hur ska jag göra med moppe under vintern

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Rickards
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 juli 2012, 10:31
Ort: Vimmerby

hur ska jag göra med moppe under vintern

Inlägg av Rickards »

tja :)
tänkte ställa av moppen nu under vintern har sätt alla guider hur man ska göra o så men käns lite överdrivet så tänkte är det bra om jag typ bara tar ur batteriet o sen startar moppen ungefär varan vecka eller är det dåligt :)
tackar för alla svar :) [/b]
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Ta bort batteriet och underhållsladda det, smörj upp delar, tanka fullt så blir det prima.

Det jag har gjort på min motorcykel, bytte även växellådsoljan, starta på 2-3 kickar i vår.
Startade inte den under vintern vad jag kommer ihåg.

Allt annat är egentligen overkill.

Edit : Ställer även upp den på lyften för att undvika att få deformerade däck om den står en längre tid.

Edit 2 : http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914
http://forum.svmc.se/showthread.php?6914-St%E4lla-av-MC
En användare har skrivit att man inte ska starta den om man inte varmkör den, låter vettigt och läst det tiotalsgånger tidigare på flera olika forum.

Litar mer på motorcyklister som har kunskap och haft tvåhjuligafordon i flera år än ett par moppepojkar.

Skulle kunna ge dig 1353 olika länkar på hur man ska göra, gör inte saker mer komplicerat än nödvändigt säger jag!
Senast redigerad av p0d1 den 12 november 2012, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 juli 2012, 10:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av Rickards »

p0d1 skrev:Ta bort batteriet och underhållsladda det, smörj upp delar, tanka fullt så blir det prima.

Det jag har gjort på min motorcykel, bytte även växellådsoljan, starta på 2-3 kickar i vår.
Startade inte den under vintern vad jag kommer ihåg.

Allt annat är egentligen overkill.

Edit : Ställer även upp den på lyften för att undvika att få deformerade däck om den står en längre tid.
okej tackar för tipset
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

p0d1 skrev:Ta bort batteriet och underhållsladda det, smörj upp delar, tanka fullt så blir det prima.

Det jag har gjort på min motorcykel, bytte även växellådsoljan, starta på 2-3 kickar i vår.
Startade inte den under vintern vad jag kommer ihåg.

Allt annat är egentligen overkill.

Edit : Ställer även upp den på lyften för att undvika att få deformerade däck om den står en längre tid.

Edit 2 : http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914
http://forum.svmc.se/showthread.php?6914-St%E4lla-av-MC
En användare har skrivit att man inte ska starta den om man inte varmkör den, låter vettigt och läst det tiotalsgånger tidigare på flera olika forum.

Litar mer på motorcyklister som har kunskap och haft tvåhjuligafordon i flera år än ett par moppepojkar.

Skulle kunna ge dig 1353 olika länkar på hur man ska göra, gör inte saker mer komplicerat än nödvändigt säger jag!
Du skall inte ha i växellåds olja över vintern. Växlarna kan fastna under vintern och detta är av kompis som har erfarenhet...
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 487
Blev medlem: 14 mars 2010, 21:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Jolly »

Om man startar en motor utan att varmköra skapas kondens i motorn. När oljan bara blir ljummen drar den till sig fukt och det resulterar i en förstörd motorolja med sämre smörningseffekt. Detta gäller dock på 4-takt. Vet inte hur det är med 2-takt
Användarens profilbild
Rickards
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 juli 2012, 10:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av Rickards »

Jolly skrev:Om man startar en motor utan att varmköra skapas kondens i motorn. När oljan bara blir ljummen drar den till sig fukt och det resulterar i en förstörd motorolja med sämre smörningseffekt. Detta gäller dock på 4-takt. Vet inte hur det är med 2-takt
Okej men jag har 2-takt men tackar ändån
Lucass
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 september 2012, 19:39

Inlägg av Lucass »

Varför ska man ta ut batteriet? Och vad kan hända om de sitter kvar?
Skriv svar