Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Titta precis runt lite på ts, där fanns ju bara 80 racing cylinders, och dom kosta ju typ 3-4 tusenbyYn skrev:Ha kvar tk och köp valfri 70cc sport, eller 80cc om du vill sålänge det inte är nån race cylinder, t.ex barikit 80cc eller polini guss 80cc klarar originalveven oftast.
Till detta köper du en 19-24mm förgasare
Dreven du har nu duger bra. Men du kan ju alltid dreva upp eller dreva ner beroende på om du vill ha axx eller toppfart.
Fungerar vilket som! Bara att ta det du vill ha.Erkovich skrev:vad är bäst till 70cc sport, 19mm eller 21 mm?
Till polini står det att man ska ha förstärkt vevparti.byYn skrev:http://twostroke.se/product.asp?product=12450
det är inte racing som det står, eller ja den går ju hårt men fungerar med org veven om den är i fint skick
edit: här är polini guss också: http://twostroke.se/product.asp?product=12311
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör
Vad lär den gå i då?
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager.kv1st skrev:Något annat jag ska också?CaToXXo skrev:Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör
Vad lär den gå i då?
Ge mig tips
CaToXXo skrev:Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager.kv1st skrev:Något annat jag ska också?CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Ge mig tips
CaToXXo skrev:Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager.kv1st skrev:Något annat jag ska också?CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Ge mig tips
Utmärkt.kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?
Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Tack, vad är powerjet?CaToXXo skrev:Utmärkt.kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?
Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Ja, 90-110 eller 100-120 (eller vad det nu är?) blir väl bra. Ska du ha en förgasare med powerjet, eller utan?
http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7872 Det nållagret blir bra. 12-15-15
Den är lite konstigt nu, har bara turbokit på just nu och sportlifilter och luftskruven 1,5 halfvarv ut, och den går bara upp till 4, sen är den seg som fan... den varvar inte ut i 5. - 6juniorjesper skrev:Vafan, du kan inte ha 12 drev till större än 50! xD
Jag kör med 15-52 och den orkar på 6an.
Kompis hade 14-48 på original Derbi och en annan 13-48 på yamaha dt :*
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.
Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)
Större insug med.
Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.
Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.
ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.
Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL
hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.
Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)
Större insug med.
Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.
Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.
ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.
Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL
Derbi_pöjk skrev:så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
det sa jag inte? jag sa att han skulle dreva om OCH köpa starkare kedja vilket är ett måste om man trimmar.draken skrev:hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.
Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)
Större insug med.
Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.
Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.
ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.
Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL
Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste , många fördelar!kv1st skrev:Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.
Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)
Större insug med.
Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.
Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.
ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.
Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL
Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311
Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586
Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072
Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder?Oggee skrev:Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste , många fördelar!kv1st skrev:Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.
Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)
Större insug med.
Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.
Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.
ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.
Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL
Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311
Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586
Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072
Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Gjutjärn håller längre livslängd än aluminiumcylindrar, du behöver inte byta kolv lika ofta som alu-cyllar, man behöver inte byta vev och andra delar slits inte lika snabbt, vilket är ett stort plus dock levererar aluminiumcylindrar mer kraft än gjutjärn, men fixar du en annan bra setup så kommer du bli mer än nöjd över gjutjärn
Rekommenderar starkt denna cylindern istället (den köpte jag till min rrx):
http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution
Den är lite billigare med och den är 80cc som kommer leverera grymt med kräm, men är du ovan med att trimma så rekommenderar jag nästan att du lämnar in till nån som får det gjort riktigt, istället för att du försöker trycka på den och förstör kolven istället.
Förgasare kan du köpa begagnad, det är lite billigare och inte så stor chans att de är söndriga heller, det gjorde jag, jag köpte dellorto 21mm förgasare begagnad och fick med munstycken också. Men har du bra med pengar så kan du köpa en ny dellorto förgasare som är 21mm eller 24mm och köp till ett munstyckekit också för att testa dig fram vilket som passar.
Om du ska köpa dellorto förgasare rekommenderar jag att du köper någon av dessa insug istället:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=29055
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12467
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12469
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25637
På vissa av dem så ser du att de passar alla dellorto förgasare mellan 12-21mm, så köp 21mm så kan du vara 100 på att de passar
Kör inte med turbokit, det stressar din moppe och det är ett riktigt värstingrör, men kör heller inte med ett förklent som metrakit thrower, kör istället med ett yasuni överliggande eller ett e-nox (finns att köpa på twostroke) de klarar 70cc och uppåt och är lågvarviga, så du kommer få ett sjuhelvetes bra acceleration om du köper det. Sen om du har Rieju rrx som jag så passar alla 420 kedjor, drev om du nu vill lägga pengar på att dreva om moppen, vilket jag rekommenderar starkt. Men gör inte så att du får bra acc, utan dreva så du får bra topp istället, då behöver du ett litet bakdrev och ett stort framdrev, ta 14 tandar fram och 48 bak, då får du bra toppfart. Anledningen till varför du inte ska fixa bra acc på drevningen är att då försämras din toppfart betydligt mycket, och toppfart vill man ju alltid ha
Nu har jag gjort det väldigt enkelt för dig, så det är bara att gå in och beställa, lycka till
lasshe skrev:Oggee skrev:Oj såg inte det, men det jag försöker säga till honom är att han inte ska köra med 80cc aluminium. Kör han med 80cc aluminium kommer veven knäckas förr eller senare. Därför ska han köra med 80cc gjutjärn som är lite snällare mot moppen men levererar ändå styrka och fart. Hade hellre rekommenderat 70cc aluminium isåfall.kv1st skrev: polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder?
Köper han 80cc gjutjärn eller 70cc aluminium kan han vara lugn på att veven håller.
Okej, är det nödvändigt att köpa ostrypt membran? Antar att du har det med tanke på att du bytt till hebomembran?lasshe skrev:technigas-enox
polini guss
17.5 mm fögg blir nog större snart
Hebo membran
nått ostrypt insug
själv då?
Jaha nice det visste jag inte, den drar väl normalt tror jag , btw va har du för höjning på moppen? Är den köpt eller hemmagjord, hur mkt är den höjd? Hittar fan ingen höjning som passar Rieju rrx...lasshe skrev:nice nice drar den mkt soppa? nej de är inte nödvändigt om ja vorde du skulle ja köpt enox, polaren har yasuni rör snyggare än enox men inte alls lika bra effekt