Ciao - Startbackarna fungerar inte

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

TobiasPaulsson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mars 2013, 17:36
Ort: Danderyd

Ciao - Startbackarna fungerar inte

Inlägg av TobiasPaulsson »

Hej!

Jag äger en ciao och har ett problem. Det är startkopplingen i kopplingen som inte vill fungera. När jag trampar så vill den inte liksom inte ”aktiveras”, är det någon som vet vad det kan vara för fel på mopeden?

Jag har testat att köpa en annan beg koppling. Det fungerade inte då heller. Vet inte om den också hade problem, men annars kan det vara så att problemet ligger någonannanstans

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Coolvette
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 november 2011, 22:09
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Kolla så att backarna inte sitter på fel håll då slungas dom inte ut och greppar i trumman.

De passar på bägge hållen så det är väldigt enkelt att få dom fel om man inte kollat innan man plockar loss dom för byte.
"Work Hard, Play Harder"
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

ja satte dit tre skruvar mellan varje back så dom tog i hela tiden. Det funkade för mig :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

ta loss hela drivklumpen. sen tar du bort låsringen som håller fast dom två startbackarna. bort med brickan som har två öron och dra ut backarna. ta fint sandpapper och slipa lite på startbackarna. gör även rent i den lilla kopplingsklockan som kopplingsbackarna sitter på. du ska göra rent på insidan där startbackarna greppar. ta sandpapper där med. lägg lite lite fett på piggarna som startbackarna sitter fast på. sen sätter du fast allt igen och testar
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
TobiasPaulsson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mars 2013, 17:36
Ort: Danderyd

Inlägg av TobiasPaulsson »

Tack för alla tips, ska ut och testa det imorgon och hoppas att något av alternativen fungerar :)
TobiasPaulsson
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 mars 2013, 17:36
Ort: Danderyd

Inlägg av TobiasPaulsson »

Att byta håll hjälpte tyvärr inte. Den ger fortfarande ifrån sig ett klickande ljud när bak däcket snurrar. Har inte testat att göra rent och sandpappra, dock fungerade det när man gjorde så att backarna tar hela tiden. Det säger ju att det är endast fel på startbackarna. Här är några bilder, kolla om något ser konstigt ut: (backarna är nu åt fel håll)

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 december 2012, 11:43
Ort: Norrköping

Inlägg av GasGas03 »

Lite sent men ändå.
Startbackarna sitter på två fjädrar. Dra isär dessa lite så drar de tidigare. Funkar med att töja ut de med flatmejsel medans allt sitter monterat.
Slår man yxan i båten, får man ro som faaan..
Låst