Installera originalhastighetsmätare på Derbi Senda R 99??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Installera originalhastighetsmätare på Derbi Senda R 99??

Inlägg av ElbaShero »

Tjena! jag köpte en Derbi Senda R 99 för ett tag sen och tänkte sätta tillbaks originalhastigetsmätaren igen. Jag har förstått att man kopplar vajern till en liten roterande sak som ska sitta på framhjulsnavet men inte hur och var. Så här ser det ut men jag fattar verkligen inte hur jag ska sätta på den lilla roterande saken med en pinne i hjulet :( Kan någon förklara? Visa gärna med bilder osv.
Användarens profilbild
riejudrac5
Varnad
Inlägg: 200
Blev medlem: 8 maj 2013, 18:33

Inlägg av riejudrac5 »

ser ingen bild?
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

Jag sa: "Visa gärna med bilder." Läs noggrant innan du ifrågasätter.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

ElbaShero skrev:Jag sa: "Visa gärna med bilder." Läs noggrant innan du ifrågasätter.
med den där attityden kan du far åt helvete.

On Topic: Koppla i hastighetsmätarkabeln i "snurrgrejen" under hastighetsmätaren. Få det att funka.
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev:Jag sa: "Visa gärna med bilder." Läs noggrant innan du ifrågasätter.
med den där attityden kan du far åt helvete.

On Topic: Koppla i hastighetsmätarkabeln i "snurrgrejen" under hastighetsmätaren. Få det att funka.
Jag ber om ursäkt ifall jag sa någonting olämpligt. Tack för tipset men så långt har jag fattat.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

ElbaShero skrev:
tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev:Jag sa: "Visa gärna med bilder." Läs noggrant innan du ifrågasätter.
med den där attityden kan du far åt helvete.

On Topic: Koppla i hastighetsmätarkabeln i "snurrgrejen" under hastighetsmätaren. Få det att funka.
Jag ber om ursäkt ifall jag sa någonting olämpligt. Tack för tipset men så långt har jag fattat.
Nere på navet ska det sitta en sak som ser ut som en turbo, och har en anslutning som passar hastighetsmätarkabeln. trä den på höger/vänster sida (vet inte hur det är för dig) och in på gaffelbenet och in under framkåpan, sen in under hastighetsmätaren och koppla fast kabeln.
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev:
tobberobbe skrev: med den där attityden kan du far åt helvete.

On Topic: Koppla i hastighetsmätarkabeln i "snurrgrejen" under hastighetsmätaren. Få det att funka.
Jag ber om ursäkt ifall jag sa någonting olämpligt. Tack för tipset men så långt har jag fattat.
Nere på navet ska det sitta en sak som ser ut som en turbo, och har en anslutning som passar hastighetsmätarkabeln. trä den på höger/vänster sida (vet inte hur det är för dig) och in på gaffelbenet och in under framkåpan, sen in under hastighetsmätaren och koppla fast kabeln.
Tack en än gång. Jag skulle nog ha specificerat lite mer men den lilla grejen som ser ut som en turbo med en pinne är den som behöver monteras och jag fattar liksom inte hur, finns inte plats till den.
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

ElbaShero skrev:
tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev: Jag ber om ursäkt ifall jag sa någonting olämpligt. Tack för tipset men så långt har jag fattat.
Nere på navet ska det sitta en sak som ser ut som en turbo, och har en anslutning som passar hastighetsmätarkabeln. trä den på höger/vänster sida (vet inte hur det är för dig) och in på gaffelbenet och in under framkåpan, sen in under hastighetsmätaren och koppla fast kabeln.
Tack en än gång. Jag skulle nog ha specificerat lite mer men den lilla grejen som ser ut som en turbo med en pinne är den som behöver monteras och jag fattar liksom inte hur, finns inte plats till den.
Det ska definitivt finnas plats, om vi nu tar för givet att den sitter på höger sida så ska det sitta en rörbit vid navet, sen ska hastighetsmätaren sitta där ("turbon") sen en liten rörbit till, sen gaffelbenet. Kom ihåg att hastighetsmätarens uttag ska peka bakut.
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev:
tobberobbe skrev: Nere på navet ska det sitta en sak som ser ut som en turbo, och har en anslutning som passar hastighetsmätarkabeln. trä den på höger/vänster sida (vet inte hur det är för dig) och in på gaffelbenet och in under framkåpan, sen in under hastighetsmätaren och koppla fast kabeln.
Tack en än gång. Jag skulle nog ha specificerat lite mer men den lilla grejen som ser ut som en turbo med en pinne är den som behöver monteras och jag fattar liksom inte hur, finns inte plats till den.
Det ska definitivt finnas plats, om vi nu tar för givet att den sitter på höger sida så ska det sitta en rörbit vid navet, sen ska hastighetsmätaren sitta där ("turbon") sen en liten rörbit till, sen gaffelbenet. Kom ihåg att hastighetsmätarens uttag ska peka bakut.
Om du kollar bland mina bilder ska du hitta en på hur det ser ut. Hittar ingen plats för den lilla "turbon". Du ska ha tack för att du pallar med mig :)
Användarens profilbild
riejudrac5
Varnad
Inlägg: 200
Blev medlem: 8 maj 2013, 18:33

Inlägg av riejudrac5 »

mellanrummet till höger om gaffeln, sitter där på min Rieju :D
Användarens profilbild
tobberobbe
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 5 maj 2012, 20:17
Ort: Avesta

Inlägg av tobberobbe »

ElbaShero skrev:
tobberobbe skrev:
ElbaShero skrev: Tack en än gång. Jag skulle nog ha specificerat lite mer men den lilla grejen som ser ut som en turbo med en pinne är den som behöver monteras och jag fattar liksom inte hur, finns inte plats till den.
Det ska definitivt finnas plats, om vi nu tar för givet att den sitter på höger sida så ska det sitta en rörbit vid navet, sen ska hastighetsmätaren sitta där ("turbon") sen en liten rörbit till, sen gaffelbenet. Kom ihåg att hastighetsmätarens uttag ska peka bakut.
Om du kollar bland mina bilder ska du hitta en på hur det ser ut. Hittar ingen plats för den lilla "turbon". Du ska ha tack för att du pallar med mig :)
Kan dom ha satt en rörbit där för att inte ha mätaren där? kanske lär ta bort och eventuellt lägga nå brickor emellan på var sida så den passar ordentligt.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

Du måste ta loss framhjulet först. Ställ moppen på en pall, skruva loss muttern på vänster sida om hjulet, och banka med en gummihammare på bulten så kommer den hoppa ur en bit, sen tar du nån tång och drar ut den.

Alla vänster och höger jag säger är sett framifrån. Ställ dig framför moppen och titta på den, och om jag säger vänster så är det ditt vänster då. Om du sitter på moppen och kör sen, så ska hastighetsgivaren sitta på höger sida.

Det finns två bussningar som sitter mellan gaffelbenet och hjulnavet, håll koll på dessa. Jag har för mig att den längre bussningen ska vara på vänstersidan och den kortare på högersidan.

Nu tar du bulten, och stoppar in i hålet på vänster sida. När den kommer ut i hålet på vänster sida (inte igenom hjulet!!) så trär du på givaren och ser till att den lilla metallsaken som sticker ut från givaren hamnar på rätt plats på hjulnavet.
Om du snurrar hjulet och tittar på hjulnavet ser du att en plats ser annorlunda ut jämfört med de andra, där ska givarens metallpinne sitta. Det är på vänster sida, glöm inte det. och sedan den korta bussningen på bulten.

NU tar du fram hjulet, rullar iordning det och trär bulten igenom hjulnavet. Så fort den kommer ut på andra sidan ska den långa bussningen på, och tänk då på att ha hjulet lite snett stående så du får plats att sätta dit bussningen. En kompis kan hjälpa dig att hålla hjulet och mopeden.

När du fått bussningen fast så tar du och trär igenom bulten igenom gaffelbenet, och tar en gummihammare och bankar in bulten från vänstersidan. Ta muttern, skruva fast den på högersidan så det sitter fast.

NU tar du hastighetsmätarvajern. Dom funkar bara åt ett håll, så funkar den inte att skruva på, byt håll. Dra ut vajern som är innuti en liten bit, och stoppa i givaren så du känner att den sätter sig på rätt plats. Skruva fast den lilla muttersaken på vajern och skruvar fast på givaren. För att kolla att den funkar nu lyfter någon/något upp mopeden och snurrar framhjulet. Titta i andra änden av vajern. Om vajern nu snurrar runt så fungerar vajern och givaren. Om den inte gör det får du skruva upp, dra ut vajern lite och stoppa in igen. Bara att göra om några gånger för att få det rätt :)

När det funkar, så tar du andra änden och fäster på samma sätt i hastighetsmätaren bakom framkåpan. skurva fast, och ge dig ut och kör :)

Love puckelsenda <3
Bild
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

Asddfgf4 skrev:Du måste ta loss framhjulet först. Ställ moppen på en pall, skruva loss muttern på vänster sida om hjulet, och banka med en gummihammare på bulten så kommer den hoppa ur en bit, sen tar du nån tång och drar ut den.

Alla vänster och höger jag säger är sett framifrån. Ställ dig framför moppen och titta på den, och om jag säger vänster så är det ditt vänster då. Om du sitter på moppen och kör sen, så ska hastighetsgivaren sitta på höger sida.

Det finns två bussningar som sitter mellan gaffelbenet och hjulnavet, håll koll på dessa. Jag har för mig att den längre bussningen ska vara på vänstersidan och den kortare på högersidan.

Nu tar du bulten, och stoppar in i hålet på vänster sida. När den kommer ut i hålet på vänster sida (inte igenom hjulet!!) så trär du på givaren och ser till att den lilla metallsaken som sticker ut från givaren hamnar på rätt plats på hjulnavet.
Om du snurrar hjulet och tittar på hjulnavet ser du att en plats ser annorlunda ut jämfört med de andra, där ska givarens metallpinne sitta. Det är på vänster sida, glöm inte det. och sedan den korta bussningen på bulten.

NU tar du fram hjulet, rullar iordning det och trär bulten igenom hjulnavet. Så fort den kommer ut på andra sidan ska den långa bussningen på, och tänk då på att ha hjulet lite snett stående så du får plats att sätta dit bussningen. En kompis kan hjälpa dig att hålla hjulet och mopeden.

När du fått bussningen fast så tar du och trär igenom bulten igenom gaffelbenet, och tar en gummihammare och bankar in bulten från vänstersidan. Ta muttern, skruva fast den på högersidan så det sitter fast.

NU tar du hastighetsmätarvajern. Dom funkar bara åt ett håll, så funkar den inte att skruva på, byt håll. Dra ut vajern som är innuti en liten bit, och stoppa i givaren så du känner att den sätter sig på rätt plats. Skruva fast den lilla muttersaken på vajern och skruvar fast på givaren. För att kolla att den funkar nu lyfter någon/något upp mopeden och snurrar framhjulet. Titta i andra änden av vajern. Om vajern nu snurrar runt så fungerar vajern och givaren. Om den inte gör det får du skruva upp, dra ut vajern lite och stoppa in igen. Bara att göra om några gånger för att få det rätt :)

När det funkar, så tar du andra änden och fäster på samma sätt i hastighetsmätaren bakom framkåpan. skurva fast, och ge dig ut och kör :)

Love puckelsenda <3
Tack så jävla mycket!! Jag ska testa det :D
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

np puckelsendor hjälper jag gärna alla med ^^
Bild
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

förlåt för dubbelpost men ser ett fel nu, jag menar självklart i första stycket muttern på höger sida sett framifrån, på vänster sida sitter ingen mutter ^^ Har sovt för lite, haha :P
Bild
ElbaShero
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 augusti 2013, 18:42
Ort: Lund

Inlägg av ElbaShero »

Asddfgf4 skrev:förlåt för dubbelpost men ser ett fel nu, jag menar självklart i första stycket muttern på höger sida sett framifrån, på vänster sida sitter ingen mutter ^^ Har sovt för lite, haha :P
Hahah lugnt jag förstår :) Ta och sov du, mycket som blir bättre då.
Skriv svar