Glapp när jag vrider om nyckeln

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Freeway
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2012, 17:10

Glapp när jag vrider om nyckeln

Inlägg av Freeway »

Hej.
Har en vespa Eu mopped
märket är Veken VK m_50
Jag upptäckte idag när jag skulle starta den efter att den varit stilla över vintern att. det verkar vara glapp eller något i tändningen eller hur man ska sega.
när jag vrider om nyckeln så tänds och släcks instrumenten som om den inte riktigt hamnar rätt så jag måste hitta rätt läge när jag vrider om nyckeln för att den ska få ström. och då funkar den helt utmärkt.

hoppas ni förstår vad jag menar.
och att ni kan hjälpa mig hur man löser detta lättast.
då jag är väldigt dålig på detta.

Med Vänliga Hälsningar
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

kolla sladdarna som går från tändningslåset hur dom ser ut och om du har möjlighet så byt dom gärna.
Freeway
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2012, 17:10

Inlägg av Freeway »

Dillpojken skrev:kolla sladdarna som går från tändningslåset hur dom ser ut och om du har möjlighet så byt dom gärna.
okej hur byter man såna och vart kan jag få tag på dessa sladdar/kablar.
då ingen här i området vill ta sig an moppen så måste jag själv pilla med den.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Byt tändningslås, eller lev med det :wink:
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

Freeway skrev:
Dillpojken skrev:kolla sladdarna som går från tändningslåset hur dom ser ut och om du har möjlighet så byt dom gärna.
okej hur byter man såna och vart kan jag få tag på dessa sladdar/kablar.
då ingen här i området vill ta sig an moppen så måste jag själv pilla med den.
kolla först så dom sitter där dom ska sitta sedan är det väll bara att gå till närmaste elektronik affär och säga at man ska ha ett par sladdar till tändninglåset till moppen, tror dom flesta sladdar passar som är i samma storlek.
Är inte skit bra på el men detta är mitt råd.

annars som KarlssoN^ skrev så får du helt enkelt köpa nytt tändningslås om inte sladdarna gör det bättre.
men kolla sladdarna först eftersom det är billigare än att köpa nytt tändninglås med en gång.
Freeway
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2012, 17:10

Inlägg av Freeway »

Dillpojken skrev:
Freeway skrev:
Dillpojken skrev:kolla sladdarna som går från tändningslåset hur dom ser ut och om du har möjlighet så byt dom gärna.
okej hur byter man såna och vart kan jag få tag på dessa sladdar/kablar.
då ingen här i området vill ta sig an moppen så måste jag själv pilla med den.
kolla först så dom sitter där dom ska sitta sedan är det väll bara att gå till närmaste elektronik affär och säga at man ska ha ett par sladdar till tändninglåset till moppen, tror dom flesta sladdar passar som är i samma storlek.
Är inte skit bra på el men detta är mitt råd.

annars som KarlssoN^ skrev så får du helt enkelt köpa nytt tändningslås om inte sladdarna gör det bättre.
men kolla sladdarna först eftersom det är billigare än att köpa nytt tändninglås med en gång.

yess tackar ska jag göra.
vet ni vad ett nytt tändningslås kan gå på om det nu ska vara så jag ska byta det i värsta fall
Användarens profilbild
Dillpojken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 528
Blev medlem: 16 maj 2012, 07:50
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Dillpojken »

Freeway skrev:
Dillpojken skrev:
Freeway skrev: okej hur byter man såna och vart kan jag få tag på dessa sladdar/kablar.
då ingen här i området vill ta sig an moppen så måste jag själv pilla med den.
kolla först så dom sitter där dom ska sitta sedan är det väll bara att gå till närmaste elektronik affär och säga at man ska ha ett par sladdar till tändninglåset till moppen, tror dom flesta sladdar passar som är i samma storlek.
Är inte skit bra på el men detta är mitt råd.

annars som KarlssoN^ skrev så får du helt enkelt köpa nytt tändningslås om inte sladdarna gör det bättre.
men kolla sladdarna först eftersom det är billigare än att köpa nytt tändninglås med en gång.

yess tackar ska jag göra.
vet ni vad ett nytt tändningslås kan gå på om det nu ska vara så jag ska byta det i värsta fall
svårt att säga vet inte årsmodell och kan inte mycket om vespor men runt 300 i alla fall.
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

prova att spruta lite 5-56 i tändningslåset och vrid nyckeln lite fram o tillbaka o se om de blir bättre, smuts kan ha lagt sig för kontatkytorna.
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
Freeway
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2012, 17:10

Inlägg av Freeway »

GreckE skrev:prova att spruta lite 5-56 i tändningslåset och vrid nyckeln lite fram o tillbaka o se om de blir bättre, smuts kan ha lagt sig för kontatkytorna.
tack det ska jag göra direkt nu.
skulle behöva köra med den till jobbet ändå.
Skriv svar