Ärr ersättning???

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DerbiAndreas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 189
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:50

Ärr ersättning???

Inlägg av DerbiAndreas »

Tjena, tänkte just på att jag har ett ärr precis underknäskålen som är ca 2cm i diameter som är ca 2 månad gammalt från när jag va ute med cykeln å körde lite bakhjul. Jag under om det är möjligt att få ekonomisk ersättning för det? Isåfall, hur söker jag om den ersättningen och ungefär hur mycket kan jag få? Tacksam för svar! (Sparar till en 90cc hyper moppe om någon är nyfiken )[/code]
Bättre att leva ett kort och lyckligt liv än ett långt olyckligt! YOLO
MreliasN
Svårstartad skrothög
Inlägg: 254
Blev medlem: 13 november 2011, 12:35

Re: Ärr ersättning???

Inlägg av MreliasN »

DerbiAndreas skrev:Tjena, tänkte just på att jag har ett ärr precis underknäskålen som är ca 2cm i diameter som är ca 2 månad gammalt från när jag va ute med cykeln å körde lite bakhjul. Jag under om det är möjligt att få ekonomisk ersättning för det? Isåfall, hur söker jag om den ersättningen och ungefär hur mycket kan jag få? Tacksam för svar! (Sparar till en 90cc hyper moppe om någon är nyfiken )[/code]
När du säger 2cm i diameter, menar du alltså då att ärret är runt?
Ja de är väl möjligt att få ersättning, men då måste du anmäla till försäkringskassan, och jag tror att du inte får ersättningen förrens 1 år efter att ärret bildats, då det kan förändras. Du kanske kan få några tusen för det, men inte över 5 tror jag.

Jag själv väntar på min ersättning som borde komma i vinter, har 2 rejäla ärr på handen efter en operation, och ett litet. Och när jag skadade handen så kan jag inte heller röra handleden längre som man skall. Så jag bör nog få en del, men man ska inte ha för höga förhoppningar. Så jag förväntar mig ca 5000, men folk som har sett det och med tanke på rörligheten som man också får ersättning för, så tippar dom flesta på närmare 30-40.
Fordon:
Yamaha aerox -02
Yamaha yz250f -09
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Förstår inte varför staten ska ersätta en skada som du själv orsakat....
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

2stroke skrev:Förstår inte varför staten ska ersätta en skada som du själv orsakat....
Sverige, nothing make sence :3

du måste anmäla det när det händer sen vänta 1 år, har ett ärr på ryggen efter blivit knivhuggen, kommer inte få något då man kan dölja det...

tror knappast du kommer få mycket på knät, det är ett vanligt ställa där man får ärr

istället för hitta sätt att få pengar på så skaffa dig ett joob? :3
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

2stroke skrev:Förstår inte varför staten ska ersätta en skada som du själv orsakat....
True dat
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Har en kompis som ramlade och slog upp knät, han fick typ 14k för det...
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
dannefabian
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 2 juli 2012, 14:38
Ort: motala

Inlägg av dannefabian »

Själv ramla ja på cykeln fick ett köttsår på 5 cm långt och kanske 1 cm brett , fick sy 7 stygn , tog 1 år sedan fick jag 13k för det som ersättning
No pain , no sucess
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

nej du kan inte få pengar för det.
jag fick ett ärr på mitt lilfinger då jag jobbade då jag råkade skära mig, jag fick 3500 för det då jag behövde ta ha sy.
det är bara om det är synligt efter ett år tror jag det var och om det är efter du har behövt gå till en doktor
Quattro lyfe
dannefabian
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 2 juli 2012, 14:38
Ort: motala

Inlägg av dannefabian »

Läste också om en kille som fick sy 13 stygn i pannan , han fick en ersättning på 380000 kronor eftersom det var så synligt , kommer dock inte ihåg om det var i svergie
No pain , no sucess
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

Min syster har ett är på knäet som ser fördjävligt ut, kanske 5-7cm långt och 1cm tjockt, hon fick 12k
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
moppenerd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 8 juli 2012, 20:08
Ort: Hallstavik

Inlägg av moppenerd »

Så jag borde kunna få de då? Tog bort blindtarmen för två år sen syns tydligt ett 5-7 cm långt ärr..
moppenerd
Svårstartad skrothög
Inlägg: 185
Blev medlem: 8 juli 2012, 20:08
Ort: Hallstavik

Inlägg av moppenerd »

Min syster tog bort en muskel på armen efter ett år så fick hon 250k för det ärret
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew
Inlägg: 775
Blev medlem: 18 augusti 2012, 23:01

Inlägg av Pulze »

moppenerd skrev:Min syster tog bort en muskel på armen efter ett år så fick hon 250k för det ärret
dom får gärna ta min muskel med
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

En polare krockade med sin epa med en annan kompis i, grabben bröt fingret och har fått lite men för livet tack vare det. Sist vi pratade om det, vilket var tidigt i våras så hade han inte fått någon ersättning då han skulle vänta typ ett och ett halvt år till två år eller något.

Så om du sparar till en hyper så tror jag nog inte du hinner, eftersom det tar ju ett tag.. ;)
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

moppenerd skrev:Så jag borde kunna få de då? Tog bort blindtarmen för två år sen syns tydligt ett 5-7 cm långt ärr..
ja det borde du kunna, prata med din mamma eller ditt försäkringsbolag
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Jag har aldrig fått något trots att jag har sån försäkring som gör att man ska få ersättning vid olycka/dödsfall men har aldrig fått ett öre
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 augusti 2012, 19:20
Ort: Horred

Inlägg av Asddfgf4 »

När jag bröt min arm så skadades även handleden och nu gör den ont så fort jag tex. står på händer, trycker på något, lyfter något osv ( jag tränade upp den efter gipset blev borttaget, och gjorde ont även då, men jag trodde att det skulle bli bättre när jag blev starkare, men blev inte så). och jag har inte anmält detta nånstans. Det hände för ca 1.5 år sen, kan jag få ersättning för det?

En sak: MIn klasskompis kraschade med fiddyn, och fick ett synligt ärr på knät och nån cm ner på vaden, och han fick 18 k för det, tog bara typ 3 månader innan han fick ersättning :P
Bild
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

2stroke skrev:Förstår inte varför staten ska ersätta en skada som du själv orsakat....
Det är väl ens försäkringsbolag?

Varför inte utnyttja detta skit så kapitalistsvinen får mindre pengar i fickan? När det ändå kommer till kritan och handlar om större summor pengar så har dom stått och rövknullat en och vägrar betala ut ersättning/betala så jävla lite att det är pinsamt åt det.
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Fan värt att skära upp en 10cm på armen och säga att man ramla.
I'm gonna pop some tags, only got 10k in my pocket.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Haha, sår på knät..
Men kan passa på att fråga er om min fina läpp, i alla fall så spelar jag hockey & där står jag i målet.
Under en match så fick jag upp ett klubblad på något skumt sätt i masken, masken totalskrotades (fick inte en krona för masken) och jag fick ett fint märke på läppen, är ca 1 cm långt och tyvärr väldigt synligt, så fick in och tejpa det och när vi endå var där så tog vi några bilder på såret både med och utan tejp.
Det har gått lite mer änn 1,5 år sen jag fick smällen där och datum går att få fram, detta är inte allmänt vad jag vet men undrar om man kan få ut någon krona för detta, vi har ju trotts allt bilder kvar och det är inte ett vackert sår.
Kan vara flummigt skrivet då jag är på mobilen och klockan är mycket.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

jag ringde till mitt försäkringsbolag och man måste anmäla det inom 4 år dessutom (kanske bara är just det bolaget).
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Staten betalar ingenting. Det är ditt försäkringsbolag, om du har något, som degar.

För att få ersättning måste du anmäla skadan när den uppstår. Osäker på om läkare måste undersöka. Sedan ska skadan efterkontrolleras efter ca 1 år, då avgörs vilken ersättning det blir. Det är med andra ord inte bara att ringa till försäkringsbolaget efter 5 månader och säga att man ska ha pengar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

DEA!! skrev:jag ringde till mitt försäkringsbolag och man måste anmäla det inom 4 år dessutom (kanske bara är just det bolaget).
vilket bolag?
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Har ett fint ärr på ryggen och ett sjukt stort på benet (cyklar freeride o downhill och skulle ta en trappa i hög fart, slutade med att foten gled av pedalen och farten framåt och vikten av fpten på motsatt pedal slog runt pedalen in i benet med runt 80 km/h kanske? Iaf ett ett ärr från knät neråt 3/4 mot foten. Ärret på ryggen kom från en operation av en finne som blödde mycket. Hon som sydde sög hårt på att sy så det ser ut som om nån skurit mig i ryggen :P

Borde ju kunna få riklig ersättning för detta?
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

TheFlyingFin skrev:Har ett fint ärr på ryggen och ett sjukt stort på benet (cyklar freeride o downhill och skulle ta en trappa i hög fart, slutade med att foten gled av pedalen och farten framåt och vikten av fpten på motsatt pedal slog runt pedalen in i benet med runt 80 km/h kanske? Iaf ett ett ärr från knät neråt 3/4 mot foten. Ärret på ryggen kom från en operation av en finne som blödde mycket. Hon som sydde sög hårt på att sy så det ser ut som om nån skurit mig i ryggen :P

Borde ju kunna få riklig ersättning för detta?
Läs mitt inlägg...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Axelito
Svårstartad skrothög
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2012, 01:07

Inlägg av Axelito »

Jag satt vid datorn förra året, satt på knä på en snurrstol och skulle vända på mig så rev jag mig på ett lådhandtag och fick ett 3-4 cm långt ärr på knäskålen och har ett synligt ärr efter det, det ser fortfarande ut som jag fick det förra veckan.
Kan man få nå pengar för det?
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga! :)
Bild
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Axelito skrev:Jag satt vid datorn förra året, satt på knä på en snurrstol och skulle vända på mig så rev jag mig på ett lådhandtag och fick ett 3-4 cm långt ärr på knäskålen och har ett synligt ärr efter det, det ser fortfarande ut som jag fick det förra veckan.
Kan man få nå pengar för det?
Man ska få skadan undersökt samma dag som det händer.
Vi fick brevutskick på jobbet förut om ersättning för ärr, inom hantverkarbranschen så har de flesta ärr på händer och armar, men skär sig hela tiden.
Fast då gäller det att vi anmäler och får det undersökt av en läkare samma dag.

Sen är det rätt lönlöst som kille att vilja få ersättning för ärr, just för att du är kille och inte bryr dig så mycket om ditt utseende, anser försäkringsbolagen som begår diskriminering på hög nivå.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Axelito skrev:Jag satt vid datorn förra året, satt på knä på en snurrstol och skulle vända på mig så rev jag mig på ett lådhandtag och fick ett 3-4 cm långt ärr på knäskålen och har ett synligt ärr efter det, det ser fortfarande ut som jag fick det förra veckan.
Kan man få nå pengar för det?
nej,
va fan har det här blivit för tråd ska alla ha pengar för allt.
känns som bedrägeri.
ni som har fått det för flera år sedan och det är inte anmält till erat försäkringsbolag och du har inte varit hos doktor och syt eller varit där igen ett år efter för att se hur det blev.
ni kommer inte få någonting
Quattro lyfe
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Jag cyklade rakt in i en vägg (fråga mig inte hur) Spräckte knäskålen och
skar mig på fästet i en stupränna. 17 stygn, 9 centimeter långt typ.
fick 17000 kr efter ett år:)
LaSlidur
Svårstartad skrothög
Inlägg: 315
Blev medlem: 20 oktober 2012, 19:06
Ort: Tyresö

Inlägg av LaSlidur »

Pajade armbågen förra vintern o fick operera, ca15 cm långt ärr o typ 1 cm tjockt. Fick även nedsatt rörlighet så kan inte sträcka ut armen :/
Enligt min läkare kommer ja få fett me cash fört men måste vänta i 2 år innan jag kan få ersättning
Aerox med,
Motoforce 50cc sport
Leovince ZX
3.5g
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

Xpressen skrev:Fan värt att skära upp en 10cm på armen och säga att man ramla.
I'm gonna pop some tags, only got 10k in my pocket.
haha :lol:
Pulze skrev:
moppenerd skrev:Min syster tog bort en muskel på armen efter ett år så fick hon 250k för det ärret
dom får gärna ta min muskel med
:lol: :lol: :lol: :) :| :shock:

Stämmer verkligen detta?? kan ju bli rik har feta ärr på knät efter trillat med cykeln! I vintras halkade jag på vägen när jag gick (svinhalt!!!), efter det fick jag bära en stödskena&bandage i typ två veckor, kan jag få ersättning för det?
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

Tycker dock det är otroligt fattigt/tattigt att begära pengar av staten för att man klantar sig.
Sen klagar man på att skolmaten är kass, böckerna i dåligt skick och att skolan är fattig. Inte konstigt när folk ska ha massa pengar för att staten betalade en operation där man sytt.
Pinsamt.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Xpressen skrev:Tycker dock det är otroligt fattigt/tattigt att begära pengar av staten för att man klantar sig.
Sen klagar man på att skolmaten är kass, böckerna i dåligt skick och att skolan är fattig. Inte konstigt när folk ska ha massa pengar för att staten betalade en operation där man sytt.
Pinsamt.
det är inte staten ... det är försäkringsbolaget
Bild
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Xpressen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 648
Blev medlem: 1 juni 2012, 22:26
Ort: Skara

Inlägg av Xpressen »

FreZz skrev:
Xpressen skrev:Tycker dock det är otroligt fattigt/tattigt att begära pengar av staten för att man klantar sig.
Sen klagar man på att skolmaten är kass, böckerna i dåligt skick och att skolan är fattig. Inte konstigt när folk ska ha massa pengar för att staten betalade en operation där man sytt.
Pinsamt.
det är inte staten ... det är försäkringsbolaget
Bild
Haha ibland är man bra dum :roll:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jag låser den här tråden innan fler smartskaft frågar om dom kan få pengar för sina skrapsår efter cykelklotningar...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst