Flaka 1189 "liket"

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilken färg ska fälgarna ha?

Svart
8
31%
vit
11
42%
orange
7
27%
 
Antal röster: 26

Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Flaka 1189 "liket"

Inlägg av Dragboyy »

Hellu!
För någon månad sen så var jag dum nog och gjorde ett riktigt dåligt byte..
Jag bytte min gamla trotjänare (Rieju rr - 04) mot ett riktigt lik som skulle föreställa en flaka + 4000 kr.

Jag vill behålla den orginella känslan med flakan och inte sätta dit en massa blingbling och annan skit utan ha den mer oldschool och en straight look.


Färgtemat för flakan är vitt och orange. Har fixat den vita färgen som ska va på ramen. Det blev inte kritvit utan en lite mer äggskals vit.
Sedan ska vi köra på en matt orange kulör på tanken och bakskärmen.
Den orangea färgen ska vi blanda till på en färgbutik i 2komp. så det blir lite kvalle!


Saker som ska göras är att:
Slipa ner all rost och gammal färg (x)
Grunda allt (x)
Spackla ojämnheter ( )
Fixa nya fälgar + spindlar (x)
Färga ram ( )
Färga Tank + Bakskärm ( )
Fixa motor (x)



Dum som jag är så fotograferar jag inte liket innan eller under all rostborttagning men hittade en bild som föreställer hur den såg väldigt bra:

Bild

Dock hade min ett par fälgar som jag till en början trodde jag skulle kunna fixa men det blev skroten för dem.

Efter en hel del slipning och grovspackling fick jag fram ett lackbart objekt.
Som tur var så var ingen del av ramen så pass upprostad så jag fick svetsa.

Men här nån bild när far drar på Primern:
Bild

Denna person som ägt flakan innan måste vart en jävla tattare för han har inte slipat ramen med sandpapper som normalt folk... han måste tagit VINKELSLIPEN med vanligt kapblad och skrapat dän färgen.
Så kära läsare, gör aldrig något halvdant, det blir alltid bättre om man gör det fullhjärtat. Men om man gör det så kan det se ut så här:

Bild
Bild
Som ni ser så är det småsmå jack och ojämnheter över allt vilket betyder mycket spackel arbete för mej.
Bild
Men det fixar jag med sprutspackel och mycket slipande.

Som jag skrev innan så ska jag behålla den orginella känslan så jag har tänkt att ha kornbaklyse och runda kromade framlycktor.

Lite som detta bygget.
Bild
Bild

Som bakskärm hittade jag en rätt djup och stor skärm som ger lite oldschool känsla!
Bild

Jag har beställt endel reservdelar som nya bromsbackar och handtag + däck. Men jag beställde även spindlar + fälgar från "Ettansmopeder.se" men fick inte dessa för de fanns inte på lagret. Här får Ettansmopeder lite negativa komentarer för de mailade inte och sa att de inte fanns eller ursäktade sig. De frågade inte heller om de skulle ta hem det och sen så svarade de inte ens på mitt mail som jag skickade. Lite dåligt där tycker jag!

däck och brombackar.
Bild


Så då fick jag beställa det från alvars ist. På deras hemsida stod det att de hade det på lagret men så var det inte... men de mailade iaf till mej och medelade detta. schysst! Så de ska komma vilken dag som helst nu!

Om någon av er läsare ska köpa en flaka, kolla då om spindlarna och fälgarna är hela för det är inte billigt att byta! För både fälg + spindel höger och vänster så får man ge ca 2600kr. Så kolla det!

Till styre gick jag och köpe ett cykelstyre som en kompis haft. 100 kr, billigt och bra!

Bild


Lite uppdatering!
Har precis fått hem liket nr 2. En gammal compakt, lite ram-sne och allmänt ful. Kanske nästa projekt? vem vet. Köpte den för 2000kr.
Den har iaf en hyggligt fungerande sasch motor men den ska renoveras!
Och det är just motorn som jag är ute efter men fick jue nu även gashandtag och sådant!

Har vart och kört lite med i Eksjö igår för att kolla om den funka men tror att någon av kolvringarna har gått av/spruckit för de skrammlar som fan på lite högre vara. Jag ska även byta topp på den till den "stora toppen" i gjutgärn så kan man vavra ännu hårdare. Ska även på en 60cc lite senare men har lite pengabrist för tillfället!
Men måste erkänna att jag blivit lite Compakt kär, det är en jävla trevlig sak även om den se ut som fan!

Bild

Compakten! :D
Bild

Som sagt är den rätt illa..
Bild


Fick även hem Fälgarna och spindlarna idag som det har tagit uppemot 3 veckor för!!
Bild
Som ni ser var de redan lackade vita men är då såklart i fel nyans så det såg väligt illa ut när jag jämnförde de båda vita mot varran så de blir att lacka dem också!

Bild
Något så kommer de la se ut sen!

För er som ska jämna ut ojämnheter i ramen med flytspackel på burk, köp iaf 2 st till att börja med för det går åt en hel del om man ska ha det riktigt riktigt fint. Är inne på min tredje burk nu men har inte så mycket kvar.

On/off knappen som ska sitta prydligt på en väloljad ek planka!
Bild

Här har ni de gamla fälgarna, säljes även för 300 kr.
Obs, gamla med delade lager.
Bild
Senast redigerad av Dragboyy den 23 juli 2012, 19:36, redigerad totalt 10 gång.
mekkaRN
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

okej! låter intresannt men vart vill du komma med tråden?
Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Inlägg av Dragboyy »

Riejuman skrev:okej! låter intresannt men vart vill du komma med tråden?
Jag ska visa hur jag renoverar upp ramen och hur man får ett lik till en skönhet. Men jag fattar inte hur man infogar bilder?
mekkaRN
Jocke0364
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 februari 2012, 21:03

Inlägg av Jocke0364 »

Dragboyy skrev:
Riejuman skrev:okej! låter intresannt men vart vill du komma med tråden?
Jag ska visa hur jag renoverar upp ramen och hur man får ett lik till en skönhet. Men jag fattar inte hur man infogar bilder?

Googla på Upload images sen så tar du o skriver

Bild

För övrigt är ju tinypic riktigt skit och du ska använda dig utav någon bättre variant av dem hemsidor som finns. :)
Peugeot Vivacity -03! 30 moppe :3

- Söker Vita kåpor, PM:a gärna ifall du har några till salu! Pris ska det va ochså, ett fast inte ngt jag bestämmer!
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

Här ser du hur man laddar upp bilder http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33903
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Använd www.upload.ee
Bästa sidan
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Inlägg av Dragboyy »

Jocke0364 skrev:
Dragboyy skrev:
Riejuman skrev:okej! låter intresannt men vart vill du komma med tråden?
Jag ska visa hur jag renoverar upp ramen och hur man får ett lik till en skönhet. Men jag fattar inte hur man infogar bilder?

Googla på Upload images sen så tar du o skriver

Bild

För övrigt är ju tinypic riktigt skit och du ska använda dig utav någon bättre variant av dem hemsidor som finns. :)
Tack för hjälpen jocke!
mekkaRN
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

ser ut som ett helvetes project :D men än så länge så ser det super ut!

Vad blir det för motor? :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Inlägg av Dragboyy »

euroman skrev:ser ut som ett helvetes project :D men än så länge så ser det super ut!

Vad blir det för motor? :)
Tacktack, 2vxl sasch motor, 60cc 20mm förgasare! (:
mekkaRN
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Dragboyy skrev:
euroman skrev:ser ut som ett helvetes project :D men än så länge så ser det super ut!

Vad blir det för motor? :)
Tacktack, 2vxl sasch motor, 60cc 20mm förgasare! (:
Aha då blir det ju lite fart på grejerna med :D

Portning med? :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Inlägg av Dragboyy »

euroman skrev:
Dragboyy skrev:
euroman skrev:ser ut som ett helvetes project :D men än så länge så ser det super ut!

Vad blir det för motor? :)
Tacktack, 2vxl sasch motor, 60cc 20mm förgasare! (:
Aha då blir det ju lite fart på grejerna med :D

Portning med? :)
Fart och fart vetif*n men lite snabbare blire nog.
Kan inte det där med portning så bra så ska nog inte gå in på det, får köpa en extern motor då!
mekkaRN
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

aha okej :) räcker ju med lite höjning av avgasporten :D
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Dragboyy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 augusti 2010, 16:10
Ort: Stensjön

Tiden går!

Inlägg av Dragboyy »

Lite bilder från när den nästan är klar!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
mekkaRN
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last
Inlägg: 1705
Blev medlem: 22 maj 2012, 20:19
Ort: Umeå

Inlägg av AndreWidestedt »

Riktigt snyggt!
Helt Räser
Användarens profilbild
Maximax
Avstängd
Inlägg: 103
Blev medlem: 5 oktober 2012, 09:39

Inlägg av Maximax »

Fräsig kärra!I
Skriv svar