Detta blir något helt nytt från min sida, nämligen en moppe efter år 2000 som jag ska skruva på!
Detta är en Derbi Senda Extreme som jag precis fått tag i och är i rätt så halvtaskigt skick. Men inget som inte går att ordna!
Setup 1; Toppfart 103km/h
Block: Original D50BO block
Vev: Original vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: Original SKF C3
Koppling: Original med extrabrickor
Tändning: Original Ducati
Cylinder: Original till D50BO
Topp: Original till D50BO
Kolv: Original
Förgasare: 21mm Dellorto
Insug:Hemmabyggd anpassat till 21mm
Reeds: Original D50BO
Rör: Tecnigas E-nox
Drev: 12/48
Luftfilter: Original Luftburk
Setup 2;
Block: Original D50BO block - Rejält omarbetat.
Vev: Parmakit Vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: SKF C3
Koppling: MHR kopplingsfjädrar, till och börja med.
Tändning: HPI 210
Cylinder: Portad Parmakit 110cc -
Tuned By Rexxy
Topp: Parmakit - omsvarvad
Kolv: Smidd Wiseco 55mm kolv. 14mm kolvbult
Förgasare: 36mm Keihin
Insug:Hemmabyggd anpassat till 36mm
Reeds: Reedventil ifrån Yamaha YZ80
Rör: Avstämt avgasrör.
Drev: Anpassat för maximal toppfart.
Luftfilter: Stage6 Big Racing luftfilter
Nyast Update högst upp i tråden!
Update 8:e juli 2015
En ny toppfartsfilm med mer korrekt drevning! Hade ett 16 kugg hondadrev som jag slängd på och testade toppa den. Det blev 129km/h och det gick rätt så fort upp dit. Så 17 drev fram och lite mer förgasarjusteringar så når jag nog 140km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=_8u2fmWl7PM
Update 27 Maj 2015
Jag kunde inte hålla mig till Frihamnen. Så jag bjuder på en film här.
Jag både hör och känner under filmen att det finns mer justermån på det. Så det måste jag ta mig tiden till att fixa. Samt att drevningen är, som också hörs under filmen, jävligt lätt för denna setup. 1:an är i princip obefintlig och den varvar ju upp till 6:an på ett stenkast... Toppfart bara 101km/h. XD
https://www.youtube.com/watch?v=ejT75FCq1Ng
Update 12 April 2015
Planen var att visa upp hojen för första gången på Frihamnen! Så jag vill ju då ha den perfekt inställd och allting färdigt. Så idag körde jag ut den till farsan så jag kunde gasa ifred.
Jag kickar igång motorn för att se hur den vill gå på tomgång. Utan chok dör den, vilket egentligen är bra. Hade den gått på tomgång precis nystartad hade det betytt att lågfarten varit för stort. När den väl blivit varm kunde jag slå av choken och tomgången är väldigt stabil och fin. Gasresponsen är förvånansvärt rapp? Jag har inte pillat ett dugg med förgasaren tidigare, originalinställd från en Suzuki RM250.
Kör iväg lite lugnt och gasar max halvgas, den sticker iväg som ett spjut när effektkurvan trampar i. Den bluddrar inte heller på halvgas? Vafan är det här.
Gasar till fullt och den bluddrar som ett jävla as. För stort huvudmunstycke tänkte jag då. Tillbaka till garaget och skruvar upp skruven i botten på förgasaren. Ut ramlar huvudmunstycket..... Hade den jäveln lossnat?! Jahapp. Då måste jag skruva tillbaka den och testköra igen för att få en rättvis bedömning på inställningen. Men denna gång blev jag förvånad, igen! Han bluddrar inte nu. :O Varför går inte motorn för fett alls? Förgasaren är ju som sagt originalinställd för en RM250cc motor. Provkör hojen en c:a 15 min, full gas fram och tillbaka. Den går en aning för fett på full gas, men så brukar jag vilja ha det. Gillar att ligga på den säkrare sidan.
Tänkte också testa hur mycket den jäveln reser, men jag får inte upp den? Kollar bakåt, den jäveln lämnar bara en massa gropar i grusvägen efter sig, ända upp till 4:e växeln.
Dåligt grepp och för mycket effekt ur motorn, det spinner loss innan den ens lyfter framhjulet!
Närmsta asfaltväg är 1 mil bort och jag åker inte dit bara för att testa reset.
Hoppas bara den går som en 110cc motor bör göra.
Båda kylarna blev också varma, så cirkulationen fungerar fint i båda.
Notera den fräna fälgtejpen som kommit på också.
Sen en liten tjuvtitt på tomgång och gasrespons! Vill ni se mer, kom till frihamnen!
FILM
https://www.youtube.com/watch?v=u9f2Ig5lAUc
Update 8 Mars 2015
Kylarvätska och förgasarinställningar kvar, sen är det "klart"!
inställningarna får vänta tills Betan och R/T hojen är klar. Det för att jag ska köra alla hojar till min farsa som bor på landet, så jag kan gasa ifred. Där jag bor nu är inget optimalt ställe att provköra på tyvärr!
Update 3 Mars 2015
Det är inte mycket kvar på Sendan nu!
Det som jag hade kvar innan update var filter och kylarvätska. Planen var att använda en modifierad luftburk, men jag skippade den idén. 110cc med 36mm förgasare kräver en hel del luft. Och det hade blivit att bygga om burken rejält.
Så jag gjorde det enkelt och beställde ett stage6 Big Racing filter, det ända filtret som var stort nog att matcha förgasaren med 68mm anslutning.
Men även med min ombyggnation av bakre stötdämparfästet blev det jäkligt trångt med filtret, stötdämparen är i vägen.
Men med en omvärmd petflaska kunde jag montera filtret bakom stötdämparen. Ska förmodligen svetsa ihop en luftslang av plåt så jag kan få exakt önskad form!
Liten dålig bild, men filtret skymtar där bak lite svagt.
Update 15 Feb 2015
Äntligen startade eländet!
Efter lite kickande och startgas vrålade den igång rejält på varvstoppet. Tydligen hade jag gasvajern lite för spänd *ops*.
Släppte lite på den och varvtalet blev normalt. När den väl startat, startade den utan problem varje gång. Svarade helt okej på gasen, så förgasaren funkar rätt så fint som den är nu. Även lampor runtom samt dödaren funkar - så elen blev rätt kopplad direkt.
Jag körde inget, dels för att inte väcka alla sura gubbar och kärringar som bor i området, samt att jag hade ingen kylarvätska. Jag startade den således torr.
Härnäst måste jag hitta något för filtret. Antingen kopplar jag den till luftburken, eller så kanske jag kör med ett rejält filter iallafall. Får se vad jag hittar på!
Sen kommer det tyvärr dröja till det blir en rejält testkörning med den. väglaget tillåter ju inte direkt några höga hastigheter med 2 hjul, och att jag måste ta ut den till farsan för förgasarjustering!
Blir att lägga resten av Tiden på Betan samt den nya Derbyn jag precis införskaffat.
Röret är ju också färdigsvetsat. Blev också lite förstärkningar!
Sen filmade jag såklart starten!
https://www.youtube.com/watch?v=jnL-Nfw ... e=youtu.be
Update 10 Feb 2015
Nu känner jag sug för att skruva, så nu skruvar vi så det glöder!
Idag fortsatte jag på den bakre delen av avgasröret. Nämligen ljuddämparen. Ljuddämparen jag använder mig utav är en helt vanlig gianellidämpare. DOCK är den för trång för att jag ska kunna använda den med mitt grova avgasrör och stinger.
Så jag plockade isär dämparen helt och hålet och gjorde den grövre helt enkelt.
Sågade av det perforerade röret på längden och bände ut det till önskad storlek, och svetsade på mer material. Så nu är den anpassad för 110cc!
Sen filade jag även till en fläns för ljuddämparen, så jävla jobbigt att handfila 5mm plåt...
Sen ville jag också fixa stingern. Den var ju spikrak bakåt, och ljuddämparen hade hamnat i samma vinkel - usch usch. Så stingern blev kapad och vinklad, förhoppningsvis är det snyggt nog! Är bara punksvetsat hittills, heltsvetsas när jag känner mig nöjd.
Update 19 Jan 2015
Ja, fy på mig! Det händer ju ingenting i projekttråden! Jag har blivit lat och vintertrött..
Men igår sparkade jag mig själv i arslet och gick ut i garaget! Nu ska jag fan få fast den jävla pipan på sendan.
Först filade jag till mig en fläns, som ska svetsas fast i avgasröret och sen skruvas fast i cylindern. Det gick förvånansvärt fort.
Och såhär blev den.
Sen lite svets på röret, så sitter röret på moppen!
Nästa gång blir det att fila till en fläns till ljuddämparen. Samt att ljuddämparen måste modifieras!
Innerdiametern på dämparen är för liten, så den ska jag plocka isär och förstoras lite!
Blir en gianellidämpare!
Update 18 dec 2014
Ja, då är pipan fixad till parmahojen!
Ska väl nämna att det är första gången jag TIG-svetsar 1mm plåt, och idén att jag fick svetsa pipan i skolan var för att jag lär mig under arbetets gång.
Visa fogar blev skitsnygga, andra blev... inte lika bra.. Tar väl några års svetsvana innan man sätter en perfekt fog varje gång.
Men förövrigt blev den helt ok! Kröken blev liiite för mycket böjd, så dom 3 första bitarna på kröken ska göra om.
Update 9:e Oktober 2014
För er som inte såg det, så upptäckt jag ÄNNU in kvalitétsmiss från Parmakit...
Hade kopplat på alla kylarslangar, med T-kopplingar m.m. Hällde sen i vatten för att kolla så det var tätt.
Av min förvåning, pissade det RAKT ut ifrån cylindern. Inte mellan någon packning eller så, nejnej. Utan MITT i den jävla cylindern. Ett HÅL i cylinder... Hata, parmakit, så, jävla, mycket. Hur lyckas dom göra så jävla många missar?!?
En fin bild, man ser hur det pissar rakt ut, nedanför avgas..
Eftersom jag inte har tillgång till aluminiumsvets, fick det bli en annan simplare lösning. Jag borrade och gängade upp ett hål precis i poren. Och sen skruvade jag in en skruv med gänglåsning, och då blev det tätt.
Sen lite pics på kylarslangarna!
Sen kopplade jag även in hela tändsystemet, så nu har jag en fin gnista!
Update 4:e Oktober 2014
Då blev klämspalten omsvarvad. Från 9 till 13 grader! Samt att jag fick ett tips att modifiera toppen för ökad kylningsförmåga, så det blev några extrahål!
Nu landade klämspalten på 0,7mm och vinkeln ser perfekt ur när jag kollar där. Tändningen blev också nu ställd, startar med 2mm förtändning, så får vi se vart det landar!
Cylindern blev nu också monterad helt och hållet, så nu går vi framåt!
Härnäst blir att att börja skissa på avgasrör, fixa fästen till tändspole och CDI, fixa slang mellan förgasare och luftburk m.m.
Update 1:a Oktober 2014
Lite småpill med motorn idag.
Mätte klämspalten för första gången med nya kolven, vilket landade på 0.6mm utan packningar. Så dit med packningarna, 0.7mm. Perfekt! Upptäckte dock ett annat problem då. vinkeln på klämspalten var fel! Vinkeln i toppen ligger på 9 grader, vilket säkert hade funkar fint med parmakitkolven. Men nu har jag en annan kolv, vars vinkel ligger på 11 grader. 2 grader skillnad, som det ska vara. Men åt fel håll! Vinkeln ska vara 2 graders skillnad mot kolven, men det ska vara mot centrum av förbränningen så gaserna tryck in mot mitten. Som det är nu trycks dom ut mot kanten. Vilken kan skada både kolv, topp och cylinder. Så det måste jag få fixat! Vem sa att det var enkelt att bygga en parmakitmotor?
Lite hypertrimning på G också. borrade kylhål till avgasbryggorna, förhoppningsvis ökade jag livslängden på dom med någon minut eller så...
Kolvringsgapet måste också kollas! Fick rekommenderat 0,18mm. Mitt låg på rund 0.20, vilket blir bra!
Klämspaltsmätning. Här upptäckte jag att vinkeln blev fel...
Klämspaltens vinkel, precis 9 grader!
Update 25:e september 2014
Då är cylindern tillbaka! Det tog nästan exakt en månad att få den fixad och sen få tillbaka den. Resultatet är perfekt, och det ser riktigt bra ut! Så nu fick jag sug på att testa den
Bryggorna är dock inte svetsade som jag ville, men det får vara.
Jag får tacka Twostroke så hemskt mycket för att dom bekostade en omnicalisering åt mig.
Update 14:e september 2014
Skriftlig uppdatering om vad som händer! Parmakitcylinder är som nämnt tidigare ivägskickad till Twostroke, och därefter vidaresänt till Spanien för en omnicalisering.
Dock börjar jag få tvivelaktiga beslut på om jag ska använda Parmakitten... Kvalitén i cylindern är så fruktansvärt dålig och jag tvivlar på att den kommer hålla länge...
Jag fick en bild av en Finländare, där han kört med parmakit. Där hade cylindern rasat p.g.a att avgasbryggorna gett vika!
Se bild.
Sådär ska det inte bli på en sådan dyr cylinder...
SÅ, jag går i andra tankar att skaffa mig ett annat kitt. Tanken drogs till MXS90cc cylinder eller R/T 95cc cylindern... Vad vill jag ha?
Efter mycket tänkade, tror jag att jag vill välja R/T 95cc. Dels för att jag är riktigt nöjd med min R/T 70cc, det är kvalité RAKT igenom! Samt att jag har inte sett många växlade hojar med R/T 95cc!
Väljer jag R/T 95, kommer den "dock" landa på 100cc.
Då jag fortfarande kommer använda mig utav Parmakits vev med 46mm slaglängd, istället för 44mm som R/T 95 använder! Det blir ärliga 97cc, så det avrundar vi upp till 100cc!
Så, vad tycker ni?
Update 27:e Augusti 2014
Parmakitcylindern ivägskickad för omnicalisering nu, så den kommer jag nog inte få se förrän om några veckor! Kommer kännas bra med en nicasil som kommer hålla! Så slipper jag parmakits lövtunna skit!
Sen har jag även fått på HPI systemet, så nu passar det perfekt! Måste bara hitta något bra ställe att placera tändspole och CDI på nu. Då kylarens jag monterade tog den gamla platsen.
Lite dekaltrimning, med Raceteams egna logga!
Just ja, jag har även monterats på sprillans nya däck fram och bak!
Sen för er som missade det, har köpt en ny kolv nu utan urtag, från VRM. Blev en smidd Wiseco 55mm kolv! 100ggr bättre än parmakits kolv.
Update 21:a Augusti 2014
Jag har hört att Parmakit 110cc generar mycket värme, så därför tänkte jag montera dubbla kylare på Derbin! Sagt och gjort, det fixade jag!
Men som vanligt, TRÅNGT. Att det aldrig ska vara lätt?
Det är inte helt färdigt, fästena ska putsas till och få lite färg på sig.
Snackade även med Roffe från VRM. Han hade en kolv som passade mina behov, så den ska köpas! Ett plus är att den även har 14mm kolvbult, istället för 12mm som det är nu.
Ska bara få sålt lite skit så kan jag köpa den utav honom!
Update 18 Augusti 2014
Portningen klar, 90 graders verktyget vad en dröm! Men det tog sig sin lilla tid. Mainporten kunde jag inte göra så mycket åt, bryggorna är så smala original, så den är bara höjd och tillvässad i hörnen. Men vingportarna har fått en extrem makeover, för att få upp arean!
Primärspolportarna har behållits på samma nivå, dom är bara filade så taket är rakt. Sekundärspol höjde från 127 till 132, och även där rätades dom till. Boostporten låg på 113, och så fick jag höja rejält, till 134! Kanalen i mainporten polerade jag lite halvhjärtat, mest för syns skull, och inte effektens skull. Dock kom jag inte åt ytan i vingportarna, så dom får förbli vanlig slipad yta.
Efter portningen var klar upptäckte jag en till tabbe, som Parmakit gjort och som JAG gjorde värre...!
På kolven sitter det "hål" runtom kolvbulten. Dom blottar spolporten ut mot vingportarna, så vevhuskompet spolas rätt ut i avgas... Nu när jag breddade dom mer, blev det ÄNNU värre. Får se om det ens funkar? I värsta fall får jag helt enkelt köpa en kolv utan dom där dumma fönsterna. Dom röda streckan indikerar vart hålen i kolven finns.
Update 14 Augusti 2014
Spacern planad till önskat mått, så nu fick jag en klämspalt på 0.76mm! Det blir helt OK för 55mm borrningen.
Blev även lite durationsmätning. Det landade på:
Avgas: 190*
Spol1: 133*
Spol2: 127*
Boost: 113*
Så nu är det dags att börja fila!
Update 13 Augusti 2014
Växellådan och vevpartiet blev igår ihopskruvat med blocket, tillsammans med nya SKF ramlager! Lite strul att få i växellådan då den ramlar i bitar hela tiden... (Jämfört med AM6 där dreven är låsta på axlarna och kan inta lossna). Kickmekanismen var också den en mardröm, usch! Men till slut fick jag ihop det.
Provade även montera tändsystemet och se om det blev 100% bolt on. Men såklart, nä... Svänghjulet kommer för djupt ner, och tar i tändplattan. Så jag mätte ut hur långt ner det var tills den satt ordentligt på vevaxeln. c:a 2mm. Så 2,5mm måste nog bort på tändplattan så svänghjulet går fritt!
Slängde sen på cylindern för att mäta klämspalten. Såg direkt att med packningar vände kolven rätt så långt ifrån cylinderkanten. Så jag tog bort dom och mätte klämspalten utan packningarna. Det blev inge kul.. Klämspalten hamnade på 1,3mm!
Det blir att plana bort 0,5mm på spacern så jag kan få en klämspalt på 0,7mm utan packningar.
Här blir det att fila lite i kolven, den blockerar halva insuget vid nedre vändpunkten!
Update 10 Augusti 2014
Ram-modifiering klar, och har fått lite färg! Så nu fick jag plats med förgasaren. Gillar att det inte syns utifrån att det är ombyggt.
Insuget blev också klart.
Stort hål rätt igenom!
ÄNDÅ blev det trångt som fan... Inte mycket mellanrum mellan gasvajer och tank. Kommer få använda en riktigt snäv vajerböj.
Sen blir det trångt med luftslang ifrån förgasaren till luftburken.
Update 8 Augusti 2014
Då fick jag äntligen hem tändsystemet ifrån trimbutiken, RÄTT tändsystem. Låg även en hundring i paketet för besväret.
Men en sak blev jag riktigt fundersam över. Jag beställde ju ett tändsystem till Zündapp. För Sachs, Puch och Dappe har ju samma tändsystem original.
Och jag vet att Derbi/AM6 tändsystem passar Sachs. Iallafall konan i svänghjulet, tändplattan måste moddas lite. Då passar ju Sachs tändsystem (i detta fall dappe) på Derbi/AM6.
Konan var detsamma, så det funkade skitbra. Men jag förväntade mig att tändplattan skulle vara för liten för Derbimotor. Men den passade utan modifikation!!
Testade plattan på ett sachsblock - det passade inte.
Har jag fått fel grejer igen, men till min fördel?
Svänghjulet jämfört med PVL's rotor!
Update 6 Augusti 2014
Det blev ju jäklans trångt med förgasaren, balken till övre stötdämparfästet var självklart i vägen. Och det blev några timmars klurande för att få fram bästa idén. Först gjorde jag bara hål i balken under så förgasaren skulle få plats, men det blev fortfarande trångt... Sen fick jag tips av Herr Rygg (
) från en Youtubevideo som en kille gjort. Hans idé var bra, men inte fulländad. Han flyttade bak stötdämparen helt och hållet, vilket ändrar hävarmseffekten till stötdämparen. Hojen blir hårdare och vägegenskaperna ändras drastiskt! Det vill jag inte göra, så jag behåller originalplaceringen. Undantag att jag flyttade mer den liiite för att få en höjning bak. 2-3mm.
Men såhär blev det! Allting är bara fastpunktat för att det ska sitta fast. Hojen måste läggas ner m.m. så jag kan helsvetsa det. Sen ska det även förstärkas runtom och imellan o.s.v. För den blir en hel del kraft i detta områden.
Originalfästet ska jag återanvända, vänder det rakt upp och svetsar fast, för extra förstärkning.
Sen blev insuget nu såhär! Utan rammodifieringen skulle jag behövt ett 10cm långt insug - inte bra...
Men nu med modifiering kunde jag göra insuget så här kort!! Tyvärr måste det vinklas, av två anledningar. 1: Flottören tar tag i kickhuset på blocket. 2: Fri väg för luftfilter/slangar förbi stötdämparen.
Insuget är inte heller klart, bara punktat.
Update 21 Juli 2014
Då är tändsystemet beställt! En HPI 2. Pallar varvtal upp emot 16.000rpm. Svänghjulet väger 340 gram, vilket är lika mycket som rotorn på ett PVL tändsystem. Samt att det ger en effekt på 55W till belysning!
Update 16 Juli 2014
Det grövsta är gjort, så membranet kommer i! Nu är det bara lite skönhetsdetaljer kvar.
Sen snickra stort insug!
Update 12 Juli 2014
Lite mer filning idag! Usch vad vad svettig i denna värme.
YZ80 membran..!
...Som ska i här..!
Tillsammans med denna förgasare.
Arbete på gång.
Här är blocket absolut maxat! Går inte så mycket mer, lyckades t.o.m få ett hål på sidan. Jag ville väl för mycket..
Men var vore världen utan kemisk metall?
Längre in än såhär, går tyvärr inte. Så nu blir det att jaga en spacerbit på 10mm.
Det är PRECIS så det kan flöda en 36mm förgasare Areamässigt!
Update 10 Juli 2014
Då var portningen till spolkanalerna klara! En skön sak med Derbi, jämfört med AM6. Det finns mycket mer material att slipa på! Så här kan man få önskad djup på kanalerna.
Vilket var tur, för när kolven är i sitt nedersta läge, fanns det inte mycket utrymme för färskgaserna att nå spolkanalerna! Det kunde fixas nu.
Väntar även på en YZ80 reedventil som ska användas i blocket! Då Blir det fila lite till på blocket.
Update 8 Juli 2014
3 timmars slipning och jag har bara hunnit med grovfräsningen...! Härnäst blir det finputsningen.
Blev en del material som ska bort!
Blocken nästan rensade, lite tejp för att hålla det värsta skiten bort från lagerna.
Slipat för cylinderkjolen ska få plats!
Och sen grovfräsning för spolkanalerna! Kommer bli dåligt med packningsyta här också.
Update 3 Juli 2014
Stort paket kom idag! Twostroke hittade väl ingen mindre låda..
Detta låg här i.
En fin hjälm, som TS sponsrat oss i Raceteam med! Riktigt jävla snygg!
Och sen det viktigaste, parmakittet.
Jag ser dock problemet många menar, att pinnbultarna är för nära oringen till förbränningsrummet! Men det ska jag lösa!
Update 2 Juli 2014
Jag hade stora problem med att baklampan blåste hela tiden - inte p.g.a för mycket ström. Utan att den vibrerade sönder. Sen kom jag på att Biltema hade en behändig liten mini LED baklampa som inte var så dyr. Så den köpte jag!
Så denna lampa:
Ska monteras här, på något sätt
:
20min senare, klart!
Bromsljuset testat, check! Den lyser svagare när den bara matas av generatorn.
Vi får se hur bra den håller!
Sen fick jag orderbekräftelsen från beställningen. Fick med lite extra finta saker!
1 st. Scorpion - EXO-410 AIR (Slicer) Black/Red L (SCO-41-132-84-05)
1 st. Scorpion - Visir (Mörktonat) (SCO-56-520-68)
1 st. Malossi - Kopplingsfjädrar (Racing) (DER/PIA) (M2912018)
1 st. Parmakit - Cylinderkit (110cc) Racing (PIA) (PAR-23180.00)
1 st. Parmakit - Vevparti Racing 46mm (PIA) (PAR-23180.14)
Update 17 Juni 2014
Som den ser ut idag.
Update 7 Juni 2014
Pust, då var jag äntligen klar med eldragningen! Bromsljus, instrumentbelysning, bakljus, hel/halvljus och varvräknaren funkar fint! Så nu kan jag äntligen se hur mycket det varvar!
Blev en 10 min tur tidigare för att se hur den gick. Halvgas och fullgas, klockrent! Men lite tjurig på 1/4 dels. Får finjustera förgasaren lite.
Fick även en bild på karaktären av röret nu. Vid c:a 6500rpm börjar röret arbeta, och den drar på fint till 11000rpm, mer ett övervarv till 12000. Så till 12000rpm kan jag dra den till innan jag växlar! Helt okej karaktär! Under 6500rpm, är den dock helt död.
Lite bilder på min ombyggnation av bränslet. Vakumkranen är bortplockad, och egen manuell kran byggd! Nu är det 7mm i diameter invändigt hela vägen till förgasaren! Det bör tillåta bra flöde till Keihinförgasaren sen.
*OBS filtret monterade jag åt fel håll, ska vända på den. OBS*
Update 5 Juni 2014
Nu väcker jag tråden igen!
Jag börjar med att säga att imagehack har raderat varenda jävla bild jag har laddat upp, och det gör att inga av bilderna fungerar, i NÅGON utav mina trådar. Så jävla tråkigt.. Jag kommer inte ladda upp dom på nytt, då det är för mycket jobb!
Till saken! Jag nådde ju 97km/h som bäst, och 100 vill jag ju slå. Förvisso orkar jag inte hålla på med samma sak allt för länge. Så Sendan ska nu uppgraderas till en riktigt värstinghoj! Jag siktar nämligen på Parmakit 110cc. Det är ju inte värst på marknaden, det är jag medveten av. Men det finns inget annat kitt som ligger på så mycket kubik, därav valde jag Parmakit! för ni tror väl inte att jag ska köra oportat?
Sen blir det avstämt pipa på det. Jag siktar på en 28-30 hästar! Tillräckligt för att spöa en ostrypt 125:a, vilket är mitt mål!
Men FÖRST behöver jag pengarna, så jag håller på och sparar febrilt för att komma upp dit! Dock blev det lite back nu när R/T hojen rasade. Så det kommer dröja lite längre än planerat! Men det kommer bli av!
Det har inte hänt mycket med Sendan, den har för det mesta stått orörd sen förra året. Men nu för någon vecka sen tog jag tag i den, och fortsatte där jag avslutade. Först så uppgraderade jag soppaflödet ifrån bensintanken, för framtida 110cc. Vakumkranen med 4mm hål, lades åt sidan. Och en nippel med 7mm genomströmmning med en vanlig ventil får agera soppakran! Så det ska hinna mata den 36mm stora keihin-förgasaren.
Sen håller jag på och kopplar elen på den jäveln, vilket är en riktigt djungel. Jag kommer koppla om allt ifrån grunden så som jag vill ha det. Blinkers och sånt skiter jag i, med allting annat ska jag ha. Så det blir lite pyssel
Senare samma dag.
Suck, jobbigt när elschemorna inte stämmer till 100%. För då blir det jobbigt att veta hur man ska koppla. Så det blev mycket testa och koppla om. Till slut fick jag växelströmmen att funka, men likströmmen vill inte funka alls. Får se vad jag gjort för fel sen. Förmodligen bara ett dött batteri.
Elscheman så man kan "fuska" lite.
[spoiler]
Update 1 September 2013
Ja, igår blev det lite körning. Filmen säger sitt.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=mKSfpnD2 ... e=youtu.be[/youtube]
Update 14 Augusti 2013
Detta har hänt idag!
Åkte direkt efter jobbet till Waldens motor för att köpa det sista jag saknade, nämligen en gaswire och soppaslang! Väl tillbaka åkte det på Sendan direkt och en bricka för oljepumpen filades till. Gjorde ordning allt för start, hällde i soppa, kollade så inte vattnet eller oljan läckte m.m. Sög lite i vakumslangen för att förgasaren skulle få lite soppa, och började kicka! Efter 5-6 stycken hoppade den igång och blårykte en hel del! Oljan jag hällde i vevhuset för dom nya lagerna, jag snålade inte direkt.
Den dog direkt man gasade över halvgas, men under det gick den fint. Så jag tog en lätt sväng utanför verkstan. Pinade på rätt så bra! Kände på kylaren efter ett tag och den var fortfarande kall, medans cylindern var kokhet. Just då slog det mig, dessa hojar måste man lufta systemet på.... Av med över kylarslangen och hällde i en skvätt där, och körde sen igen. Nu blev kylaren varm!
Dags att kolla varför den dog på över halvgas! Tvivlar starkt att munstycket var för litet, satt 108 i, men provade 110 iallafall. Dör ändå... Misstänkte throttelnålen, så jag bytte ut den mot en smalare nål. Det blev succé! Nu går den helt okej på alla gaspådrag. Körde runt lite på grusvägen och fick upp tempen rejält. Den svarar fint, men finjustering behövs. Är lite orolig på tomgången, vilket tyder på för litet lågfartsmunstycke. Högfarten är inte heller korrekt. Osäker på om den vill ha större eller mindre, det kollar vi nästa gång.
Men ivrig som jag är, var jag tvungen att kolla hur fort det gick! så ut på den större vägen och börja gasa!
Den accelererar rätt så duktigt, men när 5:an och 6:an går i blir det tungt. Men 6:an varvar den ur! Den KANSKE skulle orka ett kugg till fram, nu har jag 11/48. Gissa om jag blev förvånad! 87km/h
Med finliret går den 90, om den orkar 12 drevet fram gör den förmodligen närmare 95km/h. Vilket jag tvivlar på.. Men det ska jag ju självklart testa!
Men jag kan DIREKT säga, att 110km/h med effektrör, finns inte ens på kartan! Jag kände att motorn inte har 20km/h mer att ge, inte ens med tyngre drevning!
Bevis!
Update 11 Augusti 2013
Dagen övningar! Jag ville få igång den idag, men tyvärr räckte inte tiden till det. Men den är nästan som gott startklar!
Cylindern är värmenypit någon gång tidigare såg jag, så det "honar" vi bort med ett grovt sandpapper.
Lite finare, och med 45 graders kryssmönster. Så det ska vara!
Har också köpt mig en Ostrypt CDI, som jag testade funktionen på. Detta kan vara ett litet tips till er andra, om ni misstänker strul i tändsystemet. Som ni ser är sidoelektroden uppböjd. Får man en gnista såhär (när man testar utanför motorn) så orkar den ge gnista under kompression - tändsystemet/CDI är i gott skick. Vilket min var!
Sen snickrade jag mig ett insug. Lite för långt för min smak, men det var jag tvungen till för att kunna använda slangen som går till original luftburk. Och ja, jag ska använda mig av original luftburk! Ska bevisa att det går att åka fort med original luftburk, och att sportluftfilter inte är nödvändigt. En fördel är att den går också lite tystare då.
Sen bytte jag till mig ett effektrör! Tecnigas E-nox va? Förra ägaren var lite osäker. Just det röret vill jag ha för att effektkurvan ser trevlig ut.
Sen lite helhetsbilder!
Det som saknas nu för start är bricka för oljepumpen och en gaswire! Och sen har jag en massa el att dra, men det behövs inte för att bara testköra.
Update 3 Augusti 2013
Lite småmekande idag för att få allting på plats, annars inte så stor händelse. Väntar på att en sotningssatts ska komma hem så cylindern går att montera. Ett insugs ska också byggas, samt täckbricka där oljepumpen satt.
Motorn med nya ramlager och packboxar.
Huxflux, alla kåpor på! Kåporna har några skönhetsfel, men inget jag tänker bry mig om.
Ska ge mig på ny eldragning också, är ju flera mil kabel på detta nymodernt skit!
Lite modifiering ifrån min sida. "bögläpp" kan man inte ha, så den sågades bort och snitten finades till lite.
Projektstart 2 augusti 2013
[/spoiler]