Hjälp - Rieju Mrx

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Dannyw
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 juli 2013, 05:36

Hjälp - Rieju Mrx

Inlägg av Dannyw »

Tjena, har sedan 2 år tillbaka en Rieju Mrx 04 - bubbelversionen :)

Eftersom det var ett ganska billigt köp så var mopeden sönderskruvad och ägd av någon bonde som inte hade någon aning om vad han gjorde.

Hela historien började med att den värmenöp pågrund av ett klantigt fel då jag skjutsat och pressat den på 3an i 2 mil och då tog vattnet i kylaren slut.


- Ny setup efter att den skar.

19mm delorto förgasare med 95 munstycke ( samma som var innan den skar och det var 70cc på då. )

70cc Airsal Racing cylinderkit

Turbokit underliggande effektrör

Vevstake + nya lager.

malossi membran

Okunnig som jag själv är så fick jag hjälp med att riva AM6 motorn och byta vevlager samt vevstake, satt på den nya cylindern och den gick väldigt bra i några dagar, nu kommer vi till nästa "problem"


Mopeden började självdö och tappade all gasrespons så efter lite felcheck så kom jag fram till att tändplattan och cdin behövde bytas. Så snabbt och enkelt var det gjort.




Nu kommer vi till det problemet som är i nuläget.

Efter att det var på skruvat så startade mopeden på andra kicken " vilket jag personligen var väldigt förvånad över " och gick väldigt bra både på låga och höga varv i c:a 20 sekunder, då dog den.

Prövade i ungefär 2 timmar med att kicka, men kicken blev "trög" ibland, konstigt nog. Ibland gick det som vanligt att kicka och ibland gick det trögt.

prövade rullstarta och den gick runt som vanligt men vägrade att tända till " hade en ordentlig gnista". Prövade även att hälla lite soppa i toppen och plåga igång den med startgas men fortfarande helt död tråkigt nog.

Kan tillägga att innan mopeden var startad efter renoveringen var det extra mycket olja och allt var genomkollat så att den fick vatten samt olja där den skulle.

Sedan om man tar av stiftet så går den lika lätt att kicka hela tiden ( inte trögare eller lättare som när stiftet är i )


( Edit, den har väldigt bra komp. )



Vore tacksam om man kunde få lite tips om vad detta skulle kunna va då vi båda har helt slut på ideér, tack på förhand.
Senast redigerad av Dannyw den 6 juli 2013, 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

kolla stiftet ;) och kolla om se ger gnista och vilken färg de har :D
Dannyw
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 juli 2013, 05:36

Gnista

Inlägg av Dannyw »

Gnistan är väldigt bra å stiftet är brunt precis som det ska va.
Användarens profilbild
lasshe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 3 mars 2013, 11:29
Ort: Köping

Inlägg av lasshe »

ojj du hade ju redan skrivigt de haha :oops: min blev nästan precis som du beskrev när ett lager hade pajjat i motorn på min...
Användarens profilbild
GröntRis
Elmoped
Inlägg: 64
Blev medlem: 1 mars 2013, 15:26

Inlägg av GröntRis »

munstycke 20? menar du storlek 20 för isf är det för litet :)
Bild
Dannyw
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 juli 2013, 05:36

munstycke.

Inlägg av Dannyw »

Haft storlek 20 i 2 år och det har gått bra, tror inte det är problemet.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Tror mer på 120.

Byt rubrik!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Robbdog
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 23 april 2012, 18:01
Ort: Jakobstad, FINLAND

Inlägg av Robbdog »

20?!?!?!?!?! du menar kanske 120? :roll:
Dannyw
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 juli 2013, 05:36

munstycke

Inlägg av Dannyw »

Oj, vafan tänkte jag, har 95 men skitsamma inte det som är felet. Kan vi återgå till topic?
Skriv svar