Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Dom har 15 hk original vilket nog är mer än eller ungefär lika med vad du fick ut av din Derbi, men går ju att trimma. Är ingen expert men skulle tro att dom är strypta. Annars köp en tvåtakt, typ Gas-Gas eller liknande. Hört att man kan få upp dom i 35-40 hästar utan problem.DePo skrev:Okay, men om man ska jämföra duke'n med min f.d moped.Snowrider skrev:Duken är den vassaste 4taktaren. men om du vill ha fart och fläkt ska du skaffa tvitakt!
Vilken ger mest power?
Att en 125a är slöa är både sant, samt en myt, beror helt enkelt på vad du skaffar, tar vi det Honda XR125 så är den väldigt slö, när jag övningskörde med den så vart jag dragen av en moped som körde om mig även om jag varvade ur 1-2-3an, topphastighet på typ 105/110 km/h beroende på lutning och vinden.DePo skrev:har börjat klia i gasarmen igen och jag har nu planerat att ta mc kort (125cc) till sommarn men har en/ett par frågor.
Jag vill ju såklart ha något som kan mäta sig med min f.d moped eller kanske till och med snäppet vassare.
Jag lirade på min Derbi (gamla motorn) bla. 74cc, 19mm förgasare, metrakit rör, osv. Ett riktigt monster med andra ord.
Och vad jag har kunnat läsa mig till så är en lätt mc ganska 'slö', 4takt/2takt? Allting är ju relativt men jag undrar lite ungefär hur min gamle Derbi står sig mot en lätt mc. Vi kan ta ktm duke 125 (strypt/ostryp).
Tack på förhand! /DerbiPojken
Hahaha ja att duken är den vassate 125an/fyrtaktan kan diskuteras ganska grovt, överskattat skit, ingen speciell hoj.Snowrider skrev:Duken är den vassaste 4taktaren. men om du vill ha fart och fläkt ska du skaffa tvitakt!
Precis ett sådant svar jag ville ha, det tackar jag för!:)p0d1 skrev:Att en 125a är slöa är både sant, samt en myt, beror helt enkelt på vad du skaffar, tar vi det Honda XR125 så är den väldigt slö, när jag övningskörde med den så vart jag dragen av en moped som körde om mig även om jag varvade ur 1-2-3an, topphastighet på typ 105/110 km/h beroende på lutning och vinden.DePo skrev:har börjat klia i gasarmen igen och jag har nu planerat att ta mc kort (125cc) till sommarn men har en/ett par frågor.
Jag vill ju såklart ha något som kan mäta sig med min f.d moped eller kanske till och med snäppet vassare.
Jag lirade på min Derbi (gamla motorn) bla. 74cc, 19mm förgasare, metrakit rör, osv. Ett riktigt monster med andra ord.
Och vad jag har kunnat läsa mig till så är en lätt mc ganska 'slö', 4takt/2takt? Allting är ju relativt men jag undrar lite ungefär hur min gamle Derbi står sig mot en lätt mc. Vi kan ta ktm duke 125 (strypt/ostryp).
Tack på förhand! /DerbiPojken
Ska du ha något som mäter sig med din hyper så är det en tvåtaktare som du ska ha, självklart ostrypt då du landar på 20 hästar++.
DT125an jag hade har cirka 22-24 hästar ostrypt, dock så var min strypt, har kört en DT125X(motard-version) ostrypt, fan vad rolig den var, smått gasres på tvåan och gick som ett skållat ollon.
Sen finns det Aprilia RS, KTM EXC, Husqvarna osv..
Kolla på tvåtakt bara om du vill ha något som är bättre än din hyper.
Hahaha ja att duken är den vassate 125an/fyrtaktan kan diskuteras ganska grovt, överskattat skit, ingen speciell hoj.Snowrider skrev:Duken är den vassaste 4taktaren. men om du vill ha fart och fläkt ska du skaffa tvitakt!
DePo skrev:Hejsan!
Var ett tag sedan jag var aktiv här men nu gör jag comeback igen!
Det är nämligen så att gjorde mig av med min Derbi Drd Lmt Edt (se gallri) nu i höstas pga. att hela samhällets polis hade satt mig som prio 1 och den senaste jakten var nära att sluta i illa för min del. Har nu varit fordonslös sedan dess (fyller 17 i år).
Nu är det så att det har börjat klia i gasarmen igen och jag har nu planerat att ta mc kort (125cc) till sommarn men har en/ett par frågor.
Jag vill ju såklart ha något som kan mäta sig med min f.d moped eller kanske till och med snäppet vassare.
Jag lirade på min Derbi (gamla motorn) bla. 74cc, 19mm förgasare, metrakit rör, osv. Ett riktigt monster med andra ord.
Och vad jag har kunnat läsa mig till så är en lätt mc ganska 'slö', 4takt/2takt? Allting är ju relativt men jag undrar lite ungefär hur min gamle Derbi står sig mot en lätt mc. Vi kan ta ktm duke 125 (strypt/ostryp).
Tack på förhand! /DerbiPojken
Ta det folk skriver med en nypa salt då de flesta gissar sig fram, ta en titt i lätt mc-tråden, lägg undan ett par timmar och skumläs, finns hur mycket vettig informaiton som helst där!DePo skrev: Precis ett sådant svar jag ville ha, det tackar jag för!:)
Jaa en Ktm exc är väl de som lockar mest, men dom verkar ju ganska dyra i drift vilket gicetvis är en nackdel.
Men om jag har förstått det hela rätt så har alltså en 125:a av nyare slag (4-takt) knappt något chans mot min gamla 2-taktare (har själv svårt att tro att en 4-takt 125 skulle dra den i accelation och toppfart).
Man vill ju inte bli bli missnöjd med effekten efter sitt mc-köp.
Som jag misstänkte då alltså.. en EXC tycks då vara det enda alternativet.saile96 skrev:duken går som en påse skit om man gämför me en hyper moppe... vill du ha något att gasa me så skall du välja exc eller gasgas då det år dom 2 med mest krut i motorn av alla 125cc
sätter du dig på en exc en gång kommer du va fast, du kommer alldrig att villa sitta på din sketna "hyper" moppe
Jag får väl släppa duke'n och lägga mitt fokus på en exc istället och researcha lite mer. En mc utan någon vidare effekt känns inte relevant.p0d1 skrev:Ta det folk skriver med en nypa salt då de flesta gissar sig fram, ta en titt i lätt mc-tråden, lägg undan ett par timmar och skumläs, finns hur mycket vettig informaiton som helst där!
En EXC har ju inte en motor anpassad för att köra väg med utan för enduro ju, så de är inte riktigt gjorda för att pendlas med eller så.
Sök lite och kolla in brittiska och tyska forum(google translate), min uppfattning är att exc är rätt vanlig som 125a i dessa länder så du hittar säkert mera information angående timmar på kolv och allt sådant.
KTMshop.se har säkert exc 125a, in där och kolla på priset på reservdekar så får du en uppfattning om saker och ting.
Din hyper drar nog de flesta fyrtakts 125or så satsa på tvåtakt, effekt ÄR roligt.
Inkludera körkort och utrustning i ditt pris om du nu tänker använda det(vilket jag anser är en självklarhet).
Måste det verkligen vara en EXC, har du råd med servicen, bensinen och allt sådant? En EXC drar nog lätt över 1 liter milen.DePo skrev: Som jag misstänkte då alltså.. en EXC tycks då vara det enda alternativet.
Det verkar inte vara något direkt överflöd på gatreggade exc. Så till en ny frågeställning. Hur svårt är det att strypa ner en exc och få den reggad för gata?
Kort version (För dig som bara vill ha in strypen snabbast möjligt.):
Skriv ner ditt UNIKA chassi/ram-nummer.
Köp rätt strypkit till din motorcykel. Ange ditt chassi/ram-nummer från punkt 1 vid beställning.
När du får strypkittet medföljer ett intyg som är märkt med ditt chassi/ram-nummer. Kontrollera att det stämmer. Även ett klistermärke med den nya effekten och andra detaljer kan medfölja.
Montera i kitet själv eller låt en verkstad göra det. Den som monterar kitet skall sedan intyga korrekt montering genom att skriva under i intyget.
Ring bilprovningen och boka en registreringsbesiktning (inte en vanlig kontrollbesiktning!)
Ta med ägarbevis (del 1 OCH del 2), leg, intyg och 680 kr (!) och åk med MCn till bilprovningen på avtalad tid.
Finns bättre alternativ än EXC, men det mesta beror på ditt användningsområde utav hojen.DePo skrev: Jag får väl släppa duke'n och lägga mitt fokus på en exc istället och researcha lite mer. En mc utan någon vidare effekt känns inte relevant.
Tackar för guiden, den ska skummas igenom!p0d1 skrev:Måste det verkligen vara en EXC, har du råd med servicen, bensinen och allt sådant? En EXC drar nog lätt över 1 liter milen.
Svårt och svårt... Strypkit kostar väl närmare 1000 kronor strypkitet..
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... W-strypkitKort version (För dig som bara vill ha in strypen snabbast möjligt.):
Skriv ner ditt UNIKA chassi/ram-nummer.
Köp rätt strypkit till din motorcykel. Ange ditt chassi/ram-nummer från punkt 1 vid beställning.
När du får strypkittet medföljer ett intyg som är märkt med ditt chassi/ram-nummer. Kontrollera att det stämmer. Även ett klistermärke med den nya effekten och andra detaljer kan medfölja.
Montera i kitet själv eller låt en verkstad göra det. Den som monterar kitet skall sedan intyga korrekt montering genom att skriva under i intyget.
Ring bilprovningen och boka en registreringsbesiktning (inte en vanlig kontrollbesiktning!)
Ta med ägarbevis (del 1 OCH del 2), leg, intyg och 680 kr (!) och åk med MCn till bilprovningen på avtalad tid.Finns bättre alternativ än EXC, men det mesta beror på ditt användningsområde utav hojen.DePo skrev: Jag får väl släppa duke'n och lägga mitt fokus på en exc istället och researcha lite mer. En mc utan någon vidare effekt känns inte relevant.
Varsegod, i tråden snackas det om att köpas direkt utav tillverkaren i Tyskland, men nu måste man köpa via återförsäljare i Sverige eftersom de antagligen har satt ett krav på det eller dylikt så de tjänar mer pengar på det.DePo skrev: Tackar för guiden, den ska skummas igenom!
Råd har jag sålänge kostnaderna inte spårar fullständigt. Budget för hojj ligger på runt 35K och en driftkostnad på runt 2K i månaden sponsras av mina förädrar så det ska nog inte vara några större problem egentligen.
Det största problemet är att övertala min kära far till en 2-t ist för 4-t.
Vad jag kommer använda den till är att leka, fullgas genom stan och gärna att den samarbetar någorlunda på skogsstigar.p0d1 skrev:Varsegod, i tråden snackas det om att köpas direkt utav tillverkaren i Tyskland, men nu måste man köpa via återförsäljare i Sverige eftersom de antagligen har satt ett krav på det eller dylikt så de tjänar mer pengar på det.
2000 kronor lär nog räcka, men du har fortfarande inte svarat om ditt användningsområde.
Vad är det som får honom att vilja att du ska ha fyrtaktare istället för tvåtaktare? Ser inga fördelar med det i så pass låg kubik om man inte tänker fjolla runt och köra touring eller pendla 10 mil motorväg per dag.
Polisen kommer jaga dig fast du skaffar 125a, speciellt om du ska ha fullgas genom stan. Men EXC blir nog ett bra val, se till att du köper en med motard-kit samt offroad-kit om du tänker köra på skogsstigar..DePo skrev: Vad jag kommer använda den till är att leka, fullgas genom stan och gärna att den samarbetar någorlunda på skogsstigar.
ur min pappas synvinkel så är det väl en kobination mellan pendlarmedel och leksak. Han ogillar ljudet från 2t och vill ha så lite strul som möjligt.
Men jag har övertalat honom förr och kommer med all säkerhet att göra de igen.
Vad snackar du om ens?tobbe_159 skrev:kan ju trimma 125?:)
Yes, EXC känns som det rätta valen!p0d1 skrev:Polisen kommer jaga dig fast du skaffar 125a, speciellt om du ska ha fullgas genom stan. Men EXC blir nog ett bra val, se till att du köper en med motard-kit samt offroad-kit om du tänker köra på skogsstigar..
Dyrt med nya fälgar, däck, bromsskivor och ok..
Att en tvåtaktare strular är egentligen en myt, sköter du servicen ordentligt och kör som en människa när den är kall så kommer det inte strula speciellt mycket.
DT125an jag hade har tex 2000 mil på kolven, och allt under 2000 mil var typ luftfilter, tändstift, växellådsolja osv.
behandlar du dom rätt så kan en två-takt strula exakt lika lite som en fyr-takt, och du kan tänka så här, skulle en fyrtaktare rasa då blir det betydligt dyrare än en tvåtaktare!DePo skrev:Vad jag kommer använda den till är att leka, fullgas genom stan och gärna att den samarbetar någorlunda på skogsstigar.p0d1 skrev:Varsegod, i tråden snackas det om att köpas direkt utav tillverkaren i Tyskland, men nu måste man köpa via återförsäljare i Sverige eftersom de antagligen har satt ett krav på det eller dylikt så de tjänar mer pengar på det.
2000 kronor lär nog räcka, men du har fortfarande inte svarat om ditt användningsområde.
Vad är det som får honom att vilja att du ska ha fyrtaktare istället för tvåtaktare? Ser inga fördelar med det i så pass låg kubik om man inte tänker fjolla runt och köra touring eller pendla 10 mil motorväg per dag.
ur min pappas synvinkel så är det väl en kobination mellan pendlarmedel och leksak. Han ogillar ljudet från 2t och vill ha så lite strul som möjligt.
Men jag har övertalat honom förr och kommer med all säkerhet att göra de igen.