GÄNGNING

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

GÄNGNING

Inlägg av meckARN96 »

Tjena allihopa! Det var ett tag sen men nu är det dags igen!
Mitt problem är detta: jag har m10 gänga i cylindern för avgasrörets infästning (dock bara ena "hålet") och på röret (TK) är hålet för bulten endast för m6 och det finns inte gods för att borra upp..

Hur löser jag detta? Går det att sätta i helicoil till m8 och en till inuti den till m6? Eller ska jag köpa m10 pinnbult och försöka gänga ner till m6 i ena änden? Eller finns det pinnbultar med olika gängor? Behöver idéer! Idag skulle jag aldrig gängat till m10 det var ett misstag innan jag visste vad helicoil var....

Edit: Går det att sätta en insatsgänga i en annan insatsgänga så jag kan få ner det till m6??
Senast redigerad av meckARN96 den 9 april 2013, 20:12, redigerad totalt 1 gånger.
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du kan svetsa på mer gods.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

DEA!! skrev:Du kan svetsa på mer gods.
Har tyvärr ingen svets:/ Hittat att man kan hyra svets, men cylindern är ju aluminium....
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Svetsa på röret menar jag.
Man kan svetsa i aluminium med rätt grejer.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
meckARN96
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 28 juni 2011, 20:37

Inlägg av meckARN96 »

DEA!! skrev:Svetsa på röret menar jag.
Man kan svetsa i aluminium med rätt grejer.
Jajaja, fast är ganska säker på att huvudet på en m10 /m10 mutter inte får plats, röret är ivägen....
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"

-Barney Stinson
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: GÄNGNING

Inlägg av G-son »

meckARN96 skrev:Hur löser jag detta? Går det att sätta i helicoil till m8 och en till inuti den till m6? Eller ska jag köpa m10 pinnbult och försöka gänga ner till m6 i ena änden?
Helicoil ska sitta i en specialgänga, så du kan inte sätta såna i en standardgänga. Däremot kan du försöka hitta, eller själv tillverka en insatsgänga som är M10 utvändigt och M6 invändigt. Utan t.ex. svarv är det svårt att borra hål mitt i en M10-skruv, men med hyfsade verktyg och tålamod går det göra.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket
Inlägg: 900
Blev medlem: 8 mars 2013, 21:19
Ort: Värmdö

Inlägg av Törnan »

ja gängade om hela min variator mer helicoil gängor och det funkar fint så testa det :)
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Skriv svar