Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
okej tackar för tipsetp0d1 skrev:Ta bort batteriet och underhållsladda det, smörj upp delar, tanka fullt så blir det prima.
Det jag har gjort på min motorcykel, bytte även växellådsoljan, starta på 2-3 kickar i vår.
Startade inte den under vintern vad jag kommer ihåg.
Allt annat är egentligen overkill.
Edit : Ställer även upp den på lyften för att undvika att få deformerade däck om den står en längre tid.
Du skall inte ha i växellåds olja över vintern. Växlarna kan fastna under vintern och detta är av kompis som har erfarenhet...p0d1 skrev:Ta bort batteriet och underhållsladda det, smörj upp delar, tanka fullt så blir det prima.
Det jag har gjort på min motorcykel, bytte även växellådsoljan, starta på 2-3 kickar i vår.
Startade inte den under vintern vad jag kommer ihåg.
Allt annat är egentligen overkill.
Edit : Ställer även upp den på lyften för att undvika att få deformerade däck om den står en längre tid.
Edit 2 : http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=1914
http://forum.svmc.se/showthread.php?6914-St%E4lla-av-MC
En användare har skrivit att man inte ska starta den om man inte varmkör den, låter vettigt och läst det tiotalsgånger tidigare på flera olika forum.
Litar mer på motorcyklister som har kunskap och haft tvåhjuligafordon i flera år än ett par moppepojkar.
Skulle kunna ge dig 1353 olika länkar på hur man ska göra, gör inte saker mer komplicerat än nödvändigt säger jag!
Okej men jag har 2-takt men tackar ändånJolly skrev:Om man startar en motor utan att varmköra skapas kondens i motorn. När oljan bara blir ljummen drar den till sig fukt och det resulterar i en förstörd motorolja med sämre smörningseffekt. Detta gäller dock på 4-takt. Vet inte hur det är med 2-takt