Bra setup till Rieju

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Bra setup till Rieju

Inlägg av kv1st »

Hej någon som kan ge tips på en bra setup.
Så är enkelt att fixa inte byta vev och massa sånt.

Förgasare:
Cylinder:
Rör:
Drev:

Har turbokit just nu och 12/48 drev, med original förgasare och original cylinder
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

Kör med Airsal 70cc sport, 21mm fögg, gianelli 2t, 14-53 drev och org veven har hållt. Kör på det men du kan ju ha kvar ditt tk rör :D
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

Ha kvar tk och köp valfri 70cc sport, eller 80cc om du vill sålänge det inte är nån race cylinder, t.ex barikit 80cc eller polini guss 80cc klarar originalveven oftast.

Till detta köper du en 19-24mm förgasare

Dreven du har nu duger bra. Men du kan ju alltid dreva upp eller dreva ner beroende på om du vill ha axx eller toppfart.
Bild
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

byYn skrev:Ha kvar tk och köp valfri 70cc sport, eller 80cc om du vill sålänge det inte är nån race cylinder, t.ex barikit 80cc eller polini guss 80cc klarar originalveven oftast.

Till detta köper du en 19-24mm förgasare

Dreven du har nu duger bra. Men du kan ju alltid dreva upp eller dreva ner beroende på om du vill ha axx eller toppfart.
Titta precis runt lite på ts, där fanns ju bara 80 racing cylinders, och dom kosta ju typ 3-4 tusen :|
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

littlebennyboi skrev:Kör med Airsal 70cc sport, 21mm fögg, gianelli 2t, 14-53 drev och org veven har hållt. Kör på det men du kan ju ha kvar ditt tk rör :D
Alla arisal 70 sport är slutsålda :P

edit: hitta nu :P
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 720
Blev medlem: 25 juli 2011, 01:22
Ort: Luleå

Inlägg av byYn »

http://twostroke.se/product.asp?product=12450

det är inte racing som det står, eller ja den går ju hårt men fungerar med org veven om den är i fint skick :)

edit: här är polini guss också: http://twostroke.se/product.asp?product=12311
Bild
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

som dom föregående sa: ha kvar turbokit, sätt på en enkel airsal 70cc, och en 19mm kanske
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

vad är bäst till 70cc sport, 19mm eller 21 mm?
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Erkovich skrev:vad är bäst till 70cc sport, 19mm eller 21 mm?
Fungerar vilket som! :) Bara att ta det du vill ha.
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

byYn skrev:http://twostroke.se/product.asp?product=12450

det är inte racing som det står, eller ja den går ju hårt men fungerar med org veven om den är i fint skick :)

edit: här är polini guss också: http://twostroke.se/product.asp?product=12311
Till polini står det att man ska ha förstärkt vevparti.
Men om jag nu köper nån av dom.

80cc
Vilken förgasare är bäst? Barikit 21? Eller vad?
Drev?
asti27
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 3 augusti 2012, 18:33
Ort: Kvicksund

Inlägg av asti27 »

Jag körde med denna setup:
Tk rör
21mm dellorto (90 munstycke)
airsal 70cc racing
12/48 drev

Sjukt nöjd och original veven klarar denna setup, bra axx och går runt 103-105^^
david96 skrev:killar låt han köra ihjäl sig, YOLO fittest survive, dumma dör ut och deras gener går inte vidare :)
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

asti27 skrev:Jag körde med denna setup:
Tk rör
21mm dellorto (90 munstycke)
airsal 70cc racing
12/48 drev

Sjukt nöjd och original veven klarar denna setup, bra axx och går runt 103-105^^
Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör


Vad lär den gå i då?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

kv1st skrev:
CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Funderar på 80cc barikit
21 mm barikit
12/48
TK rör

Vad lär den gå i då?
Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

CaToXXo skrev:
kv1st skrev:
CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)

Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

CaToXXo skrev:
kv1st skrev:
CaToXXo skrev: Det kommer bli skitbra. Ca 105 ärliga, du kan nog dreva upp den en kugg till fram och få ut ett par kilometer till.
Något annat jag ska också?
Ge mig tips
Ett sportluftfilter, munstycken och ett nytt nållager/kolvbultslager. :)

Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Utmärkt.
Ja, 90-110 eller 100-120 (eller vad det nu är?) blir väl bra. Ska du ha en förgasare med powerjet, eller utan?

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7872 Det nållagret blir bra. 12-15-15
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

CaToXXo skrev:
kv1st skrev: Har sportluftfilter, Hebo
Vad ska jag köpa för munstyckesats, 90-110?

Skola länk vilka kolv/nål lager jag ska ha
Utmärkt.
Ja, 90-110 eller 100-120 (eller vad det nu är?) blir väl bra. Ska du ha en förgasare med powerjet, eller utan?

http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=7872 Det nållagret blir bra. 12-15-15
Tack, vad är powerjet?
Användarens profilbild
juniorjesper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 170
Blev medlem: 7 mars 2012, 17:37

Inlägg av juniorjesper »

Vafan, du kan inte ha 12 drev till större än 50! xD
Jag kör med 15-52 och den orkar på 6an.

Kompis hade 14-48 på original Derbi och en annan 13-48 på yamaha dt :*
Furia 02
Cylinder: B̶a̶r̶i̶k̶i̶t̶ ̶7̶4̶c̶c̶ Original
Förgasare: Dellorto 12 mm, 1̶1̶5 80 munstycke, TunR ostrypt insug
Drev: 15-52
Avgas: Original krök med Thrower dämpare/Fasmen underliggande
http://www.youtube.com/juniorjesper
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

juniorjesper skrev:Vafan, du kan inte ha 12 drev till större än 50! xD
Jag kör med 15-52 och den orkar på 6an.

Kompis hade 14-48 på original Derbi och en annan 13-48 på yamaha dt :*
Den är lite konstigt nu, har bara turbokit på just nu och sportlifilter och luftskruven 1,5 halfvarv ut, och den går bara upp till 4, sen är den seg som fan... :P den varvar inte ut i 5. - 6

vad kan de va för fel
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D
Användarens profilbild
kv1st
Svårstartad skrothög
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 juli 2012, 20:22

Inlägg av kv1st »

Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Inlägg av draken »

Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D
hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

draken skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D
hur i helvete ska han dreva så han får starkare keja?!
det sa jag inte? jag sa att han skulle dreva om OCH köpa starkare kedja vilket är ett måste om man trimmar.
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

kv1st skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste :D, många fördelar!
Gjutjärn håller längre livslängd än aluminiumcylindrar, du behöver inte byta kolv lika ofta som alu-cyllar, man behöver inte byta vev och andra delar slits inte lika snabbt, vilket är ett stort plus :D dock levererar aluminiumcylindrar mer kraft än gjutjärn, men fixar du en annan bra setup så kommer du bli mer än nöjd över gjutjärn :)
Rekommenderar starkt denna cylindern istället (den köpte jag till min rrx):

http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution

Den är lite billigare med och den är 80cc som kommer leverera grymt med kräm, men är du ovan med att trimma så rekommenderar jag nästan att du lämnar in till nån som får det gjort riktigt, istället för att du försöker trycka på den och förstör kolven istället.

Förgasare kan du köpa begagnad, det är lite billigare och inte så stor chans att de är söndriga heller, det gjorde jag, jag köpte dellorto 21mm förgasare begagnad och fick med munstycken också. Men har du bra med pengar så kan du köpa en ny dellorto förgasare som är 21mm eller 24mm och köp till ett munstyckekit också för att testa dig fram vilket som passar.

Om du ska köpa dellorto förgasare rekommenderar jag att du köper någon av dessa insug istället:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=29055
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12467
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12469
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25637

På vissa av dem så ser du att de passar alla dellorto förgasare mellan 12-21mm, så köp 21mm så kan du vara 100 på att de passar :D

Kör inte med turbokit, det stressar din moppe och det är ett riktigt värstingrör, men kör heller inte med ett förklent som metrakit thrower, kör istället med ett yasuni överliggande eller ett e-nox (finns att köpa på twostroke) de klarar 70cc och uppåt och är lågvarviga, så du kommer få ett sjuhelvetes bra acceleration om du köper det. Sen om du har Rieju rrx som jag så passar alla 420 kedjor, drev om du nu vill lägga pengar på att dreva om moppen, vilket jag rekommenderar starkt. Men gör inte så att du får bra acc, utan dreva så du får bra topp istället, då behöver du ett litet bakdrev och ett stort framdrev, ta 14 tandar fram och 48 bak, då får du bra toppfart. Anledningen till varför du inte ska fixa bra acc på drevningen är att då försämras din toppfart betydligt mycket, och toppfart vill man ju alltid ha
:D Nu har jag gjort det väldigt enkelt för dig, så det är bara att gå in och beställa, lycka till ;)
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

Oggee skrev:
kv1st skrev:
Oggee skrev:Köp gjutjärnscylinder så slipper du byta vev, i och med att de varvar lite, det gjorde jag. Köpte en 80cc gjutjärn.

Köp 21-24mm förgasare (dellorto är ett bra förgasarmärke)

Större insug med.

Dreva om så du får bättre topp och starkare kedja.

Köp ett lågvarvigt rör som klarar 70cc eller mer, som yasuni eller e-nox.

ev sportluftfilter om du inte får på luftburken på den nya förgasaren.

Köper du denna setup så behöver du inte byta vev eller nåt, detta är allt du behöver och du kommer få en grym acceleration i och med kraftig cylinder och att röret är lågvarvigt, sen kommer du också få bra topp i och med att drevningen gör så den får bra topp. Detta är nästan den bästa setup du kan tänka dig om du inte vill byta vev, GL :D

Cylinder: http://www.twostroke.se/product.asp?product=12450 / http://www.twostroke.se/product.asp?product=12311

Förgasare: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7586

Insug: http://www.twostroke.se/product.asp?product=29033
Smått och gott: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9072


Något i denna stilen.
Ändra gärna så jag får det du pratar om.
Har inte pengar till ett nytt rör.
Har ett lågvarvit TK rör
Köp absolut ingen av de 2 cylindrar, som du ser är de aluminium och kommer knäcka din vev väldigt snart. De är ett minimumkrav att byta vev om man köper de värstingcylindrarna. Köper du istället gjutjärn finns det bara en "rekommendation" att byta vev, men inget måste :D, många fördelar!
Gjutjärn håller längre livslängd än aluminiumcylindrar, du behöver inte byta kolv lika ofta som alu-cyllar, man behöver inte byta vev och andra delar slits inte lika snabbt, vilket är ett stort plus :D dock levererar aluminiumcylindrar mer kraft än gjutjärn, men fixar du en annan bra setup så kommer du bli mer än nöjd över gjutjärn :)
Rekommenderar starkt denna cylindern istället (den köpte jag till min rrx):

http://www.cykelkraft.se/cylinder-AM6-8 ... -evolution

Den är lite billigare med och den är 80cc som kommer leverera grymt med kräm, men är du ovan med att trimma så rekommenderar jag nästan att du lämnar in till nån som får det gjort riktigt, istället för att du försöker trycka på den och förstör kolven istället.

Förgasare kan du köpa begagnad, det är lite billigare och inte så stor chans att de är söndriga heller, det gjorde jag, jag köpte dellorto 21mm förgasare begagnad och fick med munstycken också. Men har du bra med pengar så kan du köpa en ny dellorto förgasare som är 21mm eller 24mm och köp till ett munstyckekit också för att testa dig fram vilket som passar.

Om du ska köpa dellorto förgasare rekommenderar jag att du köper någon av dessa insug istället:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=29055
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12467
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12469
http://www.twostroke.se/product.asp?product=25637

På vissa av dem så ser du att de passar alla dellorto förgasare mellan 12-21mm, så köp 21mm så kan du vara 100 på att de passar :D

Kör inte med turbokit, det stressar din moppe och det är ett riktigt värstingrör, men kör heller inte med ett förklent som metrakit thrower, kör istället med ett yasuni överliggande eller ett e-nox (finns att köpa på twostroke) de klarar 70cc och uppåt och är lågvarviga, så du kommer få ett sjuhelvetes bra acceleration om du köper det. Sen om du har Rieju rrx som jag så passar alla 420 kedjor, drev om du nu vill lägga pengar på att dreva om moppen, vilket jag rekommenderar starkt. Men gör inte så att du får bra acc, utan dreva så du får bra topp istället, då behöver du ett litet bakdrev och ett stort framdrev, ta 14 tandar fram och 48 bak, då får du bra toppfart. Anledningen till varför du inte ska fixa bra acc på drevningen är att då försämras din toppfart betydligt mycket, och toppfart vill man ju alltid ha
:D Nu har jag gjort det väldigt enkelt för dig, så det är bara att gå in och beställa, lycka till ;)
polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder? :)
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

lasshe skrev:
Oggee skrev:
kv1st skrev: polini guss är ju i gjutjärn...och hur länge har du igentligen kört med din cylinder? :)
Oj såg inte det, men det jag försöker säga till honom är att han inte ska köra med 80cc aluminium. Kör han med 80cc aluminium kommer veven knäckas förr eller senare. Därför ska han köra med 80cc gjutjärn som är lite snällare mot moppen men levererar ändå styrka och fart. Hade hellre rekommenderat 70cc aluminium isåfall.

Köper han 80cc gjutjärn eller 70cc aluminium kan han vara lugn på att veven håller.
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

haha jaha jo de är sant :wink: kör också rrx med 80cc 8)
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

lasshe skrev:haha jaha jo de är sant :wink: kör också rrx med 80cc 8)
Nice fan vad för cylinder och vad för övrig serup? 8)
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

technigas-enox
polini guss
17.5 mm fögg :( blir nog större snart
Hebo membran
nått ostrypt insug
själv då? :D
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

lasshe skrev:technigas-enox
polini guss
17.5 mm fögg :( blir nog större snart
Hebo membran
nått ostrypt insug
själv då? :D
Okej, är det nödvändigt att köpa ostrypt membran? Antar att du har det med tanke på att du bytt till hebomembran? :)

Jag har: dr evolution 80cc, dellorto 21mm förgasare, urpluggat originalrör( men ska köpa ett överliggande yasuni eller enox snart), ska köpa större ostrypt insug,ostrypa luftboxen, o köpa drevning
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

nice nice drar den mkt soppa? ;) nej de är inte nödvändigt :) om ja vorde du skulle ja köpt enox, polaren har yasuni rör snyggare än enox men inte alls lika bra effekt :wink:
Oggee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 juni 2013, 22:06

Inlägg av Oggee »

lasshe skrev:nice nice drar den mkt soppa? ;) nej de är inte nödvändigt :) om ja vorde du skulle ja köpt enox, polaren har yasuni rör snyggare än enox men inte alls lika bra effekt :wink:
Jaha nice :) det visste jag inte, den drar väl normalt tror jag , btw va har du för höjning på moppen? Är den köpt eller hemmagjord, hur mkt är den höjd? Hittar fan ingen höjning som passar Rieju rrx...
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

det är en ny 295mm öhlins fjäder :wink:
Låst