Byta månadspeng mot barnbidraget?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 28 mars 2012, 19:29
Ort: Piteå

Byta månadspeng mot barnbidraget?

Inlägg av alj0h »

Go'kväll alla moppeforummedlemmar.

Nu äre så att föräldrarna mina frågade om jag ville ha hela barnbidraget istället för nuvarande månadspeng på 500. Skillnaden blir ju att jag måst betala kläder, evenemang och allt sånt själv. Då är min fråga; är det värt det?

MVH :)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

Tror inte att du tjänar på det.
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

vad betalar du o vad betalar dina föräldrar om du har månads peng?
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Beror på hur mycket utgifter du har, skriv upp och jämför vad som är bäst.

Får du ditt barnbidrag så kommer du få ett större ansvar då det är du som köper dina kläder, biljetter till evenemang osv och måste därmed planera lite i förväg och spara pengar.

Bara det i sig och förstå pengarnas värde är guldvärt till framtiden så du inte blir lika slarvig som mig, visserliggen har jag arbetat ihop mina pengar själv men alltid haft femsiffrigt på kortet och nu stå här med ett par tusen bara.. Ja det suger speciellt när man vill ha en ny motorcykel.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

tjao, du får lättare koll på ekonomin, men framförallt får du chansen att spara undan lite egna pengar. Mycket beror väl även på ditt levnadssätt, dvs hur glad du är på att spendera pengarna, men men :wink: Du får även chansen att visa dina föräldrarna att du kan ta lite ansvar över din egen ekonomi!
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
tacopaj
Volvo Power
Inlägg: 1381
Blev medlem: 30 augusti 2012, 14:08

Inlägg av tacopaj »

du kommer inte att tjäna på det men som dom andra säger du kommer att få bättre koll på ekonomin.
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 28 mars 2012, 19:29
Ort: Piteå

Inlägg av alj0h »

Grejjen är att jag knappt spenderar nå pengar på kläder och evenemang och sånt, men iofs då jag väl handlar kläder så är det så dyrt som bara går (typ). Men jag tror nog att jag ska behålla månadspengen, eller typ kompromissa att jag får mer pengar, men betalar typ bara vissa evenemang själv.

Jajja, vi får se hur detta blir :)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Byt till barnbidraget tycker jag!
Du behöver ju inte köpa kläder varje månad, kanske varannna månad, om du inte är en sådan som älskar att köpa kläder...

Som någon ovan skrev, du får även möjligheten att lägga undan lite sparpengar själv :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Du kan ju testa ett tag med att få barnbidraget. Om du får mindre är de bara att byta tillbaka ;)
zamme
Svårstartad skrothög
Inlägg: 250
Blev medlem: 9 september 2012, 13:42

Re: Byta månadspeng mot barnbidraget?

Inlägg av zamme »

alj0h skrev:Go'kväll alla moppeforummedlemmar.

Nu äre så att föräldrarna mina frågade om jag ville ha hela barnbidraget istället för nuvarande månadspeng på 500. Skillnaden blir ju att jag måst betala kläder, evenemang och allt sånt själv. Då är min fråga; är det värt det?

MVH :)


Jag får barnbidraget och betalar ALLT själv.. Jag tycker det är dyngskönt! tänk man köper kläder lite då och då, då har du fett mycket cash att lägga på annat! som sagt, jag har en båt, a-traktor, moped.. Allt betalat själv med barnbidrag! fett värt de!
Vit Derbi Senda xtreme-05

Setup:
Athena 70cc
Gianelli rör
21mm dellorto förgasare
Membran
Sportluft

Toppfart: 112km/h
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Jag får hela mitt barnbidrag och betalar inget själv. Men jag köper heller aldrig nåt. Jag köper aldrig kläder men farsan kommer hem med nåt han köpt på rea typ. :P Men mycket mer värt med barnbidrag.
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

om man är pryl bög till moppen så äre värt det ;) om du gillar kläder äre inte värt det har själv så och köper typ kläder var annan månade om inte var 3 då jag får av typ släktingar och skit ;) för då kan du ju lägga 1050 kr på moppen varje månad ;)
Användarens profilbild
will3
Gangster
Inlägg: 354
Blev medlem: 13 juli 2011, 20:33
Ort: Gällivare

Inlägg av will3 »

Jag har bytt min månadspeng på 700kr till studiebidraget på 1050kr, måste då betala det mesta själv, så som kläder och sånt. Kanske inte tjänar så värst mycket på att byta från 700kr pappa betalar till 1050kr jag betalar men man får ju lära sig att hålla koll på sin egen ekonomi, vilket är rätt bra att kunna i framtiden ;)
Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Eftersom att du redan får 500 spänn så skulle jag nog inte byta, utan ha kvar månadspengen istället. Hur är det med bensinkostnad för dig?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög
Inlägg: 173
Blev medlem: 28 mars 2012, 19:29
Ort: Piteå

Inlägg av alj0h »

CaToXXo skrev:Eftersom att du redan får 500 spänn så skulle jag nog inte byta, utan ha kvar månadspengen istället. Hur är det med bensinkostnad för dig?
Bensinen betalar jag själv, oavsett vad. :( dock så kör ajag otrimm, så he är it så extremt mycke pengar där.

Hursomhellst så äre svårt. Fortsätt gärna att skriva vad ni alla tycker :D
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Skriv svar