghjulet.. körde ner moppen på släp till en MC verkstad som hjälpte mig dra av svänghjulet. Tack till snubbarna på Johans MC som gjorde det gratis för mig :D :D :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen efter jag hade fixat allt & skruttibangbang rullade igen, kunde jag börja öva sittandes & stegra lite grann.

Bild

Efter Ett tag Började den misstända & "varvstoppa".. det visade sig att jag hade fått tag i en tändhatt med 1kOHM istället för 5kOHM, så den bokstavligen åt upp tändstiftet.. så det blev ett nytt tändstift med värmemetal 9 fast jag borde byta till 8, och en ny tändhatt från NGK.

Bild

Dags att fixa fotfäste, köpte en annan "stänka" från en polare och fick tag i lite metall som jag böjde till i ett skruvstäd och kapade hål skärmen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild

Passade på att byta till ett biltema Fatbar också undertiden :D :D

Bild

så här ser den ut för tillfället, nu ser man en skymt av HB bromsen som var en frambroms och Derbikoffe sponsrade mig med en styrkudde. vid detta tillfälle var vi i arendal och jag började precis få kläm på ringarna.

Bild

Jag skall fatta mig kort.. under Brodalen spring meet 2K13 så skar min moppe pga packboxarna i vattenpumpen sprack, så allt kylarvattnet försvan ut i växelhuset och ut genom överflödet, vilket orsakade att moppen värmenöp/skar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Beställde ett stycke cylinder.. det blev en Barikit 50cc och en 17,5'a till den. fast när jag fick delarna så var topplocket skadat under frakten eller något.. men orkade inte bry mig, eftersom det funkar ändå. den gick igån på cirkus, 3 min av kickande och jag körde in den ordentligt. :D Det tog mig 10 dagar från att den skar tills den var ute på vägarna igen :D

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag spenderade lite pengar på en Tun'r crossplatta till Derbi'n.

Bild

Bild

Precis innan Brodalen 2K13 Summer meet, så sprack båda lagren i bakaxeln och jag fick rätt bråttom att fixa det. Dom var så söndertrasade så jag fick hjälp av min Morbror att svarva av resterna från axeln + att lagren jag beställde från TS var det fel mått på, men min morbror räddade mig där också. Han hade en hel låda med kullager från SKF.

Bild

Bild

Bild

Bild

Från Brodalen 2K13 Summer meet( Regna som fan, men kul var det )

Bild


Bild

Jag tyckte det var dags att skaffa ett par redigt robusta pegs, med tanke på att
Dom gamla jag hade som satt i originalfotfästerna böjde sig bara om man ramlade. Nu hoppas jag att man kan slänga moppen lite hursomhelst + att de nya genomgående pegsen sitter högre upp så de blir enklare att göra vissa combos. De som är kvar som jag inte har bestämt mig för än är om jag skall svetsa eller skruva fast den :/
Senast redigerad av GesterLudix den 13 oktober 2013, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
groonie
Svårstartad skrothög
Inlägg: 200
Blev medlem: 4 september 2011, 21:42

Inlägg av groonie »

så jävla nice:D
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

ser fint ut peter! :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Härligt Onkel!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Fiint :D
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mars 2013, 14:42
Ort: luleå

Inlägg av bursell »

nice ! :D
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Helvete, blir så arg när jag ser att andra lyckas få upp moppefan på bakhjulet! :((( Har 12-52 och kan inte rycka upp aset.
bra jobbat till dig! :( :roll:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Riktigt kul kvällsläsning, följer :D
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
Robbe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 20 maj 2012, 14:15
Ort: Helsingborg

Inlägg av Robbe »

Fan vad härligt! Det gick ju bra på brodalen =)
Ännu en stolt moppebög på tsr! =)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

Varsågod för bromssystemet! Jag trodde det var pumpen också :) Det var därför jag skickade med en till pump och sålde det så billigt! :)

Snygg Derbi! :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Ser riktigt bra ut :D
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

satan va fint! :D
Användarens profilbild
Pontus.g
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 17 april 2012, 19:07

Inlägg av Pontus.g »

Grymt Peter! :)
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

Ser fint ut! ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Mycket krångel som händer dig ;) men du borde testa mindre framdrev, borde gå lättare att få upp den, fast jag ska inte säga nåt, du får iaf upp den jag klarar det inte alls med 10-50 ens :P
Skriv svar