knackar vid nedväxling??

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

knackar vid nedväxling??

Inlägg av Pelsnernels »

Tjena, upptäckte igår att det "knackar" när man växlar ner. Om man tex ligger i 50, växlar ner till 3an och bromsar så knackar det. Jag tror endast det knackar när man växlar till växlar som skulle varvat över med nuvarande varvtal, men är osäker, någon som vet vad jag ska göra åt det?:P mopeden är en Yamaha dt50r -08. Alltså 6 växlar :?
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Tar kopplingen dåligt? Om du ligger på ett varvtal för fyrans växel kommer det ju låta ifall du växlar ner till trean?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

men även om jag håller inne kopplingen helt både innan och efter växlingen (så jag bara rulla) så knackar det precis när man växlar, det låter inte konstigt efteråt. Om man håller inne kopplingen såklart, att den varvar som fan annars vet jag med ^^
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Frikopplar du så frigör du växellådan ifrån förbränningsrummet (mao varvtalet)... men växellådan snurrar fortfarande på. Så att slänga ner till 3an när man ligger fullt på 6an är inte det smartaste. Då växellådan fortfarande snurrar oavsett.

Edit: Byt växellåda olja, kan vara en bov. Alt. spänn kopplingen så den tar långt ut ist. för långt in.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

okej tack för snabba svar :)
Skriv svar