14år, Trimmad, Stannad?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

14år, Trimmad, Stannad?

Inlägg av Bulten123 »

Tjena, jag undrar vad som kommer hända om jag blir stoppad? Jag är bara 14 år och kör trimmat, ingen regskylt. Moppen är försäkrad och sånt skit men kommer det bli att jag inte får ta körkort innan jag har fyllt 21 år om jag blir stannad? Kommer jag få ett lättare straff om jag kör med regskylten?

Tacksam för svar
Det är inte lätt när det är svårt.
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

du kommer åka på böter för regskylt och trim. sedan att du inte har kort för att köra "lätt mc".
så du kommer garanterat inte kunna ta körkort för än du är 18 år och 6 månader något.
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 472
Blev medlem: 3 maj 2013, 20:43
Ort: VBG

Inlägg av donkeyO.o »

är väl uppskjutet lämp 4 månader sedan 1500 i böter för olovlig körning?
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

Inlägg av Bulten123 »

Så då är det bara att dra om man får snutjag
Det är inte lätt när det är svårt.
mrderbiguy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 274
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:22

Inlägg av mrderbiguy »

Eller så ställer du av moppen och väntar.......
Derbi asså -.-
Bulten123
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 24 juni 2013, 19:26

Inlägg av Bulten123 »

Nu låter du som farmor, Hur ska jag transportera mig till polarna då? Pallar fan inte cykla när det står en moppe i garaget.
Det är inte lätt när det är svårt.
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Då är det bara att ta konsekvenserna om du blir tagen, bestäm dig innan bara vad du ska göra. Stanna elr dra på som fan
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

Det finns 2 alternativ som tidigare nämnts.

Stanna eller dra.

Alternativ 1: Du stannar om polisen skulle vilja stoppa dig, du kommer åka på böter för avsaknad reg. skylt. (1500 om jag minns rätt). Samt så kommer du åka dit för olovlig körkort då du saknar förarbevis för fordonet. (Well, har du trimmat räknas det som en lätt mc och du åker på exakt samma straff om du trots allt ändå har moppekort).
Straffet för olovlig körning kan bland annat vara böter och uppskjutet lämplighetstillstånd. MINST 4 månader extra efter du fyllt 18 har jag för mig det är. Om inte mer, vissa får både böter och uppskjutet lämp, vissa får ingenting. Helt upp till domaren som dömer ditt mål om du stannar.

Alternativ 2: Du drar, inte mycket mer att säga, du smiter från polisen på alla möjliga tänkbara sätt. På cykelvägar, förbi bommar, skogsstigar etc. Förbered dig på en extrem adrenalinkick och se gärna till att ha koll på vart du kan tänkas skaka av dig polisen INNAN du väl åker på snutjag. Situationen kan bli väldigt stressig och du kan ta dåliga beslut.

Tillägg: Om du kör med reg. skylt finns en minimal chans att polisen kollar var moppen är skriven, åker dit och ställer sig och väntar på att du kommer hem och tar dig på bar gärning.

Det var mina 50 cents, ha det!
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

ni har missat det viktiga grabbar. han är bara 14 altså inte straffmyndig. Så¨den som står på moppen kommer få skit.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

FLUBBA skrev:ni har missat det viktiga grabbar. han är bara 14 altså inte straffmyndig. Så¨den som står på moppen kommer få skit.
Denna detalj tänkte jag inte på!

Dina föräldrar som troligtvis står på moppen KAN få indraget körkort om du blir stannad. Grejen är att dom måste veta att du varit ute med moppen. Då får dom "Tillåtande av olovlig körning".

Om dom antingen nekar att dom vetat att du var ute eller att dom faktiskt inte visste det så får dom inget straff. Dom bör alltså hävda att du olovligen "snodde" moppen från dom och körde. Men där bör du ha en dialog med dina föräldrar och komma överens om det redan innan.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Och eftersom han är 14 kommer de få ganska mycket problem med socialen.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Nixxen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 11 mars 2013, 20:56

Inlägg av Nixxen »

Eftersom du är 14 år, kör olovligt, och oregistrerat så är det dina föreldrar som kommer få skiten om du blir tagen...
Så det är väll bara att dra om polisen kommer :?

Men se till att du vet vad du ska göra när polisen väll kommer, och se till var alla bommar, cykelbanor, grusvägar och sånt ligger så du bara kan dra om de jagar dig. Men kom ihåg att du kommer vara stressad som fan och det kan leda till att olyckor lättare händer!
Jag och en polare blev nämligen jagade häromdagen på hans moppe och shit va vi baja på oss, första gången är alltid jobbigast ;)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Du kommer ej få något straff, du är ej straffmyndig. Men däremot kommer den som står på moppen få skit. "Tillåtande av olovligkörning" går dock komma runt de, som de tidigare beskrev.
Dock så kommer du få prata med socialen om t.ex. varför du tog moppen osv.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Dina föräldrar kommer få ta skiten.
qwerty43
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 1 juni 2013, 10:37

Inlägg av qwerty43 »

Min kompis var 14 och krockade med sin moppe med en annan bil.
Polisen skrev de på twitter och det spreds snabbt.
Men inget hände, Han tog sitt lemp.
Skriv svar