Hej
jag kom på en vild ide! det är att om jag köper en 80cc cylinder med slaglängd på 40mm (original) och jag köper en vevstake med 43mm slaglängd och köper två av dom här distanserna http://www.gearparts24.de/dichtungsspac ... a3992.html
kommer det att fungera? och hur många mer kubik kommer den att bli?
och är det någon som vet om man behöver fräsa upp vevhuset om man har en 43mm vevstake?
Erik_ skrev:Ta en funderare på vad som händer med portdurationer när man ökar slaglängden.
ja men man flyttar ju upp hela cylindern så portarna borde fungera tycker jag! det blir ju bara att dom är öppna lite längre? alltså det va bara en ide men skulle vilja ha ett rakt svar av någon som vet om det fungerar eller ej
Rexxy skrev:Med längre slaglängd blir det högre durationer, ja!
Men frågan är, HUR höga? Dom kan bli tokigt höga så motorn blir totalt okörbar.
så det är ingen ida att höja cylinder 3mm och skaffa 3mm längre slaglängd på vevstaken? kommer han bara bli sämre en va cylindern är byggd för?
Du måste räkna på grejerna innan du ger dig på ombyggnationen. Durationerna kanske hamnar på rimliga tiden, vem vet? Kolla vad durationerna först är på original slaglängd. Räkna sen om det till den nya slaglängden, då får du svaret.
Om du skaffar ett vevparti med 3mm längre slaglängd, behöver du bara höja cylindern 1.5mm.
bensinskalle skrev:Vill bara tillägga att man inte får längre slaglängd av att montera en längre vevstake. Man behöver byta hela veven för att få längre slag
Han menar nog vevparti när han säger vevstake. För 43mm stake är i kortaste laget.
bensinskalle skrev:Vill bara tillägga att man inte får längre slaglängd av att montera en längre vevstake. Man behöver byta hela veven för att få längre slag
Han menar nog vevparti när han säger vevstake. För 43mm stake är i kortaste laget.
Ja de kan man lugnt säga
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever