Svårstartad Baghee

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Svårstartad Baghee

Inlägg av Jomaji »

Hej experter! :)

Är ny här på forumet efter att googlat och kollat i forumet utan att ha hittat lösningen till mitt problem..

Först av allt vill jag säga att jag har noll koll på mopeder. Det lilla jag vet är från de senaste dagarnas googlande och pillande på moppen.

Köpte en Baghee (lärt mig stt det ör en Ciao kopia) för någon dag sen. Den hade stått i 10 år så tanken hade rostat. Ett annat problem var att den funkade endast med choken nere. Jag tänkte att det nog gick att fixa och köpte den då den i lvrigt såg fräsh ut. Stort misstag kanske? När den väl var startad så dog den vi gaspådrag om inte choken va nere.

Hur som, efter lite google så har jag monterat ner och rensat förgasaren, sköljt ur tanken och tankat med ny bensin och 3% syntet ts-olja. Ingen skillnad.. Förr startade den på ett halvt varv trapning och pedalerna kändes mjuka. Nu är den extremt svårstartad om den ens startar, och pedalerna käns trögare. När jag väl fått igång den så har den dött vi gaspådrag eller om man bromsat den. Jag tror att motorn får för mycket luft alt. för lite bensin. Det tänkte jag lösa med att tejpa lite lufthål på luftintaget. Men nu är problemet, varför är den så svårstartad??? Startade perfekt innan jag började pilla även fast den dog sekunderna senare.. :( Några tips? Känns lite uppgivet just nu.. :/

Tusen tack på förhand, alla tips uppskattas! :)

Mvh
José
Användarens profilbild
Ockle96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 juni 2012, 13:28
Ort: Oslesunda

Inlägg av Ockle96 »

satt du ihop förgasaren rätt? samma sak hände mig, jag hade glömt trottelnålsclipset
Fila på tills du lockar hit Farbror Blå!
Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Inlägg av Jomaji »

Tack för svaret Ockle :)

Är nästan 100 på att jag monterade den som den var. Verkade inte vara allt för avancerad förgasare(ska jag säga..). Vet dock inte vad trottelnålsclipset är :S vilken del är det? Har Baghees (ciaoar) sånt? Får nog montera ner förgasaren igen och kika.

Skulle det kunna vara något annat?
Användarens profilbild
SkillDriver
Elmoped
Inlägg: 100
Blev medlem: 5 juli 2013, 13:00
Ort: Skåne!

Inlägg av SkillDriver »

Jomaji skrev:Tack för svaret Ockle :)

Är nästan 100 på att jag monterade den som den var. Verkade inte vara allt för avancerad förgasare(ska jag säga..). Vet dock inte vad trottelnålsclipset är :S vilken del är det? Har Baghees (ciaoar) sånt? Får nog montera ner förgasaren igen och kika.

Skulle det kunna vara något annat?
Om du följer gasvajern ner till förgasaren den leder till throteln där finns där ett antal skruvar (jag har en) den/dem ska du skruva upp och då får du upp throteln. Den lilla nålen som sitter på throteln ska du ta bort och då ska du se en liten ring på nålen, det är clipset! :) är där ingen ring så har du glömt att sätta ditt den igen :p
Bild
Gasa tills det rasar ;)
Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Inlägg av Jomaji »

Ok! Grymt stort tack! :) Ska kolla upp det och återkomma. Dock när jag tänker efter så tog jag aldrig loss själva nålen.. Den satt kvar på "plattan" som skruvas fast på resten av förgasaren.. Däremot tog jag loss fjädern i trotteln. Ska kolla hur som :)

Många tack!
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

finns ingen nål på dessa förgasare (dellorto sha) gör rent förgasaren en gång till. kolla hur luftburken ser ut. om den är smutsig. jag tror du behöver fila eller byta ut brytarna. och justera dem
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Inlägg av Jomaji »

Hm ok..

Vad är brytarna? Vart sitter dem och hur får man loss dem? Vilka symptom brukar dåliga brytare ge?

Tack :)
Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Inlägg av Jomaji »

Sköljde förresten rent luftlådan också när jag monterade ner förgasaren. Verkade inte vara så skitig mer än utvändigt, gjorde hur som rent den utvändigt och sköljde av den så gott jag kunde inuti, så tror inte den är något probelm, gjorde även rent luftfiltret som endast var ett litet silgaller.
Jomaji
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 juli 2013, 09:30

Inlägg av Jomaji »

:( Känner mig helt uppgiven..
Rengjort förgasaren 3 ggr, bytt tändstift, bytt slangar, rengjort bensintanken med citronsyra, men den funkar fortfarande inte... Får inte igång den, när jag väl lyckats så dör den, men största problemet just nu verkar vara att få igång den.. Den reagerar lite när man försöker kicka igång den och gasar samtidigt, men den dör innan den ens startat..

Har kollat upp pris på meck vilket verkar ligga på 700 kr/h och vill ha 2h start för att kolla det här. Det är alltså inte värt pengarna då jag betalat 2500 för den...

Behöver man göra rent avgassystemet? Hur gör man det isf?

Någon som kan ha nåt tips...? :( Helt uppgiven...

Tack
Låst