Dator överhettas.

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Dator överhettas.

Inlägg av Persson97 »

Tjena!
Vet att det finns några här som kan ett och annat om datorer på forumet, dessvärre så är jag inte en av dom.
Till problemet, min compaq laptop (vet tyvärr inte modell eller årgång) blir väldigt varm och beslutar även sig för att dö efter ett tag, när den väll dör så går den inte att starta på en stund.
Den går att ha igång ca 45 minuter innan den dör.
Mycket tacksam för svar då jag inte kan något om datorer samt att problemet är väldigt jobbigt :roll: [/list]
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Hör du någon fläkt när datorn är igång? Den kan ha slutat fungera vilket
resulterar i överhettningen.
Användarens profilbild
Carl
Elmoped
Inlägg: 61
Blev medlem: 10 juli 2013, 23:07

Inlägg av Carl »

kolla om det är damm vid fläkten typ. (dammsug inte upp det bara kan paja den då:P)

provat en kyl fläkt under datorn? har en på min men tycker inte den funkar så bra så har en vanlig bordsfläkt brevid riktad mot laptopens fläkt och det funkar jätte bra datorn blir nästan helt kall :P
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Beror helt på hur gammal den är. Den kan vara helt packad med damm innuti och isåfall är det bara att öppna upp den =/ Har du tur så är det bara lite i fläkten eller så =)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Tack för lös svaren!
Datorn är ungefär 3-4 år gammal.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

om du haft den i 3-4 år utan att ta bort damm så är det det som är problemet, blås av med tryckluft/burk om du inte har kompressor :)
Bild
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

tack, ja jag polockade bort lite så att jag kom åt ordentligt sen blåste lite försiktigt och den har funkat bra den lilla stunden jag suttit vid den nu utan att kännas överdrivet varm, tack ska ni ha allihopa :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
ghettobird
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 16 september 2012, 21:06

Inlägg av ghettobird »

Som dom andra sagt ovan, oftast är det damm i fläkten, så öppna upp den och använd en dammsugare lite lätt.

Annars kan det vara så att du har för mycket processer igång.
Aktivitetshanteraren > Andra fliken (processer) > Ta bort skumma processer, men ta ej bort explorer.exe bl.a

Lycka till!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Carl skrev:kolla om det är damm vid fläkten typ. (dammsug inte upp det bara kan paja den då:P)

provat en kyl fläkt under datorn? har en på min men tycker inte den funkar så bra så har en vanlig bordsfläkt brevid riktad mot laptopens fläkt och det funkar jätte bra datorn blir nästan helt kall :P
du pajjar inget i datorn med en dammsugare, såvida du inte håller den några mm från fläkten så den börjar snurra i 70000000rpm. om du gör det så kan lagret i fläkten gå sönder.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar