liten "turbo" på moppe

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
suzukits50x
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2008, 18:16
Ort: GNOSJÖ

liten "turbo" på moppe

Inlägg av suzukits50x »

hej vet någon om man kan köpa liten "turbo" till moppe?
eller om det finns något företag som säljer det?
Skulle sitta fint me turbo och dump :twisted:
Suzuki Ts50x rider
Användarens profilbild
DaanDaan
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 26 januari 2008, 20:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av DaanDaan »

kan bli jobbigt att sätta turbo på en moppe om de är en 2 takt i allafal, för då måste du göra ett konstgjort olje tryck.
allt går att lösa med lite mildt våld
suzukits50x
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2008, 18:16
Ort: GNOSJÖ

Inlägg av suzukits50x »

DaanDaan skrev:kan bli jobbigt att sätta turbo på en moppe om de är en 2 takt i allafal, för då måste du göra ett konstgjort olje tryck.
Okej..kan inte så mkt om just motorer.
Suzuki Ts50x rider
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
Användarens profilbild
Persson
Elmoped
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 augusti 2007, 23:58
Ort: Hässleholm

Inlägg av Persson »

då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?
Användarens profilbild
DaanDaan
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 26 januari 2008, 20:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av DaanDaan »

ja, i praktiken borde det vara de, för i en 4 takt finns redan olje trycket. men nu ska ja inte hålla ett föredrag, för ja e inte 100% säker. 8)
allt går att lösa med lite mildt våld
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Persson skrev:då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?
Impulserna i avgasröret skiljer sig också eftersom 4-t inte har någon expansionskammare, därför blir det ännu svårare på en 2-t
Användarens profilbild
Persson
Elmoped
Inlägg: 135
Blev medlem: 27 augusti 2007, 23:58
Ort: Hässleholm

Inlägg av Persson »

Senda skrev:
Persson skrev:då lägger ja till en fråga :oops:

är det lättare att göra det på en 4-takt ?
Impulserna i avgasröret skiljer sig också eftersom 4-t inte har någon expansionskammare, därför blir det ännu svårare på en 2-t
okey, låter nästan värt att testa 8)
T-J
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 689
Blev medlem: 12 februari 2008, 20:45
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av T-J »

fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar
Powerered by BRL
Användarens profilbild
DaanDaan
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 26 januari 2008, 20:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av DaanDaan »

T-J skrev:fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar



det med att de inte går på 2 takt e faktiskt en lögn de finns några som har lagt turbo på en vespa, frågan e bara hur dom har gjort.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo[/youtube]
allt går att lösa med lite mildt våld
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 27 november 2007, 18:59
Ort: Götet

Inlägg av Senda »

Det funkar på 2-t men då måste man kunna sin sak
suzukits50x
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2008, 18:16
Ort: GNOSJÖ

Inlägg av suzukits50x »

Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)
Suzuki Ts50x rider
Användarens profilbild
eriksson2k
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 468
Blev medlem: 14 december 2007, 17:34
Ort: kallinge
Kontakt:

Inlägg av eriksson2k »

det har farsan gjort på 20-25 bilar. inga problem me att byta motor
wtf.
dete50ex
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 19 januari 2008, 12:37

Inlägg av dete50ex »

DaanDaan skrev:
T-J skrev:fungerar inte på 2takts motorer

men på 4takts motorer fungerar det

och då ska det vara en riktig turbo+ egensvetsat rör, oljekylare osv
och ingen elturbo som folk tror fungerar



det med att de inte går på 2 takt e faktiskt en lögn de finns några som har lagt turbo på en vespa, frågan e bara hur dom har gjort.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo[/youtube]
Fan vilket gött turbodrag :lol:
Användarens profilbild
felix123
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 oktober 2007, 15:07

Inlägg av felix123 »

suzukits50x skrev:
Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)

wow du är verkligen helt dum i huvet :shock:
suzukits50x
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2008, 18:16
Ort: GNOSJÖ

Inlägg av suzukits50x »

felix123 skrev:
suzukits50x skrev:
Senda skrev:Det krävs väldigt mycket kunskap för att turbokonventera, så tror inte att du borde ge dig på det än iaf :D
ne men asså min farsa är rätt duktig på motorer och sånt.
På våran 240 har han bytt motor nästan helt själv 8)

wow du är verkligen helt dum i huvet :shock:
Fan dra åt helvete! :evil:
Suzuki Ts50x rider
Användarens profilbild
eriksson2k
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 468
Blev medlem: 14 december 2007, 17:34
Ort: kallinge
Kontakt:

Inlägg av eriksson2k »

jävla snorunge du säger att du inte kan så mkt om motorer så lägg ner me att du ska försöka ha på en turbo på moppen :S
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Du suzuki du behöver inte vara kaxig men ni grababr behöver inte dummerförklara han alla har varigt n00bs!
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
suzukits50x
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2008, 18:16
Ort: GNOSJÖ

Inlägg av suzukits50x »

MarcusRRX skrev:Du suzuki du behöver inte vara kaxig men ni grababr behöver inte dummerförklara han alla har varigt n00bs!
kejj men ursäkta då!!!!!!
Suzuki Ts50x rider
Fager
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 mars 2008, 16:05

Inlägg av Fager »

Som tidigare sagt är det svårt att turbokonvertera motorer. fyr-taktare är svårt, två-taktare ännu svårare. Att byta motor på en 240 "nästan helt själv" har ju inget med att turbokonvertera en moped att göra.
Som tidigare sagt så är det just det med oljetryck som borde vara svårt. Samt att en en cylindrig 50ccs moppe inte slår så jämt för att turbon skall ha ett konstant flyt. Utan den komemr att puffas på "då och då" av avgaserna, en turbo behöver ett jämt flöde för att fungera bra.
bara för att ytterligare gå ner på basics så används turbon till att med hjälp av avgasströmmen trycka in mer bränsle i cylinder för att kunna förbränna mer.

Jag tycker du borde ge upp projektet, dels komemr det inte ge sådär fruktansvärt mycket mer effekt, det komemr ge skillnad men itne så mycket man kan hoppas på. Och om du ville ha det för att använda det som en penisförlängare så köp ett lustgas kit istället, bättre effekt och lättare. Billigare också skulle jag tro. Och om det var "dump" ljudet du ville ha skaffa ljudet på mobilen och koppla till högtalare :lol:
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Rasmus »

Fager skrev:Som tidigare sagt är det svårt att turbokonvertera motorer. fyr-taktare är svårt, två-taktare ännu svårare. Att byta motor på en 240 "nästan helt själv" har ju inget med att turbokonvertera en moped att göra.
Som tidigare sagt så är det just det med oljetryck som borde vara svårt. Samt att en en cylindrig 50ccs moppe inte slår så jämt för att turbon skall ha ett konstant flyt. Utan den komemr att puffas på "då och då" av avgaserna, en turbo behöver ett jämt flöde för att fungera bra.
bara för att ytterligare gå ner på basics så används turbon till att med hjälp av avgasströmmen trycka in mer bränsle i cylinder för att kunna förbränna mer.

Jag tycker du borde ge upp projektet, dels komemr det inte ge sådär fruktansvärt mycket mer effekt, det komemr ge skillnad men itne så mycket man kan hoppas på. Och om du ville ha det för att använda det som en penisförlängare så köp ett lustgas kit istället, bättre effekt och lättare. Billigare också skulle jag tro. Och om det var "dump" ljudet du ville ha skaffa ljudet på mobilen och koppla till högtalare :lol:

Kan man kalla de där en kompressor? :oops: :oops:

i och med att man laddar med typ 2 bar lr så?
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Turbo är kort för turbokompressor. Enda skillnaden från det som i dagligt tal kallas kompressor på motorer är varifrån kraften som driver den kommer.
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Rasmus »

Erik_ skrev:Turbo är kort för turbokompressor. Enda skillnaden från det som i dagligt tal kallas kompressor på motorer är varifrån kraften som driver den kommer.
aha ok tack.
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Låst