Redrevo Fs1 Sprinter - update 25/7

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Redrevo Fs1 Sprinter - update 25/7

Inlägg av Hilmersson »

Har tråkigt så startar en liten tråd här och lägger upp lite bilder och information om racemopeden.

Motor 2012

Derbi EBS block - Matchportat av Lud3r (x)
Hebo manston Redrevo 70cc - S6-R/T portad
Doppler endurance vevparti
SKF C3 ramlager
Metrakit Prorace avgasystem/Avstämd pipa
Kehin PWK 28mm förgasare
Honda Cr85 reedventil
Reedspacer
Honda Cr85 insug
Polini 5-lammel/Mhr koppling
Pvl analog tändning
NGK Iridium BR10EIX/BR9ES tändstift
NGK Racing tändkabbel
Drevning 11-15/45
Elf Racing bensin
ATF-olja

Chassi/säkerhet 2012

Lättat och "tyskat" chassi med lacksläpp och rost
Egengjord längre sving
Fångkrok för kedja
Nya motorfästen
Steldämpare i form av knogjärn
Yamaha Yz85 kylsystem
Dödmansgrepp
Hebo temp/varvmätare
M styre
S6 snabbgas
Nya motorbågar
Egengjorda aluminium fotpinnar
Renoverat bromssystemet


Hur det hela började, tänkte om ganska snabbt och det är jag glad att jag gjorde idag. Detta chassi är idag endast skrott kvar av!

Bild


Motorn hemma.

Bild

Dopplerveven.

Bild

Cylinder.

Bild

Motorn klyvd för renorvering, vevbyte, och portning.

Bild

Ena blockhalvan klar.

Bild

http://i557.photobucket.com/albums/ss16 ... CT1838.jpg

Slutresultatet, vart grymt bra!

Bild

Bortsett från spacern tog jag upp lite gods ur reedhuset för att reedventlien av den lite större moddelen skulle glida ner.

Bild

Lite färg vart ju trevligt.

Bild

Köpte mig en Fs1:a för en billig peng.

Bild

Drog en repa på cirka 100meter och plockade sedan ner den och sålde det som inte behövdes.

Bild

Lite prylar.

Bild

Efter lite måttning, kapande och svets börjar det likna något.

Bild

Ett rör trillade in.

Bild

Förgasare, insug, spacer och membran.

Bild

Övat lite på att bygga avgasystem inför framtiden.


Bild

Bild

lite arbete i verkstan.

Bild

Bromsystemet var under all kritik så fick köpa nya delar.

Bild

Steldämapre ala knogjärn.

Bild

Motorn börjar likna något!

Bild

Pvl analog från vrm.


Bild


Motorn klar och monterad i ramen.

Bild

Uppstart!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GwSgR47v ... re=mh_lolz[/youtube]



Hjulbasen var för kort så byggde en ny sving, helhetsbilder på hojen.


Bild

Bild

Bild

Bild

Har gått lite trögt den senaste tiden, jobbar på att lösa problemen för att sedan köra lite race i sommar och bygga klart hojen med lack osv.


Update - 30/8

Över fem månader sedan det hände något vettigt med detta bygge av olika anledningar, har alla fall börjat pilla med den igen. Har nu flyttat motorn lite åt höger för att få en bättre kedjelinjering, byggt klart svingen med kedja osv, fixat lite med bakbromsen, fått hem en ny koppling, samt lite färg till saker och ting. Tanken var att skicka ramen på blästring nästa vecka och sedan lackera. Skulle ha köpt en ny bensintank också men hade oturen att bli överbjuden i sista sekund på tradera, jaja det var ändå inte av hög prioritet eftersom jag har en som fungerar. Men i framtiden kanske?

Ber om ursäkt för dåligt med uppdateringar, hursomhelst här är lite bilder hoppas det duger så länge ska försöka uppdatera nästa vecka!

Bild

Bild

Då var det dags för en uppdatering, saker har börjat få lite färg tanken bör dock göras något åt, eventuellt köpa ny. Nya kopplingen är även monterad och hojen är i princip körbar! :wub:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Update - 27/9

Lånade min flickväns kamera och tog lite bättre bilder, tackar för det!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Update - 7/3

Nu har man börjat komma igång lite med testkörnigar osv, kvar att göra är att se till så att flottören inte töms och fixa gaswirern lite. Bjuder på en film hursomhelst vart lite konstig upplösning men alltid något antar jag! :)

Bild

[video=youtube;9c7ZFd6PLb4]http://www.youtube.com/watch?v=9c7ZFd6PLb4[/video]

Update - 23/3

Problemen med dåligt flöde från tanken kvarstår men det är bättre nu, har även fått hojen till att gå lite bättre i det kalla vädret men helt bra är det inte då den tycks dö på låga varv nu samt att den inte riktigt varvar ur helt. Kommer inte lägga tid på detta förns vädret blir bättre utan ville mest provköra lite nu. Det vart en liten film också då jag försökte mig på att göra en start, spann dessvärre hejdlöst så vart inte riktigt som jag tänkt mig. :)

[youtube]http://youtu.be/sS7iHdIA-Cg[/youtube]

Ni förstår att gasres, det är grejer det.. :cool:

Bild

Update - 28/4

Här kommer lite bilder och filmer från gårdagens race på Malmby. Bästa repan landade på 10,56s vilket jag nöjde mig med innan jag packade ihop för att spara på hojen inför Dala Open. Tills dess kommer chassit bearbetas lite grann och inställningar ska jobbas vidare på för att slå denna tid!

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag och Heideken seglar tillbaka mot depån. :)

Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wBaEwqE3ka8[/youtube]

Var till Norberg igår på Dala Open Dragrace, riktigt rolig dag! Kom tyvärr inte särskilt långt i elimineringen innan jag vart utslagen, hann enbart med två repor bortsett från kvalet. I första fick jag möta Uffe Ericsons R/T dragster vilket resulterade i en vinst och en framskärm som bultar släppt på sögs in i fälgen precis innan målgången i cirka 100 blås. Skyndade mig tillbaka till depån för att skruva av det som var kvar av skärmen samt byta kalsonger och hann precis tillbaka för att köra andra där jag vart utslagen av Olle Malmbergs scooter. Putsade bästa tiden från Malmby som låg på 10,56 och är nu nere på 10,29 men jakten fortsätter på bättre tider. Fick även en inbjudan till att ingå i Tivedens Motor hedan efter på tävlingarna vilket jag inte kunde tacka nej till! :)

Bjuder på bilder och film som vanligt!

Bild

Bild

Bild

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OthWxqlT ... e=youtu.be[/youtube]

Update - 19/6

Tar och uppdaterar lite, cylindern kom nyligen hem från portning hos Ludde/tivedens-motor. Cylindern vart mer eller mindre en kopia utav Stage6 R/T cylindern där vinklar ocjh utformningar på portarna anpassades så gott det gick för att matcha med den cylindern. Godset räckte inte riktigt till överallt för att den skulle bli identisk men är helt klart nöjd med resultatet. Som avslutning på det hela fick den snäpptet värre durationer vilket landade på 198/135°. Kommer även prova ett annat avgasystem för och se om jag kan vinna effekt på det detta eftersom prorace röret numera har gått och blivit underdimesionerat risken finns dock att detta system blir allt för överdimensionerat istället men det ska bli kul att prova.

För övrigt har jag krängt på ett slicks bakdäck dock inga bilder på det än. Skruvar ihop hojen till helgen sen får vi se om det blir lite provkörningar samt inställningar utav motorn!

Bild

Bild

Bild

Bild

Update - 4/7

Då var ännu en tävling avklarad, Aros Open. Hojen gick onekligen bra, 3:e bästa tid i 70cc och bästa 70cc växlat. Vann alla mina repor för övrigt, körde dock aldrig elimineringen då startgranen levde sitt eget liv och inte lät mig köra. Spräckte även 10:an och är nere på 9,92 fast jag tror det går att finputsa någon tiondel till på det. Rexxy lyckades inte hänga på Fs1:an för er som hoppats på det men revansch ska han få. Inga bilder eller filmer denna gång förrutom den Rexxy filmat med gopro där vi möts i början. :)

På söndag riggas den även i bromsbänken, hur många häst gissar ni på? :unsure:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JiIAlbB_lJc[/youtube]

Update - 9/7

Då har man bänkat igen inget märkvärdigt resultat plockade enbart 19,52hk till skillnad från tidigare 19,42. Detta beror till stor del pågrund av att pipan är på tok för vass. Hojen skuter upp på 15600 varv för att sedan stendö, cirka 2000 varv mindre vore väll optimalt för att cylindern skulle orka med att leverera effekt. Dock bättre vridmoment denna gång och underligast av allt en jämnare effektkruva upp till toppen. Hade alltså inte mer effekt än tidigare på Aros open vilket betyder att yttligare några tiondelar ska gå att plocka med ett annat avgasystem och ett par extra hästkrafter som det finns potential för tror jag. Ska prova ett pr rör som till skillnad från det jag har inte är platt undertill och dessutom är till Derbi och inte AM6, det kan nog bli bra!

Bild
Senast redigerad av Hilmersson den 24 juli 2013, 23:53, redigerad totalt 11 gång.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Kommer följas:) ser nice ut:)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

david96 skrev:Kommer följas:) ser nice ut:)
Tack

Av någon anledning fungerar inte alla bilder från photobucket just nu dock.

:Edit fick dem att funka nu.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Flyttad till Racing
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

Missat detta :O riktigt fränt projekt! ska följas ! :)
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Riktigt frän hojj!

Var du tvungen att porta insuget eller passa CR85:ens reeds på ebs blocket ?:) Och varför just ett CR85 och inte ett vanligt moppe reed från malossi typ?:)

Vill se lite rejjsing sen!;)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

gas res eller
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

helfränt projekt! :D ska följas :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Fan va nice, hoppas det kommer en film snart på hur den går. Finns en riktigt vass fs1:a på youtube.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XBANpy72 ... ure=relmfu[/youtube]
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

siiimooon skrev:gas res eller
Alla växlar. ;)
Ztraand skrev:Riktigt frän hojj!


Var du tvungen att porta insuget eller passa CR85:ens reeds på ebs blocket ?:) Och varför just ett CR85 och inte ett vanligt moppe reed från malossi typ?:)

Vill se lite rejjsing sen!;)
Har filat reedhuset 1,5mm åt vardera håll på bredden och använder en spacer på 10mm dels för att den ska slinka ner i blocket och inte komma för nära boostporten. Denna ventil är större än mopedventilerna som passar bolton och tillåter mer flöde att strömma genom.

Hålbilden är densamma som på Derbi så där krävs inga modifikationer, tackar så mycket. :)

Roxxen96 skrev:Fan va nice, hoppas det kommer en film snart på hur den går. Finns en riktigt vass fs1:a på youtube.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XBANpy72 ... ure=relmfu[/youtube]
Tack, ska bygga klart så fort som möjligt och filma lite. :)

demmuus95 skrev:helfränt projekt! :D ska följas :)
:wink:

Tackar, just nu ligger inte evengemanget på topp men håll utkik efter updateringar i framtiden!
Användarens profilbild
ConnyH
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 2 oktober 2011, 00:32
Ort: Finland Ekenäs

Inlägg av ConnyH »

fint! fortsätt updatera! kommer följas ;)
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

update
solnapojk
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 september 2012, 17:39

Inlägg av solnapojk »

känner igen updaten kom den upp på moppenet/facebook för ett tag sen ?

ser sjukt bra ut och självklart man fortsätter att följa de nu när de börjar hända något igen :)
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

solnapojk skrev:känner igen updaten kom den upp på moppenet/facebook för ett tag sen ?

ser sjukt bra ut och självklart man fortsätter att följa de nu när de börjar hända något igen :)
Projektet ligger uppe på Moppenet.nu i racingavdelning vilket är det forum jag är mest aktiv på så det är nog där du har sätt den.

Tackar så mycket!
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Uppdaterar med jämna mellanrum, sisodär ett år eller två anser jag vara lagom är dock tidigt ute denna gång. :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Så j*vla sexig hojj!! Hebo <3
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Så j*vla sexig hojj!! Hebo <3
Äsch den är väll fulsöt, Hebo är bra skit! :)
Skriv svar