Parmakit 110cc - Rexxys Derbi Senda X-treme. Toppfarts-film!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Parmakit 110cc - Rexxys Derbi Senda X-treme. Toppfarts-film!

Inlägg av Rexxy »

Bild

Detta blir något helt nytt från min sida, nämligen en moppe efter år 2000 som jag ska skruva på!
Detta är en Derbi Senda Extreme som jag precis fått tag i och är i rätt så halvtaskigt skick. Men inget som inte går att ordna!


Setup 1; Toppfart 103km/h
Block: Original D50BO block
Vev: Original vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: Original SKF C3
Koppling: Original med extrabrickor
Tändning: Original Ducati
Cylinder: Original till D50BO
Topp: Original till D50BO
Kolv: Original
Förgasare: 21mm Dellorto
Insug:Hemmabyggd anpassat till 21mm
Reeds: Original D50BO
Rör: Tecnigas E-nox
Drev: 12/48
Luftfilter: Original Luftburk

Setup 2;
Block: Original D50BO block - Rejält omarbetat.
Vev: Parmakit Vevparti
Växellåda: Original Växellåda
Ramlager: SKF C3
Koppling: MHR kopplingsfjädrar, till och börja med.
Tändning: HPI 210
Cylinder: Portad Parmakit 110cc - Tuned By Rexxy
Topp: Parmakit - omsvarvad
Kolv: Smidd Wiseco 55mm kolv. 14mm kolvbult
Förgasare: 36mm Keihin
Insug:Hemmabyggd anpassat till 36mm
Reeds: Reedventil ifrån Yamaha YZ80
Rör: Avstämt avgasrör.
Drev: Anpassat för maximal toppfart.
Luftfilter: Stage6 Big Racing luftfilter

Nyast Update högst upp i tråden!


Update 8:e juli 2015

En ny toppfartsfilm med mer korrekt drevning! Hade ett 16 kugg hondadrev som jag slängd på och testade toppa den. Det blev 129km/h och det gick rätt så fort upp dit. Så 17 drev fram och lite mer förgasarjusteringar så når jag nog 140km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=_8u2fmWl7PM

Update 27 Maj 2015

Jag kunde inte hålla mig till Frihamnen. Så jag bjuder på en film här. :)
Jag både hör och känner under filmen att det finns mer justermån på det. Så det måste jag ta mig tiden till att fixa. Samt att drevningen är, som också hörs under filmen, jävligt lätt för denna setup. 1:an är i princip obefintlig och den varvar ju upp till 6:an på ett stenkast... Toppfart bara 101km/h. XD

https://www.youtube.com/watch?v=ejT75FCq1Ng

Update 12 April 2015

Planen var att visa upp hojen för första gången på Frihamnen! Så jag vill ju då ha den perfekt inställd och allting färdigt. Så idag körde jag ut den till farsan så jag kunde gasa ifred. :)

Jag kickar igång motorn för att se hur den vill gå på tomgång. Utan chok dör den, vilket egentligen är bra. Hade den gått på tomgång precis nystartad hade det betytt att lågfarten varit för stort. När den väl blivit varm kunde jag slå av choken och tomgången är väldigt stabil och fin. Gasresponsen är förvånansvärt rapp? Jag har inte pillat ett dugg med förgasaren tidigare, originalinställd från en Suzuki RM250.

Kör iväg lite lugnt och gasar max halvgas, den sticker iväg som ett spjut när effektkurvan trampar i. Den bluddrar inte heller på halvgas? Vafan är det här. :P
Gasar till fullt och den bluddrar som ett jävla as. För stort huvudmunstycke tänkte jag då. Tillbaka till garaget och skruvar upp skruven i botten på förgasaren. Ut ramlar huvudmunstycket..... Hade den jäveln lossnat?! Jahapp. Då måste jag skruva tillbaka den och testköra igen för att få en rättvis bedömning på inställningen. Men denna gång blev jag förvånad, igen! Han bluddrar inte nu. :O Varför går inte motorn för fett alls? Förgasaren är ju som sagt originalinställd för en RM250cc motor. Provkör hojen en c:a 15 min, full gas fram och tillbaka. Den går en aning för fett på full gas, men så brukar jag vilja ha det. Gillar att ligga på den säkrare sidan. :)

Tänkte också testa hur mycket den jäveln reser, men jag får inte upp den? Kollar bakåt, den jäveln lämnar bara en massa gropar i grusvägen efter sig, ända upp till 4:e växeln. :shock:
Dåligt grepp och för mycket effekt ur motorn, det spinner loss innan den ens lyfter framhjulet! :D Närmsta asfaltväg är 1 mil bort och jag åker inte dit bara för att testa reset.
Hoppas bara den går som en 110cc motor bör göra. :)

Båda kylarna blev också varma, så cirkulationen fungerar fint i båda.
Notera den fräna fälgtejpen som kommit på också. ;)

Bild

Sen en liten tjuvtitt på tomgång och gasrespons! Vill ni se mer, kom till frihamnen! ;)

FILM
https://www.youtube.com/watch?v=u9f2Ig5lAUc


Update 8 Mars 2015

Kylarvätska och förgasarinställningar kvar, sen är det "klart"! ;)
inställningarna får vänta tills Betan och R/T hojen är klar. Det för att jag ska köra alla hojar till min farsa som bor på landet, så jag kan gasa ifred. Där jag bor nu är inget optimalt ställe att provköra på tyvärr!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Update 3 Mars 2015

Det är inte mycket kvar på Sendan nu!
Det som jag hade kvar innan update var filter och kylarvätska. Planen var att använda en modifierad luftburk, men jag skippade den idén. 110cc med 36mm förgasare kräver en hel del luft. Och det hade blivit att bygga om burken rejält.
Så jag gjorde det enkelt och beställde ett stage6 Big Racing filter, det ända filtret som var stort nog att matcha förgasaren med 68mm anslutning. ;)

Men även med min ombyggnation av bakre stötdämparfästet blev det jäkligt trångt med filtret, stötdämparen är i vägen. :P Men med en omvärmd petflaska kunde jag montera filtret bakom stötdämparen. Ska förmodligen svetsa ihop en luftslang av plåt så jag kan få exakt önskad form!

Liten dålig bild, men filtret skymtar där bak lite svagt. ;)

Bild
Bild


Update 15 Feb 2015

Äntligen startade eländet! :) Efter lite kickande och startgas vrålade den igång rejält på varvstoppet. Tydligen hade jag gasvajern lite för spänd *ops*.
Släppte lite på den och varvtalet blev normalt. När den väl startat, startade den utan problem varje gång. Svarade helt okej på gasen, så förgasaren funkar rätt så fint som den är nu. Även lampor runtom samt dödaren funkar - så elen blev rätt kopplad direkt.
Jag körde inget, dels för att inte väcka alla sura gubbar och kärringar som bor i området, samt att jag hade ingen kylarvätska. Jag startade den således torr. :P

Härnäst måste jag hitta något för filtret. Antingen kopplar jag den till luftburken, eller så kanske jag kör med ett rejält filter iallafall. Får se vad jag hittar på!
Sen kommer det tyvärr dröja till det blir en rejält testkörning med den. väglaget tillåter ju inte direkt några höga hastigheter med 2 hjul, och att jag måste ta ut den till farsan för förgasarjustering!
Blir att lägga resten av Tiden på Betan samt den nya Derbyn jag precis införskaffat. :)

Röret är ju också färdigsvetsat. Blev också lite förstärkningar!

Bild
Bild
Bild

Sen filmade jag såklart starten! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=jnL-Nfw ... e=youtu.be

Update 10 Feb 2015

Nu känner jag sug för att skruva, så nu skruvar vi så det glöder! ;)

Idag fortsatte jag på den bakre delen av avgasröret. Nämligen ljuddämparen. Ljuddämparen jag använder mig utav är en helt vanlig gianellidämpare. DOCK är den för trång för att jag ska kunna använda den med mitt grova avgasrör och stinger.
Så jag plockade isär dämparen helt och hålet och gjorde den grövre helt enkelt. ;) Sågade av det perforerade röret på längden och bände ut det till önskad storlek, och svetsade på mer material. Så nu är den anpassad för 110cc!

Sen filade jag även till en fläns för ljuddämparen, så jävla jobbigt att handfila 5mm plåt... :(

Bild

Sen ville jag också fixa stingern. Den var ju spikrak bakåt, och ljuddämparen hade hamnat i samma vinkel - usch usch. Så stingern blev kapad och vinklad, förhoppningsvis är det snyggt nog! Är bara punksvetsat hittills, heltsvetsas när jag känner mig nöjd. :P

Bild
Bild
Bild
Bild


Update 19 Jan 2015

Ja, fy på mig! Det händer ju ingenting i projekttråden! Jag har blivit lat och vintertrött.. :( Men igår sparkade jag mig själv i arslet och gick ut i garaget! Nu ska jag fan få fast den jävla pipan på sendan. :)

Först filade jag till mig en fläns, som ska svetsas fast i avgasröret och sen skruvas fast i cylindern. Det gick förvånansvärt fort.
Och såhär blev den. :P

Bild


Sen lite svets på röret, så sitter röret på moppen!

Bild
Bild
Bild
Bild

Nästa gång blir det att fila till en fläns till ljuddämparen. Samt att ljuddämparen måste modifieras!
Innerdiametern på dämparen är för liten, så den ska jag plocka isär och förstoras lite! :)
Blir en gianellidämpare!

Bild

Update 18 dec 2014


Ja, då är pipan fixad till parmahojen!


Ska väl nämna att det är första gången jag TIG-svetsar 1mm plåt, och idén att jag fick svetsa pipan i skolan var för att jag lär mig under arbetets gång.
Visa fogar blev skitsnygga, andra blev... inte lika bra.. Tar väl några års svetsvana innan man sätter en perfekt fog varje gång. :)

Men förövrigt blev den helt ok! Kröken blev liiite för mycket böjd, så dom 3 första bitarna på kröken ska göra om.

Bild


Update 9:e Oktober 2014

För er som inte såg det, så upptäckt jag ÄNNU in kvalitétsmiss från Parmakit...
Hade kopplat på alla kylarslangar, med T-kopplingar m.m. Hällde sen i vatten för att kolla så det var tätt.

Av min förvåning, pissade det RAKT ut ifrån cylindern. Inte mellan någon packning eller så, nejnej. Utan MITT i den jävla cylindern. Ett HÅL i cylinder... Hata, parmakit, så, jävla, mycket. Hur lyckas dom göra så jävla många missar?!?


En fin bild, man ser hur det pissar rakt ut, nedanför avgas..

Bild


Eftersom jag inte har tillgång till aluminiumsvets, fick det bli en annan simplare lösning. Jag borrade och gängade upp ett hål precis i poren. Och sen skruvade jag in en skruv med gänglåsning, och då blev det tätt. :)

Bild


Sen lite pics på kylarslangarna!

Bild
Bild
Bild

Sen kopplade jag även in hela tändsystemet, så nu har jag en fin gnista! :D


Update 4:e Oktober 2014

Då blev klämspalten omsvarvad. Från 9 till 13 grader! Samt att jag fick ett tips att modifiera toppen för ökad kylningsförmåga, så det blev några extrahål!
Nu landade klämspalten på 0,7mm och vinkeln ser perfekt ur när jag kollar där. Tändningen blev också nu ställd, startar med 2mm förtändning, så får vi se vart det landar!
Cylindern blev nu också monterad helt och hållet, så nu går vi framåt!
Härnäst blir att att börja skissa på avgasrör, fixa fästen till tändspole och CDI, fixa slang mellan förgasare och luftburk m.m.

Bild
Bild
Bild
Bild

Update 1:a Oktober 2014

Lite småpill med motorn idag.
Mätte klämspalten för första gången med nya kolven, vilket landade på 0.6mm utan packningar. Så dit med packningarna, 0.7mm. Perfekt! Upptäckte dock ett annat problem då. vinkeln på klämspalten var fel! Vinkeln i toppen ligger på 9 grader, vilket säkert hade funkar fint med parmakitkolven. Men nu har jag en annan kolv, vars vinkel ligger på 11 grader. 2 grader skillnad, som det ska vara. Men åt fel håll! Vinkeln ska vara 2 graders skillnad mot kolven, men det ska vara mot centrum av förbränningen så gaserna tryck in mot mitten. Som det är nu trycks dom ut mot kanten. Vilken kan skada både kolv, topp och cylinder. Så det måste jag få fixat! Vem sa att det var enkelt att bygga en parmakitmotor? ;)

Lite hypertrimning på G också. borrade kylhål till avgasbryggorna, förhoppningsvis ökade jag livslängden på dom med någon minut eller så...

Bild


Kolvringsgapet måste också kollas! Fick rekommenderat 0,18mm. Mitt låg på rund 0.20, vilket blir bra!

Bild


Klämspaltsmätning. Här upptäckte jag att vinkeln blev fel...

Bild


Klämspaltens vinkel, precis 9 grader!

Bild

Update 25:e september 2014

Då är cylindern tillbaka! Det tog nästan exakt en månad att få den fixad och sen få tillbaka den. Resultatet är perfekt, och det ser riktigt bra ut! Så nu fick jag sug på att testa den :) Bryggorna är dock inte svetsade som jag ville, men det får vara.

Jag får tacka Twostroke så hemskt mycket för att dom bekostade en omnicalisering åt mig. :)

Bild
Bild
Bild
Bild


Update 14:e september 2014

Skriftlig uppdatering om vad som händer! Parmakitcylinder är som nämnt tidigare ivägskickad till Twostroke, och därefter vidaresänt till Spanien för en omnicalisering.
Dock börjar jag få tvivelaktiga beslut på om jag ska använda Parmakitten... Kvalitén i cylindern är så fruktansvärt dålig och jag tvivlar på att den kommer hålla länge...
Jag fick en bild av en Finländare, där han kört med parmakit. Där hade cylindern rasat p.g.a att avgasbryggorna gett vika!

Se bild.
Bild


Sådär ska det inte bli på en sådan dyr cylinder...
SÅ, jag går i andra tankar att skaffa mig ett annat kitt. Tanken drogs till MXS90cc cylinder eller R/T 95cc cylindern... Vad vill jag ha?
Efter mycket tänkade, tror jag att jag vill välja R/T 95cc. Dels för att jag är riktigt nöjd med min R/T 70cc, det är kvalité RAKT igenom! Samt att jag har inte sett många växlade hojar med R/T 95cc!

Väljer jag R/T 95, kommer den "dock" landa på 100cc. ;) Då jag fortfarande kommer använda mig utav Parmakits vev med 46mm slaglängd, istället för 44mm som R/T 95 använder! Det blir ärliga 97cc, så det avrundar vi upp till 100cc! :D

Så, vad tycker ni?

Update 27:e Augusti 2014

Parmakitcylindern ivägskickad för omnicalisering nu, så den kommer jag nog inte få se förrän om några veckor! Kommer kännas bra med en nicasil som kommer hålla! Så slipper jag parmakits lövtunna skit!

Sen har jag även fått på HPI systemet, så nu passar det perfekt! Måste bara hitta något bra ställe att placera tändspole och CDI på nu. Då kylarens jag monterade tog den gamla platsen.

Bild
Bild


Lite dekaltrimning, med Raceteams egna logga!

Bild


Just ja, jag har även monterats på sprillans nya däck fram och bak! :)

Bild
Bild


Sen för er som missade det, har köpt en ny kolv nu utan urtag, från VRM. Blev en smidd Wiseco 55mm kolv! 100ggr bättre än parmakits kolv. :)

Bild


Update 21:a Augusti 2014

Jag har hört att Parmakit 110cc generar mycket värme, så därför tänkte jag montera dubbla kylare på Derbin! Sagt och gjort, det fixade jag! :) Men som vanligt, TRÅNGT. Att det aldrig ska vara lätt?

Det är inte helt färdigt, fästena ska putsas till och få lite färg på sig.

Bild
Bild
Bild
Bild

Snackade även med Roffe från VRM. Han hade en kolv som passade mina behov, så den ska köpas! Ett plus är att den även har 14mm kolvbult, istället för 12mm som det är nu. :) Ska bara få sålt lite skit så kan jag köpa den utav honom!


Update 18 Augusti 2014


Portningen klar, 90 graders verktyget vad en dröm! Men det tog sig sin lilla tid. Mainporten kunde jag inte göra så mycket åt, bryggorna är så smala original, så den är bara höjd och tillvässad i hörnen. Men vingportarna har fått en extrem makeover, för att få upp arean!
Primärspolportarna har behållits på samma nivå, dom är bara filade så taket är rakt. Sekundärspol höjde från 127 till 132, och även där rätades dom till. Boostporten låg på 113, och så fick jag höja rejält, till 134! Kanalen i mainporten polerade jag lite halvhjärtat, mest för syns skull, och inte effektens skull. Dock kom jag inte åt ytan i vingportarna, så dom får förbli vanlig slipad yta.

Bild
Bild


Efter portningen var klar upptäckte jag en till tabbe, som Parmakit gjort och som JAG gjorde värre...!
På kolven sitter det "hål" runtom kolvbulten. Dom blottar spolporten ut mot vingportarna, så vevhuskompet spolas rätt ut i avgas... Nu när jag breddade dom mer, blev det ÄNNU värre. Får se om det ens funkar? I värsta fall får jag helt enkelt köpa en kolv utan dom där dumma fönsterna. Dom röda streckan indikerar vart hålen i kolven finns.

Bild


Update 14 Augusti 2014

Spacern planad till önskat mått, så nu fick jag en klämspalt på 0.76mm! Det blir helt OK för 55mm borrningen.
Blev även lite durationsmätning. Det landade på:
Avgas: 190*
Spol1: 133*
Spol2: 127*
Boost: 113*

Så nu är det dags att börja fila! ;)

Bild

Update 13 Augusti 2014

Växellådan och vevpartiet blev igår ihopskruvat med blocket, tillsammans med nya SKF ramlager! Lite strul att få i växellådan då den ramlar i bitar hela tiden... (Jämfört med AM6 där dreven är låsta på axlarna och kan inta lossna). Kickmekanismen var också den en mardröm, usch! Men till slut fick jag ihop det. :)

Provade även montera tändsystemet och se om det blev 100% bolt on. Men såklart, nä... Svänghjulet kommer för djupt ner, och tar i tändplattan. Så jag mätte ut hur långt ner det var tills den satt ordentligt på vevaxeln. c:a 2mm. Så 2,5mm måste nog bort på tändplattan så svänghjulet går fritt!

Bild


Slängde sen på cylindern för att mäta klämspalten. Såg direkt att med packningar vände kolven rätt så långt ifrån cylinderkanten. Så jag tog bort dom och mätte klämspalten utan packningarna. Det blev inge kul.. Klämspalten hamnade på 1,3mm! :( Det blir att plana bort 0,5mm på spacern så jag kan få en klämspalt på 0,7mm utan packningar.

Bild
Bild
Bild


Här blir det att fila lite i kolven, den blockerar halva insuget vid nedre vändpunkten!

Bild


Bild
Bild
Bild

Update 10 Augusti 2014

Ram-modifiering klar, och har fått lite färg! Så nu fick jag plats med förgasaren. Gillar att det inte syns utifrån att det är ombyggt. :)

Bild
Bild


Insuget blev också klart. :P

Bild
Bild
Bild
Bild

Stort hål rätt igenom! ;)

Bild

ÄNDÅ blev det trångt som fan... Inte mycket mellanrum mellan gasvajer och tank. Kommer få använda en riktigt snäv vajerböj. :)
Sen blir det trångt med luftslang ifrån förgasaren till luftburken.

Bild


Update 8 Augusti 2014

Då fick jag äntligen hem tändsystemet ifrån trimbutiken, RÄTT tändsystem. Låg även en hundring i paketet för besväret. 8)

Men en sak blev jag riktigt fundersam över. Jag beställde ju ett tändsystem till Zündapp. För Sachs, Puch och Dappe har ju samma tändsystem original.
Och jag vet att Derbi/AM6 tändsystem passar Sachs. Iallafall konan i svänghjulet, tändplattan måste moddas lite. Då passar ju Sachs tändsystem (i detta fall dappe) på Derbi/AM6.

Konan var detsamma, så det funkade skitbra. Men jag förväntade mig att tändplattan skulle vara för liten för Derbimotor. Men den passade utan modifikation!! :shock: :shock:
Testade plattan på ett sachsblock - det passade inte. :? Har jag fått fel grejer igen, men till min fördel? :roll:

Bild
Bild

Bild
Bild


Svänghjulet jämfört med PVL's rotor!

Bild
Bild

Update 6 Augusti 2014

Det blev ju jäklans trångt med förgasaren, balken till övre stötdämparfästet var självklart i vägen. Och det blev några timmars klurande för att få fram bästa idén. Först gjorde jag bara hål i balken under så förgasaren skulle få plats, men det blev fortfarande trångt... Sen fick jag tips av Herr Rygg ( ;) ) från en Youtubevideo som en kille gjort. Hans idé var bra, men inte fulländad. Han flyttade bak stötdämparen helt och hållet, vilket ändrar hävarmseffekten till stötdämparen. Hojen blir hårdare och vägegenskaperna ändras drastiskt! Det vill jag inte göra, så jag behåller originalplaceringen. Undantag att jag flyttade mer den liiite för att få en höjning bak. 2-3mm.

Men såhär blev det! Allting är bara fastpunktat för att det ska sitta fast. Hojen måste läggas ner m.m. så jag kan helsvetsa det. Sen ska det även förstärkas runtom och imellan o.s.v. För den blir en hel del kraft i detta områden.
Originalfästet ska jag återanvända, vänder det rakt upp och svetsar fast, för extra förstärkning.
 
Bild
Bild



Sen blev insuget nu såhär! Utan rammodifieringen skulle jag behövt ett 10cm långt insug - inte bra...
Men nu med modifiering kunde jag göra insuget så här kort!! Tyvärr måste det vinklas, av två anledningar. 1: Flottören tar tag i kickhuset på blocket. 2: Fri väg för luftfilter/slangar förbi stötdämparen.
Insuget är inte heller klart, bara punktat.

Bild
Bild
Bild


Update 21 Juli 2014

Då är tändsystemet beställt! En HPI 2. Pallar varvtal upp emot 16.000rpm. Svänghjulet väger 340 gram, vilket är lika mycket som rotorn på ett PVL tändsystem. Samt att det ger en effekt på 55W till belysning! :)

Bild


Update 16 Juli 2014

Det grövsta är gjort, så membranet kommer i! Nu är det bara lite skönhetsdetaljer kvar. :)
Sen snickra stort insug!

Bild
Bild
Bild
Bild


Update 12 Juli 2014

Lite mer filning idag! Usch vad vad svettig i denna värme. :)

YZ80 membran..!

Bild

...Som ska i här..!

Bild


Tillsammans med denna förgasare.;)

Bild


Arbete på gång.

Bild


Här är blocket absolut maxat! Går inte så mycket mer, lyckades t.o.m få ett hål på sidan. Jag ville väl för mycket.. :( Men var vore världen utan kemisk metall? 8)

Bild


Längre in än såhär, går tyvärr inte. Så nu blir det att jaga en spacerbit på 10mm.

Bild
Bild
Bild


Det är PRECIS så det kan flöda en 36mm förgasare Areamässigt! :)

Bild


Update 10 Juli 2014

Då var portningen till spolkanalerna klara! En skön sak med Derbi, jämfört med AM6. Det finns mycket mer material att slipa på! Så här kan man få önskad djup på kanalerna. :) Vilket var tur, för när kolven är i sitt nedersta läge, fanns det inte mycket utrymme för färskgaserna att nå spolkanalerna! Det kunde fixas nu.
Väntar även på en YZ80 reedventil som ska användas i blocket! Då Blir det fila lite till på blocket. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Update 8 Juli 2014

3 timmars slipning och jag har bara hunnit med grovfräsningen...! Härnäst blir det finputsningen. :) Blev en del material som ska bort!

Blocken nästan rensade, lite tejp för att hålla det värsta skiten bort från lagerna.

Bild
Bild


Slipat för cylinderkjolen ska få plats!

Bild
Bild


Och sen grovfräsning för spolkanalerna! Kommer bli dåligt med packningsyta här också. :)

Bild

Update 3 Juli 2014

Stort paket kom idag! Twostroke hittade väl ingen mindre låda.. :roll:

Bild


Detta låg här i. :)

Bild

En fin hjälm, som TS sponsrat oss i Raceteam med! Riktigt jävla snygg!

Bild

Och sen det viktigaste, parmakittet. ;)

Bild

Jag ser dock problemet många menar, att pinnbultarna är för nära oringen till förbränningsrummet! Men det ska jag lösa!

Update 2 Juli 2014

Jag hade stora problem med att baklampan blåste hela tiden - inte p.g.a för mycket ström. Utan att den vibrerade sönder. Sen kom jag på att Biltema hade en behändig liten mini LED baklampa som inte var så dyr. Så den köpte jag!

Så denna lampa:

Bild

Ska monteras här, på något sätt :) :

Bild


20min senare, klart!

Bild
Bild
Bild


Bromsljuset testat, check! Den lyser svagare när den bara matas av generatorn. :) Vi får se hur bra den håller!

Bild

Sen fick jag orderbekräftelsen från beställningen. Fick med lite extra finta saker! ;)

1 st. Scorpion - EXO-410 AIR (Slicer) Black/Red L (SCO-41-132-84-05)
1 st. Scorpion - Visir (Mörktonat) (SCO-56-520-68)
1 st. Malossi - Kopplingsfjädrar (Racing) (DER/PIA) (M2912018)
1 st. Parmakit - Cylinderkit (110cc) Racing (PIA) (PAR-23180.00)
1 st. Parmakit - Vevparti Racing 46mm (PIA) (PAR-23180.14)




Update 17 Juni 2014

Som den ser ut idag. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Update 7 Juni 2014

Pust, då var jag äntligen klar med eldragningen! Bromsljus, instrumentbelysning, bakljus, hel/halvljus och varvräknaren funkar fint! Så nu kan jag äntligen se hur mycket det varvar! :)

Blev en 10 min tur tidigare för att se hur den gick. Halvgas och fullgas, klockrent! Men lite tjurig på 1/4 dels. Får finjustera förgasaren lite. :)
Fick även en bild på karaktären av röret nu. Vid c:a 6500rpm börjar röret arbeta, och den drar på fint till 11000rpm, mer ett övervarv till 12000. Så till 12000rpm kan jag dra den till innan jag växlar! Helt okej karaktär! Under 6500rpm, är den dock helt död. :)

Lite bilder på min ombyggnation av bränslet. Vakumkranen är bortplockad, och egen manuell kran byggd! Nu är det 7mm i diameter invändigt hela vägen till förgasaren! Det bör tillåta bra flöde till Keihinförgasaren sen. :)

*OBS filtret monterade jag åt fel håll, ska vända på den. OBS*

Bild

Update 5 Juni 2014

Nu väcker jag tråden igen! :) Jag börjar med att säga att imagehack har raderat varenda jävla bild jag har laddat upp, och det gör att inga av bilderna fungerar, i NÅGON utav mina trådar. Så jävla tråkigt.. Jag kommer inte ladda upp dom på nytt, då det är för mycket jobb!

Till saken! Jag nådde ju 97km/h som bäst, och 100 vill jag ju slå. Förvisso orkar jag inte hålla på med samma sak allt för länge. Så Sendan ska nu uppgraderas till en riktigt värstinghoj! Jag siktar nämligen på Parmakit 110cc. Det är ju inte värst på marknaden, det är jag medveten av. Men det finns inget annat kitt som ligger på så mycket kubik, därav valde jag Parmakit! för ni tror väl inte att jag ska köra oportat? ;) Sen blir det avstämt pipa på det. Jag siktar på en 28-30 hästar! Tillräckligt för att spöa en ostrypt 125:a, vilket är mitt mål!

Men FÖRST behöver jag pengarna, så jag håller på och sparar febrilt för att komma upp dit! Dock blev det lite back nu när R/T hojen rasade. Så det kommer dröja lite längre än planerat! Men det kommer bli av!

Det har inte hänt mycket med Sendan, den har för det mesta stått orörd sen förra året. Men nu för någon vecka sen tog jag tag i den, och fortsatte där jag avslutade. Först så uppgraderade jag soppaflödet ifrån bensintanken, för framtida 110cc. Vakumkranen med 4mm hål, lades åt sidan. Och en nippel med 7mm genomströmmning med en vanlig ventil får agera soppakran! Så det ska hinna mata den 36mm stora keihin-förgasaren. ;)

Sen håller jag på och kopplar elen på den jäveln, vilket är en riktigt djungel. Jag kommer koppla om allt ifrån grunden så som jag vill ha det. Blinkers och sånt skiter jag i, med allting annat ska jag ha. Så det blir lite pyssel :)

Senare samma dag.

Suck, jobbigt när elschemorna inte stämmer till 100%. För då blir det jobbigt att veta hur man ska koppla. Så det blev mycket testa och koppla om. Till slut fick jag växelströmmen att funka, men likströmmen vill inte funka alls. Får se vad jag gjort för fel sen. Förmodligen bara ett dött batteri. :)

Bild


Elscheman så man kan "fuska" lite.

Bild

[spoiler]Update 1 September 2013

Ja, igår blev det lite körning. Filmen säger sitt. ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mKSfpnD2 ... e=youtu.be[/youtube]

Bild
Bild

Update 14 Augusti 2013

Detta har hänt idag!

Åkte direkt efter jobbet till Waldens motor för att köpa det sista jag saknade, nämligen en gaswire och soppaslang! Väl tillbaka åkte det på Sendan direkt och en bricka för oljepumpen filades till. Gjorde ordning allt för start, hällde i soppa, kollade så inte vattnet eller oljan läckte m.m. Sög lite i vakumslangen för att förgasaren skulle få lite soppa, och började kicka! Efter 5-6 stycken hoppade den igång och blårykte en hel del! Oljan jag hällde i vevhuset för dom nya lagerna, jag snålade inte direkt. ;) Den dog direkt man gasade över halvgas, men under det gick den fint. Så jag tog en lätt sväng utanför verkstan. Pinade på rätt så bra! Kände på kylaren efter ett tag och den var fortfarande kall, medans cylindern var kokhet. Just då slog det mig, dessa hojar måste man lufta systemet på.... Av med över kylarslangen och hällde i en skvätt där, och körde sen igen. Nu blev kylaren varm!

Dags att kolla varför den dog på över halvgas! Tvivlar starkt att munstycket var för litet, satt 108 i, men provade 110 iallafall. Dör ändå... Misstänkte throttelnålen, så jag bytte ut den mot en smalare nål. Det blev succé! Nu går den helt okej på alla gaspådrag. Körde runt lite på grusvägen och fick upp tempen rejält. Den svarar fint, men finjustering behövs. Är lite orolig på tomgången, vilket tyder på för litet lågfartsmunstycke. Högfarten är inte heller korrekt. Osäker på om den vill ha större eller mindre, det kollar vi nästa gång.
Men ivrig som jag är, var jag tvungen att kolla hur fort det gick! så ut på den större vägen och börja gasa! :D
Den accelererar rätt så duktigt, men när 5:an och 6:an går i blir det tungt. Men 6:an varvar den ur! Den KANSKE skulle orka ett kugg till fram, nu har jag 11/48. Gissa om jag blev förvånad! 87km/h :) Med finliret går den 90, om den orkar 12 drevet fram gör den förmodligen närmare 95km/h. Vilket jag tvivlar på.. Men det ska jag ju självklart testa! ;) Men jag kan DIREKT säga, att 110km/h med effektrör, finns inte ens på kartan! Jag kände att motorn inte har 20km/h mer att ge, inte ens med tyngre drevning!

Bevis! :)

Bild



Update 11 Augusti 2013

Dagen övningar! Jag ville få igång den idag, men tyvärr räckte inte tiden till det. Men den är nästan som gott startklar!


Cylindern är värmenypit någon gång tidigare såg jag, så det "honar" vi bort med ett grovt sandpapper.

Bild


Lite finare, och med 45 graders kryssmönster. Så det ska vara! :)

Bild


Har också köpt mig en Ostrypt CDI, som jag testade funktionen på. Detta kan vara ett litet tips till er andra, om ni misstänker strul i tändsystemet. Som ni ser är sidoelektroden uppböjd. Får man en gnista såhär (när man testar utanför motorn) så orkar den ge gnista under kompression - tändsystemet/CDI är i gott skick. Vilket min var! :)

Bild

Bild


Sen snickrade jag mig ett insug. Lite för långt för min smak, men det var jag tvungen till för att kunna använda slangen som går till original luftburk. Och ja, jag ska använda mig av original luftburk! Ska bevisa att det går att åka fort med original luftburk, och att sportluftfilter inte är nödvändigt. En fördel är att den går också lite tystare då. :)

Bild



Sen bytte jag till mig ett effektrör! Tecnigas E-nox va? Förra ägaren var lite osäker. Just det röret vill jag ha för att effektkurvan ser trevlig ut. :)

Bild

Bild

Bild

Bild


Sen lite helhetsbilder! :) Det som saknas nu för start är bricka för oljepumpen och en gaswire! Och sen har jag en massa el att dra, men det behövs inte för att bara testköra.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild

Bild



Update 3 Augusti 2013

Lite småmekande idag för att få allting på plats, annars inte så stor händelse. Väntar på att en sotningssatts ska komma hem så cylindern går att montera. Ett insugs ska också byggas, samt täckbricka där oljepumpen satt.

Motorn med nya ramlager och packboxar.

Bild
Bild

Bild


Huxflux, alla kåpor på! Kåporna har några skönhetsfel, men inget jag tänker bry mig om.
Ska ge mig på ny eldragning också, är ju flera mil kabel på detta nymodernt skit!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Lite modifiering ifrån min sida. "bögläpp" kan man inte ha, så den sågades bort och snitten finades till lite.

Bild


Projektstart 2 augusti 2013

Bild[/spoiler]
Senast redigerad av Rexxy den 8 juli 2015, 19:51, redigerad totalt 63 gång.
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Kommer följas:)
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

kan bli kul kommer följas:)
Bild
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

najjs :) synd bara att det är en Derbi...
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

vad för drev/rör/vilken nerförsbacke tänkte du? :lol:
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

draken skrev:najjs :) synd bara att det är en Derbi...

Har en AM6 motor i hyllorna, som ska gå igenom samma experiment sen i framtiden. Så inga tårar nu!
david96 skrev:vad för drev/rör/vilken nerförsbacke tänkte du? :lol:
Det drev som gör att den precis orkar varva ur 6:ans växel.
Röret blir det jag jagar rätt på. Och nedförsbacke kör vi inte med, här är det plan mark som gäller!

Och som du läser är detta enbart experiment, för att motbevisa 100km/h med enbart effektrör. Jag tror inte för fem öre på det, men jag vill kunna länka något bevis när man käftar med något moppefucko på nätet!
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

ett tips på rör kan ju vara gianelli 2t, riktigt rejält drag i moppen med endast trimkrök. Dock så finns det nog något bättre/högvarvligare
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

kommer defenitivt följas! :)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

visa nu vad Derbi går för! :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Ska bli kul! Ska vi se om vi kan äntligen få tyst på alla dracofuckon ;)
Helt Räser
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

alb1n skrev:ett tips på rör kan ju vara gianelli 2t, riktigt rejält drag i moppen med endast trimkrök. Dock så finns det nog något bättre/högvarvligare
int för o jävlas men de e ju int riktigt optimalt, det finns ju bra mycket vassare rör
Bild
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Det här ska bli riktigt intressant och se! :D
Ska följas! :D
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

AndreWidestedt skrev:Ska bli kul! Ska vi se om vi kan äntligen få tyst på alla dracofuckon ;)
ähh, håll käften va
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Blir det köperör eller hemmabyggt? :D

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

ska följas! :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

TheGrimReaper skrev:Blir det köperör eller hemmabyggt? :D
Köperör, Ska se vad det går för! :)
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Rexxy skrev:
TheGrimReaper skrev:Blir det köperör eller hemmabyggt? :D
Köperör, Ska se vad det går för! :)
voca rookie :D
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Najs! Skall följas!
Användarens profilbild
bursell
Svårstartad skrothög
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 mars 2013, 14:42
Ort: luleå

Inlägg av bursell »

nice ska följas kan bli fränt :)
Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar. kolla gärna min tråd om riejun :)
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

haha najs :D ska följas!!
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 746
Blev medlem: 3 oktober 2011, 19:38
Ort: Åkersberga

Inlägg av robb4n »

Detta ska verkligen följas, ska bli kul och se resultatet!
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

De här ska bli riktigt kul å se :)
Om du lyckas ska jag försöka göra som dig å försöka få upp min Derbi med enbart trimrör mot 100km/h ;)
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Lär bli bra det här!

Du som är Mod på mnf borde väl ändå veta att man måste ha 2 bilder i projektet? ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Ska du lätta och hålla på med eller ska du enbart skaffa trimkrök och finjustera?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Xpressen skrev:Lär bli bra det här!

Du som är Mod på mnf borde väl ändå veta att man måste ha 2 bilder i projektet? ;)
Som mod tycker jag att jag kan få dispens! :roll: Nä, det är ju mest en oskriven regel. Men jag ska skruva imorgon, så mer bilder kommer då!
Persson97 skrev:Ska du lätta och hålla på med eller ska du enbart skaffa trimkrök och finjustera?


Effektrör, 21mm förgasare, drevning och finjustering i början! Ska ha samma förutsättningar som vilken moppepojke som helst. :)

Sen om den inte når 100 med det, portar jag cylindern. Originalcylindern stannar iallafall!
Användarens profilbild
drd håkan
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 488
Blev medlem: 28 februari 2012, 16:47
Ort: jönköping

Inlägg av drd håkan »

ska klart följas :) blir spännande om du lyckas:)
Den som inte vågar misslyckas, kommer aldrig att lyckas:)
moppe drd pro -06

kolla in mitt drd pro projekt:) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53065
Användarens profilbild
plepmartin
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 december 2012, 14:51

AFD

Inlägg av plepmartin »

najs, ska nog bli kul att följa, lycka till!:)
Derpi
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Liten update om det intresserar er. ;)
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Rexxy skrev:Liten update om det intresserar er. ;)
Det är 3e augusti idag vettu ;)
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

härligt projekt :D ska bli kul att se van den kommer upp i.
Användarens profilbild
derbiolle
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 2 december 2012, 03:42

Inlägg av derbiolle »

Jag tycker att du ska unna kåporna en lack.. räcker med biltema eller något annat billgt. :)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

kan bli spännande och se hur det går :)
Bild
följer
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Hemlige Arne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 september 2011, 14:27

Inlägg av Hemlige Arne »

fasen va najs med en Derbi! Lycka till!
Vissa faller för grupptryck. Men jag faller för Laddtryck!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

derbiolle skrev:Jag tycker att du ska unna kåporna en lack.. räcker med biltema eller något annat billgt. :)
Blev tillsagd av en norrman att INTE lacka kåporna. Då dom är rätt så ovanliga tydligen. Någon av er kanske kan intyga det?

Därav lackar jag inte dom. Det duger som dom är nu!
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Tycker den här moppen var riktigt snygg bara för den ser så jävla ren och fräsch ut! :shock:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Skriv svar