Beta Ark går 20km/h saktare än innan - Vad kan det bero på?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Beta Ark går 20km/h saktare än innan - Vad kan det bero på?

Inlägg av toxicstone »

Har en Beta Ark som varit nermonterad i 2 år, äntligen så har den blivit monterad i en verkstad hos en som min far känner.

Dem sa att den måste köras in iom nya kolvringar, vet inte hur mycket men kört relativt fort endå iom jag kör den till jobb.

Den vart skuren innan demontering men lätt honing (väldigt lätt) och nya ringar gav den nytt liv men testade med en Android app för se topphastighet och 84km/h var toppen den kan nå, förut var det 115 ( hastighetsmätare)

Om det inte är pga motorn är skuren så undrar jag ifall brist på luft kan vara orsaken?

Filtert är ihoptryckt så ifall den får för lite så kanske den inte kan ge ut max iom luftskruven är inställt efter vad den får just nu, kan dock inte veta det givetvis men så pass ihop luftfiltert är så borde den strypas lite tycker jag.

Ursäkta wall of text, blev dålig formulering idag.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

blöddrar den något på högavarv? testa att fixa filtret så det sitter ordentligt och se om den går bättre om den gör det måste du byta ner i huvudmunstycke
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Den visar 84 km på en app. På hastighetsmätaren tidigare 115 km. En del hastighetsmätare gör verkligen sin ägare glad. Ofta visar en del rent åt helsike fel.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

lita inte på hastighets mätaren, där har du felet.
Helt Räser
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Kan inte citera alla på en gång så skriver ett nytt inlägg istället.

Givetvis visar hastighetsmätaren fel, men 20km/h är helt för mycket, samt att jag märker skillnaden.

Nu fungerar inte hastighetsmätaren så skulle få den fixat först så kan jag se vad den visar då det inte ska vara någon skillnad sedan tidigare.

Ja får ta och ordna det givetvis tänkte bara höra vad ni trodde sålänge.

Blöddrar som sagt men vad jag minns bara på lägre var.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

20 km/h kan den lätt visa fel, min visar väl 80 när det egentligen är 65, oftast mer

Och om den varit nedmonterad i 2 år, kan kanske nåt mycket väl tappats bort eller skadats?
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Prova rengör förgasaren samt luftfilter!!
Helt Räser
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Bättre jag fixar hastighetskabeln och ser då den visar samma som innan.

Förgasaren är ren....
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Skriv svar