Sjukdomar arvsanlag

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Sjukdomar arvsanlag

Inlägg av juckeyy »

Tjena! Har fått en uppgift att göra hemma som jag har kommit en bit på men nu fastnat.


Uppgiften lyder: Fundera över fördelar och nackdelar med att ta reda på om du har anlag för en sjukdom där arvet samspelar med din livsstil. Läraren vill också att man ska skriva en liten diskussion.


Det jag har kommit fram till än sålänge, kortfattat; Man får reda på att man kommer få en sjukdom och man kan börja behandla innan den uppstår och att man kanske får reda på att man har anlag för en allvarlig sjukdom som inte går att bota, det är inget man vill få reda på i förtid.


Skulle vara oerhört tacksam.


Tack på förhand.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Detta har du gjort:

"Fundera över fördelar och nackdelar med att ta reda på om du har anlag för en sjukdom"

Detta har du kvar:

"där arvet samspelar med din livsstil"

Dessutom, väger fördelarna över nackdelarna tycker du? Ska man kanske föra register över alla som kan ha anlag för sjukdomar? Kan man spara sjukvårdskostnader på det?

Försök lite!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Mamman kan ha anlag för en sjukdom men inte pappan och då är det inte säkert att den bryter igenom. Har båda anlag för detta så kan det bryta igenom.
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

Tuta skrev:Detta har du gjort:

"Fundera över fördelar och nackdelar med att ta reda på om du har anlag för en sjukdom"

Detta har du kvar:

"där arvet samspelar med din livsstil"

Dessutom, väger fördelarna över nackdelarna tycker du? Ska man kanske föra register över alla som kan ha anlag för sjukdomar? Kan man spara sjukvårdskostnader på det?

Försök lite!
'

Okej tack, det jag inte förstår helt riktigt är "där arvet samspelar med din livsstil" kan du förklara om du har lust?
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 juli 2012, 20:46

Inlägg av daniel.sjöman »

Det beror på om anlaget är dominant eller inte, är det dominant är det större risk att den slår igenom än det tex vikande anlaget.
Så är det jag lärt mig iaf!:)
koppelikopp
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 31 mars 2012, 17:09

Inlägg av koppelikopp »

hahah jocke.... xd
juckeyy
Avstängd
Inlägg: 665
Blev medlem: 21 april 2011, 17:43

Inlägg av juckeyy »

koppelikopp skrev:hahah jocke.... xd
stick Jakob.... :P :D :) :o :lol: :cry: :wink: :evil: :idea:
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

juckeyy skrev:
Tuta skrev:Detta har du gjort:

"Fundera över fördelar och nackdelar med att ta reda på om du har anlag för en sjukdom"

Detta har du kvar:

"där arvet samspelar med din livsstil"

Dessutom, väger fördelarna över nackdelarna tycker du? Ska man kanske föra register över alla som kan ha anlag för sjukdomar? Kan man spara sjukvårdskostnader på det?

Försök lite!
'

Okej tack, det jag inte förstår helt riktigt är "där arvet samspelar med din livsstil" kan du förklara om du har lust?
T.ex. har man anlag för diabetes kanske man inte ska äta så mycket godis och skita i att träna. Risken lär ju bli myycket högre då osv :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Tuta skrev:
juckeyy skrev:
Tuta skrev:Detta har du gjort:

"Fundera över fördelar och nackdelar med att ta reda på om du har anlag för en sjukdom"

Detta har du kvar:

"där arvet samspelar med din livsstil"

Dessutom, väger fördelarna över nackdelarna tycker du? Ska man kanske föra register över alla som kan ha anlag för sjukdomar? Kan man spara sjukvårdskostnader på det?

Försök lite!
'

Okej tack, det jag inte förstår helt riktigt är "där arvet samspelar med din livsstil" kan du förklara om du har lust?
T.ex. har man anlag för diabetes kanske man inte ska äta så mycket godis och skita i att träna. Risken lär ju bli myycket högre då osv :)
Fast diabetes beror ju dock inte på träning och godis ;)

Dock kan man få diabetes till följd av fetma, som orsakas av t.ex. godis.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Finns någon nervsjukdom (kommer nt ihåg namnet) Men iaf, 50% av den smittades barn löper risk för att dem har fått sjukdomen, alltså 1 av vart andra barn man får. Det är en jävligt farlig nervsjukdom som till 99% leder till döden obehandlad. Sök bland nervsjukdomar så hittar du den troligtvis, brukar vara sådana sjukdomar som sprids via arvsanlag såsom nervsjukdomar o muskelsjukdomar som fångar lärarnas uppmärksamhet, och om du hittar tillräckligt om det så är det ganska troligt att du får ett bra betyg.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Skriv svar