HasSse´s Aerox guide 05: Byta variatorrem

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

HasSse´s Aerox guide 05: Byta variatorrem

Inlägg av HasSse666 »

Jag kompletterar genomgången av min CVT i femtedelen av mitt Aeroxprojekt när jag visar hur man byter variatorremmen.

Bild
A (Bredd): 16,5 mm
B: (Tjocklek) 8 mm
C: (Omkrets) 747 mm
D: (vinkel) 30°
TIPS
Oftast är remmarna märkta 747-16,5-30 vilket betyder omkrets-bredd-vinkel


Bild
Buzzetti - Variatorspärr
Underlättar jobbet när du ska byta variatorrem

Bild
TIPS - För Minarelli "Tre i ett" verktyg (blir billigare än att köpa alla tre)
1. Variatorspärr
2. Kopplingsspärr
3. Nyckel för kopplingsmuttern

Bild
Bild 01
- Börja med att demontera variatorkåpan

Bild
Bild 02
- Fäst variatorspärren på motorblocket med två bultar

Bild
Bild 03
- Använd ett spärrskaft och 17mm hylsa för att lossa muttern

Bild
Bild 04
- Sedan kan du plocka bort muttern för hand

Bild
Bild 05
- Plocka sedan bort variatorspärren

Bild
Bild 06
- Ta loss kickaxelkuggen

Bild
Bild 07
- Ta loss variatorfläkten (variatorfläktstjärna ligger i variatorfläkten)
- Ta även bort schimset som ligger på variatorhylsan

Bild
Bild 08
- Dra variatoremmen bakåt förbi kopplingsklockan

Bild
Bild ny variatorrem

Bild
Bild 09
- Den nya remmen lirkar du förbi kopplingsklockan på samma sätt som du demonterade den gamla

Bild
Bild 10
- Kläm ihop skivorna på kopplingen

Bild
Bild 11
- Dra variatorremmen så långt framåt du kan

Bild
Bild 12
- Kläm ihop remmen på mitten för att undvika att klämma remmen med fläkthjulet vid monteringen

Bild
Bild 13
- Lägg tillbaka schimset på variatorhylsan

Bild
Bild 14
- På med fläkthjulet

Bild
Bild 15
- Håll ihop remmen så du inte klämmer den under fläkthjulet

OBS!
Kläms remmen under fläkthjulet kommer du inte muttern att dra åt paketet ordentligt.
Sedan kommer muttern att lossna och splinesen på veven kommer att förstöras med ett vevbyte som följd


Bild
Bild på vevaxel där man klämt remmen vid monteringen...
Där den röda pilen pekar har splinesen gått sönder

Bild
Bild 16
- Tillbaka med kickaxelkuggen

Bild
Bild 17
- Tillbaka med brickan

Bild
Bild 18
- Sedan på med muttern och dra åt den allt vad du kan förhand
Tips
- Kläm ihop remmen på mitten hela tiden och kolla så du inte klämmer remmen under fläkthjulet


Bild
Bild 19 -
- Montera variatorspärren på motorblocket

Bild
Bild 20
- Dra åt med spärrskaftet och 17mm hylsa

Bild
Bild 21
- Plocka bort variatorspärren

Bild
Bild 22
- På med variatorkåpan

OBS
- Lyssna efter missljud när du startar
- En ny rem behöver köras in en sträcka för att kunna prestera som bäst


Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZXLjRQsW4iI[/youtube]
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!