Trimma 944an

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

streamjr skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
AndreWidestedt skrev: nog går det alltid. Men jag tror han menar att man bör inte göra det, kan skada motorn. Precis som man kan köra 70cc på orginal vev, dock kommer veven ta mer stryk än med 50cc.
Absolut inte samma sak, jag har kört 2000mil med 0.9bar. En annan har kört 1500 med 1.6 bar. Det är inga problem att ladda. Sen är det aldrig snack om några 400hk med att bara byta turbo.
man BÖR inte ladda mer än 1bar då stakarna BRUKAR ge med sig då.
med att byta turbo menade jag att den och kolvarna är det som inte tål 400hk om man byter dom (+massa annat för att få ut mer effekt såklart) så kan man ha 400hk med andra delar original.
Nej dom brukar inte alls ge med sig? :P
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

streamjr skrev:
ZX skrev:Om man nu rycker den där slangen, vad händer då?
Alltså inte att den kommer rasa utan att får man typ högre ladd då?
man kopplat bort wastegaten som har som uppgift att reglera hur mycket den ska ladda så då laddar den fullt hela tiden :)[/quot


Du vill dock öndå att wg ska uppna sig så man tar ju inte bort nått utan sätter dit en pysventil :)

Ställ upp ladd till 1-1,1bar vx3 kam, 2,5-3tum från turbo, chip, spridare, grenrör, så kan du börja hamna där du vill va runt 230hk
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

potog skrev:
streamjr skrev:
ZX skrev:Om man nu rycker den där slangen, vad händer då?
Alltså inte att den kommer rasa utan att får man typ högre ladd då?
man kopplat bort wastegaten som har som uppgift att reglera hur mycket den ska ladda så då laddar den fullt hela tiden :)[/quot


Du vill dock öndå att wg ska uppna sig så man tar ju inte bort nått utan sätter dit en pysventil :)

Ställ upp ladd till 1-1,1bar vx3 kam, 2,5-3tum från turbo, chip, spridare, grenrör, så kan du börja hamna där du vill va runt 230hk
Ingen idé med så högt ladd på orginal turbo :)
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

potog skrev:
streamjr skrev:
ZX skrev:Om man nu rycker den där slangen, vad händer då?
Alltså inte att den kommer rasa utan att får man typ högre ladd då?
man kopplat bort wastegaten som har som uppgift att reglera hur mycket den ska ladda så då laddar den fullt hela tiden :)[/quot


Du vill dock öndå att wg ska uppna sig så man tar ju inte bort nått utan sätter dit en pysventil :)

Ställ upp ladd till 1-1,1bar vx3 kam, 2,5-3tum från turbo, chip, spridare, grenrör, så kan du börja hamna där du vill va runt 230hk
så alla som har det där 'kvittret' som kommer har bara satt dit en pysventil där?

Men om man gör det, kommer den fortfarande att ladda fullt då eller ligger den fortfarande på originalladd?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

streamjr skrev:http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
5an på bilden, kan man rycka ut den eller sprutar det olja då? :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

moppenissen96 skrev:
streamjr skrev:http://www.volvoclub.org.uk/faq/Images- ... cation.gif

har för mig att det är nummer 5 på bilden, länge sen man grejade ltt :roll:

och ladda inte mer än 1bar med original stakar men om du byter dom och annan snurrbo kan du få ut runt 400hk innan kolvarna börjar ge upp :)
5an på bilden, kan man rycka ut den eller sprutar det olja då? :)
Du ska inte rycka något om du inte vill lägga ut pengar för en helt ny motor :!:
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Men hur kopplar man ut wastegaten och säkert sätter dit den igen? :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075
Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24

Inlägg av Jönköping »

Jag har chippat min Diesel Audi orginal är den på 140hk nu är den nog på 200 ungefär står att det ska vara på 170 men har kört ifrån en 170hästare så det är bra mycket mer men det är diesel ingen aning om hur det blir av att chippa en bensinare då jag aldrig gjort det men 100 nm ur en bensinare.. känns inte så sant inte 70hk för den delen heller men inte vet jag


Kör försiktigt!
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Måste bara fråga er som säger att han ska byta fjäder i wg eller byta hela wg:n gå in på det BSR steget han länka och kolla :)

där följer med en wg på 0,8bar vilket kommer höja laddet och jag skulle tro att han får ut närmare 200hk från det steget men om du sen vill ha mer effekt så kan du ju porta toppen och hänga dit en vassare kam.

och vill du ha lite goare ljud så kan du montera 3" från downpipe och montera sportluftsfilter (OBS inte biltema utan något med bra kvalite och tänk på att den ska suga kall luft) och sen på med en öppen Dump ventil :)

Rekommenderar dig inte till att ladda över 1bar på org delar !
Användarens profilbild
Spray
Svårstartad skrothög
Inlägg: 301
Blev medlem: 2 juli 2010, 13:36

Inlägg av Spray »

Byt wastgate (eller bara fjädern ), portad & planad 531-topp (sitter standard på alla 940gl 91-92 med B230fb motorn) samt en roligare kamaxel. Större turbo, spridare, 3" LMM, Större downpipe & avgassytem, större intercooler, chip i både tändning & bränslebox (t.ex vikingchip eller BSR) och mappa bilen. Med dessa modifieringar bör du tjäna några hästar iaf :) Om man ska vara ännu seriösare så montera smidda kolvar samt H-profilstakar samt saker runtikring
Bild
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Tack för alla svar :)
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

no turboshit just real power ! sugis trimma bilen istället :D tyvärr så är de 3 gånger så dyrare och sjukt mycket mer jobb och svårara att få upp i mer häst. men går ju pressa upp i 200-300 häst ! kolla bara på dom som kör rally men gamla volvos ;)
Skriv svar