Beta RR 00a! Går kasst

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Beta RR 00a! Går kasst

Inlägg av Michael »

Hallojsan!
Har precis införskaffat mig en Beta RR 00a med 70cc 17 eller 19m.m förgasare.
Men nu till det konstiga!
Mopeden går i stort sett som han vill, jag har inte direkt mycket kunskap så därför jag ansluter mig till er kunniga!
Förgasaren är ifrån en Rieju drack 04.
sitter också rk6 motorn på denna.

När jag kickar så startar den efter ett tag, typ 4 kickar. sen rullar den max 3-400 meter sen tvärdör han. precis som att han nyper fast ändå inte!
Ställer mig och kickar så startar den igen på första!
den är troligtvis fel styckad för på låg så sitter det 80, på hög 150!
Får ingen direkt perfekt blanding mellan soppa och luft! hjälp. tacksam för svar, vill ni så kan jag försöka förklara nogrannare.


Vet inte varför den hanmna på El-moped!
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
riejudracrr
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 mars 2013, 12:49
Ort: luleå
Kontakt:

Inlägg av riejudracrr »

degis
Användarens profilbild
GröntRis
Elmoped
Inlägg: 64
Blev medlem: 1 mars 2013, 15:26

Inlägg av GröntRis »

elmoped är ju ranken på din användare här, när du har gjort några inlägg eller svar så går du upp :)
Bild
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

dock inget svar på mitt riktiga problem =)
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Får ingen direkt perfekt blanding mellan soppa och luft!

Tada, du sa svaret själv!
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

Men tror inte den kan vara fel bestyckad då? tycker inte om när han direkt nyper heller. sen direkt så kan jag kicka så startar den på första..
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Michael skrev:Men tror inte den kan vara fel bestyckad då? tycker inte om när han direkt nyper heller. sen direkt så kan jag kicka så startar den på första..
Ändrar du bestyckning så ändrar du ju bränsle/luftblandningen.
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

den är ju bestyckad till en Rieju 04 med 70cc.
dock om jag beskriver rätt så ska det vara tillhörande elstart till förgasaren. men då ägarens moped brann upp så hängde ren kabeln/vajern kvar. så försöka täta. men det kan väl orsaka en hel del fel? jag har täpt igen så gott det bara går! =)
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Alldeles för stora munstycken, till den setupen ska du absolut max ha 120
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

GröntRis skrev:elmoped är ju ranken på din användare här, när du har gjort några inlägg eller svar så går du upp :)
nej, man går INTE upp automatiskt, minst 400 inlägg eller så måste man ha gjort något bra typ :p

Sry för OT...
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

Nu har jag kollat vattenpumpen och sett så att allting är i ordning och det va det!
Har kollat om någonstans det kommer tjuvluft men ändå inte!
tog lös tändstiftet och kollade och det va givetvis igensotat! MEN
kan det va ett för litet tändstigt ? "typ" som gör så att han går ojämt?
har hört talas om olika typer av tändstigt. kort och långgängat samt mer !?
hmm mer tips skulle vart bra.

Kollade vattenpumpen för att han nöp när jag hade kört ett tag så nu är det åtgärdat iallafall!
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

Michael skrev:Nu har jag kollat vattenpumpen och sett så att allting är i ordning och det va det!
Har kollat om någonstans det kommer tjuvluft men ändå inte!
tog lös tändstiftet och kollade och det va givetvis igensotat! MEN
kan det va ett för litet tändstigt ? "typ" som gör så att han går ojämt?
har hört talas om olika typer av tändstigt. kort och långgängat samt mer !?
hmm mer tips skulle vart bra.

Kollade vattenpumpen för att han nöp när jag hade kört ett tag så nu är det åtgärdat iallafall!
säger samma sak som innan, byt ner dig i munstycke!!!!!!!!!
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Koffe har ju bestämt sig för att du ska byta ner dig en jävla massa i munstycken, så det kan du ju testa om du vill.

Jag råder dig att ta reda på vad du har för förgasare, det lär stå på sidan av förgasaren.
Har du en Mikuni-förgasare så mäter dom munstyckena på ett helt annat sätt, och då kan dina munstycken vara rimliga. Så, som sagt, ta reda på vad du har för förgasare till att börja med.

Hur mycket oljeblandning kör du med?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

CaToXXo skrev:Koffe har ju bestämt sig för att du ska byta ner dig en jävla massa i munstycken, så det kan du ju testa om du vill.

Jag råder dig att ta reda på vad du har för förgasare, det lär stå på sidan av förgasaren.
Har du en Mikuni-förgasare så mäter dom munstyckena på ett helt annat sätt, och då kan dina munstycken vara rimliga. Så, som sagt, ta reda på vad du har för förgasare till att börja med.

Hur mycket oljeblandning kör du med?
Som CaToXXo sa, om du har Mikuni förgasare finns det chans att du har för litet munstycke till och med.

Sen från egna erfarenheter, på min moped sitter det en 18mm mikuni, å jag kör med 86 i munstycke till 50cc och urpluggat.
Helt Räser
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

Kollar det, återkommer!
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

CaToXXo skrev:Koffe har ju bestämt sig för att du ska byta ner dig en jävla massa i munstycken, så det kan du ju testa om du vill.

Jag råder dig att ta reda på vad du har för förgasare, det lär stå på sidan av förgasaren.
Har du en Mikuni-förgasare så mäter dom munstyckena på ett helt annat sätt, och då kan dina munstycken vara rimliga. Så, som sagt, ta reda på vad du har för förgasare till att börja med.

Hur mycket oljeblandning kör du med?
Jag kan ju börja med att säga att det verkar som att den går dåligt när den blivit varm, eftersom en varm motor behöver mindre bensin för att starta/gå över huvud taget än en som är kall. Alltså vore det en smart ide att börja med att gå ner i munstycke, pilla på blandningen och flytta nålen.

Sluta idiot förklara folk catoxxo.
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Användarens profilbild
p4ck
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 761
Blev medlem: 3 mars 2012, 21:42
Ort: Pisshåla

Inlägg av p4ck »

Eftersom tändstifter var igensotat, alltså av vad jag förstått, svart.
Du bör alltså gå ner i storlek på huvudmunstycket. Tändstiftet ska ha en oboy-brun färg.

Sen att förgasaren är bestyckad till en Rieju drac med 70cc betyder inte att den kommer gå bra med din 70cc. :roll:
Om jag kör i full fart och växlar ner en växel, så motorbromsar moppen, är det strypt membran då tro?

Kolla gärna in mitt projekt på min Beta RR, ser tomt ut nu men kommer upp mer skit allt eftersom!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49461
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

DerbiKoffe skrev: Jag kan ju börja med att säga att det verkar som att den går dåligt när den blivit varm, eftersom en varm motor behöver mindre bensin för att starta/gå över huvud taget än en som är kall. Alltså vore det en smart ide att börja med att gå ner i munstycke, pilla på blandningen och flytta nålen.

Sluta idiot förklara folk catoxxo.
Suck. Du kommer och säger att han ska ha absolut max strl 120 till hans setup, hur FAAAN vet du det när du inte vet märket på hans förgasare?

Det FINNS inte ens storlek 80 i lågfart på twostroke.se till dellorto-förgasare, då kanske man få ta och tänka till lite? Att han kanske kan ha en annan sorts forgasare, med andra mätvärden, som kan göra att hans storlekar är rimliga, trots allt?

TS säger också att den går "i stort sett som han vill". Har svårt att tänka mig att en moppe går bra med strl 80 i lågfart och 150 i högfart.

Visst, den behöver mer bränsle när den är kall, där har du rätt. Men TS nämner också att den dör, och sen startar den igen på första kicken. Det skulle den inte göra om den surat ner sig såpass att den har dött. Eller hur?

Att stiftet är sotigt behöver inte betyda att den får för mycket bensin, det kan lika gärna vara för mycket olja, om han har klantat sig och hällt i för mycket. Därav att jag frågade hur fett han blandat oljan.

Btw, idiotförklara är ett ord, inte 2.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

Har bytt tändstigt nu, samt satt på en annorlunda tändhatt.. har dock inte bytt munnstycke eftersom den värme nyper! så har det som prio ett imorgon att kolla så att allting är som det ska vara.. sen "take a chill pill" skrev att jag va amatör på detta.. men bra tips ger bra färdighet! <3
dock så går den j*vligt bra nu när jag bytt tändstift till ett långjängat som det skulle vara och inte kort!
Gamla kompisens setup. kan ju börja fundera på vad han har gjort och efter hur många öl !!
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
DerbiKoffe
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 31 oktober 2011, 19:25

Inlägg av DerbiKoffe »

CaToXXo skrev:
DerbiKoffe skrev: Jag kan ju börja med att säga att det verkar som att den går dåligt när den blivit varm, eftersom en varm motor behöver mindre bensin för att starta/gå över huvud taget än en som är kall. Alltså vore det en smart ide att börja med att gå ner i munstycke, pilla på blandningen och flytta nålen.

Sluta idiot förklara folk catoxxo.
Suck. Du kommer och säger att han ska ha absolut max strl 120 till hans setup, hur FAAAN vet du det när du inte vet märket på hans förgasare?

Det FINNS inte ens storlek 80 i lågfart på twostroke.se till dellorto-förgasare, då kanske man få ta och tänka till lite? Att han kanske kan ha en annan sorts forgasare, med andra mätvärden, som kan göra att hans storlekar är rimliga, trots allt?

TS säger också att den går "i stort sett som han vill". Har svårt att tänka mig att en moppe går bra med strl 80 i lågfart och 150 i högfart.

Visst, den behöver mer bränsle när den är kall, där har du rätt. Men TS nämner också att den dör, och sen startar den igen på första kicken. Det skulle den inte göra om den surat ner sig såpass att den har dött. Eller hur?

Att stiftet är sotigt behöver inte betyda att den får för mycket bensin, det kan lika gärna vara för mycket olja, om han har klantat sig och hällt i för mycket. Därav att jag frågade hur fett han blandat oljan.

Btw, idiotförklara är ett ord, inte 2.
kaxiga jävel, bara för att du har varit medlem länge så betyder inte de att du kan allt. och eftersom han inte testat något av mina förslag som är ganska basic när den går lite halvkonstigt så vet vi ju inte om jag har så jävla fel som du säger att jag har
Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar!

Kolla gärna in mitt gamla projekt :D

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46183
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

lägg ner !!
Plånboken är si och så där nu innan löning...
så tagga ner. jag ska byta munnstycke till det du rekomendera!
Pma han istället om ni ska tjafsa..
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

DerbiKoffe skrev:kaxiga jävel, bara för att du har varit medlem länge så betyder inte de att du kan allt. och eftersom han inte testat något av mina förslag som är ganska basic när den går lite halvkonstigt så vet vi ju inte om jag har så jävla fel som du säger att jag har
Javisst är jag en kaxig jävel. Alltid trevligt att gå till personangrepp när man inte har nåt vettigt att säga, eller hur?
Har jag någonsin sagt att jag kan allt? Var har jag sagt det isåfall? Länka gärna.
Jag har inte sagt att jag är helt bombsäker på att du har fel, jag ifrågasatte dig eftersom att dina förslag inte verkade stämma till 100%.
Det hade du sett om du läste mina inlägg ordentligt, istället för att bestämma dig för att jag bara vill dryga mot dig och därefter gå mot personangrepp mot mig.

TS: hur går det med moppen? :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

CaToXXo skrev:
DerbiKoffe skrev:kaxiga jävel, bara för att du har varit medlem länge så betyder inte de att du kan allt. och eftersom han inte testat något av mina förslag som är ganska basic när den går lite halvkonstigt så vet vi ju inte om jag har så jävla fel som du säger att jag har
Javisst är jag en kaxig jävel. Alltid trevligt att gå till personangrepp när man inte har nåt vettigt att säga, eller hur?
Har jag någonsin sagt att jag kan allt? Var har jag sagt det isåfall? Länka gärna.
Jag har inte sagt att jag är helt bombsäker på att du har fel, jag ifrågasatte dig eftersom att dina förslag inte verkade stämma till 100%.
Det hade du sett om du läste mina inlägg ordentligt, istället för att bestämma dig för att jag bara vill dryga mot dig och därefter gå mot personangrepp mot mig.

TS: hur går det med moppen? :)
Det går inget vidare.
Fick ett lite allvarliga bekymmer att han värme nyper!
Kommer 3 km sen nyper han. tog isär hela skiten.. så blir en renovation...
Kolven va skuren, samt hål. även så gick han hyfsat bra! =/
Roligt när saker går men det kostar också..
Mvh Michael L !
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Michael skrev: Det går inget vidare.
Fick ett lite allvarliga bekymmer att han värme nyper!
Kommer 3 km sen nyper han. tog isär hela skiten.. så blir en renovation...
Kolven va skuren, samt hål. även så gick han hyfsat bra! =/
Roligt när saker går men det kostar också..
Hm, då måste du ju antingen ha stopp i kylarsystemet eller grovt felinställd tändning...?
Kan va värt att kolla upp, inte kul om du spikar hål i den nya kolven med :/
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Michael
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 10 april 2013, 12:36
Ort: Ludvika

Inlägg av Michael »

CaToXXo skrev:
Michael skrev: Det går inget vidare.
Fick ett lite allvarliga bekymmer att han värme nyper!
Kommer 3 km sen nyper han. tog isär hela skiten.. så blir en renovation...
Kolven va skuren, samt hål. även så gick han hyfsat bra! =/
Roligt när saker går men det kostar också..
Hm, då måste du ju antingen ha stopp i kylarsystemet eller grovt felinställd tändning...?
Kan va värt att kolla upp, inte kul om du spikar hål i den nya kolven med :/
kylsystemet har jag kollat igenom, när jag va nere på fottas "stans mopedhandlare" så sa dom samma fel men det tyckte tändningen va ok.
la ut skiten på blocket så får se nu om folk köper den, va visst 6 stck som ville köpa den
Mvh Michael L !
Skriv svar