Derbi Senda går på extremt höga varv.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
niklaaassss
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 januari 2012, 02:11
Ort: Eskilstuna

Derbi Senda går på extremt höga varv.

Inlägg av niklaaassss »

Tjenare, jag har en Derbi Senda X-treme -09 som går på full varv så fort jag gasar och stannar där, och går ner efter att tag oftast.
Den har ingen tomgång heller.
Jag var säker på att det var tjuvluft, så jag bytte insugsgummit men det hjälpte inte. Så jag köpte nytt membran men det hjälpte inte heller...
Har också blåst ur förgasaren med kompressor men det hjälpte inte heller.
Jag har kollat så att trotteln går tillbaka ordentligt och det gör den.
Så vad kan felet vara?

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Helt säker på att de inte är tjuvluft?
Spruta start gas runt så att du kan vara helt säker! :wink:
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
niklaaassss
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 januari 2012, 02:11
Ort: Eskilstuna

Inlägg av niklaaassss »

Persson97 skrev:Helt säker på att de inte är tjuvluft?
Spruta start gas runt så att du kan vara helt säker! :wink:
Gjort det ;)
Har ju också satt på ett nytt insugsgummi.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Den kan dra tjuvluft vid cylinderfotspackning/topplockspackning också.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
niklaaassss
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 januari 2012, 02:11
Ort: Eskilstuna

Inlägg av niklaaassss »

CaToXXo skrev:Den kan dra tjuvluft vid cylinderfotspackning/topplockspackning också.
det är ju en vattenkyld moppe, så om packningarna skulle läcka så skulle det ju gå in vatten i cylindern och inte luft.. Tack ändå :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

niklaaassss skrev: det är ju en vattenkyld moppe, så om packningarna skulle läcka så skulle det ju gå in vatten i cylindern och inte luft.. Tack ändå :)
Jag har varit med om folk som har fått tjuvluft därifrån på dagens vattenkylda motorer också, men vill du inte testa så behöver du ju inte.

Testat tjuvluft mellan membran och motorblock, och insug och membran? Att du köpt nya grejer är ingen garanti för att allt håller tätt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
niklaaassss
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 januari 2012, 02:11
Ort: Eskilstuna

Inlägg av niklaaassss »

CaToXXo skrev:
niklaaassss skrev: det är ju en vattenkyld moppe, så om packningarna skulle läcka så skulle det ju gå in vatten i cylindern och inte luft.. Tack ändå :)
Jag har varit med om folk som har fått tjuvluft därifrån på dagens vattenkylda motorer också, men vill du inte testa så behöver du ju inte.

Testat tjuvluft mellan membran och motorblock, och insug och membran? Att du köpt nya grejer är ingen garanti för att allt håller tätt.
Hur testar jag om den drar tjuvluft via packningarna? med startgas?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

niklaaassss skrev:
CaToXXo skrev:
niklaaassss skrev: det är ju en vattenkyld moppe, så om packningarna skulle läcka så skulle det ju gå in vatten i cylindern och inte luft.. Tack ändå :)
Jag har varit med om folk som har fått tjuvluft därifrån på dagens vattenkylda motorer också, men vill du inte testa så behöver du ju inte.

Testat tjuvluft mellan membran och motorblock, och insug och membran? Att du köpt nya grejer är ingen garanti för att allt håller tätt.
Hur testar jag om den drar tjuvluft via packningarna? med startgas?
Få igång moppen och spruta startgas där du tror den kan dra tjuvluft. Ändras varvtalet markant så drar den tjuvluft där. Det lättaste är att ha moppen på tomgång, men jag förstod det som att du inte har nån tomgång.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
niklaaassss
Elmoped
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 januari 2012, 02:11
Ort: Eskilstuna

Inlägg av niklaaassss »

CaToXXo skrev:
niklaaassss skrev:
CaToXXo skrev: Jag har varit med om folk som har fått tjuvluft därifrån på dagens vattenkylda motorer också, men vill du inte testa så behöver du ju inte.

Testat tjuvluft mellan membran och motorblock, och insug och membran? Att du köpt nya grejer är ingen garanti för att allt håller tätt.
Hur testar jag om den drar tjuvluft via packningarna? med startgas?
Få igång moppen och spruta startgas där du tror den kan dra tjuvluft. Ändras varvtalet markant så drar den tjuvluft där. Det lättaste är att ha moppen på tomgång, men jag förstod det som att du inte har nån tomgång.
Ja precis, har ingen tomgång :/ men jag ska testa det. tack :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

för att kunna testa om mopeden drar tjuvluft med startgasmetoden så måste du ha ett konstant vartal på motorn. gärna lågt för maximal effekt.

den kan även dra tjuvluft mellan blockhalvorna, prova spruta gas där också.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar