Bästa 90:talare att trimma

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Bästa 90:talare att trimma

Inlägg av MisterDT50R »

Tjena! Har planerat att köpa en äldre moppe i sommar att leka med i stugan och en sån man inte bryr sig om typ kör in i en stubbe äh vem bryr sig och som jag ska trimma skiten ur, men då undrar jag vilken är bäst för toppfart och så? Dom jag vet borde gå bäst Är Dt50 och mt5, men det skulle ju vara coolt med en maxi eller jawa :P Så om nån vet på ett ungefär vad man kan få upp dom i av att lägga typ 2-3000 på trim!

Tacksam för svar! :D
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Du kan lika bra köpa en drac/Senda, kostar ju inget nu för tiden.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Men vill testa nåt gammalt som gör 30-40 orginal, utan alla jobbiga plastkåpor!
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd
Inlägg: 641
Blev medlem: 17 oktober 2012, 19:34
Ort: Årjäng

Inlägg av Karlsson_98 »

MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

xDT50Rx skrev:MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/
Ja det tror jag också och den är rätt snygg också :)
Användarens profilbild
peugeotkillen
Varnad
Inlägg: 365
Blev medlem: 24 augusti 2011, 20:21

Inlägg av peugeotkillen »

MisterDT50R skrev:
xDT50Rx skrev:MT5:an är lite enklare att trimma tror jag :/
Ja det tror jag också och den är rätt snygg också :)
puch maxi är sjukt lätta att trimma också :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Och vad kan man få upp den i? :) Den och Piaggio ciao är ju typ tvillingar är dom lika bra?
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Av mina egna erfarenheter får man ut mycket mer effekt ur dt motorerna än mt5, dock får man ofta problem med kopplingen men det kostar typ inget tt laga.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

AM6 från Drac -99 eller så. ;)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Rexxy skrev:AM6 från Drac -99 eller så. ;)
Är ju inte samma känsla som en 4 petad luftkyld gammal dt! ;)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Det är just det jag menarju! Vill inte ha nåt över 4 växlar, och tänk vad härligt att slippa all elektronikhelvete som sitter på! Få blanda egen olja, det verkar otroligt!
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:19
Ort: töreboda

Inlägg av ts_jonte »

rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

ts_jonte skrev:rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)
Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest
Inlägg: 1015
Blev medlem: 21 oktober 2011, 23:31
Ort: Piteå

Inlägg av rexzo »

k-skåpet skrev:
ts_jonte skrev:rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)
Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...
han menar säkert att man ska ta ett crossrör som sitter på en 80 kubikscross?
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

köp en suzuki pv, hållet allt och krånglar sällan. dom är ganska små och finns inga palstkåpor. den står fr sitt namn pv-PansarVagn
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

Mt5 säger jag bara.. finns hur mycket som hellst till de maskinerna! men om du bara ska köpes timma så spelar det ingen roll då dt,ts,mt går lika bra typ...
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
Användarens profilbild
friberg
Varnad
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 november 2010, 18:34
Ort: SE

Inlägg av friberg »

chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
jo då det räcker långt o länge :D
fitta mods
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Mustang Mamba, med go zündapp motor skit lätt att trimma!
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

MT5 kanske är lättrimmade, men du kommer inte att få ut någon topphastighet som du kan skryta med..

Maxi är lätttrimmade, men likadant där inga rekordfarter för 2-3 000:-

Jag skulle ha satsat på zündapp KS50!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd
Inlägg: 641
Blev medlem: 17 oktober 2012, 19:34
Ort: Årjäng

Inlägg av Karlsson_98 »

eller så köper du en suzuki k50 ! :D
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

jag har en dt50r-94 till salu! bilder finns i min signatur! :D
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
Då har du inte koll på priserna för delar till mt5 /dt5 ;)

köp en fin 70cylle (eller 65.4cc som de är iaf till mt) sen något av de underliggande trimrören på trimbutiken.se, inte technorace ifall du inte vill svetsa fotbroms
sen har du nog nån hundralapp kvar till munstycken o förgasare eller en dremel ;)
bibapeolola
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken
Inlägg: 1287
Blev medlem: 29 februari 2012, 21:20
Ort: Ljungskile

Inlägg av YamahaMarcus »

Axel skrev:
chrillez skrev:tror inte du kommer kunna "trimmaskiten" ur den då 3000 räcker inte långt :P
Då har du inte koll på priserna för delar till mt5 /dt5 ;)

köp en fin 70cylle (eller 65.4cc som de är iaf till mt) sen något av de underliggande trimrören på trimbutiken.se, inte technorace ifall du inte vill svetsa fotbroms
sen har du nog nån hundralapp kvar till munstycken o förgasare eller en dremel ;)
Jo de är ju de smartaste!
Trimdelarna till mt5 kostar ju ingenting ;)!
Projekt:

Volvo Duett -66 - Såld
Rieju drac -03 ( http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=45767 Till Salu )
Yamaha Slider -12 -Såld
Yamaha Aerox -02 - Såld (http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=47350)
Volvo 244 -88 - Såld
Crescent Compact
Volvo 945 ltt -96
Bilprojekt finns på "Dahlqan" på Garaget.org
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped
Inlägg: 95
Blev medlem: 31 januari 2012, 20:19
Ort: töreboda

Inlägg av ts_jonte »

[quote="k-skåpet"][quote="ts_jonte"]rekomenderar suzuki ts sitter jävligt gött,motorerna är skit bra :lol: dra på en 70cc större fögg å 80cc trimrör så går den....

annars är dt bra om du kan få tag i en yz80 koppling å växellåda (ifall du ska trimma hårt)

[/quote]Måste bara fråga vad du menar med 80cc trimrör? Ett som är avstämt till en 80cc cylinder eller ett rör som är på 80cc, käns som att ett rör på 80cc är lite väl litet...[/quote]

det finns gianelli 2t till 50,70 och 80cc, 80röret lirar bäst på 70cc å 80cc :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

DEA!! skrev:MT5 kanske är lättrimmade, men du kommer inte att få ut någon topphastighet som du kan skryta med..
Nej, att hastighetsmätaren som var graderad till 120 inte räckte till på min MB5 (syskonmodell till MT5) är ju ingen nämnvärd hastighet, det klår ju vilken ostrypt moppe som helst idag... :roll: ...om man ska tro på fuckona som har ostrypta moppar alltså.

På den tiden dom gamla luftkylda mopparna användes till mopperacing på gocartbanor i t.ex. MoRRF-serien var MT5/MB5 kungar. Visst var det med en och annan DT50MX med nerfodrad YZ80-cylinder (för att inte ha över 70cc), FS1 med Zyndappcylinder, Gilera Touring, TS och så vidare, men allt som behövdes för att se vad som var bäst var en titt på resultatlistorna - det började med Honda längst upp, och sedan när man kom längre ner kunde man hitta nått annat...

Nu är det en lite annan situation eftersom du inte verkar ha planer på att trimma så seriöst, bara lite köpetrim. Då kommer du inte få moppen att gå mycket bättre än en modern ostrypt/effektrörsmoppe, men för att leka vid stugan kanske det räcker.
Jag rekommenderar Honda i alla fall, du slipper t.ex. problem med kopplingen som du får på köpet om du köper en Yamaha... 8)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Men 2-3 000:- ger ju hastigheter långt från 120 km/h.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket
Inlägg: 1017
Blev medlem: 4 oktober 2012, 22:55

Inlägg av MisterDT50R »

Ojojojoj alla säger mycket smart här men troe jag vet vad som gäller nu men det jag menar med trimma skiten kanske inte är det som riktigt är trimma skiten, vill bara ha upp den i typ 70-80 så den går fortare än min vardagliga Dt, och så ska det va en moped och jag ska göra allt själv så det är mycket att få lite kunskaper ocks så man kan hjälpa typ grannens ungar om 30 år :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Beror på hur mycket arbete man vill lägga, vilka maskiner man har tillgång till, och hur mycket man kan bygga/bygga om själv. Det absolut viktigaste för att få en tvåtaktare att gå bra är ju avgasröret, kan man bygga avstämt rör själv och köper andra delar begagnat skulle man kunna komma väldigt långt på 3000kr. Visst skulle 120km/h vara att sikta väldigt högt, men man kan utan tvekan överraska en och annan plastmoppe. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
tååbe_97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 161
Blev medlem: 25 juni 2012, 20:21
Ort: korsholm, Finland

Inlägg av tååbe_97 »

En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

tååbe_97 skrev:En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D
pv for the win :) men tror dom inte e lagliga i sverige
vet en som hade sitt pv att gå i 120,
men somsagt ganska små, räcker bara med en liten sten på fel ställe så riskerar du svåra skador...
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

tååbe_97 skrev:En Suzuki PV såklart! , med rätt trim kan du få upp en sådan i 120 km/h , kan dock börja kännas lite farligt att köra så hårt med en så liten moped! :D
Fina maskiner de :) billigt trim bara man inte köper malossi XD för då blir det dyrt
Bild
Skriv svar