Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

riejudrac5 skrev:
Järnet60 skrev:
riejudrac5 skrev:Är dessa lagliga att köra med ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9143
De är inte tillåtna
De är ju lysen på dom, vad gör dom olaglig?
Att du ändrar ngt på mopeden så den inte längre är orginal! Du får ju knappt byta skruvar utan att det blir olagligt :roll:
Användarens profilbild
derbigp1open-10
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 711
Blev medlem: 13 maj 2011, 14:30
Ort: uppsala

Inlägg av derbigp1open-10 »

DerbiAndreas skrev:Hej igen, om jag blir stoppad för att köra trimmat och får indraget förarbevis vad händer då med mitt AM kort? Tas det helt och hållet eller får man tbx det?
precis som järnet skrivit förut, om du söker lite...

"Om föraren har körkortstillstånd dras det in av Transportstyrelsen i 4 månader.
Har man inte körkortstillstånd får man en spärrtid på 6 månader. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd på 6 månader efter Transportstyrelsens beslut.
Blir man rapporterad igen för olovlig körning blir det ytterligare 6 månaders spärrtid.
Har man AM-körkort och rappoorteras för olovlig körning blir körkortet återkallat i minst 6 månader. "


sen äre klart man får minst 1200 i böter
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren
Inlägg: 1348
Blev medlem: 5 augusti 2011, 19:46
Ort: falun

Inlägg av streamjr »

derbigp1open-10 skrev:
DerbiAndreas skrev:Hej igen, om jag blir stoppad för att köra trimmat och får indraget förarbevis vad händer då med mitt AM kort? Tas det helt och hållet eller får man tbx det?
precis som järnet skrivit förut, om du söker lite...

"Om föraren har körkortstillstånd dras det in av Transportstyrelsen i 4 månader.
Har man inte körkortstillstånd får man en spärrtid på 6 månader. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd på 6 månader efter Transportstyrelsens beslut.
Blir man rapporterad igen för olovlig körning blir det ytterligare 6 månaders spärrtid.
Har man AM-körkort och rappoorteras för olovlig körning blir körkortet återkallat i minst 6 månader. "


sen äre klart man får minst 1200 i böter
högst 6 månader ska det stå, 3-6 månader kan man bli av med det och kortet dras in helt om man fått en spärrtid på över ett år då (det kan man få om man blir tagen tex två gånger) får man ta om det annars får man tillbaks de
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

rasmusborg skrev:
Gurraaaaa skrev:Hur äre nu då?
Bild
Bild

Första bilden syftar du på klass 2 mopeder då eller?
För nu vart jag osäker om jag får ta bort backspegel å blinkers.. Har 1 bakspegel just nu, är det olaglig deå?
Du behöver bara ha vänster
okey, det är som jag har nu då. Men hur är det med blinkers då? :)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Persson97 skrev:Tjena igen!
Jo bara tänkte om man kör uppluggat orginalrör och blir stoppad, tar ni hela röret då eller sätter ni i en plugg?
Hela avgasröret beslagtas.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

DerbiAndreas skrev:Hej igen, om jag blir stoppad för att köra trimmat och får indraget förarbevis vad händer då med mitt AM kort? Tas det helt och hållet eller får man tbx det?
Ditt AM-körkort återkallas.
Har du prövotid på det, får du göra om teoriprov och uppkörning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

rasmusborg skrev:Angående de här med lite luft i däcken igen. Jag märker nu att moppen går saktare med mindre luft i däcket. Om man har trimmat en moppe till 55-60 km/h med det rätta lufttrycket sen pumpar man ur luft och den går i max 50. Hur gör ni då?
Antar att ni inte direkt tänker på att däcken är urpumpade :)
Vi pumpar däcken för trafiksäkerheten. Sedan provkörs mopeden.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

riejudrac5 skrev:
Järnet60 skrev:
riejudrac5 skrev:Är dessa lagliga att köra med ?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9143
De är inte tillåtna
De är ju lysen på dom, vad gör dom olaglig?
De är inte halvljus. Det ska finnas halvljus fram på mopeden.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

gilerahjärnan skrev:
runners skrev:Ja! Vd säger järnet om detta om utslitan däck på ett fordon som gör 45 km? Ja allvarligt! eller ?
när jag tog kort, så va de cordväven som inte fick synas, på klass-II som klass-I

Ja Det är förståligt att däcken inte får vara i så dåligt skick att man ser väven i däcken. Då har man knappast väggrepp alls, inte i alla fall i våta vägbanor. Jag vill påstå att till och med när man cyklar att utslitna däck som är in på väven påverkar starkt. Men i så låga hastigheter som 45 km så tror jag att om man har i varjefall i allafall 1mm djup klarar sig bra. Men en sak jag rekommenderar starkt är att alltid att se till att däcken är bra.

Allt vad ni gör på era moppar så glöm inte att det ni gjort hänger på vilken kontakt ni får i vägbanan. Saker ni ska se till är att bromsar, däck och inte minst ni själva är säkra.

Jag ser dagligen moppedister som kör som om de är trötta på att leva. Eftersom att jag själva kör bil på vintern och använder moppen på sommaren blir jag ofta förvånad över en del mopedister som inte verkar förstå att de är de som råkar illa ut om det händer något, även om det inte har fel.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Macko96 skrev:
gilerahjärnan skrev:
Macko96 skrev: Utöver skylten är det även för dåligt mönsterdjup på däcken...
Så byt dick däck om du tänkte köra lagligt för det är inte ditt ;)
han får köra så, bara man inte ser cordväven
Det gäller ju för klass-II? Trodde att klass-I moppe körde med samma regler på besiktning som mc!?
På slitbanan skall det vara ett mönsterdjup på minst 1 mm.
Detta däck är olagligt. 500:- i böter
Registreringsskylt 1500:- i böter
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gilerahjärnan skrev:
runners skrev:Ja! Vd säger järnet om detta om utslitan däck på ett fordon som gör 45 km? Ja allvarligt! eller ?
när jag tog kort, så va de cordväven som inte fick synas, på klass-II som klass-I
Om cordväven syns är det körförbud på moppen eller motorcykeln.
Du får inte köra vidare på den.
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Järnet60 skrev:
FreZz skrev:Tjena järnet!
nu är det ju så att man skall ha halvljus och helljus men på DT50X/R så finns bara ett ljus läge vet inte om det är halv eller hel men det är så orginal.
får man böter då även fast den är helt orginal?

har frågat yamahacenter om det sak vara så och dom sa att det skulle va så :P
Låter konstigt att du bara har ett ljusläge.
Det är lag på halvljus. Men jag ska kolla upp om du måste ha helljus också.
aa jag vet.
det stog ju det då man tog AM kortet.
men hur får man då en DT reggad då den inte har helljus :/
Quattro lyfe
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ateland skrev:jag sitter idag på en trimmad Derbi Senda och jag undrar om ifall man blir tagen och får framflyttat körkortstillstånd (rätta ifall det står fel) behöver man då ta körkortet på nytt då? och får man övningsköra med bil under tiden? och hur långt är "normal" straffet för första gången?

Tack på förhand!
Läs på denna länk:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 348#524348
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög
Inlägg: 237
Blev medlem: 9 september 2012, 14:56

Inlägg av Gurraaaaa »

Hur äre med blinkers på EU moped?
Måste man ha det eller kan man visa med armen? :)
Användarens profilbild
tetesnubben
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 496
Blev medlem: 20 november 2012, 20:42
Ort: Värmdö

Inlägg av tetesnubben »

Gurraaaaa skrev:Hur äre med blinkers på EU moped?
Måste man ha det eller kan man visa med armen? :)
Gör järnet en tjänst och läs igenom tidigare frågor innan du frågar, så slipper han svara samma sak 100 gr :)
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

Gurraaaaa skrev:Hur äre med blinkers på EU moped?
Måste man ha det eller kan man visa med armen? :)
nej och ja den en moped är helfordons reggad och då måste du ha blinkers.
men du kan regga den utan blinkers har jag för mig för det är inte lag på blinkers.
Quattro lyfe
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

Törnan skrev:är det olagligt att köra på bakhjulet i trafik?

Jepp, vårdslöshet i trafik, kanske något mer.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ateland skrev:
Macko96 skrev:
ateland skrev: Jag hittade inget som stämmde överens med din beskrivning och antar då att jag inte har någon aktuell prövotid? Tack förhjälpen och ifall detta var fel så var god påpeka! :)
Jo. Under kolumn 10 (åtminstånne på de som utfärdades innan 2013) så står det t.ex på min: 100. (20140808)


Frågor på det?
På mitt kort finns inte de du beskriver under 10an men det datum då jag tog kortet står där. Men det står inte 100 innan.
Fick svar från Transportstyrelsen idag:

Det är ingen prövotid på AM-körkort. Det är bara prövotid på högre körkortsbehörigheter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

rärox skrev:
Nickedrd skrev:
rärox skrev:
Klart du får gå runt med den, men dom får ju provköra när dom vill ändå.
Ja men dom kan inte bötfälla mig?

Antar att dom kan det, men är inte helt hundra.
Jag svarar på SERIÖSA frågor om trafik och mopeder.
Denna fråga är inte seriös, eftersom det inte finns någon som leder moppen till skolan.
Användarens profilbild
rärox
Kinaraket
Inlägg: 858
Blev medlem: 2 februari 2013, 00:31
Ort: Bålsta

Inlägg av rärox »

OzTRoz skrev:Vad blir straffet om man kör trimmad moped utan blinkers, kåpor, regskylt och lampa? Hur mycket böter blir det ungefär?

Detta är en sådan här standardfråga som han har svarat på förut.

Leta för fan!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Drome skrev:Hej Järnet!
jag undrar lite saker om när jag blev stoppad igår.
jo det börja med att jag skulle köra till ett ställe och jag satt och körde ungefär 80-90 på en 70 väg och jag har ingen backspegel på moppen så jag måste kolla back över axeln ibland! och då när jag kör där så ser jag tre bilar köra långt back på vägen typ 1 kilometer bakom mig. och sen efter typ 10 sekunder så är dom ifatt mig och jag blir omkörd av en polisbil som kör sicksack framför mig och jag stannar vid väg kanten. och då stannar även en polisbil bakom mig och en på sidan om mig så jag va omringad. då kliver en polis ut ur bilen som stanna bredvid mig och skriker om att jag är helt jävla dum i huvudet och sliter tag i mig och min hjälm sen så klagar han på att jag är dum för att jag försökte köra ifrån dom fast jag inte ens visste att dom va bakom mig för sist jag såg dom va dom så långt bort så jag inte kunde se om det va polisbilar eller inte. så där undrar jag också om polisbilar får köra så fort på vägen utan anledning för dom lär ju inte sätt att det va en moppe på så lågt avstånd och dom måste ju ha kört typ 130-160 för att komma ikapp mig så fort. sen så efter ett tag när dom har kollat lite på moppen och sånt så säger dom att dom är uppe i 12 000 i böter!! är det ens möjligt att ge så hög böter till mig som är 15 år? och hur många regler kunde jag bryta mot egentligen? och räknas det jag gjorde som smitning? vad innebär smitning egentligen? sen när dom kolla på moppen och sånt så klaga dom på typ allting liksom dom sa att man kunde lika gärna skrota den sa dom för allting va typ olagligt enligt dom? det enda jag vet är olaglig är min inflyttade skylt, blinkers och ingen backspegel + allt trim.
jag reagerade väldigt starkt om det här för att dom va så otrevliga och sa dumma saker om mig och min moppe sen så hävda dom även att jag ljög fast jag inte gjorde det!
tycker det här är väldig stort och jag fick ingen information om jag kommer få böter eller indraget körkort eller vad som kommer hända? sen så lämna dom mig bara där och sa att jag inte fick köra moppen en meter till på vägen men dom fråga aldrig om hur jag skulle komma hem! det enda dom fråga va om mina föräldrar va hemma och jag sa ja jag tror det men ska dom inte se till att jag kommer hem? hade typ 1 mil hem där ifrån
Jaa du Drome.
Jag skulle vilja se polisrapporten...
Vad jag kan utläsa är det en "vanlig" olovlig körning om du inte försökt köra ifrån/smita från polisen. Men det har du ju inte gjort.
Så några 12.000:- kan det inte bli.
Det kan maximalt bli 1200-1500:- i böter (dagsböter). Allt bakas in i bötesbeloppet, det där med inflyttad skylt med mera.
Det enda som kan komma till är en fullständig registreringsbesiktning. Det kostar ca 600:-, plus att du kanske måste lämna in moppen till en verkstad som ser till så att moppen blir i originalutförande igen. Det kostar nog någon eller några tusenlappar. Men själva bötesbeloppet blir inte mer än 1500:-

Sedan finns det ingen anledning för poliserna att vara dumma och stöddiga förutsatt att du inte provocerat dem förstås. Poliser är också människor och reagerar/uppför sig ibland inte som man kan önska av en polis.

Polisen har ingen skyldighet att se till att du kommer hem. Men jag tycker att det var konstigt att de inte ringde till dina föräldrar och bad någon av dem att komma till platsen du blivit stoppad.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

alatan skrev:Jag har letat och letat men inte hittat ett specifikt svar till denna fråga.

Jag bor långt ute i obygden, 7 mil från närmsta stad. Jag är 14 år och kör runt med min moppe på småvägarna här. Det är mycket glest med folk och ännu glesare med bilar. Förra året åkte det en polisbil förbi här en gång i veckan. Jag har inte sett till någon på ett bra tag men det kanske är för att jag varit bortrest större delen av året.

Vad skulle du säga om du fick syn på mig där ute i norrlands skogar. När jag är 14 år och kör utan förarbevis. Skulle du ens stoppa mig?

Om moppen skulle vara trimmad, skulle du bry dig? Jag menar, jag är inte någon större trafikfara om jag kör ca 60 på landsväg då det är mycket få bilar ute.
Jag skulle definitivt stoppa dig och ta kontakt med dina föräldrar.
Moppen skulle jag ta i beslag och göra en teknisk undersökning på = att montera bort alla trimdelar.
Sådan är jag :-)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gilerahjärnan skrev:
Järnet60 skrev:
alatan skrev:Jag har letat och letat men inte hittat ett specifikt svar till denna fråga.

Jag bor långt ute i obygden, 7 mil från närmsta stad. Jag är 14 år och kör runt med min moppe på småvägarna här. Det är mycket glest med folk och ännu glesare med bilar. Förra året åkte det en polisbil förbi här en gång i veckan. Jag har inte sett till någon på ett bra tag men det kanske är för att jag varit bortrest större delen av året.

Vad skulle du säga om du fick syn på mig där ute i norrlands skogar. När jag är 14 år och kör utan förarbevis. Skulle du ens stoppa mig?

Om moppen skulle vara trimmad, skulle du bry dig? Jag menar, jag är inte någon större trafikfara om jag kör ca 60 på landsväg då det är mycket få bilar ute.
Jag skulle definitivt stoppa dig och ta kontakt med dina föräldrar.
Moppen skulle jag ta i beslag och göra en teknisk undersökning på = att montera bort alla trimdelar.
Sådan är jag :-)
än så länge är det nog segt att bli stoppad, men när man har bil, då jävlar...

får man trimdelarna igen eller dom blir skrot? eftersom man kanske har lagt en jävla massa pengar
Du får inte tillbaka trimdelarna. De förstörs och slängs.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

jack.lofgren skrev:Min kompis föräldrar fick välja om dom skulle få tillbaka trimdelarna eller om dom skulle skrotas
Det låter märkligt eftersom alla brottsverktyg förverkas (= förstörs och slängs)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

p4ck skrev:
Järnet60 skrev:
jack.lofgren skrev:Min kompis föräldrar fick välja om dom skulle få tillbaka trimdelarna eller om dom skulle skrotas
Det låter märkligt eftersom alla brottsverktyg förverkas (= förstörs och slängs)
Men det är ju bara olagligt att köra med trimmet, man borde väl få det tillbaka för det är ju inte olagligt att inneha? Vill inte verka som om jag käftar emot men blir lite fundersam :)
Du har ju använt trimdelarna.
Har man använt dem är de brottsverktyg, och förverkas.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

tratthalvan skrev:Hänger inte med alls. När någon skrev och frågade om blinkers så sa du att det inte krävdes för tvåhjuliga mopeder. Men sedan så var det visst inte tillåtet att ta bort blinkerserna?

Menade du då att det inte är tillåtet bara för att man inte får göra några ändringar på mopeden eller för att man i alla fall måste ha blinkers eller går det att få mopeden godkänd i besiktning utan blinkers?
30-moppar behöver inte blinkers.
45-moppar är helfordonsgodkända och ska ha körriktningsvisare om de haft det från början.

Men för säkerhets skull ska jag "gräva" lite i mina papper och komma med besked.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gilerahjärnan skrev:
Järnet60 skrev:
p4ck skrev: Men det är ju bara olagligt att köra med trimmet, man borde väl få det tillbaka för det är ju inte olagligt att inneha? Vill inte verka som om jag käftar emot men blir lite fundersam :)
Du har ju använt trimdelarna.
Har man använt dem är de brottsverktyg, och förverkas.
om man vill ha delarna som souvenir då? man kanske vill komma ihåg hur roligt det va att köra i 100
Nej
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Asddfgf4 skrev:Om jag kör en helt original moppe, som ändå går i över 50 km/h (det är en 30 moped) och den ÄR helt original, den går i 60 på mätarn så runt 50 antar jag i verkligheten då, och vi säger att jag stoppas av en polis. Självklart låter jag han provköra utan motstånd eller nåt sånt, för jag vet ju att den är original. Sen går den fortare än 30 ändå. Kan han beslagta mopeden då? Eller moppedelar som han/hon tror är trim?? Om jag protesterar mot det och det visar sig att jag har rätt, den är helt original från fabrik med alla strypningar på plats, och jag vill anmäla polisen för illa beteende mot mig och misstro emot mig, kan jag göra det då? Jag anser det eftersom han var tyken mot mig och anklagade mig för trim även fasten den inte var trimmad, och jag motbevisade han. Jag är rätt sur på honom, jag tycker inte man ska bete sig så mot nån?
Läs en av de första inläggen av mig på denna länk:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... sc&start=0
Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Inlägg av alatan »

Järnet60 skrev:
alatan skrev:Jag har letat och letat men inte hittat ett specifikt svar till denna fråga.

Jag bor långt ute i obygden, 7 mil från närmsta stad. Jag är 14 år och kör runt med min moppe på småvägarna här. Det är mycket glest med folk och ännu glesare med bilar. Förra året åkte det en polisbil förbi här en gång i veckan. Jag har inte sett till någon på ett bra tag men det kanske är för att jag varit bortrest större delen av året.

Vad skulle du säga om du fick syn på mig där ute i norrlands skogar. När jag är 14 år och kör utan förarbevis. Skulle du ens stoppa mig?

Om moppen skulle vara trimmad, skulle du bry dig? Jag menar, jag är inte någon större trafikfara om jag kör ca 60 på landsväg då det är mycket få bilar ute.
Jag skulle definitivt stoppa dig och ta kontakt med dina föräldrar.
Moppen skulle jag ta i beslag och göra en teknisk undersökning på = att montera bort alla trimdelar.
Sådan är jag :-)
Moppen skulle jag ta i beslag och ta hem den till mig själv alt. sälja får egen vinst.*

Men då trimmar jag den ännu mer och drar in i skogen och gömmer mig under en stubbe.
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gilerahjärnan skrev:
Järnet60 skrev:
TheGrimReaper skrev: Är det inte skillnad på 30 och EU moppe?

Jag tror det är så här: polisen får ta trim om det är en 30-moppe, då får dom ta det och förstöra det, och ta in hela moppen och gå igenom rubbet på den. sen får man besikta om den. på en EU-moppe får dom inte ta trim pga det är ett registrerat fordon.

Eller tror jag fel? :P

Jag tycker att ni på forumet är dåliga på att läsa det jag tidigare skrivit.
Klicka på länken och läs:


http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
man blir körd i huvudet när man läser på bot lappen att det står 1750kr men jag kanske är sjuk i huvudet allmänt
gilerahjärnan
Om det är polisen som skrivit ut böteslappen, har du inte blivit rapporterad för olovlig körning. Då har det "bara" blivit andra böter.
Vad står det på böteslappen då? Vilka förseelsekoder?
Conny wannersten
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 juni 2013, 10:24
Ort: Bromma

Ändra på 30 moped

Inlägg av Conny wannersten »

Hej. Vad får man ändra på en gammal
30 moped (honda mt5) får jag bygga
Den till en chopper liknande skapelse.
Vad/hur mycket får man ändra?
gilerahjärnan
Varnad
Inlägg: 1518
Blev medlem: 13 december 2012, 19:35
Ort: Betongen

Inlägg av gilerahjärnan »

Järnet60 skrev:
gilerahjärnan skrev:
Järnet60 skrev:
Jag tycker att ni på forumet är dåliga på att läsa det jag tidigare skrivit.
Klicka på länken och läs:


http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
man blir körd i huvudet när man läser på bot lappen att det står 1750kr men jag kanske är sjuk i huvudet allmänt
gilerahjärnan
Om det är polisen som skrivit ut böteslappen, har du inte blivit rapporterad för olovlig körning. Då har det "bara" blivit andra böter.
Vad står det på böteslappen då? Vilka förseelsekoder?
"backspegel saknas". jag fick "paket pris" sa kvinnan va jag kommer ihåg, men i själva verket saknades också: lampa fram och bak, reggskylt, trimm. sa att den gjorde 60, dock gör den 100-110
TWell
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 oktober 2011, 21:48

Inlägg av TWell »

Hur snabbt ska mopeden gå för att ni ska bötfälla en? Jag vet att det är olagligt att göra några ändringar över huvudtaget, men hur snabbt ska den gå för att ni ska misstänka trim, liksom hur snabbt får en moppe gå original?
Och sen skrev du också att BlackBox inte längre funkar mot poliser, varför inte?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

TWell skrev:Hur snabbt ska mopeden gå för att ni ska bötfälla en? Jag vet att det är olagligt att göra några ändringar över huvudtaget, men hur snabbt ska den gå för att ni ska misstänka trim, liksom hur snabbt får en moppe gå original?
Och sen skrev du också att BlackBox inte längre funkar mot poliser, varför inte?
1km/h snabbare än 52 eller 53 eller vad det nu är.

Blackbox funkar inte för att polisen vet om att de finns och känner av att den är där, det gör alla med erfarenhet
TWell
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 oktober 2011, 21:48

Inlägg av TWell »

ZX skrev:
TWell skrev:Hur snabbt ska mopeden gå för att ni ska bötfälla en? Jag vet att det är olagligt att göra några ändringar över huvudtaget, men hur snabbt ska den gå för att ni ska misstänka trim, liksom hur snabbt får en moppe gå original?
Och sen skrev du också att BlackBox inte längre funkar mot poliser, varför inte?
1km/h snabbare än 52 eller 53 eller vad det nu är.

Blackbox funkar inte för att polisen vet om att de finns och känner av att den är där, det gör alla med erfarenhet
Polisen känner väl inte det om man tex bara har en dragen v-ring, vilket gör att moppen kan varva mer, om man då med hjälp av blackboxen stryper moppen på samma varvtal som moppen kommer upp i med v-ringen på borde väl inte polisen märka något?
Skriv svar