Hej funderar på att köpa en volvo 240 och jag undrar om det är en bil som håller eftersom jag inte har skruvat så mycket på bilar.
Bilen är från 87 och har gått under 20.000 mil samt är rostfri enligt säljaren.
Men som sagt hur är bilen att köra och passar den som första bil ? Hur är reservdelarna är de dyra?
Volvo 244 har jag haft flera och det är en bil som är pålitlig och var ganska lätt att få tag i reservdelar till både nya och gamla på skroten. Men eftersom att modellen börjar bli riktigt gammal blir det mer och mer tunt med delar till dessa på skroten, men nya delar finns det ännu. Volvo 240 är ganska lätt att meka med själva och delarna är inte särkilt dyra till den.
Det är inte världens roligaste bil att köra och brukar inte i heller vara billiga i bensinförbrukning. Ligger på litern per mil. Men det är en pålitlig bil som bara går och går. helt okej som första bil.
Om den gått under 20000 mil och priset inte är överdrivet ...köp den! Den har många mil kvar att sätta dit på vägmätaren.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Bra jag kan skruva en del men jag har bara skruvat på mopeder och snöskoter samt en traktor förut och det är endast på mopeden som jag skruvat riktigt mycket.
Lättmekat, hållbart, ganska billiga delar och det mesta går hitta på skroten (om folkraceåkarna inte dammsugat den skroten). Drar relativt mycket soppa och är inget prestandamonster.
Kort sagt: en bra bil om man vill kunna laga allt själv och inte kräver en toppfart på 250km/h (som folk med färskt körkort ändå inte bör ha, bättre att lära sig hur det går om man gör fel i lägre fart först ).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Föressten så är det volvo B230 motor under huven på 88:orna, alltså samma motor som på 740-modellens. Om du behöver motordelar passar oftast även delar från 740 modellen.
Äldre 240 hade B23 eller B21 motorer men oftast hade dessa förgasare, men det finns undantag som hade luftstyrda insprut.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
DerbiKoffe skrev:är den fin så hade jag lätt köpt den, en fräch 240 är ju fan de fetaste som finns!
Håller med ..en förbannat snygg bil tycker jag...och tala inte om vilken kvalitet det är i dem. Man bara kör och kör och det händer aldrig något med dem. Jo skitsaker som händer med alla bilar förståss. Men ytterst sällan allvarligare saker.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
240 är en pålitlig bil som följer ett väldigt gammalt koncept (bakhjulsdrift med stelbakaxel). Motorerna är väldigt hållbara och lättskruvade, bilen var väldigt säker på sin tid. Då 240in aldrig blev galvaniserad så rostar dessa lätt om de missköts, brukar framförallt ha tendens till att rosta i golv, skärmkanter, resevhjulsbaljor och i nederkant på dörrar. Går den bra i drivlinan och är relativt rostfri så har du en bil som kommer vara med dig i många år framöver.
runners skrev:Föressten så är det volvo B230 motor under huven på 88:orna, alltså samma motor som på 740-modellens. Om du behöver motordelar passar oftast även delar från 740 modellen.
Äldre 240 hade B23 eller B21 motorer men oftast hade dessa förgasare, men det finns undantag som hade luftstyrda insprut.
Tror du blandar ihop lite nu, eller ja glömde en bokstav bakom b230 -88orna har B230F Så ja samma som dom flesta 740's alltså insprut motor. Sen finns det även B230A vilket många 240 har då är det Förgasare.
Jag letar själva efter en 240 och det är sant att de rostar ganska bra i golv och tröskellådor, hjulhus och dörrar så där får man vara nogrann med att hålla efter med rostskydd. Men hittar man en som gått under ärliga 20000 mil ska man vara lyckig men det finns. Jag har haft allt från 140 -940-modeller. Undantag från 140 modellen som är ett snäpp bättre än 240 så är just 240.modellen den bästa. Sedan 740-modellen har en del problem även om det inte är drastiska. Ofta slutar bensinmätare och trippelmätare att fungera och hastighetsmätaren krånglar ofta på dessa och en del andra störiga saker som inte fungerar.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Föressten så är det volvo B230 motor under huven på 88:orna, alltså samma motor som på 740-modellens. Om du behöver motordelar passar oftast även delar från 740 modellen.
Äldre 240 hade B23 eller B21 motorer men oftast hade dessa förgasare, men det finns undantag som hade luftstyrda insprut.
Tror du blandar ihop lite nu, eller ja glömde en bokstav bakom b230 -88orna har B230F Så ja samma som dom flesta 740's alltså insprut motor. Sen finns det även B230A vilket många 240 har då är det Förgasare.
Där har du nog rätt. Det är denna betäckning man ska vara nogrann med när man är på biltema och köper grejer, annar så får man helvete fel. Det kom förgasare även med B230 motorn "mindre vanlig än insrputaren" men man ska inte glömma att det även kom med den problematiska ekektroniska förgasaren. Krångla den inte när du köpte den, så kunde du räkna med att den gjorde det senare". Men även denna betäcknades på papperna som insprutare där man tala tyst om att det var just en elektroniskt insprutande förgasare som var svår att förstå sig på.
Före denna förgasre använde sig volvo av en direktinsprutad variataion som hette "KG tronic" insprut som var luftstyrt. Ett enkelt direktinsprutat system. Enkelt att få bukt med själva om man orka sätta sig in i hur det fungerade men krånglade ganska mycket. En annan orsak att de inte blev allmänt accepterat var att de drog mycket bensin. Dessa satt redan i 240 modeller från 1970-tal på GL modellerna.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
240 hade från början B20 (gammal motorgeneration) och den helt nya B21 som delvis baserats på B20 men till stor del fått helt ny konstruktion.
Senare fanns B17, B19, B21 och B23, alla med förgasare (slutbokstav A i motorbeteckningen, alltså B17A o.s.v.), alla utom B17 med det mekaniska insprutet Bosch K-Jetronic, vanligtvis kallat K-jet (slutbokstav H), och jag tror det fanns en elektronisk insprutning utomlands.
Kan passa på att nämna att K-Jet (som någon felaktigt kallade KG-tronic här tidigare) INTE är direktinsprutning. Direktinsprutning sprutar in soppan direkt i cylindern (som på en dieselmotor eller vissa moderna bensinare), K-jet och så gott som alla andra äldre insprutssystem sprutar in soppan i insuget och skickar in den i cylindern ihop med luften.
Motorerna uppdaterades 1985 och fick motorbeteckningarna B200 och B230, i grunden samma som B19 och B23 men med bl.a. mindre lager, lättare vevstakar och kolvar för att sänka motorns interna friktion och därmed minska bränsleförbrukningen. Fortfarande hyfsat hållbar, men Volvo valde att återgå till biffigare innehåll ~1988 så B230 från de första åren är mindre lämpliga om man tänker trimma.
Dessa fanns med samma typ av förgasare som de tidigare motorerna upp till ~1988 (A), en specialversion med annat topplock, kolvar och den elektroniskt styrda förgasaren (B230K, men dessa har oftast fått A-förgasare monterat istället p.g.a. problemen), mekaniskt sprut (H), elektroniskt sprut (F) och diverse turboversioner med mer som jag inte orkar gå in på nu. Förgasare och mekaniska sprutet försvann när katalysatorkravet kom runt -88.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Märkligt att volvo kom med med K-jetronic insput 1977. Jag köpte en sådan då som vae 7 år gammal. K-jet intronic var föregångaranen till insprutet som sedermera utvecklades till dagens. kallades där med på den tiden för direktinsprutad eftersom att man inte kunde på förhand veta hur utvecklingen skulle bli. Att bensinen sprutades in tillsammans med luften är just anledningen till att detta insprut kallades luftstyrt. Den typ av direktinsprutning vi ser i dag var tämligen okänd då.
Jag beskrev i allmänna ordalag ovan. Men vill du leka professor så kör på det.
Senast redigerad av runners den 25 juli 2013, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Den mest kända motorn var B18 . Professorn glömde denna i sin fina doktorsavhandling. Det är en ren skam en nästan förolämpning när man skriver så fint och erfaret.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
B18 satt aldrig i 240, och det var väl 240 vi pratade om här?
Finns inget som heter intronic, sprutet heter Bosch K-Jetronic, där K:et står för tyskans kontinuierlich, alltså "kontinuerlig" för att spridarna sprutar in bränsle hela tiden (men med olika kraftig stråle).
Det är inte luftstyrt för att det skickar in soppan med luften, det är luftstyrt för att luftflödet öppnar en "lucka" (luftvåg) som är kopplad till en "kran" som reglerar hur mycket bränsle som skickas till spridarna. Mer luft in = luftvågen öppnar mer = mer bränsle sprutas in.
Möjligt att någon tykte att det var lämpligt att kalla det för direktinsprutning på den tiden. Har du möjligtvis någon av Boschs eller Volvos instruktionsböcker/reparationshandböcker från den tiden eller liknande där det kallas så? Vet mycket väl att vanligt folk av någon anledning gärna kallar insprutning för direktinsprut, men det blir ju inte mer rätt för det.
Rätta mig gärna när jag har fel - men då bara när jag har fel, och du har mer korrekta uppgifter till skillnad från nu. Är du osäker på hur det ligger till är en fråga i stil med "Stämmer det verkligen? Jag har för mig att..." helt okej och en bra grund för vidare diskussion, det kan bli en bra diskussion som till slut visar att det var fel (eller rätt, eller att ingen har rätt) men att komma tvärsäkert och rätta med felaktiga uppgifter blir aldrig bra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.