Mopeden är VÄLDIGT svårstartad!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

DeWe
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juni 2013, 01:16

Mopeden är VÄLDIGT svårstartad!

Inlägg av DeWe »

Tjenare!

Det är så att min moped som är en Rieju MRT SM 2013 (köpte den ny i MÅNDGS), så det är ju inte så kul med strul. Dagen efter jag fick den så har den varit svårstartad när den har stått ute några timmar, och har den stått ute en natt så blir det riktigt svårstartad och när den väl är igång så ryker den fruktansvärt mycket. Jag menar verkligen svårstartad, kan stå och kicka i 20 minuter utan att den kommer igång. Displayen lyser alltid upp efter varje kick i någon sekund, men inget motorljud hörs. Sen ibland när jag lyckats få igång motorn så dör den nästan direkt igen. Men om jag tillslut lyckats komma ut på vägen efter omständigheterna så fungerar den prima! Kan stänga av den och få igång den på första kicken när motorn är varm. Men i princip omöjligt annars. Så jävla märkligt. (Har choke som jag alltid använder när det blir så här, hjälper inte ett skit).
Vet någon vad det kan vara för fel? Ska ringa firma som jag köpte den av och fråga imorgon också.
Tack för svar!
//DeWe
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Om du nyss köpt en moped och den är skum/trasig, pillar du inte ett skit själv utan lämnar in den då du har garanti.
Kom ihåg detta!
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 april 2012, 22:55

Inlägg av Harrre »

Är det inte så att MRT har bensinkran? Testa stäng av den när du inte använder moppen få se om den startar lättare då :)
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 472
Blev medlem: 3 maj 2013, 20:43
Ort: VBG

Inlägg av donkeyO.o »

Harrre skrev:Är det inte så att MRT har bensinkran? Testa stäng av den när du inte använder moppen få se om den startar lättare då :)
Jag stängde aldrig av min bensinkran på min drac eller min furia. dom var aldrig svårtstartade....
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
Harrre
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 april 2012, 22:55

Inlägg av Harrre »

donkeyO.o skrev:
Harrre skrev:Är det inte så att MRT har bensinkran? Testa stäng av den när du inte använder moppen få se om den startar lättare då :)
Jag stängde aldrig av min bensinkran på min drac eller min furia. dom var aldrig svårtstartade....
Ja då är det väl antagligen inte det som är felet då :)
Användarens profilbild
donkeyO.o
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 472
Blev medlem: 3 maj 2013, 20:43
Ort: VBG

Inlägg av donkeyO.o »

Harrre skrev:
donkeyO.o skrev:
Harrre skrev:Är det inte så att MRT har bensinkran? Testa stäng av den när du inte använder moppen få se om den startar lättare då :)
Jag stängde aldrig av min bensinkran på min drac eller min furia. dom var aldrig svårtstartade....
Ja då är det väl antagligen inte det som är felet då :)
Enda gången moppen har varit svårstartad när den stått med bensinkranen på va i 10- grader o snöstorm och jag hade ingen choke inkopplad. Tror dock inte det berodde på bensinkranen. ;) Men man vet aldrig bara för det inte krånglat för mig betyder det ju inte att det kan ställa till det för andra.
Stolt jävla svensk.

kika in på mitt projekt :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=48964
Bild
Användarens profilbild
ateland
Svårstartad skrothög
Inlägg: 192
Blev medlem: 25 mars 2012, 10:18

Re: Mopeden är VÄLDIGT svårstartad!

Inlägg av ateland »

DeWe skrev:Tjenare!

Det är så att min moped som är en Rieju MRT SM 2013 (köpte den ny i MÅNDGS), så det är ju inte så kul med strul. Dagen efter jag fick den så har den varit svårstartad när den har stått ute några timmar, och har den stått ute en natt så blir det riktigt svårstartad och när den väl är igång så ryker den fruktansvärt mycket. Jag menar verkligen svårstartad, kan stå och kicka i 20 minuter utan att den kommer igång. Displayen lyser alltid upp efter varje kick i någon sekund, men inget motorljud hörs. Sen ibland när jag lyckats få igång motorn så dör den nästan direkt igen. Men om jag tillslut lyckats komma ut på vägen efter omständigheterna så fungerar den prima! Kan stänga av den och få igång den på första kicken när motorn är varm. Men i princip omöjligt annars. Så jävla märkligt. (Har choke som jag alltid använder när det blir så här, hjälper inte ett skit).
Vet någon vad det kan vara för fel? Ska ringa firma som jag köpte den av och fråga imorgon också.
Tack för svar!
//DeWe
Testat rulla igång den?
Derbi Senda xtrem sm-05
13/53 drev
Technigas e-nox
Avstrypt luftburk
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Använt choken?

Den ryker mycket för att du står och kickar så länge...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Holmen
Elmoped
Inlägg: 136
Blev medlem: 21 juni 2013, 10:23

Inlägg av Holmen »

Choke, stäng av soppakranen, vad är det för dum **** som lämnar moppen ute? Ställ in den omedelbart och sköt om den.

Om den ryker alldeles för mycket så har du nog blandat för mycket olja.
Skulle rekommendera att du gör rent tändstiftet om du har stått och kikat och gasat ett tag.
Ta en stålborste och gör rent.

Mvh, Holmen.
Skriv svar