fixa gnista via knapptryck

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

fixa gnista via knapptryck

Inlägg av stunt 4 life »

tja! har lite funderingar då jag vill göra nå coolt med isbilen. nu te frågan, om man sätter en gasolbehållare i bagaget på bilen som är kopplad till avgassystemts slut så borde det ju spruta eld om man gasar, Right?

men nu för att elden ska tändas funderar jag på hur fan jag ska göra? farsan kom med iden om att ta en gnistsak från en gasolspis? har int en aning... gasolen ska tändas med ett knapptryck från hytten.

mi ide är att ha en magnetisk ventil som öppnas när man trycker på en knapp och om man trycke på en annan så kommer det gnistor till gasen.

hjälp tack
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Lönneroth
Elmoped
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 januari 2012, 19:19
Ort: Olofstorp
Kontakt:

Inlägg av Lönneroth »

ZX skrev:
Derbi driver inte, trasig koppling?

Fel upptäckt, kedjan var borta.

Tråd kan låsas
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Kör annars med en spridare och en bensin tank, och ett tändstift alt ett glödstift, känns lite säkrare. Så du slipper dö på kuppen :/

Om du kör på en spridare så kan du bara koppla ström på den så den öppnar.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

KarlssoN^ skrev:Kör annars med en spridare och en bensin tank, och ett tändstift alt ett glödstift, känns lite säkrare. Så du slipper dö på kuppen :/

Om du kör på en spridare så kan du bara koppla ström på den så den öppnar.
kanske det ;) men borde man inte kunna koppla ett battri till tändstiftet bara så kommer det gnistor? eller kan man ta ett större fördelarlock och koppla in från en 6a så det är 2st tändkablar över som man föster i avgasrören? :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

har sett någonstans att man har tagit pumpen från "fönstertvättaren" och kopla den till slutet på röret och ta en gasoltändare som tänder skiten


edit du skall hälla bensin i "fönstertvättarens" behållare
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Inlägg: 311
Blev medlem: 8 december 2010, 19:39
Ort: kommunistkyrkan
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

dra raka rör ifrån grenröret rill höger framskärm :) mkt fränare
hitler is tha king
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

EmilÅkerström skrev:dra raka rör ifrån grenröret rill höger framskärm :) mkt fränare
tanken slog mej men kom på att grannarna skulle bli trött på det efter ett tag ;)


men från det med spolarsystemet ska det nog bli!
bara å försöka att komma på hur man gör med gnistan. vill ju helst ha så det går att trycka på en knapp så tänd bensan... :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

du kan ju ta den enkla vägen och koppla en vanlig kabel till ett batteri med en på och av knapp på tråden sedan läg trådarna nära varandra så hoppar ju elen mellan dom :P
Quattro lyfe
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

FreZz skrev:du kan ju ta den enkla vägen och koppla en vanlig kabel till ett batteri med en på och av knapp på tråden sedan läg trådarna nära varandra så hoppar ju elen mellan dom :P
blire inte kortslutning i batteriet då? om man har en pluskabel som går till batteriet som får kontakt med en jordad kabel? :P
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

ta en tändare från en gasgrill och leder det från hytten till röret
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Tycker detta låter som en extremt puckad ide och har en känsla av att något kommer gå jävligt fel. Bättre du svetsar upp en liten nippel som du kan ansluta en slang på som du sedan drar till en bensinkran upp till en bensintank som du absolut inte ska montera inne i bilen då. sedan tar du en tändkabel och drar till tändsystemet på bilen inkopplat till ett tändstift du har monterat i avgasröret.

Min absoluta favoritlösning är ju dock att du skiter i det och lägger pengarna på att vässa bilen tillräckligt så du kan få lite äkta avgasknallar.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

stunt 4 life skrev:
KarlssoN^ skrev:Kör annars med en spridare och en bensin tank, och ett tändstift alt ett glödstift, känns lite säkrare. Så du slipper dö på kuppen :/

Om du kör på en spridare så kan du bara koppla ström på den så den öppnar.
kanske det ;) men borde man inte kunna koppla ett battri till tändstiftet bara så kommer det gnistor? eller kan man ta ett större fördelarlock och koppla in från en 6a så det är 2st tändkablar över som man föster i avgasrören? :)
Nej. 12 volt ger inga gnistor på ett tändstift. Du måste ha en tändspole och ett brytarsystem som avger en laddning.

Men jag håller med k-skåpet. Vad är det här för skitkorkad idé egentligen?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

k-skåpet skrev:Tycker detta låter som en extremt puckad ide och har en känsla av att något kommer gå jävligt fel. Bättre du svetsar upp en liten nippel som du kan ansluta en slang på som du sedan drar till en bensinkran upp till en bensintank som du absolut inte ska montera inne i bilen då. sedan tar du en tändkabel och drar till tändsystemet på bilen inkopplat till ett tändstift du har monterat i avgasröret.

Min absoluta favoritlösning är ju dock att du skiter i det och lägger pengarna på att vässa bilen tillräckligt så du kan få lite äkta avgasknallar.
om jag ska ta en tändkabel från bilen kommer den ju bara gå på 3? kanske går att sätta ditt ett fördelarlock från en 6a? det blir att jag kommer ha systemet från spolarvätskan... och tror även jag kommer ta en gnist sak från en gasolgrill..
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

För mig låter det som att skiten antingen kommer att explodera eller någon kommer att börja brinna, men om du envisas:

Sno en tändspole och koppla den till ett batteri, och dra en brytare (från mellan batteriet och spolen) in till kupén och lägg ett tändstift i slutet på röret eller vad du nu ska ha den. Sen tar du en propantank eller nått (Som inte smäller direkt) och lägger ventilen i kupén, munstycket i röret, och kopplar ihop. Sen kan du koppla på gasen och tända i kupén.

Jag tar inget ansvar över vad du eller dina dumma kompisar hittar på med detta.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 januari 2012, 21:15
Ort: järvsö

Inlägg av stunt 4 life »

ValoPallo skrev:För mig låter det som att skiten antingen kommer att explodera eller någon kommer att börja brinna, men om du envisas:

Sno en tändspole och koppla den till ett batteri, och dra en brytare (från mellan batteriet och spolen) in till kupén och lägg ett tändstift i slutet på röret eller vad du nu ska ha den. Sen tar du en propantank eller nått (Som inte smäller direkt) och lägger ventilen i kupén, munstycket i röret, och kopplar ihop. Sen kan du koppla på gasen och tända i kupén.

Jag tar inget ansvar över vad du eller dina dumma kompisar hittar på med detta.
kommer det verkligen gå att bara koppla in tändpolen till batteriet? måste man inte ha brytarspättsar också? om det går så tar jag från en cross jag har hemma. å använder spolarsystemet fast med en aluminiumtank... :)
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
Skriv svar